Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan få råd til tannlege?? (Gjeldsordning)

Gjest c2a2f...623

Anbefalte innlegg

Gjest c2a2f...623

Jeg mistet nettopp en tann til. Godt voksen dame. Nå har jeg 7 hele tenner igjen i over munnen. Er nesten ikke mer å tygge med.

Er det håp for folk på gjeldsordning og få noe hjelp til slik? Må jeg vente 2 år til er jeg redd hele munnen er tom. Har hele livet hatt dårlige tenner. Idag røyk ei gammel krone. 

Hørte Namsfogden sa at får man store tannlege utgifter er det mulig å bake det inn i gjeldsordningen. Jeg må ha ett kostnads overslag fra tannlege. Må jeg betale for å få et kostnads overslag ?? 

Tenkt å ringe en på mandag og høre. Jeg skjemmes av tennene mine og unngår og smile slik at jeg må vise de. Pusser tenner morgen og kveld med fluorskyll og tanntråd og tannstikker men tenna er dårlig uansett. 

Noen som har gjeldsordning som har fått hjelp til sånt??

Anonymous poster hash: c2a2f...623

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest a6ea4...b63

Jeg går selv på gjeldsordning. Mangler selv to tenner, det må jeg nok vente med til jeg er ferdig med dritten.

Ja, du må selv betale for et kostnadsoverslag (ca 1000-1500 kr,-) som innleveres Namsmannen. Deretter må Namsmannen sende inn dette til kreditorene dine; der samtlige må godkjenne en ny betalingsplan der behandlingen er bakt inn i planen. Det er en fordel om du får en attest som tilsier at behandlingen er absolutt nødvendig. Nå vet ikke jeg hvor mye du betaler pr måned i gjeldsordningen - men skal du gjøre noe slikt i Norge, så koster det uansett flesk - som du uansett må betale selv. 

Selv fikk jeg avslag. Fordi behandlingen ikke er var ansett som nødvendig. Det ville uansett koste meg flesk å utføre arbeidet totalt (fordi jeg trenger såkalt "sinus-lift" i tillegg til to tannproseser....) Det ville kostet meg drøyt 100 000 totalt i Norge. I Polen kan jeg få det gjort til ca 20-25 000 totalt for alt. Så jeg venter bare på at jeg blir ferdig med gjeldsordningen. Bare et år igjen nå.

Jeg pleier å reise til Polen og ta tannbehandlingen min der. Det sparer jeg mye på. Nå er jeg godt kjent i Polen og snakker flytende engelsk. Så for meg er det null problem. Fly er nokså billig med Wizz Air - og likeså hotell. 
Prisene på skifte av krone ligger på ca 3000 kr,- der forundersøkelse og kontroll er gratis.
https://www.projectsmile.eu/pricelist/ <- kilde

Kanskje kan du heller foreslå ovenfor venner og familie at du ønsker en kroneinnsamling til tannlegebehandling. En spleis.

Anonymous poster hash: a6ea4...b63

Lenke til kommentar
Gjest c2a2f...623
Gjest a6ea4...b63 skrev (10 minutter siden):

Jeg går selv på gjeldsordning. Mangler selv to tenner, det må jeg nok vente med til jeg er ferdig med dritten.

Ja, du må selv betale for et kostnadsoverslag (ca 1000-1500 kr,-) som innleveres Namsmannen. Deretter må Namsmannen sende inn dette til kreditorene dine; der samtlige må godkjenne en ny betalingsplan der behandlingen er bakt inn i planen. Det er en fordel om du får en attest som tilsier at behandlingen er absolutt nødvendig. Nå vet ikke jeg hvor mye du betaler pr måned i gjeldsordningen - men skal du gjøre noe slikt i Norge, så koster det uansett flesk - som du uansett må betale selv. 

Selv fikk jeg avslag. Fordi behandlingen ikke er var ansett som nødvendig. Det ville uansett koste meg flesk å utføre arbeidet totalt (fordi jeg trenger såkalt "sinus-lift" i tillegg til to tannproseser....) Det ville kostet meg drøyt 100 000 totalt i Norge. I Polen kan jeg få det gjort til ca 20-25 000 totalt for alt. Så jeg venter bare på at jeg blir ferdig med gjeldsordningen. Bare et år igjen nå.

Jeg pleier å reise til Polen og ta tannbehandlingen min der. Det sparer jeg mye på. Nå er jeg godt kjent i Polen og snakker flytende engelsk. Så for meg er det null problem. Fly er nokså billig med Wizz Air - og likeså hotell. 
Prisene på skifte av krone ligger på ca 3000 kr,- der forundersøkelse og kontroll er gratis.
https://www.projectsmile.eu/pricelist/ <- kilde

Kanskje kan du heller foreslå ovenfor venner og familie at du ønsker en kroneinnsamling til tannlegebehandling. En spleis.

Anonymous poster hash: a6ea4...b63

Takk for svar. Jeg har nok annet system enn deg da jeg har ikke samme inntekt fra måned til måned. Jeg har ett fast beløp jeg får å leve for alt over skal inn til namsfogden og det har fungert kjempe greit. I livsoppholdet er alt jeg trenger innbakt. Jeg tenker at det begynner å ligne på nødvendig tannbehandling når man ikke klarer å tygge lengre eller??? Jeg tror nok jeg skal prøve meg på utenlands tannlege opplegg når jeg en gang blir ferdig og får spart opp litt til å dra dit. Ulempen med utlandet er jo at det ikke er noe garantier hvis noe skulle gå feil. Der har man flere rettigheter i Norge vil jeg tro selv om det koster flesk. Synd tenner ikke kan være en del av kroppen slik at man kunne betalt en egenandel som resten av kroppen når man går til legen. 

Lenke til kommentar
Gjest 321b6...317
Gjest c2a2f...623 skrev (10 minutter siden):

Jeg tror nok jeg skal prøve meg på utenlands tannlege 

Du kan i tillegg bli nektet behandling av tannleger i Norge etter å ha mottatt behandling i utlandet. 

Du vil heller ikke ha krav på refusjoner i Norge om du får norsk behandling og det er tilknyttet den utenlandske behandlingen.

Anonymous poster hash: 321b6...317

Lenke til kommentar

Prat med NAV, om du får garanti for utarbeidelse av kostnadsoverslag fra dem kan en tannlege lage et skikkelig overslag på nødvendig behandling som evt. kan godkjennes av NAV. Om behandlingsforslaget godkjennes kan du få dekket deler eller hele behandlingen.

Det er ikke hva som helst som godkjennes, NAV har egne retningslinjer på dette og tannlegen bør kjenne til disse retningslinjene.

Lenke til kommentar
41 minutes ago, Dubious said:

Mens jeg var på AAP så søkte jeg om støtte via NAV, og fikk dette innvilget.
Husker ikke beløpet, men tror det var rundt 16k, for å fikse masse hull.

Jeg gikk på sosialstønad og fikk dekket 25.000,-

Reglene den gang var at man fikk dekket rimeligste behandling og at det måtte koste minst 1000kr. Dette ville de selvsagt ikke ut med selv, men var noe jeg fikk rede på via andre som kunne regelverket.

Lenke til kommentar
Gjest a6ea4...b63 skrev (11 timer siden):

Ja, du må selv betale for et kostnadsoverslag (ca 1000-1500 kr,-) som innleveres Namsmannen. Deretter må Namsmannen sende inn dette til kreditorene dine; der samtlige må godkjenne en ny betalingsplan der behandlingen er bakt inn i planen. Det er en fordel om du får en attest som tilsier at behandlingen er absolutt nødvendig.

Dette er korrekt svar.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest c2a2f...623

Har liten tiltro til nav har bare slitt med dem. Men som sagt skader ikke å spørre. Får ikke verre enn nei. Fått til kostnadsoverslag er det enklere å komme seg videre. Jeg mistet min stødige saksbehandler hos Namsfogden. I januar spurte jeg tre ganger om de kunne rette opp livsopphold beløpet. Det de sendte var fra før første juli 2021. Det øker hver juli.  Nå har vi snart mai og enda har de ikke klart å rette det opp. Syns de fremstår som useriøse og 1 juli må jeg begynne og mase igjen. Er sånt småtteri en blir veldig sliten svogeren måtte følge med på hele tiden. Savnet saksbehandleren min. Der ble alt utført med en gang. Er en sjans han kommer tilbake til jul men sikker er jeg ikke. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...