Gå til innhold

SV og Venstre (!?) vil forby egne merkevarer !


Anbefalte innlegg

Stortinget skal nå behandle forslaget fra SV og Venstre (!) om å forby Egne Merkevarer.
Onsdag denne uken var forslaget ute til høring i Stortinget.
Et eventuelt forbud mot EMV vil for eksempel ramme Europris meget hardt og føre til høyere priser for forbrukerne.
Over en tredel av varesortimentet hos Europris er EMV.
Varehandel, Europris | Over 30 prosent av sortimentet til Europris kan bli forbudt (nettavisen.no)

Man får da jaggu håpe på at de politikerne som fremdeles er oppegående tar til vett og avviser dette tåpelige forslaget.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For Europris som selger billige drittprodukter sin del blir det sikkert dyrere for forbrukeren, men i matbutikken vil vi kunder nyte godt av konkurransen et EMV-forbud vil føre til.

Senterpartiet har vel vært den ivrigste forkjemperen for EMV-forbud før.

Et eksempel er at norsk vaniljesaus med helmelk og fløte utkonkurreres av det importerte kopi-produktet Eldorado, som er laget på billig vann og kokosolje. Dette er ekstremt lønnsomt for EMV-eier Norgesgruppen, men vi kundene betaler bare marginalt mindre, eller like mye, for et mye dårligere produkt som også har høyere klimaavtrykk, og ikke kommer norske produsenter til gode.

Det er klart at noe er nødt til å gjøres med dette i dagligvarebransjen, men jeg aner ikke om forbud er riktig.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
23 hours ago, Snikpellik said:

Et eksempel er at norsk vaniljesaus med helmelk og fløte utkonkurreres av det importerte kopi-produktet Eldorado, som er laget på billig vann og kokosolje. 



Hvis forbrukerne vil betale dyrt for vann og kokosolje så må de jo få lov til det. Det er ikke Europris alene sin jobb å vurdere smakssansene eller prioritetene til forbrukerne. Dette kunne enkelt løses med en liten reklamekampanje. Det har fungert svært effektivt tidligere, f.eks mot svenske isprodusenter.

https://www.nrk.no/dokumentar/hvem-vil-vel-ha-_margarin-is__-1.10902062

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 4/29/2022 at 11:22 AM, Snikpellik said:

Et eksempel er at norsk vaniljesaus med helmelk og fløte utkonkurreres av det importerte kopi-produktet Eldorado, som er laget på billig vann... *snip*

Billig vann? Store forskjeller på dyrt og billig vann?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Nesten alle EMV er merkevarer som blir kjøpt på spesialavtaler og bidrar til at de store dagligvareaktørene tar en stadig større bit av kaka. Europris er et uheldig offer her vil jeg si, men min naive tilnærming er at Europris ikke vil måtte fjerne disse varene, de må bare få tilbake sitt individuelle merkevare.

En annen ulempe med EMV er f.eks. denne vaniljesausen som diskuteres over. Det kan være et produkt den ene dagen og et helt annet produkt den neste.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 minutter siden):

Jeg forstår ikke helt hva du mener med å linke til denne artikkelen. Kan du forklare?

Hva er det du ikke forstår? Du spurte om forskjellen på billig og dyrt vann. Antar du ikke tror man mener selve vannet, hehe. Vannforbruk i matproduksjon har høye kostnader for samfunnet.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Snikpellik said:

Hva er det du ikke forstår? Du spurte om forskjellen på billig og dyrt vann. Antar du ikke tror man mener selve vannet, hehe. Vannforbruk i matproduksjon har høye kostnader for samfunnet.

Jeg forstod ikke relevansen med den artikkelen mot at du mente at Eldorado sine produkter inneholder "billig vann".

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (Akkurat nå):

Jeg forstod ikke relevansen med den artikkelen mot at du mente at Eldorado sine produkter inneholder "billig vann".

Skjønner at det ikke er en sjargong alle kjenner til utenfor oss som driver med matproduksjon, ja. Det er en måte å si det på når produksjonen er ineffektiv. Når matvarer koster mye vann å produsere, er det «på billig vann».

I artikkelen du fikk står det litt om dette, f.eks. at en biff koster 3000 liter vann.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Snikpellik said:

Skjønner at det ikke er en sjargong alle kjenner til utenfor oss som driver med matproduksjon, ja. Det er en måte å si det på når produksjonen er ineffektiv. Når matvarer koster mye vann å produsere, er det «på billig vann».

I artikkelen du fikk står det litt om dette, f.eks. at en biff koster 3000 liter vann.

Driver du med matproduksjon?

Forøvrig slettet jeg fra det forrige innlegget at alle forstår at det kreves mye vann for å produsere 1 kg. storfekjøtt. Det svarer likevel i kke på det jeg poengterte.

Jeg vil ikke si at vann som erstatning for fløte er det verste om det krever mer vann å produsere fløten? Hvis det er poenget?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (25 minutter siden):

Driver du med matproduksjon?

Forøvrig slettet jeg fra det forrige innlegget at alle forstår at det kreves mye vann for å produsere 1 kg. storfekjøtt. Det svarer likevel i kke på det jeg poengterte.

Jeg vil ikke si at vann som erstatning for fløte er det verste om det krever mer vann å produsere fløten? Hvis det er poenget?

Ja, jeg driver med kjøttfe. Tidligere gris, nå bare ku.

Hva poengterte du? Jeg svarte på det du lurte på om billig vann-uttrykket.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (På 29.4.2022 den 11.22):

Et eksempel er at norsk vaniljesaus med helmelk og fløte utkonkurreres av det importerte kopi-produktet Eldorado, som er laget på billig vann og kokosolje. 

Dette er årsaken til at bl.a. GB-is og LIDL ikke er i Norge. 

Enkelte nordmenns selvgode og nasjonalistiske propaganda. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (7 minutter siden):

Dette er årsaken til at bl.a. GB-is og LIDL ikke er i Norge. 

Enkelte nordmenns selvgode og nasjonalistiske propaganda. 

Nei!

GB klarte seg ikke i markedet. Hadde de solgt bedre hadde de blitt her.

Og LIDL forsøkte seg på å lære nordmenn å drive matbutikk. De forstod ikke betydningen av at noen av Norges rikeste hadde blitt rike nettopp på å drive matbutikk. Da er du temmelig arrogant når du kommer og skal belære folk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (1 time siden):

Dette er årsaken til at bl.a. GB-is og LIDL ikke er i Norge. 

LIDL fikk ikke kunder fordi de forsøkte å etablere seg i et marked som allerede var mettet, hadde dårlige lokasjoner på butikkene, manglet merkevarer befolkningen kjenner til, ingen/arrogante holdninger til norske leverandører og i tillegg mye dårlige billigprodukter som ikke dekket behov som allerede var dekket godt fra før. De gikk også veldig høyt og belærende ut på en måte som skapte ganske negativ omtale fra starten av.

Sitat

Enkelte nordmenns selvgode og nasjonalistiske propaganda. 

Okidok

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...