NoisyPepper Skrevet 28. april 2022 Del Skrevet 28. april 2022 (endret) Jeg vil kjøpe timere til LED-vekstlys, og jeg kom over en timer som påstår at LED-lamper ikke tåler 1-polete timere og at de kan gjøre at lampene får betydelig kortere levetid eller gå raskere i stykker. Butikken som selger denne timeren anbefaler den til LED-vekstlysene de selger, så er dette noe de sier bare for å selge ekstrating til deg? Det er mange timere på markedet, men denne er den eneste jeg fant som er 2-polet, som jeg synes er merkelig hvis LED-lamper ikke tåler 1-polete timere. Jeg spurte Nelson Garden, som produserer vekstlys, om de anbefalte 2-polete timere, men de ante ikke hva jeg snakket om. Endret 28. april 2022 av NoisyPepper Lenke til kommentar
kremt Skrevet 28. april 2022 Del Skrevet 28. april 2022 Har du TN nett er det hvertfall helt bortkastet med 2 polt brudd da den ene fasen effektivt sett er det samme som jord. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 28. april 2022 Del Skrevet 28. april 2022 Er kretsen brutt så er den brutt. Noe som i noen tilfeller kan skje er at LED-pærene kan lyse veldig svakt. Men strømmen er så lav at det ikke har noe å si på levetiden. Det som kan skade LED-pærer er mekaniske brytere med dårlig kontakt og dimmere og regulatorer med PWM-styring. 1 Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 1. mai 2022 Del Skrevet 1. mai 2022 NoisyPepper skrev (På 28.4.2022 den 23.18): Jeg vil kjøpe timere til LED-vekstlys, og jeg kom over en timer som påstår at LED-lamper ikke tåler 1-polete timere og at de kan gjøre at lampene får betydelig kortere levetid eller gå raskere i stykker. Butikken som selger denne timeren anbefaler den til LED-vekstlysene de selger, så er dette noe de sier bare for å selge ekstrating til deg? Det er mange timere på markedet, men denne er den eneste jeg fant som er 2-polet, som jeg synes er merkelig hvis LED-lamper ikke tåler 1-polete timere. Jeg spurte Nelson Garden, som produserer vekstlys, om de anbefalte 2-polete timere, men de ante ikke hva jeg snakket om. Det er bare noe de sier for å selge mer, men hvis rommet de står i defineres som et våtrom så må du uansett ha topolt brudd. Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 1. mai 2022 Del Skrevet 1. mai 2022 Vel, det som skjedde hos meg var at LED-lampene å blinke svakt når de ble slått av. 1 Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 1. mai 2022 Del Skrevet 1. mai 2022 Powertrainer skrev (1 time siden): Det er bare noe de sier for å selge mer, men hvis rommet de står i defineres som et våtrom så må du uansett ha topolt brudd. Siden det her er snakk om timere som står i stikkontakt så er det topolte bruddet ivaretatt ved å kunne trekke ut kontakten, så jeg ser ikke noe behov for topolt brudd der heller. Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 1. mai 2022 Del Skrevet 1. mai 2022 1 hour ago, Serpentbane said: Vel, det som skjedde hos meg var at LED-lampene å blinke svakt når de ble slått av. Kjent problem med LED. Det som skjer er at kapasitiv kobling fører til at kondensatorer i strømforsyningen lades sakte opp, og når spenningen kommer over et visst nivå tenner dioden i et blink. Det kan motvirkes med en enkel resistor i sokkelen. Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 1. mai 2022 Del Skrevet 1. mai 2022 RJohannesen skrev (10 timer siden): Siden det her er snakk om timere som står i stikkontakt så er det topolte bruddet ivaretatt ved å kunne trekke ut kontakten, så jeg ser ikke noe behov for topolt brudd der heller. Du har nok sikker rett i det siden de ikke er en del av en fast installasjon vil de ikke bli rammet av forskriftene, jeg var nok litt forhastet i min konklusjon Lenke til kommentar
NoisyPepper Skrevet 1. mai 2022 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2022 13 hours ago, RJohannesen said: Siden det her er snakk om timere som står i stikkontakt så er det topolte bruddet ivaretatt ved å kunne trekke ut kontakten, så jeg ser ikke noe behov for topolt brudd der heller. Men jeg skal ikke trekke ut kontakten, den skal stå koblet til timeren 24/7... Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 1. mai 2022 Del Skrevet 1. mai 2022 11 minutes ago, NoisyPepper said: Men jeg skal ikke trekke ut kontakten, den skal stå koblet til timeren 24/7... Ja, poenget er at du bør trekke ut stikkontakten når du skal bedrive vedlikehold, eller flytting av lysarmaturene. Lenke til kommentar
NoisyPepper Skrevet 1. mai 2022 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2022 17 minutes ago, barfoo said: Ja, poenget er at du bør trekke ut stikkontakten når du skal bedrive vedlikehold, eller flytting av lysarmaturene. Hva slags vedlikehold? Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 3. mai 2022 Del Skrevet 3. mai 2022 On 5/1/2022 at 11:16 PM, NoisyPepper said: Hva slags vedlikehold? Flytting og andre aktiviteter der en feil kan føre til at du blir utsatt for spenningsgjennomgang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå