LarZen Skrevet 28. april 2022 Del Skrevet 28. april 2022 Sikkert et dumt spørsmål. Men here goes. Kjøpt meg en diesel bil med automatkasse. Noe som er nytt for meg.. Og den er slik at om jeg trykker inn gassen hardt for å akselerere så virker det som den noen ganger ikke girer men holder høyt turtal på et gir. Om jeg akselererer jevnt så er det ikke noe problem. Synes bare det var litt rart.. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 28. april 2022 Del Skrevet 28. april 2022 (endret) Det finnes mange forskjellige typer automatgir så du må nesten si hva slags bil det er. Årsmodell, merke og modell. Det du beskriver høres ut som en CVT-kasse. Endret 28. april 2022 av sedsberg Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 28. april 2022 Del Skrevet 28. april 2022 Mener du at den girer senere, eller at den ikke girer? Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 28. april 2022 Del Skrevet 28. april 2022 Automatkasse er komplisert. Det er mange varianter, og forskjellige biler oppfører seg forskjellig. Jeg har ikke noe peiling utover det. Foreldrene sin bil var slik at når du gir gass så holder bilen giret enten til du makser tutrelleren eller til du slipper opp litt. Men hvis du ga bånn fjøl med en gang så kunne den også finne på å skifte ned et gir først og dra på skikkelig. Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 28. april 2022 Forfatter Del Skrevet 28. april 2022 sedsberg skrev (7 minutter siden): Det finnes mange forskjellige typer automatgir så du må nesten si hva slags bil det er. Årsmodell, merke og modell. Det du beskriver høres ut som en CVT-kasse. Det er en 2014 Ford Mondeo 2,0 TDCi Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 28. april 2022 Forfatter Del Skrevet 28. april 2022 Thor. skrev (6 minutter siden): Automatkasse er komplisert. Det er mange varianter, og forskjellige biler oppfører seg forskjellig. Jeg har ikke noe peiling utover det. Foreldrene sin bil var slik at når du gir gass så holder bilen giret enten til du makser tutrelleren eller til du slipper opp litt. Men hvis du ga bånn fjøl med en gang så kunne den også finne på å skifte ned et gir først og dra på skikkelig. Virker som den holder turtallet og så hvis jeg slipper den litt så girer den. Snodig.. Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 28. april 2022 Forfatter Del Skrevet 28. april 2022 Chris93 skrev (8 minutter siden): Mener du at den girer senere, eller at den ikke girer? Jeg turte ikke å gi mer, men når jeg slapp litt på gassen så gira den. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 28. april 2022 Del Skrevet 28. april 2022 2 minutes ago, LarZen said: Det er en 2014 Ford Mondeo 2,0 TDCi Har den kickdown? At det blir ett "klikk" når du trør pedalen helt inn? Min 2006 Mondeo automat var helt håpløs på giringen når man ga gass og oppførte seg lik din. Jeg måtte gire den manuelt når jeg skulle ta forbikjøringer. Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 28. april 2022 Forfatter Del Skrevet 28. april 2022 Complexity skrev (1 minutt siden): Har den kickdown? At det blir ett "klikk" når du trør pedalen helt inn? Min 2006 Mondeo automat var helt håpløs på giringen når man ga gass og oppførte seg lik din. Jeg måtte gire den manuelt når jeg skulle ta forbikjøringer. Vet du hva det er jeg jaggu ikke sikker på. Jeg tror ikke det altså. Jeg får ut å teste litt igjen tror jeg. Jeg kjører som en gammel gubbe så er ikke viktig slik sett...men om det er noe galt så er det jo greit å vite 😄 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 28. april 2022 Del Skrevet 28. april 2022 34 minutes ago, LarZen said: Sikkert et dumt spørsmål. Men here goes. Kjøpt meg en diesel bil med automatkasse. Noe som er nytt for meg.. Og den er slik at om jeg trykker inn gassen hardt for å akselerere så virker det som den noen ganger ikke girer men holder høyt turtal på et gir. Om jeg akselererer jevnt så er det ikke noe problem. Synes bare det var litt rart.. Høres veldig normalt ut for en automat med kickdown. Det er i så fall for at du skal ha mer effekt ved plutselige aksellerasjoner og at den ikke da girer opp. Lenke til kommentar
Mag ne Skrevet 28. april 2022 Del Skrevet 28. april 2022 Høres ut som om den fungerer normalt. Ved akselerasjon med mye gass skal den gire på høyt turtall, ved akselerasjon med rolig kjøring skal den gire ved lavere turtall. 1 Lenke til kommentar
bruker-540634 Skrevet 28. april 2022 Del Skrevet 28. april 2022 Hvorfor er det snodig? Slik du beskriver så hørtes det rimelig normalt ut spør du meg Men hvis den ikke girer før turtalssperraturtallsperren så er det noe galt. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 28. april 2022 Del Skrevet 28. april 2022 Her blir det vill gjetning fra min side, men tipper noe av årsaken til at automatgiret ikke skifter til høyere gir under høyt turtall (kanskje samtidig med høyt moment) er bevisste tiltak for å hindre høy slitasje, økt levetid. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 28. april 2022 Del Skrevet 28. april 2022 Nullstill adapsjonverdier på girkasse og prøv igjen. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 28. april 2022 Del Skrevet 28. april 2022 Svært sjeldent en trenger å trykke hardt. Mer økonomisk å ta det med ro. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 28. april 2022 Del Skrevet 28. april 2022 Er helt normalt det. Trykker jeg gassen i bånn på min så fyker den opp på 3500 rpm i ett lite øyeblikk. Kalles kickdown og er sånn det skal være at du skal ha kjapp reaksjon når du gir full gass. Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 28. april 2022 Forfatter Del Skrevet 28. april 2022 Takk for masse svar! Testet bilen igjen og det er som flere sier "kickdown" og er slik det skal være. Ikke helt fan av hvordan bilen er når en gjør slikt, men det er bare pga jeg er vandt med gir. Dessuten så skal jeg bare cruise rolig å fint med denne bilen så det er ikke et problem 😊 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå