Gå til innhold

Kan bli mye dyrere strøm og strømrasjonering i Norge snart


Anbefalte innlegg

Pga av utenlandskablene og Norges tilknytning til kontinentets strømmarked, kan vi være ekstra utsatt for europas avhengighet av russisk gass. Når russerne når stenger av gassen, kan gassprisene stige til værs og gjøre strømprisene i Norge skyhøye.

Er det fortsatt noen som mener ACER, Nord Pool og utenlandskabler er en god ide?

https://e24.no/det-groenne-skiftet/i/y426zr/dnb-russiske-gasskutt-kan-foere-til-energirasjonering-i-norge

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
FrihetensRegn skrev (36 minutter siden):

Pga av utenlandskablene og Norges tilknytning til kontinentets strømmarked, kan vi være ekstra utsatt for europas avhengighet av russisk gass. Når russerne når stenger av gassen, kan gassprisene stige til værs og gjøre strømprisene i Norge skyhøye.

Er det fortsatt noen som mener ACER, Nord Pool og utenlandskabler er en god ide?

https://e24.no/det-groenne-skiftet/i/y426zr/dnb-russiske-gasskutt-kan-foere-til-energirasjonering-i-norge

Ja, på samme måte jeg er enig i at vi skal være med i NATO. Sammen står vi sterkere for uforutsette ting. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Vi ser nå en tendens til hyppigere og lengre tørke-perioder som gjør at drikkevanns-sikkerhet bør inn som nytt element i tillatt laveste vannstand fra NVE.

Dvs der vannkraft og drikkevann er fra samme vann eller henger sammen.

Synes det er litt merkelig med argument om flom etter en vinter som generelt har vært snøfattig mange steder.

Hvor lang tid tar det å tappe en dam som forberedelse til ekstrem-nedbør? 

Hvis 2 uker er nok, så kan man kikke på langtidsvarselet som er ganske presist.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/nW21yd/nve-roper-varsku-om-svaert-lav-grunnvannstand

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 timer siden):

Ja det er helt klart verre, ingen tvil om det. Strømmen med støtte er vell ca dobbelt hos oss. Fra rundt 1k til 2k. Så det er inngripende for de som har minst, samt økning i drivstoff, mat osv. 

Da har du sikkert varmepumpe og solceller? Jeg gikk fra strømregninger på rundt 700 - 800 kr pr. mnd. før den politisk skapte strømkrisen, til regninger på 7 000 - 8 000 kr. Strømstøtten har hjulpet litt, men det er fortsatt svindyr strøm, og jeg har ikke elbil en gang. Men slik er det å bo i et stort, gammelt hus på landet med varmekabler i alle golv, 300 liters VVB og panelovner. Bor man i en urban leilighet med vannbåren varme er det nok mye å spare.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (4 minutter siden):

Da har du sikkert varmepumpe og solceller? Jeg gikk fra strømregninger på rundt 700 - 800 kr pr. mnd. før den politisk skapte strømkrisen, til regninger på 7 000 - 8 000 kr. Strømstøtten har hjulpet litt, men det er fortsatt svindyr strøm, og jeg har ikke elbil en gang. Men slik er det å bo i et stort, gammelt hus på landet med varmekabler i alle golv, 300 liters VVB og panelovner. Bor man i en urban leilighet med vannbåren varme er det nok mye å spare.

Har varmepumpe. Vi gikk fra 1000-1500 til 3500. Men -1000 i støtte. Og har vært mye lavere tidligere da jeg prismatchet gode avtaler. Så lenge det varte. Vi har to elbiler.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (22 minutter siden):

Hvor skylder alle feilaktig på ACER? Det er bare retningslinjer for strømhandel.

ACER er rammeverket for strømhandel over kontinentet, der det legger til rette for å fjerne den fordelen vi hadde med billig, lukket og nasjonal strømpolitikk til fordel for en mer dyr, europeisk tilknytning og strømsamarbeid som rammer Norge. Det legger altså til rette for den dyre strømmen vi har i dag.

Hadde Norge ikke gått inn i dette utvidede samarbeidet via ACER, Nord Pool, utenlandskablene og elektrifisering av sokkel, ville vi nok vært nærmere kostpris på vannkraft på norsk strøm i dag, som ligger på 11.5 øre per kWt. Istedenfor betaler vi over 200 øre og vi tapper magasinene våre.

Acer er absolutt en del av problemet.

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Så det blir solgt mye energi til utlandet da det gir god profitt. På bekostning av nordmenns energisikkerhet. Vannmagasiner er lavere enn noensinne. Det er 0 insentiver for selgerne å bry seg om det, så lenge de vet de kan selge energi til utlandet for god profitt. Om det blir vannmangel, kan de bare kreve skyhøyre priser. Win-win for dem. Tap-tap for nordmenn som har dårlig råd

Energikrise i Europa betyr bare at de som er villige og kan betale mest, får energi, mens land som ikke kan følge etter, risikerer blackout fordi de ikke kan forsyne egne borgere med energi.

De som selger bryr seg ikke hvem som får blackout, hvilke familier som lider eller hva. Så lenge de får inn penger så er de fornøyd. Og Norge er ok med denne politikken, det vises med manglende regulering og tiltak mot den trenden

Så lenge det er mulig for god profitt, vil det alltid komme i første rekke. Å ønske energisikkerhet for med-nordmenn og borgere i eget land er ikke prioritet i samfunn der penger er makt, status og selve meningen med livet

Man kunne regulert dette ved eksportskatt av strøm. Der det ikke er uendelig mer profitabelt å eksportere strøm til utlandet.

Endret av uvisnavn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (2 timer siden):

Derfor er det viktig å presisere at det å skylde på ACER er feil.

Utenlandskabler er frihandel som alltid. ACER er et forsøk på å gjøre det regulert og anstendig.

Ja hvis man ønsker overnasjonal styring så er alle disse direktivene til EU flotte, er uansett dere som ønsker dette som får viljen deres oppfylt.

For mitt vedkommende så kan eu dra ditt peppern gror, de er noen forbanna tyver og kjeltringer. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (5 timer siden):

Da har du sikkert varmepumpe og solceller? Jeg gikk fra strømregninger på rundt 700 - 800 kr pr. mnd. før den politisk skapte strømkrisen, til regninger på 7 000 - 8 000 kr. Strømstøtten har hjulpet litt, men det er fortsatt svindyr strøm, og jeg har ikke elbil en gang. Men slik er det å bo i et stort, gammelt hus på landet med varmekabler i alle golv, 300 liters VVB og panelovner. Bor man i en urban leilighet med vannbåren varme er det nok mye å spare.

Det regnestykket må du gjerne forklare nærmere. Hva slags strømkilder du har er irrelevant, hvis du har fått strømregninger som er 10 ganger høyere enn i fjor, så er det fordi du har økt forbruket ditt betydelig. Netto strømpris er IKKE 10 ganger så høy.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...