Gå til innhold

Neppe elbåt­sommer i år heller


Anbefalte innlegg

On 5/1/2022 at 2:20 PM, Snowleopard said:

Seilbåt med elmotor høres derfor langt mere fornuftig ut enn en motorbåt med elmotor og batterier.

Du tenker tradisjonelle planende båter. De sliter so BEV pga vannets motstand. Foiler fikser det. Det er jo og litt retro, hydrofoil var stort på 70 tallet. Hyggelig å "fly" ut til favoritt vika.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
10 hours ago, uname -i said:

Batteridrift på seilbåt i kombinasjon med generator(hydro, vind, sol) og et aggregat ser ut som en veldig god løsning ved første øyekast. 

I praksis så er det en del ekstra man må tenke på sammenlignet med en elbil. Levetid på en seilbåt er pluss 30 år og i disse årene skal batteridrivlinjen tåle hard sjø og saltvann. At man fullstendig skal klare å isolere batteriet fra salt og fukt må man til julenissen for å tro på.

Og får man problemer med brann så er det i en elbil for det meste en lei forsikringssak, mens det på åpent hav dreier seg om liv og død. 

Marin diesel for fremdrift er kjent og trygt. Batterier(bly) i kombinasjon med solceller og små vindturbiner er kjekt på lengre turer så man har strøm til kjøl/frys, lys og navigasjon/autopilot. 

Det brenner jo aldri i ICE båter? Eller vent, det skjer jo hver sesong. Det er alt folk so har seilt jorden rundt elektrisk. Du er like steil so i elbil diskusjoner. God bedring. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (2 timer siden):

Du tenker tradisjonelle planende båter. De sliter so BEV pga vannets motstand. Foiler fikser det. Det er jo og litt retro, hydrofoil var stort på 70 tallet. Hyggelig å "fly" ut til favoritt vika.

Poenget var at en seilbåt skal du normalt seile. Og så trenger du kanskje hjelp av en motor når du manøvrerer inne ved brygga og på vei ut til eller inn til havn.

Da betyr det mindre om drag er noe større, for du har kjølen strekt ut, for å virkelig kunne utnytte vinden. Det er bare i mindre tilfeller at man drar ut seilbåten når det er blikkstille, selv om det fort kan bli litt vind ute på fjorden.

Var ikke tanke for slik enkelte "seilere" gjør, at de aldri har oppe seilet for å seile, men har seilbåt fordi det er mer status enn motorbåt i visse kretser. At man ikke kan seile med seil, betyr altså mindre for den typen "seilere", som er mer enn godt fornøyd med å tuffe sakte på motoren, nært land og havn.

Hydrofoiler passer for seilbåter som skal seile raskt, men også disse trenger kanskje litt bistand med vindstille innerst i fjorden ved havna, så kanskje. Hydrofoiler og elektrisk båt, tenker jeg er en bedre kombo i en litt mer tradisjonell motorbåt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (8 timer siden):

Det brenner jo aldri i ICE båter? Eller vent, det skjer jo hver sesong. Det er alt folk so har seilt jorden rundt elektrisk. Du er like steil so i elbil diskusjoner. God bedring. 

Du har sett i avisa at en motorbåt brant, ja? Da må jo enhver batteribåt være helt trygg.

Ikke rart du mener det du mener med en slik uslåelig logikk.

Lenke til kommentar
28 minutes ago, uname -i said:

Du har sett i avisa at en motorbåt brant, ja? Da må jo enhver batteribåt være helt trygg.

Ikke rart du mener det du mener med en slik uslåelig logikk.

Såvidt jeg kan finne ut er den vanligste årsaken til brann i båt drivstofflekkasje i kombinasjon med høye temperaturer. Her er turboen en komponent som ofte har høy temperatur.  Så hvis en kan unngå turbomotorer er det en risikoreduksjon.

Ellers er elektriske branner høyt på listen. Fordelen med moderne litiumbatterier er at de har ganske avanserte innebygde kontrollere (BMS), som hindrer overlading og unormalt store strømtrekk. 

Branner med gassanlegg som primær årsak er dramatiske, men  ikke så vanlige. Det at det er gassflasker ombord vil likevel  gjerne gjøre et brannforløp verre.  

Tidlig deteksjon av brann i båt er ekstremt viktig, og her er det ugunstig med utvendig styreposisjon, f.eks. på flybridge eller helt akterut på seilbåter. Det kan være helt avgjørende at alarmer kan høres i disse posisjonene i alle værforhold.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
J-Å skrev (23 timer siden):

Såvidt jeg kan finne ut er den vanligste årsaken til brann i båt drivstofflekkasje i kombinasjon med høye temperaturer. Her er turboen en komponent som ofte har høy temperatur.  Så hvis en kan unngå turbomotorer er det en risikoreduksjon.

Nei. Alt er vannkjølt og skal holde temperatur lavere en flashpoint for diesel. Dårlig renhold og vedlikehold er årsaken 90% av gangene.

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (21 minutter siden):

Nei. Alt er vannkjølt og skal holde temperatur lavere en flashpoint for diesel. Dårlig renhold og vedlikehold er årsaken 90% av gangene.

Du kan sikkert redusere den antagelsen om 90 % noe, pga diverse problemer med EGR-ventil og/ller tilhørende slanger og ledninger i plast som smelter pga for høy varme, og når dette smelter, så vil det lekke/dryppe/sprute glycol på områder som er mer enn varm nok til å antenne denne. 

Dette har vært tilfelle for en rekke biler fra de fleste store merker, og har ført til store tilbakekallinger.

https://www.tu.no/artikler/mikaels-bil-brant-opp-pa-motorveien-slik-svarer-bmw/443558

Lenke til kommentar

Ser ikke helt det store problemet med forbrenningsmotorer for rekreasjon, det er jo saa forsvinnende lite andel av det som benyttes her i landet. Det fleste er ute med baat i ny og ne 4-5 maaneder i aaret maks, kanskje bare et par. Det er klart at noen maa absolutt ha 400 hk i hekken, men det er fortsatt en liten andel.

Ta en typisk snekke/sjekte, man fyller tanken en gang per sesong. Kanskje 60 - 100 liter diesel, thats it. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (5 timer siden):

Dette har vært tilfelle for en rekke biler fra de fleste store merker, og har ført til store tilbakekallinger.

Mener du at de samme reglene gjelder for bil og båt? Altså... 

 

Glycol brenner heller ikke. 

Endret av Sjørøver
Lenke til kommentar
On 5/4/2022 at 12:47 PM, Sjørøver said:

Glycol brenner heller ikke. 

Tror det ikke er helt rett iirc. Tror det kan ta fyr ved noen blandinger og ved lekkasje og forstøvning (som kan skje ved lekkasje ved stort trykk) kan glycol og o2 blandes og faktisk eksplodere. Fritt fra lengst bak i hjernen fra et brannkurs i hine dager. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (5 timer siden):

Mener du at de samme reglene gjelder for bil og båt? Altså... 

 

Glycol brenner heller ikke. 

Merkelig da at dette er meldt som årsak i flere/alle av disse tilfellene. Påstanden er altså ikke min, men kommer fra bilprodusentene selv og diverse organ som har studert disse brannene.

Hvor stor andel av båtene som har dieselmotorer, som også har EGR, har jeg ikke tall for, men også de får skjerpede regler for utslipp. Dog, i båt tror jeg man og bør blande inn gasslekkasjer som en viktig årsak til eksplosjon og brann.

Lenke til kommentar
11 hours ago, Sjørøver said:

Nei. Alt er vannkjølt og skal holde temperatur lavere en flashpoint for diesel. Dårlig renhold og vedlikehold er årsaken 90% av gangene.

Alle turboer er ikke vannkjølte. Og selv om de er vannkjølte så kan det være høye temperaturer i innsuget hvis motorer stoppes brått etter høy belastning. Men godt vedlikehold har nok mye å si ja.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (3 timer siden):

Merkelig da at dette er meldt som årsak i flere/alle av disse tilfellene. Påstanden er altså ikke min, men kommer fra bilprodusentene selv og diverse organ som har studert disse brannene.

Hvor stor andel av båtene som har dieselmotorer, som også har EGR, har jeg ikke tall for, men også de får skjerpede regler for utslipp. Dog, i båt tror jeg man og bør blande inn gasslekkasjer som en viktig årsak til eksplosjon og brann.

Jeg tror de sakene handler om glykol som lekker inn i EGR-ventil og fukten fører til at sot og andre komponenter i eksosen binder seg og samles opp og deretter kan antennes. https://www.tu.no/artikler/mikaels-bil-brant-opp-pa-motorveien-slik-svarer-bmw/443558

Lenke til kommentar
10 hours ago, J-Å said:

Såvidt jeg kan finne ut er den vanligste årsaken til brann i båt drivstofflekkasje i kombinasjon med høye temperaturer.

Hvor fant du den statistikken? Bensin har flammepunkt godt under null grader og representerer en mye større fare enn diesel som har flammepunkt på 50-60 grader.

På bensinbåter skal man skifte ut luftvolumet i motorrommet før start, noen glemmer å kjøre avtrekksviften og får seg en heftig overraskelse når de vrir om nøkkelen. Hvis luft/bensin blandingen er mellom LEL og UEL smeller det godt.

Jeg mener elektrisk anlegg og rødsprit/gass bluss er vel så potente brannårsaker og mer utsatt for feil bruk.

10 hours ago, J-Å said:

Her er turboen en komponent som ofte har høy temperatur.  Så hvis en kan unngå turbomotorer er det en risikoreduksjon.

Dieselmaskiner har ofte turbo fordi de ikke orker noe særlig uten. Men med mindre man dusjer perfekt forstøvet olje på turboen skjer det ingenting. Jeg vil tro at bensinbåter (som sjelden har turbo) oftere tar fyr enn dieselbåter med turbo.

10 hours ago, J-Å said:

Ellers er elektriske branner høyt på listen. Fordelen med moderne litiumbatterier er at de har ganske avanserte innebygde kontrollere (BMS), som hindrer overlading og unormalt store strømtrekk.

Blybatterier er ikke en brannfare i seg selv, det er det ledningsnettet og forbrukere som er. Bytter man til lifepo som også har en sikker kjemi blir ikke anlegget noe sikrere i mine øyne. BMS slår ikke ut ved varmgang i kontakter etc. Li-ion i båt vil være helt uaktuelt for de fleste og li-po for dyrt.

Lenke til kommentar
14 hours ago, 6RCURCGB said:

 Bensin har flammepunkt godt under null grader og representerer en mye større fare enn diesel som har flammepunkt på 50-60 grader.

Jeg så vel bort fra innbords bensinmotorer,  det er ikke så mange av dem. Men det skjer nok endel eksplosjoner under oppstart ja.

Lenke til kommentar
On 5/4/2022 at 9:52 AM, neglesprett said:

Ser ikke helt det store problemet med forbrenningsmotorer for rekreasjon, det er jo saa forsvinnende lite andel av det som benyttes her i landet. Det fleste er ute med baat i ny og ne 4-5 maaneder i aaret maks, kanskje bare et par. Det er klart at noen maa absolutt ha 400 hk i hekken, men det er fortsatt en liten andel.

Ta en typisk snekke/sjekte, man fyller tanken en gang per sesong. Kanskje 60 - 100 liter diesel, thats it. 

Andre har alt sagt det, timer brukt gjer at elektrisk drift av fritidsbåt har lite for seg når det gjelder utslepp.

På den andre sida kan batterielektrisk drivlinje bli meir vanleg av andre årsaker. For seilbåt og saktegåande båter er enkel installasjon, enkelt vedlikehald og driftsikkerheit tre grunnar som kan favorisere batterielektrisk drift. Dette har starta for motorisert hageredskap til fritidsbruk. Hekksaks, grastrimmer, motorsag og liknande til hagebruk er no ofte batterielektrisk istadenfor elektrisk med skøyteledning eller med liten bensinmotor.

For hurtiggåande "leiketøy" kan drivstoffprisen gjere det aktuelt. Små raske fartøy som brenner bensin for over tusen kroner timen kan være interessant å ha batterielektrisk. Batteri for ein time leik før lading kan vere interessant om timeprisen blir kutta kraftig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

På fritidsbåter av litt størrelse er hybridbåter helt fantastisk. Ikke pga klimaet, men pga komfort. Å kunne kjøre innaskjærs helt lydløst er helt fantastisk. For ikke så snakke om at man har god tilgang på strøm til koking, kjøling, varme, lys osv. innendørs.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...