Redaksjonen. Skrevet 27. april 2022 Del Skrevet 27. april 2022 Forsvarets veteranbiler må holde ut lenger: Utsetter utskifting av Geländewagen [Ekstra] Lenke til kommentar
TorHansen Skrevet 27. april 2022 Del Skrevet 27. april 2022 Bør ikke slike biler som minimum være pansret? Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 27. april 2022 Del Skrevet 27. april 2022 TorHansen skrev (1 time siden): Bør ikke slike biler som minimum være pansret? Med 70hk tror jeg pansring ville ha blitt for tungt for dagens biler. De fleste av disse ble vel kjøpt på 80 tallet om jeg husker rett. Utrolig at de fortsatt går. om 616 maskiner i mange av dem, muligens 617 i noen. 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 27. april 2022 Del Skrevet 27. april 2022 Det er vel vanskelig å finne noe lignende nå til dags med alle mulige slags miljøkrav, datahjerner i bilene osv. Disse GD-ene er vel multifuel også? 2 Lenke til kommentar
TorHansen Skrevet 28. april 2022 Del Skrevet 28. april 2022 Trestein skrev (4 timer siden): Med 70hk tror jeg pansring ville ha blitt for tungt for dagens biler. De fleste av disse ble vel kjøpt på 80 tallet om jeg husker rett. Utrolig at de fortsatt går. om 616 maskiner i mange av dem, muligens 617 i noen. Jeg tenkte på de nye som Forsvaret planla å kjøpe: «Ifølge RFI-en vurderes det å kjøpe feltvogner i fire forskjellige versjoner. En grunnversjon med kapasitet til 4-5 soldater, som skal komme i både en upansret og pansret multiutgave, en upansret versjon med plass til 8-9 soldater og en upansret fraktutgave med plass til 2-4 soldater.» Lenke til kommentar
Dr.B Skrevet 28. april 2022 Del Skrevet 28. april 2022 Jeg tror ikke det er mulig å oppdrive like allsidige biler i 2022. Litt av poenget med bilene er at de er relativt smale og lette, for enkel ferdsel gjennom tett norsk skog på myk grunn. I tillegg til alle andre egenskaper som er nødvendige for ferdsel i terreng selvfølgelig. Tviler på at det er mulig å lage slike biler med dagens sikkerhetskrav til personbiler. Det hjelper ikke med en Arctic Truck hvis man må kutte trær annenhver meter fordi den er så bred. Det finnes pansrede versjoner av disse bilene også, men de fikk vi ikke lov til å kjøre ut i felt (tykk skog og skogsveier av typen firehjulingveier) fordi de ville sette seg fast pga vekt. Andre hadde visstnok prøvd det før oss, med variabelt utfall. De er tross alt registrert som lette lastebiler og minibusser avhengig av konfigurasjon, pga vekten. De brukte vi bare på grus og asfalt. Et relevant spørsmål er om det fremdeles er viktig å kunne ferdes i tykk skog. Hvis ikke det er viktig lenger, så er det flust av alternativer som sikkert er minst like bra i terrengkjøring i åpent terreng. F.eks. innavl-bilene som HV kjøpte. De fikk man vel også kjøpe med en hunngammel motorisering, slik at de fungerte på alternative drivstoff. 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 28. april 2022 Del Skrevet 28. april 2022 Uansett hva de velger så forventer jeg at de blir elektriske. Alt annet ville vært tåpelig i dag. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 28. april 2022 Del Skrevet 28. april 2022 TorHansen skrev (13 timer siden): Bør ikke slike biler som minimum være pansret? Det vil være ulike transportbehov. Det største transportbehovet av soldatar er ofte å få soldatane frå leir og fram til frontlinje på forholdsvis trygge vegstrekningar der ein ikkje reknar med å bli angrepet. Ein kunne sjølvsagt også brukt pansra køyretøy til slik transport men då med ulempen av lavare hastigheit, mindre kapasitet og høgare drivstofforbruk. 1 Lenke til kommentar
MRMMED Skrevet 30. april 2022 Del Skrevet 30. april 2022 Dette kunne være et alternativ: https://www.defenture.com/attv/ Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. mai 2022 Del Skrevet 1. mai 2022 (endret) sedsberg skrev (På 28.4.2022 den 9.37): Uansett hva de velger så forventer jeg at de blir elektriske. Alt annet ville vært tåpelig i dag. Fordelen med multifuel er at de kan kjøre på ulike typer drivstoff alt etter hva som er tilgjengelig i en krigssituasjon. Det skaper driftssikkerhet og dermed trygghet i en forsvarssituasjon. Jeg håper heller de velger plugin-hybrider sånn at de kan gå på strøm i tillegg. Strøm kan til og med genereres lokalt uten å ha en forsyningslinje med tankbiler som lett kan bombes vekk. Det skaper ennå mer trygghet i en forsvarssituasjon. I fredstid er utslipp et større moment og der vil plugin-hybrider ofte kunne kjøres helt utslippsfritt. Gelendewagen kjøres ofte bare småturer. Mange av de har bare gått 2-300 000 km siden 80-tallet, noe som tilsvarer rundt 2 mil om dagen. En plugin-hybrid kan godt utstyres med mer enn en fossilmotor bare de er små nok. F.eks en som går på forsvarets F34 diesel og en som går på moderne renere diesel eller bensin. Fossilmotoren kan krympes fordi batteriet fungerer som effekt-buffer. Dermed trenger ikke motoren dimensjoneres for like høy makseffekt som før. Endret 1. mai 2022 av Simen1 1 Lenke til kommentar
Penguin Skrevet 10. mai 2022 Del Skrevet 10. mai 2022 Kul doning, men 5 tonn? Egner det seg for norske forhold? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå