Gå til innhold

Hjelp til kjøp av sykkel


Snuggis

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen! Jeg sitter og ser etter ny sykkel i disse dager da sykkelen jeg hadde dessverre ble stjålet. Det var en Trek Superfly 5 som jeg endte opp med fordi jeg fikk en veldig god deal på den.

Problemet er at jeg blir ikke helt klok på hva jeg egentlig vil ha, eller hva jeg helt skal se etter. Budsjettmessig sliter jeg også litt. Jeg kan fint bruke 30 lapper, men så er det jo et spørsmål om hvor nødvendig det er, haha. Tenker vel kanskje at opp til 16K er fint, men egentlig helst så lite som mulig. Jeg kan godt kjøpe brukt også, og har ingen problemer med å skru og mekke litt selv, men jeg er helt grønn på hva en brukt sykkel eventuelt er verdt og hva jeg skulle sett etter.

Jeg er 175cm, 115kg med korte ben og lang rygg.

Jeg er ikke en veldig aktiv syklist, men jeg har et ønske om å bli mer aktiv. Det jeg tenker å bruke sykkelen til er egentlig å komme meg mer ut og forhåpentligvis komme meg i litt bedre form, samt at det er veldig deilig å hive seg på sykkelen for å komme seg raskere til andre siden av byen kontra å gå.

Det blir definitivt mest sykling på asfalt, men det er ålreit å kunne ta en tur på sti/grus også.

Det er sikkert mye mer jeg kunne skrevet, men som jeg kanskje ikke tenker på akkurat nå. Be meg gjerne om mer!

Setter veldig stor pris på input, tips og råd! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker som du mest har bruk for en komfort-sykkel hvor du sitter godt på et behagelig sete og har ikke får mye vekt på hendene p.g.a kroppsstillingen du får på sykkelen, så sjekk at den kan justeres godt etter din kroppsform. Med tanke på terrenget du blir å bruke den i bør du ha dekk som er litt røffere enn de helt enkle og tynne. Rullemotstanden øker jo breiere og "kompliserte" dekk de bruker, så alt er en balanse med hva en egentlig trenger. Det virker ikke som rene city-sykler er det du er ute etter, men heller ikke ekstreme terrengsykler med ballongdekk, men en slags mellomting.

Veldig dyre sykler blir som regel ganske råflotte og dyrere enn nødvendig. Går du over en viss grense er det gjerne mindre og mindre for pengene, men samtidig bør man unngå billig-greier som ruster fort eller har dårlige løsninger f.eks på gir og bremser.

Spør du i en enkelt forretning selger de deg vanligvis det de tjener mest på, så det lønner seg å sjekke litt rundt og innhente tilbud på det som anses som aktuelle modeller før du tar en beslutning på hva du skal kjøpe. Sjekk gjerne opp litt på forhånd og be om spesifikke tilbud som passer før du går i tenkeboksen før endelig valg.

Du får nok en god og holdbar sykkel for rundt 16k hvis du tar vare på den og vedlikeholder den godt.

Lenke til kommentar

Ja, jeg har vel egentlig tenkt at en "hybridsykkel" egentlig burde passe meg, men jeg føler at hybridsykkel slik det var for typ 15-17 år siden har blitt litt snevert i dag og ting har blitt mer "spesialisert" i mangel av bedre forklaring. Trek Superfly 5 var jeg ganske fornøyd med egentlig, etter at jeg satt på Schwalbe Hurricane Addix dekk.

Når det gjelder gir er det viktig for meg med god utveksling og at giringen er "smooth". I min ungdom hadde jeg en billigsykkel med, jeg tror det var Shimano tourney eller noe i den duren, som egentlig var noe herk å sykle på. Fikk aldri justert gira ordentlig, hverken selv eller med hjelp hos forhandleren og det "hoppa" og kødda fælt ved giring. Gikk senere til innkjøp av en Diamant sykkel som jeg fikk veldig god pris på som egentlig var helt fantastisk på den biten. Gira glatt og fint uansett pedalfrekvens. Mener den var utstyrt med Deore framme og Deore XT bak. Husker ikke om den var klassifisert som hybrid eller MTB.

Lenke til kommentar

Har sykkel med Shimano-gir nå, og de har greie gir selv i rimelige serier med typene de bruker nå. De mister dog gripeevnen for girskifte om det kommer vann inn i dem, men dette kan smøres bort, så ting ruster ikke sammen. De kan i alle fall justeres til å fungere slik de skal, men det finnes vel gir som er litt mer smooth. For min del fungerer det greit nok.

Virker mest som det er Hybrid som passer for deg.

https://bikexchange.com/hybrid-vs-mountain-bike/

Lenke til kommentar

Har et håp om at de rimeligere gira til Shimano har blitt bedre med åra, men brent barn skyr ilden. Hehe. Shimano Deore og Deore XT har jeg god erfaring med dog.

Men er vel det jeg har følt selv, at hybrid er det som passer best for meg. Som jeg nevnte tidligere, så føler jeg at hybridmarkedet har blitt litt dårlig i forhold til sist jeg faktisk kjøpte en hybrid. Dog har jeg inntrykk av at hybrider, eller i alle fall sykler omtalt som hybrid, ofte ligner på en hardtail men med dekk som passer bedre for asfalt, så en HT med låsbar dempegaffel og bestille noen nye dekk slik jeg gjorde til Superfly'en, så har jeg vel omtrent en hybrid?

Rundt 16K skal jeg vel kunne svelge. Kanskje jeg kommer over et tilbud eller kunne fått forhandla inn litt utstyr som skjermer, støtte, lås inn i prisen. Jeg er dog ikke så god på merker, eventuelt om det er noen modeller som er verdt å se på. Kanskje det meste egentlig er greit, men handler mest om prisen man må gi for dem? Er det eventuelt noe jeg bør styre unna?

Lenke til kommentar

Er ikke noe spesielt merke/modell jeg vil trekke frem. Custom-sporet du er i er vel fornuftig, og om du bruker tidligere erfaring tråkker du neppe feil (pun intended). Pris og kvalitet henger som regel sammen, så om kjøpet ditt var for mange år siden og i tillegg et ekstratilbud må du vel kjøpe på høstsalg for å nærme deg prismessig. Syklene er vel på sitt dyreste nå.

Lenke til kommentar

Personlig ville jeg anbefalt Canyon sine sykler. 

De har høy kvalitet, oftest god pris med tanke på komponenter, og folk flest virker svært fornøyde. 

Det er et litt merkelig firma som ikke har sykler i butikker, da de selges direkte fra fabrikken. Ifølge dem så fjerner dette en del kostnader. 

 

Hos canyon ville jeg sett på Roadlite om jeg var interessert i en hybridsykkel. 

Om du savner bukkestyre så blir det enten Grail, en gravel type sykkel,  eller Endurace, en mer standard landeveissykkel bare med fokus på komfort framfor hastighet. 

 

I butikker rundt om i Norge så blir det vel Trek, specialized eller giant, som gir best kvalitet for pengene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bruk litt av de pengene på å kjøpe en stor bukett røde roser til din mor (pro tip)

Jeg dreiv og sykla rundt på en fulldempa sykkel til jeg var et godt stykke oppi 20 åra. Det ble en del offroad sykling av den grunn, men egentlig mest fordi sykkelen var designet for akkurat det formålet. Etter at jeg gikk over til cyclocross/hybrid...kall det nå hva du vil, så forandret bruken seg og jeg syklet omtrent kun på asfalt.

Jeg merket fort at jeg fikk mye større treningseffekt fra denne sykkelen. og har siden ikke sett meg tilbake.

Grovt forklart, kvitt deg med støtdemperne.

Endret av Bruno Banzai
Lenke til kommentar

Min mor har særdeles lite behov for roser... 

Fulldempa har aldri vært aktuelt for meg, men jeg liker å ha låsbar dempegaffel. Har også pumpe liggende for å justere og opprettholde riktig trykk i dempegaffelen.

Når alt kommer til alt, så kjøper jeg nok den sykkelen jeg føler er best utstyrt til X pris, så er det det samme for meg om den har fast gaffel eller låsbar dempegaffel. 

Lenke til kommentar

Jeg betalte omtrent 10k for min Trek MTB sykkel, for 10 år siden, og den er som ny da den nesten ikke blir brukt.
Har hydralisk skivebrems og alt av duppeditter, men ikke noe hjelp i oppoverbakker, så da tar jeg bilen..

Skulle jeg kjøpt sykkel i dag, så hadde det blitt en elsykkel.
Har snakket med mange som har kjøpt seg elsykkel, folk som ikke giddet sykle før, og som nå sykler ofte.
Skal kjøpe når de blir momsfrie. 

Lenke til kommentar

 

Dubious skrev (11 timer siden):

Jeg betalte omtrent 10k for min Trek MTB sykkel, for 10 år siden, og den er som ny da den nesten ikke blir brukt.
Har hydralisk skivebrems og alt av duppeditter, men ikke noe hjelp i oppoverbakker, så da tar jeg bilen..

Skulle jeg kjøpt sykkel i dag, så hadde det blitt en elsykkel.
Har snakket med mange som har kjøpt seg elsykkel, folk som ikke giddet sykle før, og som nå sykler ofte.
Skal kjøpe når de blir momsfrie. 

Har vært inne på tanken om elsykkel, men når jeg er så sær som jeg er, så blir i alle fall ikke det billig. 

Dessuten klarer jeg fint å gå opp bakker, så jeg skal da klare å sykle opp også. Med rett utveksling føler jeg egentlig at det er mindre tungt å sykle opp enn å gå opp :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6u4rdi4n skrev (På 1.5.2022 den 5.19):

Min mor har særdeles lite behov for roser... 

Fulldempa har aldri vært aktuelt for meg, men jeg liker å ha låsbar dempegaffel. Har også pumpe liggende for å justere og opprettholde riktig trykk i dempegaffelen.

Når alt kommer til alt, så kjøper jeg nok den sykkelen jeg føler er best utstyrt til X pris, så er det det samme for meg om den har fast gaffel eller låsbar dempegaffel. 

 

Vel, det er tanken som teller, ikke behovet..

Du sier at du definitivt kommer til å sykle mest på asfalt. Hvorfor skal du da drasse rundt på en støtdemper all denne tiden? Støtdempere er ment for terreng, ikke asfalt. Du har kanskje ikke behov for noe framdemper, men en sykkel uten støtdemping.

En lettere sykkel har også noe å si, bit deg litt merke i akkurat dette. Demping veier en god del. Ideelt sett så burde du gå for en sykkel som ligger på rundt 10-11kg. Bukkestyret er egentlig mest bare til pynt. Man holder seg som regel fast på oppsiden likevel med mindre man sykler TDF. Her kommer vi også inn på hva slags girspaker du ønsker. Klassiske girskiftere er noe ganske annet enn det man finner på landeveissykler/sykler med bukkestyre, men det går helt fint an å venne seg til dette. Her skilles det stort sett mellom Shimano og Sram sine system så sjekk hva som passer for deg. En sykkel med demper er vanligvis dyrere enn en uten, så hvor du bor og hvor stor risikoen for tyveri er, er også noe du burde vurdere. 

Liker du harde dekk med mye trykk (lav rullemotstand) eller litt tykkere dekk med mindre lufttrykk (behagelige sykkelturer)

 

Endret av Bruno Banzai
Lenke til kommentar

Alle har behov for framdemper.
Jeg har fjernlås på gaffelen, men den demper fortsatt de kraftigste støta når låst, og det er kjapt å låse opp når en trenger det.
Vi har ikke perfekte sykkelveier i Norge.  I Nederland så kunne en kanskje droppet framdemper. 

Lenke til kommentar
Bruno Banzai skrev (13 timer siden):

 

Vel, det er tanken som teller, ikke behovet..

Du sier at du definitivt kommer til å sykle mest på asfalt. Hvorfor skal du da drasse rundt på en støtdemper all denne tiden? Støtdempere er ment for terreng, ikke asfalt. Du har kanskje ikke behov for noe framdemper, men en sykkel uten støtdemping.

En lettere sykkel har også noe å si, bit deg litt merke i akkurat dette. Demping veier en god del. Ideelt sett så burde du gå for en sykkel som ligger på rundt 10-11kg. Bukkestyret er egentlig mest bare til pynt. Man holder seg som regel fast på oppsiden likevel med mindre man sykler TDF. Her kommer vi også inn på hva slags girspaker du ønsker. Klassiske girskiftere er noe ganske annet enn det man finner på landeveissykler/sykler med bukkestyre, men det går helt fint an å venne seg til dette. Her skilles det stort sett mellom Shimano og Sram sine system så sjekk hva som passer for deg. En sykkel med demper er vanligvis dyrere enn en uten, så hvor du bor og hvor stor risikoen for tyveri er, er også noe du burde vurdere. 

Liker du harde dekk med mye trykk (liten rullemotstand) eller litt tykkere dekk med mindre lufttrykk (behagelige sykkelturer)

 

Min mor ble kremert og satt i jorda for over 15 år siden, ikke at hverken det eller røde roser er relevant for temaet.

Om sykkelen veier 10kg, eller 13kg, så kjenner ikke jeg forskjell på det. Ja, det blir definitivt mest sykling på asfalt, men det er noen flotte stier og grusveier i nærheten som det er veldig ålreit med dempegaffel på. To sykler gidder jeg ikke å ha. Men som jeg også skrev, så kjøper jeg den sykkelen jeg føler gir meg mest for pengene, uavhengig av om den har låsbar dempegaffel eller fast gaffel.

Generelt, og spesielt på asfalt, foretrekker jeg høyt trykk i dekkene.

Lenke til kommentar

Høyt trykk i dekkene forbindes med lavere rullemotstand som igjen trender mot smalere dekk. Nå tenker jeg at det kan være kurant for deg å finne ut hva slags ramme du har behov for, ikke nødvendigvis hva lommeboka synes du får mest igjen for pengene. Har du noe ide om hva slags dekkdimensjon du kunne tenke deg? En sykkel med fremdemper har gjerne litt bredere dekk for å hjelpe til å absorbere støtene underveis. Går du for en sykkel uten demper får du gjerne en annen type ramme som er tilpasset smalere dekk som ruller bedre enn tykkere dekk og kommer seg fortere fram. Det går en grense for hvor brede dekk du kan montere på sportsrammer uten demper. Karbon gaffel kan være med på å dempe noe av støtene. Har en lignende sykkel som denne og er svært godt fornøyd. Jeg har også en fulldempet Trek men den bruker jeg nesten aldri. Tung og treig, men selvfølgelig veldig behagelig å sykle på.  

https://www.xxl.no/white-gx-lite-claris-22-gravelsykkel-unisex/p/1179895_1_style?page=1

Det har vært veldig lang leveringstid på egentlig alt pga. Corona så vet ikke men dette kan jo også være med å påvirke ditt valg.

Bruker gjerne Finn for å danne meg et inntrykk av hva som finnes der ute. Mye bra bruktsykler der ute om du vet hva du vil ha.

https://www.finn.no/bap/forsale/search.html?abTestKey=controlsuggestions&product_category=2.69.3963.257&sort=RELEVANCE

 

 

Lenke til kommentar

Nypris på sykkel er kun noe du betaler i butikken. Med en gang sykkelen ikke lenger er ny faller prisen markant. At sykler er overpriset på Finn er jeg ikke enig i. Du bestemmer jo selv hva du vil betale uansett hva prisen ligger på. Det er til og med folk som gir bort sykler gratis på Finn. Her er et eksempel på prisras fra ny til brukt. Jeg gidder ikke ramse opp 10 forskjellige men jeg kunne lett ha gjort det.  

https://www.intersport.no/diamant-aeon-r20-fsd-hybridsykkel-sykkelutstyr-hvit/ino.diamant.cyc20d009.001.html?dwvar_ino.diamant.cyc20d009.001_color=001&cgid=

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=257140667

4000 kroner under nypris. Ganske kurant.

 

Om det er noen tommelfingerregel så må det være det jeg nevnte, at prisen synker markant med en gang den ikke lenger er ny.

 

Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (12 timer siden):

Nypris på sykkel er kun noe du betaler i butikken. Med en gang sykkelen ikke lenger er ny faller prisen markant. At sykler er overpriset på Finn er jeg ikke enig i. Du bestemmer jo selv hva du vil betale uansett hva prisen ligger på. Det er til og med folk som gir bort sykler gratis på Finn. Her er et eksempel på prisras fra ny til brukt. Jeg gidder ikke ramse opp 10 forskjellige men jeg kunne lett ha gjort det.  

https://www.intersport.no/diamant-aeon-r20-fsd-hybridsykkel-sykkelutstyr-hvit/ino.diamant.cyc20d009.001.html?dwvar_ino.diamant.cyc20d009.001_color=001&cgid=

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=257140667

4000 kroner under nypris. Ganske kurant.

 

Om det er noen tommelfingerregel så må det være det jeg nevnte, at prisen synker markant med en gang den ikke lenger er ny.

 

 

Jeg skrev ikke at sykler var overpriset på finn. Jeg skrevet at jeg føler mye er overpriset på finn. Men nok om det. 

 

Jeg tenker at det blir jo litt som med biler. Noen taper seg mer i verdi enn andre. 

Men vi kan jo trekke fram noe konkret. Har tittet på denne https://www.finn.no/257282650 men jeg føler selv at prisen er litt stiv. Har fått beskjed om at den ble kjøpt hos forhandler i 2015, men ikke noe om når sykkelen er produsert. 

Som jeg skrev, så føler jeg at prisen er litt stiv, men hva mener du? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...