sverreb Skrevet 26. april 2022 Del Skrevet 26. april 2022 2 hours ago, trikola said: Vet ikke hvilken by du mener, men er det ikke nå 3 'konsentriske' ringer i Oslo? De som sneier passerer bare den ene ringen, de til sentrum passerer alle 3. Nei, det er egentlig to, en ved bygrensen og en i 'sentrum'*. Sistnevnte i hermetegn siden de har funnet det for godt å også innkreve denne for de som kjører forbi og ikke inn til oslo ved å sette snitt over RV150, E18 og E6. Hadde man endret sistnevte til å bare gjelde de som faktisk kjører på overflateveier i sentrum (ca innenfor ring 2) så hadde man nok med større grad av troverdighet kunne forsvart dette som et tiltak mot trengsel. *) Men teknisk sett har du rett i at denne har to navn, osloringen for de gamle snittene, og indre ring for de nye. Samme timesregel gjelder imidlertid begge, men satsen er litt forskjellig Legg merke til de to armene mot grefsen og trosterud. Det samt at innkrevingen for indre ring gjelder e18, og ikke avkjørselene av e18 gjør at man betaler for indre ring/osloringen selv om man bare passerer. Hadde man lagt om disse slik at innkrevingen hadde skjedd ved avkjøring av ring2/E18 mot sentrum da hadde man skapt langt bedre incentiv tilø å unngå sentrum. Slik det er nå så om du likevel skal forbi eller kunne valgt å kjøre forbi koster det ikke noe ekstra å ta turen via sentrum. I.e. for noen som bor i vest og kan velge mellom å kjøre til sentrum eller alnabru der sistnevnte er bilbasert så det holder. Så er det likevel ingen forskjell i bomincentivene. 1 Lenke til kommentar
rockPaperScissors() Skrevet 26. april 2022 Del Skrevet 26. april 2022 Det ble lagt på avgifter på mange av ladehybridene på nyåret, og så blir det forslag om å gjøre det dyrere å kjøre elbil i bomring, omregistreringsavgift fra 1 mai, og elbil-moms over 600K fra 2023. Rentene øker og produsentene lider under delemangel mens kundene må smøre seg med tålmodighet. Utviklingen går vel mot at flere beholder den gamle bilen litt lengre? Vi har jo tradisjon på å sitte med en gammel bilpark. 4 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 26. april 2022 Del Skrevet 26. april 2022 4 minutes ago, rockPaperScissors() said: Det ble lagt på avgifter på mange av ladehybridene på nyåret, og så blir det forslag om å gjøre det dyrere å kjøre elbil i bomring, omregistreringsavgift fra 1 mai, og elbil-moms over 600K fra 2023. Rentene øker og produsentene lider under delemangel mens kundene må smøre seg med tålmodighet. Utviklingen går vel mot at flere beholder den gamle bilen litt lengre? Vi har jo tradisjon på å sitte med en gammel bilpark. Det går helt klart mot stagflasjon. Samme hvor mye staten drar inn ser det ut som de aldri får nok, dette på toppen av rekordhøye olje, gass og strømpriser som flår befolkningen hver eneste dag. Folk som driver landet rundt, dag og helg, skal hele tiden flås mer og mer for at den allmektige staten skal sitte der med pengebingen sin og fly rundt i verden og kjøpe eiendommer og selskaper. 2 Lenke til kommentar
NERVI Skrevet 26. april 2022 Del Skrevet 26. april 2022 Hva med å fjerne engangsavgiften på drivstoffbiler, og kanskje momsen også. Som kompensasjon for høye dr ivstoffpriser med innbakt miljøavgift. På tide at elbilereiere også må betale for seg! Lenke til kommentar
jr_605 Skrevet 26. april 2022 Del Skrevet 26. april 2022 FrihetensRegn skrev (3 timer siden): Det er sant, elbiler bør betale mer da de er tyngre og produserer mer svevestøv og partikler. Jeg har en Mondeo (diesel) og en Ioniq (elektrisk) og Mondeo'en er nesten 300kg tyngre enn Ioniq'en, så det stemmer ikke 5 Lenke til kommentar
Samms Skrevet 26. april 2022 Del Skrevet 26. april 2022 4 hours ago, DHMMXE2L said: Det er faktisk noen som ikke orker å sykle 10 mil eller har kollektiv tilbud. Da er det bedre å forby beboere innenfor ring 3 å eie bil. Slik får man vekk biler og en stor økning av kollektivreiser. Dei som bur innanfor ring tre i Oslo køyrer vel ikkje så mykje i nabolaget. Det finnes sikkert trafikkdata, dei som køyrer mykje inn til Oslo bur godt utanfor ring 3. Problemet er at mange har busett seg 10 mil frå arbeidsstaden der det ikkje er noko kollektivtilbud. Som igjen har noko med pris på hus å gjere... 2 Lenke til kommentar
bruker-540634 Skrevet 26. april 2022 Del Skrevet 26. april 2022 per-ola normann skrev (4 timer siden): Perfekt, da får jeg kanskje overtalt meg selv til å bytte ut min Tesla Model 3 med en eldre Audi S8 V10 Ja blir en ren byttehandel det da? Da er det isåfall bare å slå til. 2 Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 26. april 2022 Del Skrevet 26. april 2022 Så regjeringen tilpasser pendlerfradragene slik at det blir mer lønnsomt å bruke bil for de som bor rundt Oslo. https://www.nettavisen.no/okonomi/blir-mer-lonnsomt-a-ta-bilen-inn-til-storbyen-miljofiendtlig/s/12-95-3424202471 Så er det for mange som velger bil istedet for sykkel og buss, og da er visst løsningen å øke dieselandelen av biltrafikken på bekostning av elbiler. Greit nok hvis målet er å øke forurensing og avhengighet av olje og Putin, men å begrunne det med miljø blir for dumt. 5 Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 26. april 2022 Del Skrevet 26. april 2022 Neste punkt på dagsorden: få elbilene ut av forbikjøringsfeltet på høyre side. Headlineren (begrunnelsen) for å innføre mer avgift på elbiler forsto jeg som at bominntektene er for lave pga. elbilene, eks. Sitat De siste tilgjengelige trafikktallene fra Ferde viser at trafikken [Passeringene i bomringen på Nord-Jæren] øker i bomstasjonene. De siste 12 måneden ligger bominntektene over 60 millioner kroner lavere enn forutsatt for hver eneste av månedene. Aftenbladet Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 26. april 2022 Del Skrevet 26. april 2022 Under pandemien så ble en anbefalt til å kjøre elbil til jobb, og unngå bussen om en kunne, så det er da ikke rart at det er mange som kjører til jobb. Før pandemien så ble bussrutene endret, og det har vært masse klager på rutene, så jeg skjønner at folk ikke vil ta bussen. 4 Lenke til kommentar
6RCURCGB Skrevet 26. april 2022 Del Skrevet 26. april 2022 Endelig. Det skulle aldri vært elbil insentiver som bidro til unødig bruk, dette er uskyldige frynsegoder som har blitt hengende igjen fra Think tiden. Nå har vi vært igjennom alle ulempene med elbil insentivene fra sperring av bussene i kollektivfeltet til vesentlig nedgang i kollektivtrafikken. Alt dette ble spådd på forhånd. Vi trenger bedre kollektivtilbud i de store byene og elbiler må bidra akkurat like mye som fossilbiler, det finnes ikke logikk som tilsier noe annet. 1 Lenke til kommentar
spiff42 Skrevet 26. april 2022 Del Skrevet 26. april 2022 Hvorfor i all verden er Statens Vegvesen satt til å utrede dette? Vi trenger elbil fordelene for å nå utslippsmål. Samtidig fører det til store tapte inntekter og økt bilbruk på bekostning av kollektiv og sykkel. Det åpenbare alternativet er å begrense den gigantiske motorvei utbyggingen som er planlagt det neste tiåret. Men det er et alternativ Statens Vegvesen neppe vil fremme i en utredning de styrer selv. Og der svarte jeg visst på mitt eget spørsmål. Lenke til kommentar
Populært innlegg Anderins Skrevet 26. april 2022 Populært innlegg Del Skrevet 26. april 2022 (endret) FrihetensRegn skrev (6 timer siden): Det er sant, elbiler bør betale mer da de er tyngre og produserer mer svevestøv og partikler. Myte: «Fordi elbilene er så tunge, bryter de ned veiene våre» Om en bil veier ett eller to tonn spiler ingen rolle. Det er når bilene veier over åtte-ti tonn det begynner å skje noe med veiene 12 myter og fakta: Er elbilen egentlig miljøvennlig? Elbiler er typisk noe tyngre enn tilsvarende biler med forbrenningsmotor. Små forskjeller i vekt utgjør imidlertid liten forskjell. Ifølge informasjon fra myndighetene i Phoenix-området i Arizona, som benytter data fra det amerikanske miljødirektoratet EPA, er forskjellen i PM10 fra asfaltslitasje skapt av en lastebil på 3,8 tonn og en på 15 tonn 19 prosent (0,21 mot 0,25 gram per mile). ... Påstand: Elbiler skaper mer svevestøv enn vanlige biler Konklusjon: Feil. Eksos er en stor kilde til svevestøv alene, både som primær og sekundær partikkelforurensing. I tillegg bidrar elbiler i langt mindre grad til utslipp av partikler fra slitasje på bremser. Endret 26. april 2022 av Anderins 6 5 Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 26. april 2022 Del Skrevet 26. april 2022 The Very End skrev (7 timer siden): Tenker at det skal være insentiver for å velge grønt, slik at det blir litt gulrot og litt pisk. Derfor: sett opp elbilsatsen 50%, men det samme gjøres for fossilbiler. Å ikke gi insentiver til grønnere valg vil bare nok en gang vise at Senterpartiet er et parti posisjonert for et samfunn som skal stå på stedet hvil. Da blir det så dyrt for de som ikke har elbil, at det knebler de. Blir et jævla kjipt liv om en får begrenset frihet pga en rett og slett ikke har råd. Det vil fortsatt gå 5-10 år før det blir nok elbiler på markedet til at alle kan ha det. 2 Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 26. april 2022 Del Skrevet 26. april 2022 spiff42 skrev (2 timer siden): Det åpenbare alternativet er å begrense den gigantiske motorvei utbyggingen som er planlagt det neste tiåret. Bedre fremkommelighet mellom landsdeler er vell ikke synderen her...? Samms skrev (3 timer siden): Problemet er at mange har busett seg 10 mil frå arbeidsstaden der det ikkje er noko kollektivtilbud. Som igjen har noko med pris på hus å gjere... Flytt studenter og en del offentlige arbeidsplasser ut av Oslo, så får ein fort 100.000 ledige boenheter. 3 Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 26. april 2022 Del Skrevet 26. april 2022 RJohannesen skrev (3 timer siden): Så regjeringen tilpasser pendlerfradragene slik at det blir mer lønnsomt å bruke bil for de som bor rundt Oslo. https://www.nettavisen.no/okonomi/blir-mer-lonnsomt-a-ta-bilen-inn-til-storbyen-miljofiendtlig/s/12-95-3424202471 Så er det for mange som velger bil istedet for sykkel og buss, og da er visst løsningen å øke dieselandelen av biltrafikken på bekostning av elbiler. Greit nok hvis målet er å øke forurensing og avhengighet av olje og Putin, men å begrunne det med miljø blir for dumt. Pendlerfradraget er vel uavhengig av transportform? 1 Lenke til kommentar
shockorshot Skrevet 27. april 2022 Del Skrevet 27. april 2022 (endret) 9 hours ago, FrihetensRegn said: Det er sant, elbiler bør betale mer da de er tyngre og produserer mer svevestøv og partikler. Hvor mye mer støv og partikler produserer de? Enkelt svar. Angående saken i seg selv, det er naturlig at bompengerabatten reduseres etterhvert så lenge veien som skal betales med bruk og flere og flere skifter til elbil som betaler mindre. Totalbeløpet må fortsatt betales. Hvor skal ellers all bilvei finansieres? Via statsbudsjettet? Da må det fjernes fra noe annet enn hva vi hadde planlagt. Endret 27. april 2022 av shockorshot Lenke til kommentar
Creepy Nabo Skrevet 27. april 2022 Del Skrevet 27. april 2022 Hvorfor i helvete skal vi godta bompenger i det hele tatt. Få det vekk og juster heller veiavgiften og andre avgifter tilknyttet bil/førerkort, så blir det likt for alle. 3 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 27. april 2022 Del Skrevet 27. april 2022 Samms skrev (11 timer siden): Problemet er at mange har busett seg 10 mil frå arbeidsstaden der det ikkje er noko kollektivtilbud. Som igjen har noko med pris på hus å gjere... Det er en helt noldus tilnærming til problematikken. Tror du virkelig at folk flytter hver gang de bytter jobb? Gjør du det? Folk bor stort sett der de har etablert seg, og prøver å skaffe seg en jobb i rimelig nærhet. Så skjer det at de må bytte jobb etter noen år, og da finner de kanskje en jobb som er et lenger stykke unna, og må pendle dit. Sånn er livet for svært mange normale arbeidstakere. Det er umulig å vite hvor lenge den nåværende jobben vil bestå. Hvis man ikke er offentlig ansatt da, men det er kanskje du? De er jo heldige som slipper å forholde seg til realitetene i næringslivet. 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå