Gå til innhold

SSB: Vill prisvekst for betongbruer, asfalt og stål

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
18 minutes ago, xyzæøå said:

Inflasjon på nesten 27% i dette segmentet altså. Vanskelig å være tilbakeholden i lønnsforhandlingene med en sånn utvikling i kostnadene.

Der er ikke mange private som skal ha bygget betonbruer på tomten, så ser ikke relevansen med å dra det inn i lønnsforhandlinger som et argument for yderligere økte kostnader for bedriftene.  Tvert imot egentlig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (20 minutter siden):

Der er ikke mange private som skal ha bygget betonbruer på tomten, så ser ikke relevansen med å dra det inn i lønnsforhandlinger som et argument for yderligere økte kostnader for bedriftene.  Tvert imot egentlig. 

Meg bekjent er betong og armeringsjern benyttet i utstrakt grad i boligbygging

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Nå er både stål og betong utmerkede byggematerialer hver for seg, men putter man stål i betongen så kan det skape unødige kostnader på lang sikt også. Det er verdt å merke seg hva som er bygget før år 1900. Både her hjemme og ellers på kloden.

Boligbygg i Oslos beste strøk er kjemisk frie for både stål og betong, med unntak av noen detaljer i jern.

Endret av NERVI
  • Liker 1
Lenke til kommentar
NERVI skrev (1 time siden):

Boligbygg i Oslos beste strøk er kjemisk frie for både stål og betong, med unntak av noen detaljer i jern.

Overraskende. Det eneste jeg kan komme på er at bare folk med middels økonomi legger betongstein i gården. Men betongfritt fundament, og boligbygg kjemisk fritt for stål også, det vil du kanskje utdype?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Mag ne skrev (16 minutter siden):

Overraskende. Det eneste jeg kan komme på er at bare folk med middels økonomi legger betongstein i gården. Men betongfritt fundament, og boligbygg kjemisk fritt for stål også, det vil du kanskje utdype?

Jeg skiller mellom selve bygningen og tilbehør og inventar da. Svært mange teglbygninger har trebjelkelag som etasjeskiller, og trehus er trehus.  Jeg foreslår at du vandrer i strøk hvor bygningene er fra en tid før "jernbetong" kom til landet. Slottet er ett, Stortinget, Nationaltheatret, Universitstsbygget osv. Og boligstrøkene fra forrige århundre. Osv..

Endret av NERVI
Lenke til kommentar
NERVI skrev (27 minutter siden):

Jeg skiller mellom selve bygningen og tilbehør og inventar da. Svært mange teglbygninger har trebjelkelag som etasjeskiller, og trehus er trehus.  Jeg foreslår at du vandrer i strøk hvor bygningene er fra en tid før "jernbetong" kom til landet. Slottet er ett, Stortinget, Nationaltheatret, Universitstsbygget osv. Og boligstrøkene fra forrige århundre. Osv..

En snever definisjon av "boligbygg i Oslos beste strøk" altså. I forrige århundre ble det akkurat som nå brukt enorme mengder armert betong i parkeringskjellere og hele bygget, også i "beste strøk". Og i trekonstruksjoner er flere prosent, i både vekt og verdi, stål spiker eller skruer og beslag. Så mente du kanskje ikke forrige århundre, men 1800-tallet og før det, da blir det bare enda særere i en diskusjon om byggepriser. Jeg tror ikke kalkmørtel har blitt mye billigere heller, når historiske bygg skal renoveres.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Mag ne skrev (5 timer siden):

En snever definisjon av "boligbygg i Oslos beste strøk" altså. I forrige århundre ble det akkurat som nå brukt enorme mengder armert betong i parkeringskjellere og hele bygget, også i "beste strøk". Og i trekonstruksjoner er flere prosent, i både vekt og verdi, stål spiker eller skruer og beslag. Så mente du kanskje ikke forrige århundre, men 1800-tallet og før det, da blir det bare enda særere i en diskusjon om byggepriser. Jeg tror ikke kalkmørtel har blitt mye billigere heller, når historiske bygg skal renoveres.

Jeg tror du er godt inn i 1900-tallet før det ble brukt "enorme mengder" armert betong i kjellere og bygninger ellers. Poenget mitt er at murverk er en utmerket byggeteknikk, og er bestandig. Se til Sverige og Danmark.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...