NTB - digi Skrevet 26. april 2022 Del Skrevet 26. april 2022 Rapport: Folk flest vil fortsatt jobbe hjemmefra Lenke til kommentar
xyzæøå Skrevet 26. april 2022 Del Skrevet 26. april 2022 Det er jo ikke så vanskelig, hjemmekontor 1 til 2 dager i uken er passelig etter min erfaring. Da får en både truffet kolleger og konsentrert seg. 1 Lenke til kommentar
Dr.B Skrevet 26. april 2022 Del Skrevet 26. april 2022 Sitat De frykter at det sosiale arbeidsmiljøet, kompetansehevingen og det langsiktige utviklingsarbeidet i virksomhetene blir skadelidende. Disse lederne har ikke forstått hvordan man jobber utenfor kontoret, selv etter 2 år med pandemi. Vedder på det er de samme lederne som kalte det "gjemmekontor" i gamledager og aldri har hørt om outsourcing. Det sosiale: Legg inn en 10-15 minutter skravlepause med et par kollegaer på Teams så ofte du har behov (du kaster bort langt mer enn dette ila en arbeidsdag på kontoret). F.eks. annenhver dag. Felles avdelingslunsj for de som ønsker det (de samme personene som sitter rundt bordet ved lunsjen fysisk). Ha alltid på kameraet. Alle skal på, i hvert eneste møte. Kompetanseheving og utvikling: Arranger egne lavterskel paneldebatter for erfaringsutveksling. Temabasert hvor et utvalg ansatte er en del panelet (gjerne forskjellig hver gang). Inviter eksperter utenfor bedriften til å ha foredrag på Teams, med påfølgende workshop i etterkant (man kan dele inn møtedeltakerne i grupper i møtet) Fortsett med fysiske event utenfor arbeidstid (kurs osv) Ha egne Teams-chattekanaler for ulike grupper. Det gjør det til lavterskel å dele egne meninger og idéer. Det man sammen finner ut at er lurt, deles i f.eks. paneldebattene. Legg gjerne inn andre gode idéer også. Lenke til kommentar
OlavEH Skrevet 26. april 2022 Del Skrevet 26. april 2022 (not the real) Dr. Bombay skrev (3 minutter siden): Ha alltid på kameraet. Alle skal på, i hvert eneste møte. Har aldri skjønt poenget med dette. Satt i mye Teams-møter under diverse nedstengninger under pandemien, og spesielt når akkurat den samme gjengen med noen få personer satt i lengre møter minst et par ganger i uka så vi lite poenget med at alle skulle ha kameraet på hele tiden. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 26. april 2022 Del Skrevet 26. april 2022 23 minutes ago, (not the real) Dr. Bombay said: Ha alltid på kameraet. Alle skal på, i hvert eneste møte. Utover å være upraktisk (Har ikke kamera på normale skjermer, og laptopskjermen er bare for nødbruk) Så har vel dette vist seg å være unødig stressende. Jeg tar nesten alle møter uten kamera. (Og det er ikke nytt med pandemien, jeg brukte gjerne 2-3 timer om dagen i telefonmøter også før pandemien med samme opplegg) Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 26. april 2022 Del Skrevet 26. april 2022 Jeg har vell aldri vært så produktiv som med 100% hjemmekontor(selv om jeg lagde meg ett dedikert kontor i boden for å unnslippe mas og fjas fra unger osv). Men, psykisk har det ikke vært positivt for meg, noe jeg sliter med enda. Lenke til kommentar
Dr.B Skrevet 26. april 2022 Del Skrevet 26. april 2022 OlavEH skrev (27 minutter siden): Har aldri skjønt poenget med dette. Satt i mye Teams-møter under diverse nedstengninger under pandemien, og spesielt når akkurat den samme gjengen med noen få personer satt i lengre møter minst et par ganger i uka så vi lite poenget med at alle skulle ha kameraet på hele tiden. sverreb skrev (5 minutter siden): Utover å være upraktisk (Har ikke kamera på normale skjermer, og laptopskjermen er bare for nødbruk) Så har vel dette vist seg å være unødig stressende. Jeg tar nesten alle møter uten kamera. (Og det er ikke nytt med pandemien, jeg brukte gjerne 2-3 timer om dagen i telefonmøter også før pandemien med samme opplegg) Arbeidsplassen må selvfølgelig anskaffe kamera. Det er en del av kontoroppsettet hjemme. Poenget er at vi leser hverandre mye enklere når vi ser ansiktet til hverandre. Å bare høre stemmer på en sort skjerm gjør det lite attraktivt å ha møte, det blir lite produktivt og det er ekstremt usosialt. For å snu på det: ila pandemien har jeg lagt merke til at de få som ikke har kamera på, også er de som bidrar minst. Skal ikke spekulere i årsaken fordi det vet jeg ikke, men det er ingen grunn til å ikke ha på kameraet, siden man kan skjule at man er tidenes rotehue med en Teams-bakgrunn. Man er vel ikke redd for å bli sett når man er fysisk på arbeidsplassen ... Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 26. april 2022 Del Skrevet 26. april 2022 36 minutes ago, (not the real) Dr. Bombay said: Arbeidsplassen må selvfølgelig anskaffe kamera. Det er en del av kontoroppsettet hjemme. Poenget er at vi leser hverandre mye enklere når vi ser ansiktet til hverandre. Å bare høre stemmer på en sort skjerm gjør det lite attraktivt å ha møte, det blir lite produktivt og det er ekstremt usosialt. For å snu på det: ila pandemien har jeg lagt merke til at de få som ikke har kamera på, også er de som bidrar minst. Skal ikke spekulere i årsaken fordi det vet jeg ikke, men det er ingen grunn til å ikke ha på kameraet, siden man kan skjule at man er tidenes rotehue med en Teams-bakgrunn. Man er vel ikke redd for å bli sett når man er fysisk på arbeidsplassen ... Nå er det heldigvis slik at vi har stor grad av tillit på min arbeidsplass. Av praktiske hensyn så er det da heller ikke normen at kamera brukes, det er kun unntaksmessig. (Utover det jeg nevnte så tar kamera mye båndbredde, og å bedrive store oppgraderinger av VPN broene bare for at man skal bruke kamera er ikke noe som er prioritert.) Lenke til kommentar
OlavEH Skrevet 26. april 2022 Del Skrevet 26. april 2022 (not the real) Dr. Bombay skrev (58 minutter siden): Poenget er at vi leser hverandre mye enklere når vi ser ansiktet til hverandre. Å bare høre stemmer på en sort skjerm gjør det lite attraktivt å ha møte, det blir lite produktivt og det er ekstremt usosialt. For å snu på det: ila pandemien har jeg lagt merke til at de få som ikke har kamera på, også er de som bidrar minst. Skal ikke spekulere i årsaken fordi det vet jeg ikke, men det er ingen grunn til å ikke ha på kameraet, siden man kan skjule at man er tidenes rotehue med en Teams-bakgrunn. Har ikke samme erfaring. Men når vi driver med ingeniørprosjektering gjennom Teams er det veldig ofte deling av modeller, beregninger, beskrivelser, etc., og behovet for å se ansiktet på noen er langt mindre. Lenke til kommentar
Bing123 Skrevet 26. april 2022 Del Skrevet 26. april 2022 (endret) 1 hour ago, (not the real) Dr. Bombay said: Legg gjerne inn andre gode idéer også La folk finne ut selv hva de har behov for, eneste idèen du trenger. Når folk begynner å liste opp en bråte med "tiltak" uten begrunnelse, så er det allerede like mye corporate stress som kontorlandskapet. Endret 26. april 2022 av atlemag Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 26. april 2022 Del Skrevet 26. april 2022 sverreb skrev (7 timer siden): (Utover det jeg nevnte så tar kamera mye båndbredde, og å bedrive store oppgraderinger av VPN broene bare for at man skal bruke kamera er ikke noe som er prioritert.) Om ikke arbeidsplassen din har tatt i bruk Split Tunneling så kan de med fordel implementere det for å holde båndbreddekrevende aktiviteter som video utenfor VPN-tunellen 😊 /// Ser for egen del og kollegers del at det fortsatt er mye hjemmekontor og nok kommer til å bli det fremover også. Kjører fremdeles sosiale samlinger via Teams noen ganger i løpet av uken og da er det vel kanskje 1/3 - 1/2 som møter opp. Stort sett de samme, ofte de som ikke har småbarn mer 😆 Video er ikke et must og hvem som bruker det varierer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå