FrihetensRegn Skrevet 26. april 2022 Del Skrevet 26. april 2022 The Very End skrev (11 timer siden): Jeg synes det er rart at folk snakker om ytringsfriheten når det de egentlig forsvarer er statlige aktørers rett til å drive, for å bruke er nytt uttrykk, informasjonskrig. Ytringfriheten har nyanser, og fortjener bedre enn enkle oppfattelser om at alt er sort / hvitt. Kina, USA, Russland, NATO og EU må for all del få prøve å overbevise meg og deg om hva som er rett og galt. Jeg har sett nyheter fra BBC, NYT, VG, AP og andre vestlige nyheter på en side, og RT, Sputnik og andre russiske nyheter på den andre siden, fortelle meg hva som skjer i Ukraina, og jeg greier selv å tenke kritisk når jeg leser nyheter og hva som er propaganda og hva som ikke er det. Jeg trenger ikke sensur fra EU, Norge eller andre aktører for å finne ut hva som er rett eller galt. Problemet mange har hatt på Twitter frem til nå, er derimot ikke propaganda, det har det vært der i årevis, der feks kinesiske politikere har egne profiler der de slenger ut ren propaganda mot Japan, Taiwan, Dalilama og alt annet de ikke liker. De fleste skjønner at de bare ser en side av saken og dermed også bare ønsker å formidle den ene siden av saken. Problemet har heller ligget i at mange brukere på Twitter ikke kan si helt enkle ting som han istedenfor hun, en spøk som LGBTQ+ ikke tåler, eller diskutere vestlig politikk som er relevant for svært mange av oss, som ikke har noe med Kina eller Russland å gjøre. Det er denne mangelen på ytringsfrihet mange nå håper det blir mer av på Twitter, at man kan diskutere saker som har med vestlige, sosiale temaer, som LGBTQ+, masseinnvandring, Islam, identitetspolitikk og andre sensitive tema som ofte har ført til at folk har blitt utestengt for, om man har feil mening. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 26. april 2022 Del Skrevet 26. april 2022 Facebook har et naturlig monopol: hvis man ønsker å vite hva klssekameratene fra ungdomsskolen gjorde i ferien så må du på fb, for det er der de er. Men har Twitter en «retention» som er i nærheten av det? Hvis Twitter nå tar grep som brukermassen opplever som «negativt», er det ikke enkelt for synserene å bytte platform, og så må leserene deres gå på en annen nettside for å lese dagens visdomsord? -k Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå