Gå til innhold

Elon Musk kjøper Twitter for 44 milliardar dollar


Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Anbefalte innlegg

I Twitter Files del 6 er det nå kommet frem at FBI brukte mye ressurser på å sende forespørsler om moderasjon av Twitter-kontoer som ikke postet ulovlige poster, men som stort sett holdt på med vitser og humor. 

Flere setter nå rettmessig spørsmålstegn ved ressursbruken til etaten og spør hvorfor ikke ressursene ble brukt på mer alvorlig kriminalitet som pre-Musk florerte på platformen. 
 

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
mandodiao skrev (8 timer siden):

Ser du ignorerer meg, noe som selfølgelig er greit.

Men jeg har faktisk interesse av å lese hva de ulike brukerene poster, og vet ikke helt hva eller hvor jeg søker for å finne og skille på de.

Noen andre som kan vise til slike kontoer for et innblikk?

Beklager, det skyldes ren latskap fra min side.

I kjølvannet av disse Twitterfilene ble det postet en rekke navn på folk som ble bannet på finurlige måter. Dette var da alt fra suspekte folk som David Duke og Alex Jonex, mange ukjente mindre mediekanaler til mer seriøse selvstendige journalister av konservativ art. Det er dog ikke enkelt å finne frem dette igjen dessverre, Twitter burde ha en slags lagrefunksjon på tweets. Et lite søk nå fikk jeg opp en post her med noen navn:

 

Nå kjenner jeg ikke til noen av disse utover at de er konservative, men jeg sitter igjen med inntrykket av at Twitter har utestengt (sikkert rettmessig) folk ala David Duke\Alex Jones og tatt med seg en haug med andre "assosierte"  brukere i dragsuget for sikkerhets skyld. Du kan for all del grave litt på Twitter selv og undersøke, om du har tid i julestria.

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (21 minutter siden):

I Twitter Files del 6 er det nå kommet frem at FBI brukte mye ressurser på å sende forespørsler om moderasjon av Twitter-kontoer som ikke postet ulovlige poster, men som stort sett holdt på med vitser og humor. 

Flere setter nå rettmessig spørsmålstegn ved ressursbruken til etaten og spør hvorfor ikke ressursene ble brukt på mer alvorlig kriminalitet som pre-Musk florerte på platformen. 
 

 

Bare å ta frem popcornet:

 

 

Endret av Crooked Cracker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (På 14.12.2022 den 18.12):

Om jeg skulle laget et begrep basert på shadow-banning, men bredere, så ville jeg kalt det shadow-moderation.
Da ville shadow-banning fremdeles hatt en betydning, og begrepet for andre former for begrensninger ville vært mer presise -- da det er moderering, ikke banning.

Da får du nesten bare tenke for deg selv i hodet ditt når jeg benytter dette ordet – eller noen andre i denne verden som du misskategoriserer som tilhører av ene eller andre vilkårlige motbydelige ideologiske retning gjør det – så mener vi det du vil kalle for "shadow-moderering". Vi snakker frukter. Du vil diskutere eple eller appelsin, men den forskjellen er ikke viktig for oss her.

Snikpellik skrev (På 15.12.2022 den 10.23):

Det føles litt som om Twitters retningslinjer er blitt oppdatert og tilpasset for å imøtekomme Musk personlig, men at dette her kanskje ikke er så veldig gjennomtenkt. Vi får se hvordan det går. Men det er kjedelig at dette ikke lenger er lovlig på Twitter.

Akkurat, dette er absolutt ikke slikt man vil at et verdensomspennende nesten-monopol skal kunne gjøre. Kanskje det er litt uheldig å real-time logge private-eide fly, biler etc. Det er nok helt mulig å ha en nyansert diskusjon der, men beslutninger om hva som er lov og ikke lov å dele på en så sentral plattform, bør kanskje uansett ikke ene og alene være opp til vilkårlige beslutning av den som bestemmer over plattformen til et hvert tidspunkt. Tim Pool nevnte forsåvidt det kjente ordtaket på Joe Rogan til Jack Dorsey og Vijaya; alt dere trenger å gjøre for å se dette snu på dere, er å vente. Som bestilt..

Snikpellik skrev (På 15.12.2022 den 13.10):

Det kom frem i går at Twitter jobber med å innføre en ny, kontroversiell lokasjonssporing av brukere for å selge data til annonsører.

Ville vært litt forsiktig med å lytte på alt som skrives om Twitter og Elon Musk nå om dagen, det er nok en god del som skrives kun i svertekampanje. Denne tingen finner man ut om Twitter selv annonserer det, og i så fall kan man være kritisk da.

Hele saken rundt Twitter nå under Musk, og tidligere under forrige ledelse, understreker nettopp den enorme utfordringen vi er oppi rundt internett-sensur. Det er ikke godt nok at noen få private aktører nesten helt kan stenge ned det offentlige rom. De som tror dette er nytt først nå etter Musk har kjøpt Twitter, er helt ufattelig naive.

Endret av cuadro
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
7 hours ago, Crooked Cracker said:

Samt når disse blir konfrontert med sitt hykleri velger de å beskylde andre for hykleri, siden "jammen nå er dere som støtter sensur, buhu", selv når ikke det har vært tilfelle. Det er vel mer komfortabelt fremfor å ta noe selvkritikk. Jeg kan forstå Musk sine reaksjoner gitt at ustabile Antifalignende skikkelser nærmer seg hans familie, men rett skal være rett at han burde ikke breiet seg med å si at ikke skulle banne denne Jet-kontoen i første omgang. Det kan også forbedres på tydeliggjøring av retningslinjene fremover. Forskjellen, som fanatikergjengen her er for ideoligisk blinde til å ta inn, er at Musk redegjør og forklarer sin bruk av tvangsmilder. Dessuten er jo ikke 7 dagers utestengelse det verste som kan skje, en liten smekk. 

Forøvrig en artikkel om gamle Twitters praksis:

https://www.dailymail.co.uk/news/article-11519177/Twitter-kept-secret-blacklist-accounts-topics-stop-trending.html

Advarsel: lenken over kan føre til ubehag og sinne for Muskhatere. 

Har ingen problem med at han gjør det, som eneeier er det helt opp til Musk å avgjøre hva ToS er.

 

Det jeg, og mange andre, reagerer på er hvor hyklersk dette fremstår, og hva poenget skal være. Kritisere Twitter for å være biased og kjøpe de opp med lovnad om å "free the bird".

Det Twitter har blitt nå er fremdeles biased, men nå basert på Musks humør den aktuelle dagen, og en relativt uspiselig plattform for annonsører.

På den måten skader han både Twitter og Tesla.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
dundersalt123 skrev (47 minutter siden):

Har ingen problem med at han gjør det, som eneeier er det helt opp til Musk å avgjøre hva ToS er.

 

Det jeg, og mange andre, reagerer på er hvor hyklersk dette fremstår, og hva poenget skal være. Kritisere Twitter for å være biased og kjøpe de opp med lovnad om å "free the bird".

Det Twitter har blitt nå er fremdeles biased, men nå basert på Musks humør den aktuelle dagen, og en relativt uspiselig plattform for annonsører.

På den måten skader han både Twitter og Tesla.

Muligens han blir påvirket av å henge for mye Twitter selv, og således snublet oppi sin egen skyttergrav og følte for å "skyte" litt tilbake. Det gjenstår å se hvordan praksisen blir på sikt. Denne nylige tweeten er jo grei nok, der han lot avstemming avgjøre:

 
Så spørs det om folk her blir fornøyde da..
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Snikpellik said:

Selvfølgelig er ikke folk fornøyde med at CEO-en for et sosialt medie avgjør om han skal banne eller ikke banne journalister via en poll på sin egen bruker. Jeg regner med at alle synes det mildt sagt er en dårlig praksis, og ikke sånn Twitter bør drives.

Avstenninger på et medium, det være seg forum, Twitter eller annet er en idiotisk måte å styre etter. Tanken er fin - la folk bestemme, men så glemmer man at aktiviteten på disse arenaene ikke er veldig treffende for populasjonen / hele brukermassen. Er en langt større masse som stille følger med men som ikke ytrer seg enn den høylytte minoritet. Hvis han faktisk ville at folk skulle bestemme burde det bli sendt ut en direkte henvendelse til ALLE brukere direkte, og ikke noe tull som han tilfeldig poster på sin private konto. Mon tro om sponsorer og de med eierandeler i Twitter synes det er artig at en tilfeldig avstemning på en tilfeldig konto skal være arenaen for viktige beslutninger i selskapet.

Endret av The Very End
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (50 minutter siden):

Selvfølgelig er ikke folk fornøyde med at CEO-en for et sosialt medie avgjør om han skal banne eller ikke banne journalister via en poll på sin egen bruker. Jeg regner med at alle synes det mildt sagt er en dårlig praksis, og ikke sånn Twitter bør drives.

Jeg vil si det er noen hakk bedre enn snikbanning og benektelse deretter, nå var det forøvrig midlertidig suspendering det var snakk om. For all del, det er virker litt random med en avstemmning så forhåpentligvis tydeliggjøres retningslinjene fremover.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (18 timer siden):

Twitter Spaces-funksjonen er nå fjernet.

Musk Disables Twitter Spaces After Clash With Journalists
https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-12-16/musk-disables-twitter-spaces-after-clash-with-journalists

Flere som husker den gangen noen sa noe slemt om Mark Zuckerberg og Messenger ble slått av i en uke? 😄

Denne fra Gizmodo er en god oppsummering. Det beste sitatet:

"It's clear Musk would rather burn Twitter to the ground than hear people question the wisdom of his choices."

Elon Musk Kills Twitter Audio Feature After Bizarre Talk With Journalists

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 timer siden):

Selvfølgelig er ikke folk fornøyde med at CEO-en for et sosialt medie avgjør om han skal banne eller ikke banne journalister via en poll på sin egen bruker. Jeg regner med at alle synes det mildt sagt er en dårlig praksis, og ikke sånn Twitter bør drives.

Nå skal jeg gi det svaret som jeg alltid får høre selv hver gang jeg klager på noe: "hvis du ikke er fornøyd så trenger du ikke være på twitter".

AHH, ENDELIG. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
DukeNukem3d skrev (4 minutter siden):

Nå skal jeg gi det svaret som jeg alltid får høre selv hver gang jeg klager på noe: "hvis du ikke er fornøyd så trenger du ikke være på twitter".

AHH, ENDELIG. 

Haha! Den er alltid god. 

Men jeg tror faktisk mange av de som er kritiske har slettet kontoene sine.. Jeg gjorde en liten stund etter han kjøpte det da jeg innså at dette ikke kom til å være et sted jeg ville være lengre.. Det blir faktisk verre enn det var tidligere, og det er faktisk litt ironisk at folk som klagde på sensur nå driver å hyller Musk.. 

Crooked Cracker skrev (7 minutter siden):

Flere som husker det "Twitter er en privat aktør som kan moderere som de vil" mantraet? 😄

Det burde de fleste forstå at er urealistisk. Selvsagt kan han gjøre hva han vil med twitter men da blir det konsekvenser deretter. Han må forholde seg til lover, og spesielt EU kommer til å bli et problem fremover om han ikke irettesetter seg deres lover og regler. Det kan bli dyrt ganske fort. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (29 minutter siden):

Det burde de fleste forstå at er urealistisk. Selvsagt kan han gjøre hva han vil med twitter men da blir det konsekvenser deretter.

For all del, jeg vil bare påpeke folk tydeligvis justerer synspunktet sitt på sensur etter hvem som styrer skuta.

 

Gamle twitter: Vi utestenger en rekke brukere basert på våre retningslinjer.

Konservative: Det er sensur!

Liberale: Nei, Twitter står fritt til stenge ute hvem de vil etter eget godtbefinnede, de er en privat aktør.

*Musk kjøper Twitter*

Nye Twitter: Vi suspender midlertidig brukere basert på våre retningslinjer.

Liberale: Nei det er sensur!

Konservative: Jammen, det var jo dere som forkynte at Twitter står fritt til stenge ute hvem de vil etter eget godtbefinnede, siden de er en privat aktør. Dere er vel ikke hyklere?

Liberale: Ehn uhm, nei nei dere er hyklerne siden dere nå forsvarer sensur!

 

Og slik går dagene..

 

 

Endret av Crooked Cracker
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (12 minutter siden):

For all del, jeg vil bare påpeke folk tydeligvis justerer synspunktet sitt på sensur etter hvem som styrer skuta.

 

Gamle twitter: Vi utestenger en rekke brukere basert på våre retningslinjer.

Konservative: Det er sensur!

Liberale: Nei, Twitter står fritt til stenge ute hvem de vil etter eget godtbefinnede, de er en privat aktør.

*Musk kjøper Twitter*

Nye Twitter: Vi suspender midlertidig brukere basert på våre retningslinjer.

Liberale: Nei det er sensur!

Konservative: Jammen, det var jo dere som forkynte at Twitter står fritt til stenge ute hvem de vil etter eget godtbefinnede, siden de er en privat aktør. Dere er vel ikke hyklere?

Liberale: Ehn uhm, nei nei dere er hyklerne siden dere nå forsvarer sensur!

 

Og slik går dagene..

Det er nok menneskelig å bli mer moralsk harm over handlinger som går imot deg, enn de som går med deg.

Derfor er det viktig at man prøver å se verden igjennom noe annet enn rent høyre-venstre-briller. Når alle gjør det så er diskusjon fånyttes. Da kan vi bare telle en gang for alle hvem som «vant» og så overlate styringa av samfunnet til dem.

-k

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

In Suspending Journalists on Twitter, Musk Flexes His Media Muscle
Elon Musk’s moves this week set off a heated debate about complex issues of free speech and online censorship.

Plutselig i løpet av noen få timer ble også de som vanligvis er veldig pro-sensur opptatt av free speech. Det varte dessverre ikke lenge.
#TwitterFiles6

Trenger nok noen flere utestengelser for å få litt mer fart å debatten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...