Gå til innhold

Elon Musk kjøper Twitter for 44 milliardar dollar


Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
frohmage skrev (Akkurat nå):

Er ikke problemet at han selv satt på begge sider av bordet da avtalen ble forhandlet frem?

Det stemmer. Det er en av hovedgrunnene til at retten i Delaware fant avtalen ugyldig. Styret er ment å forhandle på vegne av aksjonærene, men fungerte bare som en nikkedukke for Musk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den store polsk-ungarske desinformasjonskontoen Viségrad 24 ble suspendert for å ha postet et bilde av barnevoldtekt.

Elon Musk:  "La meg personlig gjenopprette kontoen". 

Kontoen er nå gjenopprettet.

GQ-5LyPW0AAxuRF?format=jpg&name=large


Samtidig ble en norsk bruker bannet for følgende post, som ifølge X er "voldsytringer":

GRCDdprXsAEB2W7?format=jpg&name=medium

Kilde:

Spoiler

 

Det er helt vanvittig.

Endret av Snikpellik
  • Liker 6
Lenke til kommentar
frohmage skrev (54 minutter siden):

Er ikke problemet at han selv satt på begge sider av bordet da avtalen ble forhandlet frem?

uname -i skrev (51 minutter siden):

Det stemmer. Det er en av hovedgrunnene til at retten i Delaware fant avtalen ugyldig. Styret er ment å forhandle på vegne av aksjonærene, men fungerte bare som en nikkedukke for Musk.

Det er vel vanlig at styre fastsetter eller godkjenner lønnen til øverstkommanderende. Her er det ikke snakk om lønn - han får ingenting - derimot betaler han noe ved innløsning av opsjonene i aksjer ved resultatoppnåelse.

Meg bekjent hadde han i Delaware-tiden (og p.d.d.) 13 % av aksjene. Ingen problem da å avvise forslaget med opp til 87 %. Hans egne 13 % blir jo også utvannet - og/eller verdien øker ved resultatoppnåelse.

Ja, han sitter på begge sidene av bordet (er det ikke svært vanlig at CEO også i norske AS eier aksjer i bedriften?) Men stemmevekten er avhengig av andel aksjer, ikke på hvilken side av bordet du sitter.

Endret av trikola
Lenke til kommentar
trikola skrev (13 minutter siden):

Det er vel vanlig at styre fastsetter eller godkjenner lønnen til øverstkommanderende. Her er det ikke snakk om lønn - han får ingenting - derimot betaler han noe ved innløsning av opsjonene i aksjer ved resultatoppnåelse.

Styret fastsetter kompensasjonen uavhengig om det er lønn eller opsjoner og skal forhandle på vegne av aksjonærene. Men her var det et ensidig forslag fra Elon Musk, ingen reelle forhandlinger, ingen endringer av forslaget og det ble lagt frem som en forhandlet pakke for aksjonærene.

Retten har sagt sitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (1 time siden):

Det synes å være en utstrakt misforståelse hva han har fått. Han har nettopp IKKE fått noen milliarder, men en KOMPENSASJON for lønnen (lønnen som han IKKE får). Denne kompensasjonen er retten - i form av opsjoner - å kjøpe rimelige aksjer om noen år forutsatt at selskapet under hans ledelse oppnår definerte resultater.

Om han/selskapet oppnår disse definerte resultatene, kun da får han lov å kjøpe til en fastsatt - og sikkert gunstig pris. Da betaler Elon Musk penger til selskapet - han får ikke penger - men nye aksjer. Selskapet får altså inntekter, ikke utgifter, men alle eksisterende aksjonærer får aksjeverdien redusert ('utvanning').

Men aksjonærene er innforstått med det fordi blant de krevde resultatene frem til da er allerede en (antageligvis) tilsvarende høyere aksjeverdi, så dagens aksjonærer er ganske trygge: enten han får det til da øker aksjeverdien og kompenserer for utvanningen; eller han får det ikke til da blir det ikke utvanning.

I tillegg må resultatet holde seg i 5 år før han kan selge, så kortvarige triks skal være utelukket. Og selskapet har fått inn noe penger for de nye aksjene.

Hvem betaler nå til syvende og sist: de som kjøper aksjer som de da må betaler mer for. Hvem risikerer noe: Elon Musk om han ikke får det til - ingen lønn, ingen aksjer han kan selge.

Skjønner godt at aksjonærene er med på dette. Forøvrig har/hadde også de ansatte i norske bedrifter (Norsk Data på 80-tallet var mest kjent for det) aksjeopsjoner.

Det er hyggelig at du verdsetter Elon Musk sin innsats ovenfor Tesla Inc. siste året. En god toppleder, fortjener god lønn. Som du skriver er det helt korrekt at Elon ikke har ordinær lønn. Det ble avtalt at han ikke skulle ha lønn, men i stedet få denne kompensasjonen i stedet – dersom en drøss (?) med vilkår ble helt/delvis innfridd.

Hva som er en dårlig lønn, grei lønn, og god lønn er det sikkert like mange vurderinger og syn på, som det er mennesker på kloden. Så der blir vi nok aldri enige. Men at Elon har til salt i maten, og vel så det, er det liten tvil om. Uansett hva han kjøper seg av yatcher, privatfly eller stillehavsøyer, vil det knapt synes på kontoutskriften. 

Dersom vi skal lønne Elon på en slik måte at det utgjør en forskjell for ham, blir det dyrt. Svært dyrt. Skal han derimot avlønnes med hva som er normalt i sammenlignbare selskaper, spørs det nok om vi ikke har betalt ut alt, alt for mye. 😉 

 

Selv er jeg usikker på hvordan styret tenker fremover. Jeg har i mange år hatt Elon Musk som et idol, men i det siste kommer det så mye rart og usakelig, at jeg har begynt å ta avstand. På sikt tror jeg Tesla Inc må gjøre det samme (!). De er ikke lenger tjent med å bli assosiert med Elon Musk, mener nå jeg. Ja, det samme gjelder SpaceX. Begge disse selskapene er langt fremme, og har fått til utrolige ting, helt uten sidestykke, og absolutt takket være Elon Musk. 

Selv om Elon Musk har utrettet store ting forut, betyr ikke det at vi skal gi ham frikort til å oppføre seg som en amøbe fremover. Han har et ansvar. Et stort ansvar. En mann med såpass mange tilhengere og stor fan-skare, har faktisk større ansvar for hva som ytres, enn hva du og jeg har. Riktignok har han full ytringsfrihet, som alle andre, absolutt! Men han har påvirkningskraft. Og en slik kraft skal man respektere og ta alvorlig. Det er ikke noe å tulle med! 

I det siste har jeg ikke sett at han er sitt ansvar bevisst. Og tilbake til Tesla Inc: jeg er faktisk usikker på hva for slags positivt arbeide han har bidratt med i Tesla siste tolv måneder. 😕 Som aksjonær ville jeg vært skeptisk til styrets vurdering, og deres langsiktige plan. Jeg støtter Pensjonsfondets misnøye med å bruke såpass mye kapital på å lønne allerede verdenes rikeste mann. Beløpet er betydelig for Tesla!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (1 time siden):

Jeg støtter Pensjonsfondets misnøye med å bruke såpass mye kapital på å lønne allerede verdenes rikeste mann. Beløpet er betydelig for Tesla!

Enda en gang: han får IKKE noe som helst lønn fra Tesla - Tesla betaler ingenting, bruker ikke noe 'kapital'.

Om han oppnår de avtalte resultater og løser inn opsjonene blir dagens aksjonærer utvannet - de taper egentlig noe. Men samtidig forutsettes at avtalte resultater er oppnådd og har samtidig kompensert for utvanningen. Derfor er vel de fleste aksjonærer enige.

Musk må betale TIL Tesla når han bytter opsjoner mot aksjer. Om det er 1 % eller 99% av aksjeverdien den dagen han (eventuelt) gjør det vet vi ikke - eller vet noen?

  • Om det er 1 % får han stor gevinst når aksjene selges (tidligst etter 5 år) og fortsatt taper Tesla ingenting, men de nye aksjonærene som kjøper disse aksjene betaler - frivillig.
  • Er det 99% så får jo Tesla inn nesten like mye som i en åpen emisjon og han vinner lite (lite forskjell mellom opsjonene og aksjene. Om Tesla gikk ut med en like stor åpen emisjon istedenfor avtalen med Musk, så ville Tesla få inn 100%. Men resultatene, hvor kommer de da fra? Musk jobber 'no cure, no pay'. Det synes jeg er en god deal.
Endret av trikola
Lenke til kommentar
trikola skrev (5 timer siden):

Enda en gang: han får IKKE noe som helst lønn fra Tesla - Tesla betaler ingenting, bruker ikke noe 'kapital'.

Om han oppnår de avtalte resultater og løser inn opsjonene blir dagens aksjonærer utvannet - de taper egentlig noe. Men samtidig forutsettes at avtalte resultater er oppnådd og har samtidig kompensert for utvanningen. Derfor er vel de fleste aksjonærer enige.

Musk må betale TIL Tesla når han bytter opsjoner mot aksjer. Om det er 1 % eller 99% av aksjeverdien den dagen han (eventuelt) gjør det vet vi ikke - eller vet noen?

  • Om det er 1 % får han stor gevinst når aksjene selges (tidligst etter 5 år) og fortsatt taper Tesla ingenting, men de nye aksjonærene som kjøper disse aksjene betaler - frivillig.
  • Er det 99% så får jo Tesla inn nesten like mye som i en åpen emisjon og han vinner lite (lite forskjell mellom opsjonene og aksjene. Om Tesla gikk ut med en like stor åpen emisjon istedenfor avtalen med Musk, så ville Tesla få inn 100%. Men resultatene, hvor kommer de da fra? Musk jobber 'no cure, no pay'. Det synes jeg er en god deal.

Ja ja ja, joda ...

Uansett om pengene kommer fra Tesla direkte, eller via aksjonærer for Tesla, gjennom å vanne ut aksjekursen, er litt flisespikkeri for meg. 

Vi snakker uansett om en reel kompensasjon, som er av betydelig verdi. Da er mitt spørsmål om dette er den beste måten å bruke denne verdien på?

Dersom kompensasjonen kun utgjorde tiendelen, så kan man jo argumentere med at de resterende 90% kunne vært utnyttet bedre? Enten ved å aldri «bli løst ut», slik at aksjekursen holder seg greit, som utbytte til alle aksjonærer, som tilskudd til Tesla Inc., eller kanskje noe helt annet. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Denne verdien som skulle 'utnyttes bedre' befinner seg ikke i hendene til 'aksjonærer til Tesla' eller Tesla Inc. selv. Den befinner seg i hendene til de som om 5+ år skal kjøpe Tesla-aksjer. (Disse kan sef være også noen som eier Tesla-aksjer fra før av, men de står likevel helt fritt om de skal kjøpe mer eller ikke.)

Istedenfor en rettet emisjon mot EM under avtalte betingelser som EM må oppfylle (som opplegget jo egentlig er) kunne Tesla kjøre en generell emisjon. Men den ville da ikke være betinget/basert på en motytelse fra aksjonærene (verdistigning av selskapet++) som den er nå.

 

Lenke til kommentar
uname -i skrev (11 timer siden):

Uansett så er dette en emisjon på 500 milliarder kroner, men i stedet for å bruke det til å styrke selskapet så lønner man en sjef som bruker omtrent all sin tid på andre ting enn Tesla. Og det er en mellomting mellom 0 og 500 milliarder som betyr at siden 2018 så har Elon Musk tjent mer hver eneste dag enn de best betalte sjefene i bilindustrien har fått i årslønn. Til sammenligning har Jensen Huang i Nvidia en kompensasjon på 50 milloner dollar for å gjøre selskapet til verdens største.

Det kan også argumenteres med at kompensasjonspakken fra 2018 er direkte årsak til at Tesla sliter nå. I stedet for å tenke langsiktig og ha en bærekraftig vekst så har det vært kortsiktighet og bløffer for å få produksjonsvolumet opp og aksjekursen så høy som mulig. Tesla har solgt fremtiden for å kunne gjøre verdens rikeste mann enda rikere.

Jeg er enig i at han virker å ikke ha brydd seg så mye om Tesla de siste 2-3 årene, etter at han oppfylte hele kompensasjonspakken, men det er ingen tvil om at pakken ga aksjonærene ekstrem avkastning. Selv om aksjen har gått ned igjen nå, så ligger den fortsatt ca. ti ganger over det den var i 2018. En avkasting på ti ganger det man puttet inn i selskapet i 2018 kan ikke sies å være dårlig akkurat.

  

 

Reg2000 skrev (12 timer siden):

Styret i Tesla har jo akkurat gitt ham noen milliarder så tviler på det.

Vel, nei, de fikk han i 2018. Aksjonærene stemte nå for å gi ham den igjen etter at retten tok det fra ham. Og det er snakk om opsjoner, og ikke kontanter.

 

  

trikola skrev (8 timer siden):

Musk må betale TIL Tesla når han bytter opsjoner mot aksjer. Om det er 1 % eller 99% av aksjeverdien den dagen han (eventuelt) gjør det vet vi ikke - eller vet noen?

Hva var alle de enorme utgiftene Tesla rapporterte relatert til kompensasjonspakken opp mot tiden da alle kriteriene ble møtt?

Lenke til kommentar
uname -i skrev (56 minutter siden):

Nesten så du antyder at det å få masse penger var det eneste Musk brydde seg om. 

Det vet jeg ikke. Jeg vet at han har sagt han trenger mye penger for å komme til Mars. men så har hele Twitter-fiaskoen kommet midt oppe i det hele. Tror politikk har stjålet mye oppmerksomhet, og det virker som mye av det kan spores tilbake til at hans eget barn kuttet all kontakt med ham. Dette barnet er transperson, og skal ha reagert på farens holdninger. Etter dette virket det som har gått mer og mer inn i spinnville konspirasjonsteorier og hat mot transpersoner og andre.

Så det er ikke nødvendigvis pengene han bryr seg om. Han blir jo ikke akkurat rikere av å være idiot på Twitter heller.

Og uansett så er det ingen tvil om at han har skapt enorme verdier for aksjonærer siden 2018.

Endret av Markiii
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Markiii skrev (9 minutter siden):

Og uansett så er det ingen tvil om at han har skapt enorme verdier for aksjonærer siden 2018.

Du går rundt og later som om alle aksjonærene kjøpte seg inn i 2018, men det er jo veldig langt fra sannheten. De fleste har kjøpt rundt toppen og nå er kursen ned 50%, høy vekst er erstattet med fall i salget, de har ikke lenger det som skal til for å lansere nye produkter(ref fiaskoen Cybertruck), de har ikke noe fornyelse eller utvidelse av modellporteføljen og Tesla som merkevare er sterkt redusert, mye pga produktet som de ikke klarer å forberede, men aller mest at sjefen sitter på Twitter og dummer seg ut. De få gangene han er innom kontoret oppfører han seg som kong Aegon på meth.

En sjef uten den kompensasjonspakken ville ikke hatt noe incitament til å bløffe og lyve for å få aksjekursen opp med alle de juridiske problemene som nå begynner å gjøre seg gjeldende. Og i stedet for å hals over hode dytte ut så masse skrot som mulig for å nå et produksjonsmål så ville en ordentlig sjef sørget for å forberede hele produksjons- og service-apparatet så de ikke bare hadde produkter i billigbil og lavmarginsmarkedet. Men absolutt alle prioriteringer har gått på å gjøre Elon Musk til verdens rikeste person. 

Resultatet ser man nå. Det eneste bilprodusenten Tesla har igjen er scammen FSD og en Optimus-robot, begge til for å lure investorer som strøyk i naturfag på ungdomsskolen.

Så bonuspakken har fullstendig ødelagt selskapet. Og han bare fortsetter å plyndre Tesla for eksempel å tappe det for ressurser til hans andre prosjekter hvor han er majoritetseier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...