Gå til innhold

Elon Musk kjøper Twitter for 44 milliardar dollar


Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Anbefalte innlegg

debattklovn skrev (På 19.8.2023 den 1.42):

Det er biologiske fakta som bestemmer hvem folk er. Vi bør alle være enige om at slike fakta bør danne et grunnlag for våre interaksjoner i livet. 

I pattedyrenes biologi (hvilket menneske tilhører) er naturen så enkel og rett frem. Kanskje finnes det noen encellede organismer som gjør reproduksjon annerledes, kanskje det også finnes liv på en annen planet i galaksen som gjør reproduksjon helt annerledes, men slik er det altså for mennesker. All annen avsporing er altså irrelevant. 

Ja, kanskje det. Når sa jeg at det var en god idè å avtale kamper? 

Nå støtter ikke biologiske fakta ditt standpunkt. Jeg forholder meg til det vitenskapen og fagfolk sier.

Alt dette koker ned til aksept og frihet. At man aksepterer andre som de er, og ikke trakasserer, forfølger, osv. noen på grunn av den de er. At man ikke bevisst går inn for å få noen til å føle seg dårlige ved å kalle noen noe de ikke ønsker å bli kalt. At man faktisk lar folk være den de er.

Respekt, menneskerettigheter og normal folkeskikk er alt jeg ber om.

 

  

Aiven skrev (På 19.8.2023 den 12.41):

Dette er det mange transer som mener også, her er ei:

Det er i så fall ikke transaktivister som river Storbritannia i filler, men de som hetser og forfølger transpersoner. Videoen prøver å skylde på offeret for gjerningsmannens handlinger.

Endret av Markiii
  • Liker 4
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
shockorshot skrev (På 19.8.2023 den 0.04):

En stor fordel med å kunne blokkere er at du kan hindre folk som harrasser deg, noe som ikke akkurat er uvanlig på X.

Hvis du "muter" dem så vil du ikke se hva de skriver, og dermed kan de jo ikke trakassere deg. Man kan gjerne gjøre så det blir synlig noen har "muted" en, så eventuelle troll skjønner at vedkommende ikke vil se noe.

  

Snikpellik skrev (På 19.8.2023 den 0.30):

Ganske sikker på at man  ha mulighet til å kunne blokkere andre brukere på sosiale medier-apper for at de skal godkjennes av App Store og Google Play.

Tror det bare er delvis riktig. Du må ha mulighet til å blokkere fra private samtaler, men ikke nødvendigvis fra å f.eks. se opplastede videoer på YouTube (som jeg så som eksempel).

  

uname -i skrev (På 19.8.2023 den 11.02):

Nei, det stemmer ikke. Reveal.org baserte artikkelen sin på intervjuer med over 30 Tesla-ansatte. 

Tesla says its factory is safer. But it left injuries off the books

Angivelige Tesla-ansatte. Denne historien er en av mange der media dessverre har vist seg å dikte om Tesla. Og så er det fra 2018, som etter hvert begynner å bli en del år siden.

Vi har sett lignende falske artikler om særlig FSD, der de tar sitater ut av en sammenheng, dikter opp påstått tidligere ansatte, osv.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Markiii skrev (42 minutter siden):

Angivelige Tesla-ansatte. Denne historien er en av mange der media dessverre har vist seg å dikte om Tesla. 

Så først mente du det bare var noe en anonym fyr på Reddit hadde sagt, men når jeg viste til at det var en ordentlig artikkel  med to navngitte journalister og tre dusin kilder i en avis som var i Pulitzer-pris-finalen for sin undersøkende(*) journalistikk, da er det plutselig sånn at hele historien rundt Musks aversjon for fargen gul er oppdiktet?

(*) Reveal var i Pulitzer-finalen for sine avsløringer rundt Amazons arbeidsforhold. Vil gjette på at du ikke har like store problemer med å akseptere sannhetsgehalten i den historien.

Endret av uname -i
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 6
Lenke til kommentar
Markiii skrev (57 minutter siden):

Tror det bare er delvis riktig. Du må ha mulighet til å blokkere fra private samtaler, men ikke nødvendigvis fra å f.eks. se opplastede videoer på YouTube (som jeg så som eksempel).

De lærde strides. Det virker ikke være helt klart hva det vil bety om det skjer, og det virker ikke som Apple og Google er det heller, siden de ikke kommenterer det enda. BBCs tech-skribent skriver dette:

Sitat

Removing a blocking feature could also potentially violate the terms and conditions of stores like Apple's App Store and Google Play.

Both stores have conditions stating that social media apps should allow users facilities to filter harassment or bullying.

It could mean X is no longer downloadable from those stores.

If the policy goes ahead, it is not clear if all those accounts which are blocked will automatically become unblocked.

https://www.bbc.com/news/business-66550959

Guardian:

Sitat

Removing or limiting the block feature might bring X into conflict with guidelines incorporated by Apple’s App Store and Alphabet’s Google Play.

Apple says apps with user-generated content must have the ability to block abusive users. Google Play Store says apps must provide an in-app system for blocking user-generated content and users.

X, Google and Apple did not immediately reply to requests for comment.

https://www.theguardian.com/technology/2023/aug/19/blocking-feature-to-be-removed-from-former-twitter-platform-x-says-musk

Uansett - å fjerne muligheten til å blokkere er bare kjipt. Det fungerer jo godt nå. Antar grunnen til at Musk vil gjøre dette er fordi mange blokkerer Blue-brukere, siden de alltid er prioritert i toppen av alle kommentarfeltene som er ganske plagsomt. Og reklame.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
47 minutes ago, Snikpellik said:

Uansett - å fjerne muligheten til å blokkere er bare kjipt. Det fungerer jo godt nå.

Ulempen er at man aldri vil ha muligheten til å rapportere innleggene til noen som har blokkert deg.

Dersom et par av blokkeringsfunksjonene flyttes over til mute, er det ikke åpenbart at dette er noen dårligere løsning enn dagens mute og block.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jallajall skrev (6 minutter siden):

Ulempen er at man aldri vil ha muligheten til å rapportere innleggene til noen som har blokkert deg.

Dersom et par av blokkeringsfunksjonene flyttes over til mute, er det ikke åpenbart at dette er noen dårligere løsning enn dagens mute og block.

Med mute kan man ikke hindre en bruker i å se dine poster, eller svare på dem. Det er jo poenget med å kunne blokkere. Og flytter de disse funksjonene til mute, så blir det jo det samme som blokkering, bare med et annet navn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Snikpellik said:

Med mute kan man ikke hindre en bruker i å se dine poster, eller svare på dem. Det er jo poenget med å kunne blokkere. Og flytter de disse funksjonene til mute, så blir det jo det samme som blokkering, bare med et annet navn.

Ja det er jo litt det jeg sier. Hvis man vil snakke nedsettende om noen, så er det jo bare å blokere de først slik at de aldri får rapportert deg. Det er ikke så åpenbart dette er en bedre løsning enn at de blokkerte kan se innleggene dine, men ikke samhandle med de (dersom muligheten for å hindre samhandling integreres i mute). Evt. er det bare å åpne profilen i incognito og man likevel får tilgang til store deler av innleggene dine.
 

Endret av jallajall
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jallajall skrev (8 minutter siden):

Ja det er jo litt det jeg sier. Hvis man vil snakke nedsettende om noen, så er det jo bare å blokere de først slik at de aldri får rapportert deg. Det er ikke så åpenbart dette er en bedre løsning enn at de blokkerte kan se innleggene dine, men ikke samhandle med de (dersom muligheten for å hindre samhandling integreres i mute). Evt. er det bare å åpne profilen i incognito og man likevel får tilgang til store deler av innleggene dine.
 

Ser den ulempen, men er det ikke veldig mye viktigere å kunne blokkere selv?

Man kan forsåvidt alltids se innlegg fra en bruker som har blokkert deg hvis man logger inn med en annen bruker, og også rapportere de da.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Snikpellik said:

Ser den ulempen, men er det ikke veldig mye viktigere å kunne blokkere selv?

Man kan forsåvidt alltids se innlegg fra en bruker som har blokkert deg hvis man logger inn med en annen bruker, og også rapportere de da.

Jeg vet egentlig ikke hvorfor det skal være så viktig å blokkere andre fra å se innleggene dine - når mye av det likevel kan sees offentlig/incognito. De fleste argumenterer med bekjempelse av spam/harrasment som hovedgrunen for å beholde blokkering, hvis det er slik at muligheten for samhandling flyttes over til mute så er jo fortsatt dette ivaretatt.

Om jeg blokkerer noen her på forumet er det fordi jeg ikke vil se innleggene hans. Vedkommende kan vel fortsatt se innleggene mine (tror jeg).

Tror folk flest ikke har tilgang til en second epostadresse eller tlfnr for å opprette en ny brukerprofil på Twitter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tror ikke det er derfor, men det er veldig kjipe nyheter at overskrifter og ingress i artiklene fjernes fra lenken. Hvordan artikler vises når de deles er en ting som har vært veldig bra med Twitter. Da vet man hva man trykker på.

Musk sier årsaken er estetikk, men jeg tror kanskje den egentlige årsaken er at det blir mer plass til reklame og for å gjøre det mulig for betalende innholdsskapere å lage egne custom "plakater". De sliter kraftig med annonseinntekter og at veldig få vil betale for Blue.

Sitat

Currently, a Twitter card for a news article or a blog post shows the headline and summary text (just on the web) along with the header image in the preview card of a post. However, if the proposed change comes through, X will only show the image with a link in a post. That means if a publication or a blog doesn’t post any accompanying text with the link, users will only see the link and the image for that article.

Sitat

A source told Fortune that the update aims to reduce the height of a post to fit more posts on one screen. They also said that Musk thinks that removing headlines from the preview card will reduce clickbait. However, with no preview card, publications or blogs can simply write any text inciting users to click on the link.

https://techcrunch.com/2023/08/22/x-is-planning-to-hide-headlines-from-news-links-for-improved-aesthetics/

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, The Very End said:

Årsaken er vel at fyren prøver ting ut i produksjon / skarpt før han vet om det fungerer samt effekten av endringen. Han ser det for seg i hodet sitt (litt som X som er «mye» kulere enn Twitter), uten å gjøre skikkelig research.

 

IMG_0537.jpeg

Stemmer. Leste/så et sted at alle egne oppskytninger (=Starlink) brukes til å teste nye varianter i bærerakettene.

Omvendt brukes kun nye raketter (ikke brukt før) til oppskytninger med mannskap; det er krav fra NASA.

Og det ville vært logisk at det brukes fortrinnsvis de eldste rakettene som 'expendible centercore' ved Falcon heavy oppskytninger uten planlagt landing av centercore.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
26 minutes ago, trikola said:

Omvendt brukes kun nye raketter (ikke brukt før) til oppskytninger med mannskap; det er krav fra NASA.

Det var et krav. Det er ikke lengre et krav. F.eks ble Crew-3 oppdraget til ISS gjennomført på andre flygning av en booster, og Crew-4 oppdraget ble gjennomført med fjerde flygning av den samme boosteren.

Ideelt sett benytter man nok en booster som har fløyet en gang før.

26 minutes ago, trikola said:

Og det ville vært logisk at det brukes fortrinnsvis de eldste rakettene som 'expendible centercore' ved Falcon heavy oppskytninger uten planlagt landing av centercore.

Ja, om mulig prioriterer de eldre raketter til dette.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...