Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Elon Musk kjøper Twitter for 44 milliardar dollar

Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Anbefalte innlegg

3 hours ago, jjkoggan said:

Jeg mener også at alle bør ha retten til å ytre hva de vill men jeg støtter ikke promotering av hat.  Et privat selskap burde få lov til å bestemme hva som står på deres websider og ikke bli tvunget til å promotere hat, selv om det kan bli vanskelig å definere.  Klare retningslinjer kan løse dette problem.

Er ikke retningslinjene klare? Hvordan er det du skriver relatert til twitter?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jjkoggan skrev (3 timer siden):

Jeg mener også at alle bør ha retten til å ytre hva de vill men jeg støtter ikke promotering av hat.  Et privat selskap burde få lov til å bestemme hva som står på deres websider og ikke bli tvunget til å promotere hat, selv om det kan bli vanskelig å definere.  Klare retningslinjer kan løse dette problem.

I praksis skriver selskaper bevisst vage retningslinjer rundt dette, som kan ramme hva som helst. Deretter gjør de hva de vil.

Vi har sett fra Twitter-files, såvel som fra Jack Dorsey i intervjuet under, at de i alle fall prøvde å følge retningslinjene sine og ikke bedrive sensur på politisk grunnlag (som er mer enn jeg tror om mange andre sosiale medieplattformer), men at de bøyde under press fra amerikanske myndigheter.

Endret av Aiven
  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, jjkoggan said:

Hate speech begrepet brukes som et begrep i amerikansk lov 

Wut?

Nei, det gjør det ikke. Det du tenker på som "hate speech" er allerede ulovlig. Skal man da gjøre ting som er ulovlig, enda mer ulovlig? You lost me, bruh. 

https://en.wikipedia.org/wiki/United_States_free_speech_exceptions

Politiet sjekker sosiale medier til en som har gjort noe kriminelt, noe som er vanlig til og med her til lands. Men det betyr ikke at "hate speech" er inkludert eller brukt som en spesifikk definisjon i det amerikanske rettssystemet. Det er et konsept som kommer fra skrullinger på venstre for å brukes som blant annet men ikke begrenset til et våpen og redskap for å sensurere og kontrollere. 

Hvem bestemmer hva som er hatefullt? Skal Norgesdemokratene få lov til å bestemme hvis de kommer til makta her i Norge?

Hatkriminalitet og "hate speech" er to forskjellige konsepter for ikke å snakke om opererer og håndteres ekstremt forskjellig. Men nå har vi gått alt for off-topic så slutter der. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Yakamaru skrev (1 time siden):

Wut?

Nei, det gjør det ikke. Det du tenker på som "hate speech" er allerede ulovlig. Skal man da gjøre ting som er ulovlig, enda mer ulovlig? You lost me, bruh. 

https://en.wikipedia.org/wiki/United_States_free_speech_exceptions

Politiet sjekker sosiale medier til en som har gjort noe kriminelt, noe som er vanlig til og med her til lands. Men det betyr ikke at "hate speech" er inkludert eller brukt som en spesifikk definisjon i det amerikanske rettssystemet. Det er et konsept som kommer fra skrullinger på venstre for å brukes som blant annet men ikke begrenset til et våpen og redskap for å sensurere og kontrollere. 

Hvem bestemmer hva som er hatefullt? Skal Norgesdemokratene få lov til å bestemme hvis de kommer til makta her i Norge?

Hatkriminalitet og "hate speech" er to forskjellige konsepter for ikke å snakke om opererer og håndteres ekstremt forskjellig. Men nå har vi gått alt for off-topic så slutter der. 

Det er nesten umulig å bli dømt skyldig av hatkriminalitet uten hat ytringer av noe slag

Hat ytringer er helt lovlig.  KKK kan skrive alle bøkene de ønsker og holde alle taler de ønsker

Endret av jjkoggan
  • Liker 3
Lenke til kommentar
11 hours ago, Yakamaru said:

"Rules for thee, none for me."

Hadde jeg og/eller noen andre kalt folk her inne for "venstre-fjols" hadde det blitt nokså mye skriking og skråling fra disse samme hyklerne. Liker å peke, men når de blir pekt på tilbake så blir det Karen tid.

Hvor er denne skrikingen du og andre hevder vil / skal / har skjer / skjedde? Ut i fra hva jeg leser er det jo dere som snakker om noe importert kultur greier, hyklere og diverse andre ting i denne tråden, i nokså bastant ordlag. Det er stor takhøyde for å være uenige, men synes ikke argumentasjonene i tråden styrker deres sak for å bygge opp under at det er noe form for «mainstream» sensurering / hyklere på Twitter / her fra hva nå enn denne mytiske venstresiden er. At det er noen kokko-folk ute på ytterkantene tviler jeg ikke på, men synes ikke det er riktig å si at det er disse som får styre ordskiftet / ytringsfriheten på sosiale medier som Twitter.

Endret av The Very End
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, jjkoggan said:

Det er nesten umulig å bli dømt skyldig av hatkriminalitet uten hat ytringer av noe slag

Hat ytringer er helt lovlig. KKK kan skrive alle bøkene de ønsker og holde alle taler de ønsker

Jaaa? Dette er åpenbart for alle, eller i det minste de aller fleste, og er ikke noe en burde trenge å påpeke. Hva er poenget ditt?

• Liker 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (8 timer siden):

Hvor er denne skrikingen du og andre hevder vil / skal / har skjer / skjedde? Ut i fra hva jeg leser er det jo dere som snakker om noe importert kultur greier, hyklere og diverse andre ting i denne tråden, i nokså bastant ordlag. Det er stor takhøyde for å være uenige, men synes ikke argumentasjonene i tråden styrker deres sak for å bygge opp under at det er noe form for «mainstream» sensurering / hyklere på Twitter / her fra hva nå enn denne mytiske venstresiden er. At det er noen kokko-folk ute på ytterkantene tviler jeg ikke på, men synes ikke det er riktig å si at det er disse som får styre ordskiftet / ytringsfriheten på sosiale medier som Twitter.

Du har med andre ord ikke satt deg inn i Twitter-files.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ser mange som poster om dette nå:

F1pIx5ZWIAEBhF2?format=jpg&name=medium

Vet ikke når dette kom, men det ser ut til at Twitter har innført restriksjoner på antallet DMs man kan sende. Dette er en ganske så grunnleggende funksjon som nå ikke lengre er gratis. Jeg tror ikke noen andre sosiale medier har slike restriksjoner.

De fleste selskaper selger en betalingsversjon av et gratis produkt ved å legge til verdi. Twitter har bestemt seg for å forsøke å selge betalingsversjonen ved å gradvis redusere verdien av gratisversjonen i stedet.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (37 minutter siden):

Ser mange som poster om dette nå:

F1pIx5ZWIAEBhF2?format=jpg&name=medium

Vet ikke når dette kom, men det ser ut til at Twitter har innført restriksjoner på antallet DMs man kan sende. Dette er en ganske så grunnleggende funksjon som nå ikke lengre er gratis. Jeg tror ikke noen andre sosiale medier har slike restriksjoner.

De fleste selskaper selger en betalingsversjon av et gratis produkt ved å legge til verdi. Twitter har bestemt seg for å forsøke å selge betalingsversjonen ved å gradvis redusere verdien av gratisversjonen i stedet.

Jammen synd ikke du eier Twitter, da hadde de tjent penger som gress.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
germanwhip skrev (21 minutter siden):

Jeg har ikke twitterkonto, og av en eller annen grunn så får jeg ikke lengre lest kommentarer på twitterposter, er dette ett steg i freedom of speech, not reach?

Uregistrerte kan ikke lengre se mer enn enkeltposter. Skal man se mer må man logge inn.

Dette kom for noen uker siden. Først stengte de alt for uregistrerte, så noen dager etter åpnet de opp litt igjen, men noen restriksjoner er der permanent ser det ut til.

Twitter walks back some login requirements
https://mashable.com/article/twitter-login-requirements-rolled-back

Sitat

You can view an individual tweet, but not replies or a user's tweet feed.

• Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar
Just now, Snikpellik said:

Uregistrerte kan ikke lengre se mer enn enkeltposter. Skal man se mer må man logge inn.

Dette kom for noen uker siden. Først stengte de alt for uregistrerte, så noen dager etter åpnet de opp litt igjen, men noen restriksjoner er der permanent ser det ut til.

Twitter walks back some login requirements
https://mashable.com/article/twitter-login-requirements-rolled-back

Jaja, så en må registrere seg for å kunne oppnå ytringsfrihet, godt å vite.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Twitter har alltid hatt restriksjoner på hvor mange DMs man kan sende, det ble endret fra 1000 til 500 per dag i begynnelsen av desember, men i løpet av det siste døgnet er det redusert ytterligere (50?). Det er ikke helt uvanlig at man tweaker det slik at man kan holde en samtale i gang med en person uten å nå grensen like fort, det er tydelgivis ikke gjort her..enda. Evt. at de på followelisten er unntatt maxgrensen.

Alle forum og sosiale medier har begrensinger på antall DMs man kan sende. Insta ligger på rundt 50-150 pr dag, færre for nye kontoer, og sikkert litt flere for etablerte kontoer eller de som velger å betale $12 pr mnd for Blue.

Endret av jallajall
  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, germanwhip said:

Jeg har ikke twitterkonto, og av en eller annen grunn så får jeg ikke lengre lest kommentarer på twitterposter, er dette ett steg i freedom of speech, not reach?

edit: glemte å tagge sjefsguruen, @debattklovn

Dorsey begynte å innføre det allerede i 2021, så det kan du takke ham for. Evt. kan du avse de to minuttene det tar å opprette en konto, slik du også måtte ha gjort på f.eks Instagram eller Threads. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, debattklovn said:

Dorsey begynte å innføre det allerede i 2021, så det kan du takke ham for. Evt. kan du avse de to minuttene det tar å opprette en konto, slik du også måtte ha gjort på f.eks Instagram eller Threads. 

Sært, mener å huske at jeg kunne lese kommentarer i fjor, men det blir jo selvsagt bare anekdotisk. Jeg har heller ikke insta-konto, eller threads.

Jaja, jeg får vel bare leve med ytringsfrihet light, eller hva en måtte kalle det.

• Liker 4
Lenke til kommentar
11 minutes ago, germanwhip said:

Sært, mener å huske at jeg kunne lese kommentarer i fjor, men det blir jo selvsagt bare anekdotisk. Jeg har heller ikke insta-konto, eller threads.

Jaja, jeg får vel bare leve med ytringsfrihet light, eller hva en måtte kalle det.

Jeg synes også slikt er irriterende men det gjøres nå over hele fjøla. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Musk skriver at Twitter nå skal endre navn og logo. Det skal nå hete det samme som moderselskapet "X" (X Corp). Alt som har med fugler å gjøre skal bort sier han.

Rebrandingen er blitt fremskyndet og skal visst skje enten i dag eller i morgen sies det, og Musk har lagt ut en teaservideo som viser den nye logoen.

Siden skal visst også endre standardfarge fra hvit til svart.

Twitter er et ekstremt sterkt og velkjent merkenavn, og ord som "tweet", "å tweete", "tvitra" osv. er godt innarbeidet. Så det blir veldig interessant å følge dette, og hvor sterkt navnet henger igjen.

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Snikpellik said:

Musk skriver at Twitter nå skal endre navn og logo. Det skal nå hete det samme som moderselskapet "X" (X Corp). Alt som har med fugler å gjøre skal bort sier han.

Rebrandingen er blitt fremskyndet og skal visst skje enten i dag eller i morgen sies det, og Musk har lagt ut en teaservideo som viser den nye logoen.

Siden skal visst også endre standardfarge fra hvit til svart.

Twitter er et ekstremt sterkt og velkjent merkenavn, og ord som "tweet", "å tweete", "tvitra" osv. er godt innarbeidet. Så det blir veldig interessant å følge dette, og hvor sterkt navnet henger igjen.

X høres jo helt teit ut 😕 Betyr det at merkenavnet blir fristilt slik at seriøse aktører kan kjøpe det opp og bygge noe nytt?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...