Gå til innhold

Elon Musk kjøper Twitter for 44 milliardar dollar


Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
48 minutes ago, debattklovn said:

Mens bruken av Twitter når all time high, selv om selskapet i følge haterne allerede skulle ha vært konkurs. 

Hvem har påstått at twitter skulle være konkurs allerede? Det er ikke snakk om et nakkeskudd her, men dødelig kreftsvulst i hodet. Det tar litt tid. Det var jo synd, twitter gjorde det jo greit finansielt i 2021 (de hadde vært i pluss hvis det ikke hadde vært for en stor saksøkingsak, de skjer sjeldent) inntil Musk tok over i 2022.

Endret av shockorshot
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Meta har en lang liste med feilslåtte lanseringer og produkter, dette er heller ikke første gang de lanserer Threads (2019-2021), 20-25% nedgang i aktivtet på Threads er en veldig skummel trend for de. Folk bruker i snitt kun 8-10 minutter der, mens Insta (hvor de fleste brukerne kom fra) ligger på ca en halvtime pr dag. Det er nok innhold på Threads til å holde brukerne der lenger enn 8-10 min, så det er ikke det som er problemet. Folk klager på få funksjonaliteter, men snart kommer Trends & Topics, Improved Search og Messaging - kanskje det får opp engasjementet.

Meanwhile så er det flere som klager folk på høy botaktivitet der.
 

 


image.png.b28b878500b318ca40677c73e723686a.png


image.thumb.png.9b44c2b2d634310bacacef1e47241eac.png


image.png.c3fd3213bfea3566e8ff14bd2f46ff36.png
 

Endret av jallajall
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Threads har ikke en gang lansert feeden enda. Versjonen nå er bare et ganske tomt skall. Jeg skjønner ikke helt hvorfor man skulle forvente at Threads fortsetter å vokse inn i himmelen før om måneder/år, og i hvert fall ikke før de lanserer i Europa. Den eventyrlige starten de hadde med over 100 millioner brukere var det vel ingen som forventet?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, jallajall said:

For øvrig lite som tyder på at politikk og nyheter kommer til å få noen algortimeboost på Threads.
Slik tematikk skaper "angry" brukere og engasjement og er ikke ad-friendly.
 

De få gangene jeg er innom twitter får jeg kryptoannonser og promoterte tweets fra amerikanske alt-right skrullinger i feeden min. Det gjør meg ikke akkurat interessert i å bruke mer tid der. 

Threads er ikke lansert i europa engang så det er ikke akkurat et alternativ.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Snikpellik said:

Ikke en tradisjonell «following feed», altså de man faktisk følger. Det er ikke en gang søk på plass enda. Dette kommer muligens neste uke, og feeden skal visst bli kronologisk.

Det er neppe Following Only feed som er speiselt avgjørende her. Det er ikke uten grunn at Insta valgte å gå vekk fra det til fordel for en algortimebasert Mixed feed for en stund siden. Det er fortsatt mulighet for en Following Only feed på Insta, men den er gjemt litt vekk. For aktivitet, tidsbruk og inntenkt er nok Mixed feed bedre, eller så hadde neppe Insta innført det som default - til tross for store protester.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jallajall skrev (3 timer siden):

Det er neppe Following Only feed som er speiselt avgjørende her. Det er ikke uten grunn at Insta valgte å gå vekk fra det til fordel for en algortimebasert Mixed feed for en stund siden. Det er fortsatt mulighet for en Following Only feed på Insta, men den er gjemt litt vekk. For aktivitet, tidsbruk og inntenkt er nok Mixed feed bedre, eller så hadde neppe Insta innført det som default - til tross for store protester.

Selvfølgelig. 

Kronologisk feed av selvvalgte venner/familie/kjendiser vil for svært mange bli tom for nytt usett innhold. 

Min omgangskrets skaper rett og slett ikke nok innhold, til og holde meg evig inne på Instagram. 

Og det er det Meta ønsker; å få meg til å være på plattformen lengst mulig. De driter i mitt behov for å se hverdags- og feriebilder av familie.

Dermed blir jeg sveipende og scrollende i evigheter. Får ikke lagt bort appen! Som selvfølgelig genererer mer reklameinntekter.

Instagram fungerer slik. Det samme gjør Snapchat sine stories, Facebook sine reels, etc. Jeg anser det som helt urealistisk at Meta noensinne gjør helomvending her. De kommer til å fortsette med algoritmestyrt innhold, for å maksimere reklameinntektene!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Alt av videoer som folk nå deler gir feilmeldingen "videoen er ikke tilgjengelig i ditt område". Jeg har ikke noe VPN eller spesiell adblock, så litt usikker på hva dette er for noe. Begynte for 24 timer siden og usikker på om dette er enda en ny fin-fin oppdatering fra plattformen eller annet. Gjelder både mobil (iPhone med safari) og pc (edge). Noen andre som opplever det samme? 

Endret av The Very End
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
fivebigcities skrev (På 4.7.2023 den 17.24):

Musk: Jeg ønsker å tillate alle slags ytringer på min plattform, så lenge de er innenfor loven.

SJWs: Det er helt åpenbart visse ting som ikke bør tillates!

Musk: Greit, "x" og "y" vil ikke lenger være lov.

SJWs: DU SENSURERER OSS!!!!!

Er det omtrent der vi er nå? 🤭

Nei, vi er der at Musk sa han ville tillate alt som er innenfor loven, men så begynnte han å lage regler ut over dette. Det er altså ikke de som kritiserer Musk her som har tabbet seg, men Musk selv. Men vi har for lengst sett at Twitter under Elon Musk ikke handler om ytringsfrihet eller hva som er lovlig, men om hvilke ytringer Elon mener er OK.  

 

Sidekick skrev (På 5.7.2023 den 20.30):

Spent på hva Instagrams Threads kan utrette på kvittremarkedet, lansering er rett rundt hjørnet. Appen er allerede oppe i App Store

Threads virker å videreføre ting som er negative ved Instagram (ekstremt streng moderering), og lar være å videreføre ting som gjør Twitter bra (Zuck sa noe om at han ikke ønsket å fokusere på blant annet sanntidsrapportering av nyheter eller lignende). Jeg er skeptisk.

Jeg kommer likevel til å prøve Threads når den blir tilgjengelig her.

Jeg mener ikke at Twitter er perfekt eller at Musk gjør en fantastisk jobb, men jeg klarer bare ikke å finne noen alternativer foreløpig.

 

uname -i skrev (På 6.7.2023 den 10.41):

Godt spørsmål. Twitter var verdt rundt $35 milliarder før Musk begynte å kjøpe seg opp . Twitter var da et vekstselskap med 35% omsetningsøkning fra 2020 til 2021. Vekstselskap prises vanligvis høyt.

Twitters aksjekurs lå på ca. $64 da den gikk på børs i 2013, og på ca. $54 da den ble "delisted".

  

jallajall skrev (På 6.7.2023 den 11.29):

Dette synes jeg egentlig bare er positivt. Det bør være tydelig når man har å gjøre med folk som helet tiden sprer feilinformasjon.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Markiii skrev (14 timer siden):

Twitters aksjekurs lå på ca. $64 da den gikk på børs i 2013, og på ca. $54 da den ble "delisted".

Mener du seriøst at man kan bruke Musks bud på $54.20 som representativt for Twitters aksjekurs? Man må se på hva kursen lå på før Musk begynte å kjøpe seg opp i selskapet, dvs. kursen før tidlig i april 2022 hvor han annonserte at han hadde kjøpt 10% av aksjene. Og det var rundt $40.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Selv om du slår av GPS så samler den inn IP adresser for å finne ut hvor du ca befinner deg

Spoiler

Beyond being able to access your public content, the company can access your camera to collect data on its usage, unencrypted messages sent and received, your interactions with ads and website content, the length of time you spend on the apps, and your device details — down to your battery level and signal strength. 

For transactions, Meta collects your card number and details, billing, shipping, contact details, what you purchased, and the vaguely-stated "other account and authentication information." Even if your location services are turned off, the service collects IP addresses to approximate your location — something not unique to Meta's applications.

The app can also collect personal demographics, including education level, race, pregnancy status, various health data, and the vaguely-defined "sensitive data," which, according to Apple's definition of app privacy policies, can include"religious or philosophical beliefs." According to reporting by CBS, a cybersecurity expert from Drexel University raised concerns about protecting personal privacy under these guidelines.

Data collection can have serious consequences. Previous reporting from Insider explored how Meta, for example, helped provide evidence in the prosecution of a Nebraska woman accused of helping her daughter receive an abortion.

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Sidekick skrev (7 minutter siden):

Selv om du slår av GPS så samler den inn IP adresser for å finne ut hvor du ca befinner deg

Men du må vel gi dem tilgang for at de skal samle inn andre ting? At de logger ip-adressene jeg bruker kan jeg leve med. Jeg har nektet appen tilgang til "Camera, Contacts, Location, Microphone og Storage", som den har bedt om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med resten? @frohmage

Spoiler
Data Linked to You

Third-Party Advertising:

  • Purchases (Purchase History)
  • Financial Info (Other Financial Info)
  • Location (Precise Location, Coarse Location)
  • Contact Info (Physical Address, Email Address, Name, Phone Number, Other User Contact Info)
  • Contacts
  • User Content (Photos or Videos, Gameplay Content, Other User Content)
  • Search History
  • Browsing History
  • Identifiers (User ID, Device ID)
  • Usage Data (Product Interaction, Advertising Data, Other Usage Data)
  • Diagnostics (Crash Data, Performance Data, Other Diagnostic Data)
  • Other Data

 

Developer's Advertising or Marketing:

  • Purchases (Purchase History)
  • Financial Info (Other Financial Info)
  • Location (Precise Location, Coarse Location)
  • Contact Info (Physical Address, Email Address, Name, Phone Number, Other User Contact Info)
  • Contacts
  • User Content ( Photos or Videos, Gameplay Content, Other User Content)
  • Search History
  • Browsing History
  • Identifiers (User ID, Device ID)
  • Usage Data (Product Interaction, Advertising Data, Other Usage Data)
  • Diagnostics (Crash Data, Performance Data, Other Diagnostic Data)
  • Other Data

 

Analytics:

  • Health & Fitness (Health, Fitness)
  • Purchases (Purchase History, Financial Info, Payment Info, Other Financial Info)
  • Location (Precise Location, Coarse Location)
  • Contact Info (Physical Address, Email Address, Name, Phone Number, Other User Contact Info)
  • Contacts
  • User Content (Photos or Videos, Audio Data, Gameplay Content, Customer Support, Other User Content)
  • Search History
  • Browsing History
  • Identifiers (User ID, Device ID)
  • Usage Data (Product Interaction, Advertising Data, Other Usage Data)
  • Sensitive Info
  • Diagnostics (Crash Data, Performance Data, Other Diagnostic Data)
  • Other Data

Product Personalization:

  • Purchases (Purchase History)
  • Financial Info (Other Financial Info)
  • Location (Precise Location, Coarse Location)
  • Contact Info (Physical Address, Email Address, Name, Phone Number, Other User Contact Info)
  • Contacts
  • User Content (Photos or Videos, Gameplay Content, Other User Content)
  • Search History
  • Browsing History
  • Identifiers (User ID, Device ID)
  • Usage Data (Product Interaction, Advertising Data, Other Usage Data)
  • Sensitive Info
  • Diagnostics (Crash Data, Performance Data, Other Diagnostic Data)
  • Other Data

 

App Functionality:

  • Health & Fitness (Health, Fitness)
  • Purchases (Purchase History)
  • Financial Info (Payment Info, Credit Info, Other Financial Info)
  • Location (Precise Location, Coarse Location)
  • Contact Info (Physical Address, Email Address, Name, Phone Number, Other User Contact Info)
  • Contacts
  • User Content (Emails or Text Messages, Photos or Videos, Audio Data, Gameplay Content, Customer Support, Other User Content)
  • Search History
  • Browsing History
  • Identifiers (User ID, Device ID)
  • Usage Data (Product Interaction, Advertising Data, Other Usage Data)
  • Sensitive Info
  • Diagnostics (Crash Data, Performance Data, Other Diagnostic Data)
  • Other Data

 

Other Purposes:

  • Purchases (Purchase History)
  • Financial Info (Other Financial Info)
  • Location (Precise Location, Coarse Location)
  • Contact Info (Physical Address, Email Address, Name, Phone Number, Other User Contact Info)
  • Contacts
  • User Content (Photos or Videos, Gameplay Content, Customer Support, Other User Content)
  • Search History
  • Browsing History
  • Identifiers (User ID, Device ID)
  • Usage Data (Product Interaction, Advertising Data, Other Usage Data)
  • Diagnostics (Crash Data, Performance Data, Other Diagnostic Data)
  • Other Data

 

 

Endret av Sidekick
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...