Gå til innhold

Elon Musk kjøper Twitter for 44 milliardar dollar

Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Anbefalte innlegg

DJViking skrev (På 21.2.2025 den 10.00):

I mellomtiden bruker jeg lite tid på X, og er heller på Bluesky.

Ja wokesky er i farta for tiden! :) Se bare på den kraftige nedgangen siste tiden! 

Wops, jeg mener, "twitter holder på å dø". Stemmer, sånn var agendaen. :)

PUG8d2n.png

3QmbHhz.png

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gammel Gubbe skrev (21 timer siden):

Jeg leser i avisa at rettskaffne mennesker nå maler hakekors og vandaliserer Teslaer.

Historien gjentar seg selv.

Propaganda påvirker bare de andre.

Vandalisme er ikke greit. 

Jeg tolererer ikke at folk risser opp lakken på hverandres biler. 🤯 Sånn skal vi ikke ha det! 

Uansett hva Elon Musk måtte finne på, så rettferdiggjør ikke det at jeg kan vandalisere naboens bil!

Selv har jeg ikke Tesla, men har en japansk Leaf og - av alle ting - en bil fra Hitler-vennlige Volkswagen. Riktignok kjøpte jeg ikke sistnevnte bil i 40-åra. Nei. Den ble anskaffet for to år siden. Og jeg håper VW-konsernet har lagt fra seg eventuelle brune ideologier. Bilen ble hvertfall ikke vurdert opp mot ledelsens politiske standpunkt. 

Må jeg personlig stå til ansvar for hva Nissan og VW måtte mene? 

Skal naboen (som tross alt har en Tesla) måtte selge den bilen, grunnet Teslaskam? Hvem skal han i så fall selge den til? Hvis ingen skal kjøpe Tesla'er pga politikken til Musk, så er det klin umulig å få solgt noe brukt. 

Ergo: det plager meg virkelig ikke at folk vurderer andre merker enn Tesla når de skal gå til anskaffelse av en bil (brukt/ny), men la nå de som allerede eier en bil, få ha den i fred. Kjøpt er kjøpt. Og det å eie Tesla er ikke det samme som å støtte Musk. 

(Hadde Tesla vært et europeisk konsern, hadde de nok sparket Musk for lengst. Men de er et amerikansk selskap, og p.t. har sjefen kontroll på fuckings presidenten! Det er sykt unikt. Tesla Inc vil nok holde litt på Musk fremover, og se om dette kan utnyttes til selskapets fordel?)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er imo vanskelig å ikke se hva Musk hadde som mål ved å kjøpe Twitter; Å manipulere verden til sin fordel.

Mye (alt) vil ha mer satt i system. Kjøpte opp eneste virkelig nøytrale og nyttige felles møteplass med regler som modererte de mest ekstreme meningene fra å "Trolle" møteplassen slik at den blir umulig å bruke for de som vil føre løsningorienterte debatter.

I dag er X en kloakk av meninger. Rent vann har ingen kjangs.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Frode789 skrev (På 1.3.2025 den 23.29):

Ja wokesky er i farta for tiden! :) Se bare på den kraftige nedgangen siste tiden! 

Wops, jeg mener, "twitter holder på å dø". Stemmer, sånn var agendaen. :)

PUG8d2n.png

3QmbHhz.png

og hvor mange Twitterbrukere er bots?

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

En ting som gjør at Twitter er mer nyttig enn konkurrentene er Grok. Man kan nå spørre Grok om hva som helst, også midt i en tråd. Det betyr at hvis noen legger ut en tweet med påstander så kan man svare og be Grok faktasjekke.

Som regel går faktasjekkingen i disfavør av MAGA og Elon-spyttslikkere. Men siden de ikke eier skamvett så bryr de seg ikke.

Jeg håper Bluesky får noe lignende. En AI-bot med full sanntidstilgang til Bluesky, og som man kan bruke på en lignende måte. Det er veldig nyttig hvis man lurer på hva som er riktig og feil.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
On 3/14/2025 at 8:57 PM, Markiii said:

En ting som gjør at Twitter er mer nyttig enn konkurrentene er Grok. Man kan nå spørre Grok om hva som helst, også midt i en tråd. Det betyr at hvis noen legger ut en tweet med påstander så kan man svare og be Grok faktasjekke.

Grok er en språkmodell. En språkmodell har som mål å lage gode setninger, ikke å faktasjekke virkeligheten. Se også: https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/qPwVOo/hvorfor-jeg-faar-fnatt-av-spraakmodeller

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
obygda skrev (21 timer siden):

Hvorfor er folk på denne plattformen eid av en nazi sympatisør og anti demokrat?

Fordi andre folk er der...
Mange av de etablerte selskapene er fortsatt kun på Twitter. Ikke alle som har gått over til alternativet Bluesky.
Tror omtrent 50% av de jeg følger på Twitter har jeg også på Bluesky.

• Liker 2
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (På 18.3.2025 den 14.54):

Grok er en språkmodell. En språkmodell har som mål å lage gode setninger, ikke å faktasjekke virkeligheten. Se også: https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/qPwVOo/hvorfor-jeg-faar-fnatt-av-spraakmodeller

Det er likevel nyttig, og noe konkurrentene ikke har. Man kan bruke Grok som rask faktasjekking, da den stort sett legger frem fakta.

Flisespikkerne har også hatet Wikipedia i alle år, men jeg synes likevel den er nyttig.

Så jeg gir egentlig blaffen i at en eller annen luring sitter og flisespikker språkmodeller. Det er et nyttig verktøy.

Edit: Og disse språkmodellene er laget på en måte som prøver å øke sannsynligheten for at tekstene de genererer er faktabasert og gjengir fakta på en riktig måte. For eksempel vil de ikke drive med benektelse av menneskeskapte klimaendringer, selv om Musk i dag elsker å omgi seg med klimanektere. Musk selv er jo faktasjekket og avslørt mange ganger av Grok.

Endret av Markiii
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Thor. skrev (På 18.3.2025 den 16.52):

Dropkick Murphy hadde en konsert, og hadde noen ord på hjertet:

https://v.redd.it/vvaaxsa56gpe1

Kort tid etterpå:
uekwvk07rfpe1.jpeg?auto=webp&s=70e816a080fd394d5757f4a5d4e67b7d4a1d6f96

Apropos Grok, så sier Grok om dette at bandet forlot Twitter i 2022, og kontoen ble så tatt over av noen andre som utga seg for å skrive på vegne av bandet. Bandet gikk så rettens vei for å få kontoen suspendert, og det er det som har skjedd nå.

Kontoen er altså ikke suspendert på grunn av ordene under konserten, men på grunn av at bandet selv ba om det.

Og siden "enkelte" her tydeligvis er ekstremt kritiske til å bruke Grok for enkel faktasjekking så la Grok ved kilder, for eksempel:

https://variety.com/2025/music/news/dropkick-murphys-suspended-from-x-singer-calls-trump-rat-coward-musk-1236340363/

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Jeg skulle sikkert gjort mer grundig sjekk av dette før jeg delte det, men til mitt forsvar så sjekket jeg https://dropkickmurphys.com/ før jeg postet innlegget.

Og øverst på siden deres så står det "follow", og bak denne knappen så er det en lenke til denne profilen på X/Twitter, dog med twitter.com url. Men for meg så så dette ut som en profil de aktivt brukte.

Siden deres er også oppdatert med nyheter for 2025, kommende konserter og mer, så jeg antok at informasjonen på siden deres var gjeldende.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DJViking skrev (På 19.3.2025 den 12:41 PM):

Fordi andre folk er der...
Mange av de etablerte selskapene er fortsatt kun på Twitter. Ikke alle som har gått over til alternativet Bluesky.
Tror omtrent 50% av de jeg følger på Twitter har jeg også på Bluesky.

Helt til de sier noe negativt om Elon eller Trump på platformen.

Om ett år så kan det hende at de blir bannet for å kritisere Putin og en eventuell fredsavtale hvor Trump og Russland deler Ukraina mellom seg.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Red Frostraven said:

Helt til de sier noe negativt om Elon eller Trump på platformen.

Om ett år så kan det hende at de blir bannet for å kritisere Putin og en eventuell fredsavtale hvor Trump og Russland deler Ukraina mellom seg.

Chump og co tror at de får beholde Europeere som kunder når de frir til "kundene" i Russland. De vil oppleve at det er ikke den virkelige verden. Verden er ikke flat osv. Men tar nok tid før det synker inn (if ever). Blir vel heller til at de kaller Europa Woke og at alle er rammet av Trump Derangemnet Syndrome (har du noensinne hørt noen benytte ett generert utrykk mer projeksivt EVER?!? - dog ikke i den forstand (om noe sånt fremdeles eksisterer i den gården).

Er personlig spent på hvordan det ser ut på børsen i USA når resultater etter at Trump vant valget og fremover kommer inn. Antar at de fleste selskaper har tapt kunder for å si det slik. Ikke bare Tesla og X...

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 3/23/2025 at 9:53 AM, Markiii said:

Edit: Og disse språkmodellene er laget på en måte som prøver å øke sannsynligheten for at tekstene de genererer er faktabasert og gjengir fakta på en riktig måte.

Nei, det er de ikke. Det er mulig at du tror det, men det er en så ekstrem påstand at den kan du godt få hoste opp noen kilder som bevis for.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...