Gå til innhold

Elon Musk kjøper Twitter for 44 milliardar dollar

Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
jallajall skrev (36 minutter siden):

Fortsatt et ganske langt stykke unna å at de har han i sin hule hånd. Dersom det ikke er basert på noe konkret er det jo kun utelukkende antagselser.

CCP kan gjøre slutt på Tesla med et fingerknips. Helt lovlig. Det følger av avtalen Tesla har gjort med kinesiske myndigheter. Vet ikke helt hva slags annen definisjon på "hule hånd" du opererer med.

Morsom sak forresten. Ytringsfrihetsfundamentalisten Elon Musk henvendte seg til CCP for å få slutt på Tesla-kunders klaging på sosiale medier.

jallajall skrev (41 minutter siden):

Ville ikke noe slik påvirket sikkerhetsklareringen til Musk egentlig?

Her i Norge ville man hvertfall ikke fått sikkerhetsklarering om man var en upålitelig narkotikamisbruker med skyhøy gjeld og i et avhengighetsforhold til fiendtlige statsmakter.

Aner ikke hvordan det er i USA, men trekkes sikkerhetsklareringen så vil det garantert bli forklart med "politisk forfølgelse".

• Liker 4
Lenke til kommentar
uname -i skrev (23 minutter siden):

Morsom sak forresten. Ytringsfrihetsfundamentalisten Elon Musk henvendte seg til CCP for å få slutt på Tesla-kunders klaging på sosiale medier.

Det eneste jeg kan finne som angivelig understøtter påstanden din er artikkelen i Bloomberg som Techdirt viser til:

According to people familiar with the matter, it’s also complained to the government over what it sees as unwarranted attacks on social media, and asked Beijing to use its censorship powers to block some of the posts.

Det står ikke at Elon Musk henvendte seg til CCP, men anonyme kilder påstår at Tesla gjorde det. Så tja, kanskje det er sant eller kanskje det ikke er det når vi ikke vet noe om hvem kildene er eller deres reelle kjennskap til hendelsene. Jeg regner med alle som kritiserer Musk for å ikke åpne "Twitter files" til flere ulike medier også ser problemet med slike påstander som over fra ukjente kilder vi som lesere ikke kan etterprøve, og kanskje ikke bør spre dem som endelige sannheter.

Uansett så må alle selskaper som driver business i Kina bøye seg for myndighetene, dette gjelder Apple, Starbucks, Microsoft, Tesla med flere. Og de gjør alle ting som ikke tåler dagens lys etter vestlig målestokk. Det er bare å stemme med lommeboken din om du ikke syntes dette er greit, dessverre er det for mitt eget vedkommende vanskelig å unngå eksempelvis Microsoft og Apple så jeg må leve med å støtte selskap som opererer i land som etter mitt syn har en ledelse med et forkastelig syn på menneskerettighetene til sine innbyggere.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
53 minutes ago, uname -i said:

CCP kan gjøre slutt på Tesla med et fingerknips. Helt lovlig. Det følger av avtalen Tesla har gjort med kinesiske myndigheter. Vet ikke helt hva slags annen definisjon på "hule hånd" du opererer med.

CCP kan med en figerknips gjøre slutt på på en rekke av verdens bedrifter. Hva med f eks Apple? Det største problemet er jo at vi ikke en gang vet hvilke avtaler Apple og CCP har gjort, men det er åpenbart at det er CCP som styrer Apple, bare se hvordan Apple slo av Airdrop i Kina for noen uker siden, eller hur. Kina har mange, svært mange, i sin hule hånd. Vi har jo selvsagt ikke noe direkte bevis for det, men vi bare "vet" det og da er det ikke så nøye med flere opplsysninger,

53 minutes ago, uname -i said:

Her i Norge ville man hvertfall ikke fått sikkerhetsklarering om man var en upålitelig narkotikamisbruker med skyhøy gjeld og i et avhengighetsforhold til fiendtlige statsmakter.

Aner ikke hvordan det er i USA, men trekkes sikkerhetsklareringen så vil det garantert bli forklart med "politisk forfølgelse".

Jeg vet heller ikke hvordan det er med sikkerhetsklarering, men vil da absolutt tro at dersom man i realiteten er styrt av en fremmed makt så vil dette føre til at man mister klareringen. Kanskje ingen har fortalt FedGov at CCP har Musk i sin hule hånd?

Endret av jallajall
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jallajall skrev (10 minutter siden):

CCP kan med en figerknips gjøre slutt på på en rekke av verdens bedrifter. Hva med f eks Apple?

Jeg har ikke sett Tim Cook bli presset til å si at amerikanske myndigheter er fascister og at Taiwan bør tas over av Kina. Apple er forresten i ferd med å distansere seg og flytte produksjon vekk. Elon Musk ser ut til å forsterke knytningen, nå sist ved å la lederen for Tesla Shanghai bli Musks nummer to og få ansvaret for salg i USA. 

jallajall skrev (15 minutter siden):

Jeg vet heller ikke hvordan det er med sikkerhetsklarering, men vil da absolutt tro at dersom man i realiteten er styrt av en fremmed makt så vil dette føre til at man mister klareringen. Kanskje ingen har fortalt FedGov at CCP har Musk i sin hule hånd?

Ja, det er å håpe at en som aktivt jobber mot USA og andre demokratiers interesser mister klareringen. Men det er sannsynligvis nok å bare la være å gi SpaceX flere skattepengefinansierte kontrakter så fikser ting seg selv.

• Liker 3
Lenke til kommentar
2 minutes ago, uname -i said:

Jeg har ikke sett Tim Cook bli presset til å si at amerikanske myndigheter er fascister og at Taiwan bør tas over av Kina.

At du ikke har sett det eller påstander som at amerikanske mydigheter er fascister og at Taiwan bør overtas av Kina er ikke hva som gjør at CCP er i lomma på CCP.
Kan du nevne 10 andre store internasjonale foretak du mener Kina har i sin hule hånd og hvorfor?

• Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (7 minutter siden):

Jeg har ikke sett Tim Cook bli presset til å si at amerikanske myndigheter er fascister og at Taiwan bør tas over av Kina. Apple er forresten i ferd med å distansere seg og flytte produksjon vekk. Elon Musk ser ut til å forsterke knytningen, nå sist ved å la lederen for Tesla Shanghai bli Musks nummer to og få ansvaret for salg i USA. 

Mener du at lederen for Tesla Shanghai ikke er kompetent for rollen sin? Har du noen kilder på at dette er problematisk utover at vedkommende er kinesisk?

Du får ellers lese deg opp på Apple og Tim Cook sitt forhold til Kina og handlinger relatert til det, det er ikke noe rosenrødt og uskyldig sammenlignet med Musk og Tesla. Om Apple flytter produksjonen sin ut av Kina så er det fortsatt et svært viktig marked for salg av enhetene deres så de vil fortsette å krype for Kinas myndigheter som alle andre vestlige selskap med tilstedeværelse i det landet må gjøre.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
jallajall skrev (46 minutter siden):

At du ikke har sett det eller påstander som at amerikanske mydigheter er fascister og at Taiwan bør overtas av Kina er ikke hva som gjør at CCP er i lomma på CCP.

Jeg skjønner ikke helt hva du vil frem til der.

jallajall skrev (47 minutter siden):

Kan du nevne 10 andre store internasjonale foretak du mener Kina har i sin hule hånd og hvorfor?

Ikke her heller, men hvis du vet om andre selskaper som mener at Taiwan bør tas over av Kina så tips meg gjerne slik at jeg kan unngå dem også.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Apropos Musk og Kina, så har han jo faktisk ganske nylig uttalt at Taiwan bør bli en del av Kina, noe han fikk skryt av fra kinesiske myndigheter.

https://www.bbc.com/news/business-63196452

Det er ganske så oppsiktsvekkende spesielt gitt hans kontrakter med staten at han kommer med kommentarer som spiller såpass i hendene til det kinesiske diktaturets statspropaganda. Kina er et diktatur som bedriver det mange mener er et pågående folkemord, og Musk ønsker at de skal ta kontroll over demokratiske, frie, åpne Taiwan - hvor man har ytringsfrihet.

Den taiwanske ambassadøren til USA responderte på følgende vis: "Taiwan sells many products, but our freedom and democracy are not for sale."

Og Twitter? Det er blokkert i Kina.

Endret av Snikpellik
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (36 minutter siden):

Apropos Musk og Kina, så har han jo faktisk ganske nylig uttalt at Taiwan bør bli en del av Kina, noe han fikk skryt av fra kinesiske myndigheter

Jeg har tenkt en del over den og liknende Musk-uttalelser og konkludert med at Musk egentlig er en ganske dum fyr og totalt uegnet som CEO for noe som helst selskap.

Kan noen av de gamle og nyankomne Musk-fans komme med noen overbevisende motargumenter og en forklaring på hvorfor den uttalelsen om Taiwan var smart? Dvs. hvordan uttalelsen gagner de selskapene Musk er sjef for?

Hvis ikke så holder jeg på at den nye anti-woke-helten deres har varig svekkede sjelsevner.

Endret av uname -i
  • Liker 3
Lenke til kommentar

uname -i skrev (5 minutter siden):

Hvis ikke så holder jeg på at den nye anti-woke-helten deres har varig sviktende sjelsevner.

Han har asperger sykdom, fint å se det gode hatet mot mennesker som er annerledes enn deg selv. Du burde skamme deg.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Hedonism skrev (5 minutter siden):

Han har asperger sykdom, fint å se det gode hatet mot mennesker som er annerledes enn deg selv. Du burde skamme deg.

Den som burde skamme seg er den som selvdiagnostiserer seg med Aspbergers, i en alder av 50, for å retteferdiggjøre at han er en dritt.

Endret av uname -i
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, uname -i said:

Jeg skjønner ikke helt hva du vil frem til der.

Det jeg vil frem til er at om hvorvidt du har "[ikke] sett Tim Cook bli presset til å si at amerikanske myndigheter er fascister og at Taiwan bør tas over av Kina" er jo ikke hvordan man ressonerer seg frem til at noen er i lomma på CCP. Jeg håper det ligger mer til grunns for å fastlå om noen er skap-kommunister enn overfladiske [manglende] observasjoner.

1 hour ago, uname -i said:

Ikke her heller, men hvis du vet om andre selskaper som mener at Taiwan bør tas over av Kina så tips meg gjerne slik at jeg kan unngå dem også.

Det er vel ikke kun de som har meninger omkring Kina/Taiwan som er i lomma på CCP?

Hvordan kommer du konklusjonen om at Musk er i lomma på CCP,  og hvorfor ikke bruke samme kriterier på andre store firmaer?

Endret av jallajall
  • Liker 1
Lenke til kommentar
jallajall skrev (12 minutter siden):

Det jeg vil frem til er at om hvorvidt du har "[ikke] sett Tim Cook bli presset til å si at amerikanske myndigheter er fascister og at Taiwan bør tas over av Kina" er jo ikke hvordan man ressonerer seg frem til at noen er i lomma på CCP. Jeg håper det ligger mer til grunns for å fastlå om noen er skap-kommunister enn overfladiske [manglende] observasjoner.

Apple og Tim Cook må selvfølgelig følge CCP sin pipe som andre selskaper i Kina som da de fjernet enn app som hjalp protestene mot Kina i Hong Kong. New York Times har en god artikkel som beskriver kompromissene Apple må gjennom for å tilstedeværelse i Kina.

Musk tråkker åpenbart i salaten med tweet´s som den vist til over om Taiwan og Kina men jeg nekter å tro han er noe verre enn andre selskap som driver business i Kina, bare de andre jobber i det stille fremfor å legge ut offentlig hva de egentlig støtter ved å selge varer og tjenester under CCP sitt styre. Som eksemplene man kan finne i artiklene over relatert til Apple.

Endret av Hedonism
  • Liker 1
Lenke til kommentar
jallajall skrev (3 minutter siden):

Jeg har forklart dette to ganger før og det ser ut som du bare kverulerer med bakgrunn i en høyst privat deifinisjon på "i lomma på". Kina har full makt over Tesla som selskap(dette gjelder ikke andre vestlige bilprodusenter i like stor grad(*)) og Kina vet å bruke makt. Et godt tegn på det er hvor servil Musk er og at han går til det skritt å foreslå kinesifisering av Taiwan bare for å tekkes regimet der.

Hva synes du forresten var veldig smart med Musks Taiwan-forslag? Husk at hvis du sier det var en dum uttalelse så vil det komme en fyr løpende og si at du mobber folk med Aspbergers

• Liker 4
Lenke til kommentar
1 minute ago, uname -i said:

Jeg har forklart dette to ganger før og det ser ut som du bare kverulerer med bakgrunn i en høyst privat deifinisjon på "i lomma på". Kina har full makt over Tesla som selskap(dette gjelder ikke andre vestlige bilprodusenter i like stor grad(*)) og Kina vet å bruke makt. Et godt tegn på det er hvor servil Musk er og at han går til det skritt å foreslå kinesifisering av Taiwan bare for å tekkes regimet der.

Nei, det er ikke kverulering, men hvorfor anvender du ikke samme kritert for andre selskaper i Kina?
Er du klar over hvor mange spesialavtaler som foreligger mellom vestlige selskaper og CCP, er du klar over hvor mange vestlige selskaper som er finansiert av CCP?

For å snu på flisa, kan du nevne noen store selskaper som har stor produksjon i Kina som IKKE er i lomma på CCP? Er det virkelig mulig å få lov til å operere der i fed og ro uten at CCP kommer å knakker på døra for å gi retningslinjer om innflytelse og føringer? Take it or leave it?

7 minutes ago, uname -i said:

Hva synes du forresten var veldig smart med Musks Taiwan-forslag?

Nope.

• Liker 2
Lenke til kommentar
jallajall skrev (2 minutter siden):

Nei, det er ikke kverulering, men hvorfor anvender du ikke samme kritert for andre selskaper i Kina?
Er du klar over hvor mange spesialavtaler som foreligger mellom vestlige selskaper og CCP, er du klar over hvor mange vestlige selskaper som er finansiert av CCP?

Vi kan sammenligne med andre vestlige bilprodusenter siden bil er en bransje jeg interesserer meg i. Er det noen andre produsenter som har 50% av salget og 100% av overskuddet i Kina? Uten å sjekke så tror jeg det er null og at Tesla er unikt utsatt for kinesisk press.

Jeg spør litt mer generelt denne gangen. Hvordan tror du Musks oppførsel og uttalelser den siste tiden har påvirket de selskapene han eier og er sjef for?  Ganske sentralt og fint å vite din mening om det, hvis du har noen,  og ikke bare krangle på semantikk og hva som er rettferdig og ikke.  Er Musks oppførsel et geni verdig?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Hedonism skrev (47 minutter siden):

På generellt grunnlag: Det er ikke greit å mobbe andre. Det gjelder faktisk uansett om de har aspergers eller ei. 

Spesifikt om asperger: Vi må vise mer raushet med folk med asperger, og ikke dømme handlingene deres nord og ned med en gang. Absolutt! 

Musk og asperger: Dersom han lider med asperger, og dette tar form i en del dårlig begrunnede formuleringer – ja tilogmed drøye og slemme formuleringer, så bør han straks beskytte seg selv. 

Retorisk spørsmål: Er det fornuftig av E. Musk m/asperger å sitte på twitter 24/7, hvor hans første tanke blir sendt ut til millioner av tilhørere? Han trenger en form for validering/selv-sensur.

---

Kanskje samtlige av hans tweets rett og slett må godkjennes, slik at sånne idiotiske utsagn ikke lekker ut? Asparger eller ei, Musk har mange følgere, og et særskilt ansvar for hva han ytrer. Til forskjell fra deg og meg, som har svært begrenset påvirkningskraft på andre, så vil ord fra Musk faktisk bli hørt. Folk ser opp til han. Han er en rollemodell. Da kreves det særskilt forsiktighet med hva man sier. 

Utsagn som at det er greit av Kina å ta (tilbake) Taiwan med makt, slik at det grusomme diktatur-regimet deres kan innføres der også, kan vi ikke akseptere. Det kan vi bare ikke! Og i bunn og grunn skader slik utsagn hans egen karakter noe grusomt. Dersom han helt og holdent mangler impulskontroll og/eller selvkontroll, må han få noen rundt ham til å bistå! Jeg ser ingen annen god løsning, hvertfall?

• Liker 4
Lenke til kommentar
2 minutes ago, uname -i said:

Vi kan sammenligne med andre vestlige bilprodusenter siden bil er en bransje jeg interesserer meg i. Er det noen andre produsenter som har 50% av salget og 100% av overskuddet i Kina? Uten å sjekke så tror jeg det er null og at Tesla er unikt utsatt for kinesisk press.

Tesla er nok høyere enn de fleste, men også andre har en høy andel av omsetningen i Kina, typ Ford. Også har man andre vestlige selskap hvor kinesisk statelig media skryter av hvor godt samarbeidet er, f eks Microsoft. Problemet er at de fleste egentlig ikke vil publisere Kinatall, evt. at de til nød slår sammen hele Asia.

8 minutes ago, uname -i said:

Hvordan tror du Musks oppførsel og uttalelser den siste tiden har påvirket de selskapene han eier og er sjef for? 

I forholdsvis liten grad. Når noen skal kjøpe en Tesla bryr de seg ikke om sjefen har hatt noen tåpelige uttalelser, det er ikke kriteriene man legger til grunn når man kjøper bil. Samme med store inevstorer. De bryr seg ikke om enkelte uttalelser, men ser på ROI og fremtidsutsikter. Det største problemet til Tesla er at Musk bruker for lite tid der om dagen, ikke han twitrer ditt eller datt.
Når jeg skal velge å se på en film og valget står mellom Disney eller HBO bryr jeg meg lite om at Disney mottat støtte fra CCP og nærmest filmer i slavecamper,  jeg velger fortsatt Disney dersom de har noe jeg vil se.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...