Gå til innhold

Nikon coolpix 3100 HJELP MEG

Anbefalte innlegg

Enig. 1024x768 er totalt håpløst om du vil skrive ut en forstørrelse og henge på veggen.

:ermm: Jeg setter stoor pris på tips fra erfarne digitalfotografer, nybegynner som jeg er. Mye kunnskap å hente i dette og lignende fora.

Det med oppløsning (1024x768) var ikke videre gjennomtenkt. Foreløpig har jeg mest lekt meg med kameraet for å lære det å kjenne. Kanskje kommer jeg til å skrive ut ett og annet bilde etter hvert. Da trenger jeg sikkert større oppløsning, ja. -Også om jeg skal ta utsnitt av bilder, etter hva jeg har forstått. Foreløpig blir det å laste opp bilder til Geocaching.com og der finnes en begrensning på 100k pr. bilde. Også ved visning på skjerm (17") har jeg funnet at 1024x768 er et passe valg.

Endret av -erling-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Takk for svar! Men er litt oppgitt over at det er kun meg med dette kamera som har dette problemet  :(

Tror ikke det har så mye med kameraet å gjøre. Blitz og oppladbare batterier må du bare begynne med, så får vi se hva resultatet blir.

Det følger med oppladbare batterier på dette kameraet.

Løsningen er å file batteripolene , begge sidene, til du ser at de blir slitte. Etter det skal batterikapasiteten være dramatisk forbedret. Dette tipset kommer faktisk fra Nikons norske importør, Interfoto. Ring de gjerne og spør hvis du tviler.

EDIT : Jobber i fotobutikk. Mange kunder har hatt samme problem som deg, men det har løst seg etter vi har tipset de om å file batteripolene. Vi har heller ikke fått klager på dårlig batterikapasitet etter at vi har begynt å file batteripolene når kundene kjøper ett av disse kameraene (Nikon Coolpix 2100 og 3100).

Gjelder det kun nikon sine batterier eller generelt oppladbare batterier ?

Mine nyfilte batterier står på lading akkurat nå :thumbs:

Kenneth

Takk for alle svar

Lenke til kommentar
Ved høyere oppløsning blir det i alle fall større filer som skal overføres til minnekortet. Jeg bruker konsekvent 1024x768 (PC).

Altså...mener du at du setter ned oppløsninga til 1024*768, bare for å spare batterilevetid? Hvis det er nødvendig ville jeg heller hatt flere batterier, og skutt med maksimal oppløsning..

Enig. 1024x768 er totalt håpløst om du vil skrive ut en forstørrelse og henge på veggen. Det vet du aldri før etter du har tatt bilde, og har du tatt for lav oppløsning da, så er det for sent.

Bruk alltid maks oppløsning og minst kompresjon, med mindre du VET at du kun kommer til å skrive ut i 10x15 eller legge ut på internett... det er noe man sjelden kan vite med sikkerhet.

Totalt enig! 1024x768 fungerer knapt til passbilder (vel, kanskje jeg tar litt hardt i men det er ikke langt fra sannheten)!

Jeg bruker konsekevnt høyeste oppløsning når jeg fotograferer! Har kameraet RAW-funskjon, bruker jeg dette!

Lenke til kommentar

Dæven det hjalp.Nå har jeg tatt 60 bilder med blitz og batteriet still going strong.Nå har jeg blitt glad i kameraet mitt igjen :)

Men jeg lurer fremdeles på om det hjelper å file andre type batterier eller kun Nikon sine(har en annen type oppladbare batterier også, kjøpt på clas ohlson 1800mAh) ?

Lenke til kommentar
...Nå har jeg tatt 60 bilder med blitz og batteriet still going strong...

:yes: Det var hyggelig! Og det kan hvertfall ikke skade å file de andre batteriene heller. Jeg har filt alle mine.. Panasonic, Sanyo, Powerex - og Nikon..

Så langt ser det ut å forbedre levetiden på hele gjengen ved bruk i kameraet.

Lenke til kommentar
...Nå har jeg tatt 60 bilder med blitz og batteriet still going strong...

:yes: Det var hyggelig! Og det kan hvertfall ikke skade å file de andre batteriene heller. Jeg har filt alle mine.. Panasonic, Sanyo, Powerex - og Nikon..

Så langt ser det ut å forbedre levetiden på hele gjengen ved bruk i kameraet.

Det skal ikke være noe problem med andre batterier, men en defekt med batteriene som følger med Coolpix 3100. Men kan selvfølgelig være at andre batterier ikke har vondt av en omgang med fila.

Lenke til kommentar
Foreløpig blir det å laste opp bilder til Geocaching.com og der finnes en begrensning på 100k pr. bilde. Også ved visning på skjerm (17") har jeg funnet at 1024x768 er et passe valg.

Allikevel vil jeg anbefale at du tar bilder med maks kvalitet. Det er bare å redusere oppløsningen i ett hvilket som helst bildebehandlingsprogram etterpå. Og hvis du skulle ta ett fint bilde som du vil skrive ut, så er det greit å ha originalfila i god oppløsning.

Tenk litt på dette ; det er lett å redusere kvalitet og oppløsning på ett bilde, men umulig å forbedre kvalitet og oppløsning.

Lenke til kommentar
Fant en batteri test på flere digitalkamera :

http://akam.no/tester/batterikapasitet.html

Kan dette stemme ? 437 bilder på ett sett batterier ?

Antakelig kan det stemme, men hvor mange bilder du får er f.eks. avhengig av om du bruker blitz, og om LCD-skjermen står på hele tiden...

Selv har jeg fint tatt 500 bilder med ett batterisett, utendørs i 10 minus, men da brukte jeg ikke blitz og LCD.

Husk at kuldegradene raskt tapper batteriet ditt, så hvis batterikapasiteten virker lav utendørs er det helt normalt :)

Endret av anderfo
Lenke til kommentar
Ja ja i dag var jeg ute hele dagen i kulda med kameraet mitt og tok 50 nye bilder med samme batteriene (er vel oppe i 120 bilder nå) :)

Fant en batteri test på flere digitalkamera :

http://akam.no/tester/batterikapasitet.html

Kan dette stemme ? 437 bilder på ett sett batterier ?

Mulig, ja. Om du knipser i ett sett uten blitz, uten LCD, uten zoom, uten å ha visning av bildene når de er tatt og uten å se på bildene i etterkant før du overfører de til datamaskinen, kan du få veldig mange bilder på ett kamera der batterikapasiteten virker veldig dårlig når man tar bilder nå og da, med blitz, med zoom, med LCD skjerm, der man ser på bildene på LCD skjermen i etterkant og så videre.

Lenke til kommentar

Nytt kamera folkens. på tide å bli kvitt det gamle :)

http://www.europe-nikon.com/newsdetail.asp...editorialId=748

Merk dere "Et nyutviklet vanntett etui er tilgjengelig for begge modellene. Dette gjør at man kan ta bilder på stranden, i regnet og under vann ned til 40 meters dybde uten problemer".

Kanskje det passer 3100 og ?

Endret av kenny28
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...