Gå til innhold

Nikon coolpix 3100 HJELP MEG

Anbefalte innlegg

Det må være noe gale med mitt kamera. Max 10 bilder med blitz og batteriene er tomme. Prøvde en gang med duracell og greide å ta ett bilde før kameraet ikke ville ta flere bilder. Prøvde også med biltema batterier og da var det ikke strøm nokk til å starta kameraet.En får også liten forvarsel på at batteriene begynner å bli svake synes jeg(det er ikke flere "nedtellingstrinn" for batterinivået, bare nå er det lite batterier og så 1-2 bilder senere så får en ikke tatt flere bilder p.g.a "no more power"). Har også merket at når jeg tar bilder så må alle stå helt stille, pga hvis det bare er en liten bevegesle så blir dette uklart(dette er på det automatiske programmet) Er klar over at en kan stille eksponeringstida ned men da kreves mye mer lys.

En ting til som er sinnsykt irriterende er når du har tatt ett bilde og gjerne vil ta ett til, så må en jo vente leeeeeeeeenge før du får fokusert på nytt og tatt bilde Er kameraet mitt ett mandagsprodukt eller skal det bare være sånn med nikon eller generelt digitale kameraer ? Er det andre med samme erfaringene eller ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder batteriet så prøv å puss polene på dem. Sjekk også hvilke version firwaren din er. Er den 1.0 så oppdater til 1.1. Dette skal hjelpe mot at batteriindikatorern ikke viser at batteriene er dårlige når de faktisk er helt oppladde.

Edit: version 1.2 e visst det nyeste nå. http://www.nikonmalaysia.com.my/coolpix_31...are_upgrade.htm

Kan også legge til at jeg hadde akkuratt samme "feil" med mitt coolpix 2100, men etter at jeg oppdaterte firwaren så ble dette fikset. Et par batterier holder nå glatt til 100+ bilder med blits (2M*)

Endret av EskimoBob
Lenke til kommentar
Det må være noe gale med mitt kamera. Max 10 bilder med blitz og batteriene er tomme. Prøvde en gang med duracell og greide å ta ett bilde før kameraet ikke ville ta flere bilder. Prøvde også med biltema batterier og da var det ikke strøm nokk til å starta kameraet.En får også liten forvarsel på at batteriene begynner å bli svake synes jeg(det er ikke flere "nedtellingstrinn" for batterinivået, bare nå er det lite batterier og så 1-2 bilder senere så får en ikke tatt flere bilder p.g.a "no more power"). Har også merket at når jeg tar bilder så må alle stå helt stille, pga hvis det bare er en liten bevegesle så blir dette uklart(dette er på det automatiske programmet) Er klar over at en kan stille eksponeringstida ned men da kreves mye mer lys.

En ting til som er sinnsykt irriterende er når du har tatt ett bilde og gjerne vil ta ett til, så må en jo vente leeeeeeeeenge før du får fokusert på nytt og tatt bilde Er kameraet mitt ett mandagsprodukt eller skal det bare være sånn med nikon eller generelt digitale kameraer ? Er det andre med samme erfaringene eller ?

1. batterikapasitet: bruker du vanlige NiCd-batterier fra butikken? da er problemet at batteriene ikke klarer å holde høy spenning lenge nok - de lades "gradvis" ut og vil være for svake for kameraet selv når bare 30% av energien er brukt opp. prøv å ta et sett tomme batterier fra kameraet og sett dem i et annet apparat (lommelykt e.l.) så vil du se at det er mye igjen av batteriene.

hvis du prøver oppladbare NiMH-batterier istedet, så har disse en "flatere" kurve og vil fungere i kameraet nesten helt til de er tomme. dermed vil de vare mye lenger.

løsning: kjøp oppladbare NiMH-batterier, med størst mulig kapasitet (>1800mAh).

2. hastighet: digitalkamera er generelt treige til å fokusere. du må regne med at det tar litt tid fra du tar et bilde til du kan ta det neste, og det gjelder særlig hvis du bruker blitz (det tar tid å lade den opp). hvis batteriene er svake vil det ta enda lenger tid...så kanskje dette ordner seg etterhvert;)

3. bevegelse: bruk blitzen!

Lenke til kommentar
Takk for svar! Men er litt oppgitt over at det er kun meg med dette kamera som har dette problemet  :(

Tror ikke det har så mye med kameraet å gjøre. Blitz og oppladbare batterier må du bare begynne med, så får vi se hva resultatet blir.

Det følger med oppladbare batterier på dette kameraet.

Løsningen er å file batteripolene , begge sidene, til du ser at de blir slitte. Etter det skal batterikapasiteten være dramatisk forbedret. Dette tipset kommer faktisk fra Nikons norske importør, Interfoto. Ring de gjerne og spør hvis du tviler.

EDIT : Jobber i fotobutikk. Mange kunder har hatt samme problem som deg, men det har løst seg etter vi har tipset de om å file batteripolene. Vi har heller ikke fått klager på dårlig batterikapasitet etter at vi har begynt å file batteripolene når kundene kjøper ett av disse kameraene (Nikon Coolpix 2100 og 3100).

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
Gjelder det samme Coolpix SQ?

SQ bruker ett lithium batteri, og ikke oppladbare AA batterier. Du kan nok ikke bruke samme fremgangsmåte der. Men hvor dårlig batterikapasitet har du? Har du skrekkelig dårlig, så bør du jo kontakte butikken. Men ettersom det er ett relativt lite batteri, tror jeg ikke du bør forvente mye... digitale kamera sluker strøm.

Lenke til kommentar
Løsningen er å file batteripolene , begge sidene, til du ser at de blir slitte. Etter det skal batterikapasiteten være dramatisk forbedret.

Et kjempetips! Håper dette er løsningen også for meg. Har et Coolpix 2100 som jeg er meeget godt fornøyd med på alle måter - bortsett fra batterienes "levetid". (NiMH 2000/2100 mAh). Nå skal dette prøves...

For sikkerhets skyld: Det er polene på selve batteriene som skal files - ikke på kameraet :no: ?

Lenke til kommentar
Løsningen er å file batteripolene , begge sidene, til du ser at de blir slitte. Etter det skal batterikapasiteten være dramatisk forbedret.

Et kjempetips! Håper dette er løsningen også for meg. Har et Coolpix 2100 som jeg er meeget godt fornøyd med på alle måter - bortsett fra batterienes "levetid". (NiMH 2000/2100 mAh). Nå skal dette prøves...

For sikkerhets skyld: Det er polene på selve batteriene som skal files - ikke på kameraet :no: ?

Ja, det er polene på selve batteriet som skal files.

Fil til du ser de blir litt slitte, prøv igjen. Og hvis ikke det hjelper, fil til du ser de er enda mer slitte. Hvis det fortsatt ikke hjelper, så er det du som er for kresen :laugh:

Lenke til kommentar
Ja, det er polene på selve batteriet som skal files.

Nå har batteriene fått smake fila, :wallbash:skikkelig , - dette blir spennende! Kanskje jeg slipper å innstille meg på at: "Dette må jeg bare leve med" når alt det andre er så bra.. Jeg blir mer og mer forelsket :love: i kameraet.

(Per Feksjonist) alias -erling-

Lenke til kommentar
Hjalp det Erling ?

:yes: Ja, idag har jeg knipset > 100 innebilder, hvorav ca. 20 med blitz - på ett sett batterier. -Uten at symbol for "exhausted battery" viste seg. DET var en ny opplevelse. Brukte endel zoom også.

Til ditt spørsmål om strømforbruk relatert til oppløsning: Det er mange faktorer som spiller inn mht. levetida på batteriene. Ved høyere oppløsning blir det i alle fall større filer som skal overføres til minnekortet. Jeg bruker konsekvent 1024x768 (PC).

En viktig ting å merke seg: Det er himmelvid forskjell på strømforbruket med og uten bruk av TFT skjermen. Se punktet Power her: http://www.imaging-resource.com/PRODS/CP2100/CP21DATA.HTM

OBS!: Under de fleste forhold er det tilstrekkelig å bruke laveste lysstyrke på skjermen.

Lenke til kommentar
Ved høyere oppløsning blir det i alle fall større filer som skal overføres til minnekortet. Jeg bruker konsekvent 1024x768 (PC).

Altså...mener du at du setter ned oppløsninga til 1024*768, bare for å spare batterilevetid? Hvis det er nødvendig ville jeg heller hatt flere batterier, og skutt med maksimal oppløsning..

Lenke til kommentar
Ved høyere oppløsning blir det i alle fall større filer som skal overføres til minnekortet. Jeg bruker konsekvent 1024x768 (PC).

Altså...mener du at du setter ned oppløsninga til 1024*768, bare for å spare batterilevetid? Hvis det er nødvendig ville jeg heller hatt flere batterier, og skutt med maksimal oppløsning..

Enig. 1024x768 er totalt håpløst om du vil skrive ut en forstørrelse og henge på veggen. Det vet du aldri før etter du har tatt bilde, og har du tatt for lav oppløsning da, så er det for sent.

Bruk alltid maks oppløsning og minst kompresjon, med mindre du VET at du kun kommer til å skrive ut i 10x15 eller legge ut på internett... det er noe man sjelden kan vite med sikkerhet.

Lenke til kommentar

Er ikke batteri-problemene på CP2/3100 over? Jobber i fotobutikk, jeg også, og hadde de samme problemene tidligere i sommer. Men nå har vi ikke hatt noen slike tilfeller på en god del måneder. (I alle fall ikke som noen har sagt noe om, kanskje de tror 10 bilder er maks per opplading?) :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...