Odd R. Valmot Skrevet 25. april 2022 Del Skrevet 25. april 2022 Bygger fabrikk: Slik vil de gjøre elbil-batterier mer miljøvennlige [Ekstra] Lenke til kommentar
trikola Skrevet 25. april 2022 Del Skrevet 25. april 2022 (endret) De samme som disse her? Endret 25. april 2022 av trikola 1 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. april 2022 Del Skrevet 25. april 2022 Sitat Teknologien skal kunne gjøre batterier mer sirkulære Tesla bruker helt sirkulære batterier, med diameter 18 eller 21mm. I framtida visstnok også med 46mm. Jeg tror alle andre bruker prismatiske eller pose-batterier. 1 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 28. april 2022 Del Skrevet 28. april 2022 Simen1 skrev (På 25.4.2022 den 16.26): Tesla bruker helt sirkulære batterier, med diameter 18 eller 21mm. I framtida visstnok også med 46mm. Jeg tror alle andre bruker prismatiske eller pose-batterier. Sirkulær som i gjenvinnbare og reproduserte. Det begrepet du snakker om, er sylindriske. Tesla bruker sylindriske batterier, selv om de skal være sirkulære og. Men usikker på om mengden batterier de har fått i retur er stort nok til at de faktisk blir resirkulert, eller foreløpig bare lagres. Temmelig sikker på at de beste cellene blir gjenbrukt på en eller annen måte (stasjonære grid-batterier eller Power walls). Og så er det de eldste og mest degraderte batteriene som fremdeles blir stående i påvente av at mengden blir stor nok. 1 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 28. april 2022 Del Skrevet 28. april 2022 (endret) 2 hours ago, Snowleopard said: Men usikker på om mengden batterier de har fått i retur er stort nok til at de faktisk blir resirkulert, eller foreløpig bare lagres. Det er i alle fall under oppstart: https://www.redwoodmaterials.com/services Endret 28. april 2022 av trikola Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 28. april 2022 Del Skrevet 28. april 2022 trikola skrev (37 minutter siden): Det er i alle fall under oppstart: https://www.redwoodmaterials.com/services Takk for svar og link. Ser dog bare Ford blant bilprodusenter som er partnere. Ifølge denne artikkelen er tydeligvis resirkulering i gang, og de har visstnok 100 % gjenvinning.Dog tar dette med minst en klype salt. https://insideevs.com/news/525965/tesla-battery-recycling-no-waste/ Men at tesla mener det er bedre å ta dette "in house", har jeg all tiltro til. Spørsmålet er vel mer hvor langt i prosessen de er kommet. Demonterer, kverner opp og separerer de alle materialene, for så å dytte alt inn i produksjon igjen, eller sender de det videre for videre prosessering andre steder? Jeg er usikker, og foreløpig skeptisk. Lenke til kommentar
trikola Skrevet 28. april 2022 Del Skrevet 28. april 2022 1 hour ago, Snowleopard said: Men at tesla mener det er bedre å ta dette "in house", har jeg all tiltro til. Spørsmålet er vel mer hvor langt i prosessen de er kommet. Demonterer, kverner opp og separerer de alle materialene, for så å dytte alt inn i produksjon igjen, eller sender de det videre for videre prosessering andre steder? Jeg er usikker, og foreløpig skeptisk. Skulle Tesla etablere smelteverk for kvernet aluminium i et hjørne i gigafabrikkene og valsesystem for å lage blikkene selv som de bruker. Synes ikke jeg. Det er derfor det finnes spesialbedrifter for bearbeiding av kvernet, usortert material og andre bedrifter som tar det videre. Men jo mer de kan ta ut før kverningen jo bedre. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 28. april 2022 Del Skrevet 28. april 2022 trikola skrev (57 minutter siden): Skulle Tesla etablere smelteverk for kvernet aluminium i et hjørne i gigafabrikkene og valsesystem for å lage blikkene selv som de bruker. Synes ikke jeg. Det er derfor det finnes spesialbedrifter for bearbeiding av kvernet, usortert material og andre bedrifter som tar det videre. Men jo mer de kan ta ut før kverningen jo bedre. Pga. Gigapress så har de allerede smelteovner på plass, fordi disse opereres med flytende metall av den legeringen de bruker. Ikke utenkelig at noen av de andre delene i aluminium også smeltes før de støpes/presses. Se fra ca 0:55 i denne videoen: Lenke til kommentar
trikola Skrevet 28. april 2022 Del Skrevet 28. april 2022 2 hours ago, Snowleopard said: Pga. Gigapress så har de allerede smelteovner på plass, fordi disse opereres med flytende metall av den legeringen de bruker. Ikke utenkelig at noen av de andre delene i aluminium også smeltes før de støpes/presses. Du har et lite poeng som jeg ikke tenkte på. Men denne artikkelen handler om resirkulering av batterier, ikke uspesifiserte aluminiumsdeler. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 28. april 2022 Del Skrevet 28. april 2022 trikola skrev (20 minutter siden): Du har et lite poeng som jeg ikke tenkte på. Men denne artikkelen handler om resirkulering av batterier, ikke uspesifiserte aluminiumsdeler. Poenget var at de hadde smelteovner på plass. Om disse bare er for metall til Gigapress, eller om de har for smelting av andre deler i batteriproduksjonen aner jeg ikke, selv om det virker som Giga Freemont bruker store deler av arealet sitt til batteriproduksjonen. Vi vet allerede at det er Tesla selv som står for å pakke batteriene i batteripakkene, men batteriproduksjonen skal visstnok foregå ved Freemont, men da av Panasonic. De har visstnok fabrikken i samme GigaFactory, og jeg regner med at de gjør all celleproduksjon der. Giga Shanghai tipper jeg at gjør bortimot alt in-house, bortsett fra en del deler som kommer rett fra produsent. LFA-batteriene blir nok produsert for de og så sendt til Tesla. Vil anta at LG og Panasonic sender ferdige celler fra sine batterifabrikker i Korea (LG) og Japan (Panasonic), men som i Freemont, så bygges pakkene lokalt. Dvs, 4680 vil bygges som strukturelt batteri, og sånn sett ikke få en tradisjonell batteripakke. Jeg utgår fra at det skjer det samme ved Giga Texas som i Freemont, bortsett fra at 4680-scellene foreløpig bygges på pilotfabrikken i California, og så sendes til Giga Texas, men de skal produseres direkte på fabrikken i Texas. Og sånn jeg forstår, når batterifabrikken ved Giga Berlin er ferdig, så vil det meste produseres in-house der og. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. april 2022 Del Skrevet 28. april 2022 Snowleopard skrev (14 timer siden): Sirkulær som i gjenvinnbare og reproduserte. Det begrepet du snakker om, er sylindriske. Ordet sirkulær har med sirkel å gjøre. Ting som er sirkelformet er sirkulære. Mener man gjenvinnbare så skriver man gjenvinnbare. Språket bør være så enkelt at man kaller en spade for en spade og gjenvinning for gjenvinning. Sirkulært er sirkulært. Når noen forsøker å endre meningen på eksisterende ord så skaper det dårlig kommunikasjon og misforståelser. Nå misforsto jeg bevisst for å sette søkelys på slik språklig degradering. Språk er kommunikasjon og denne artikkelen bidrar til dårlig kommunikasjon, sammen med en del andre som bruker samme språkfelle. Ennå verre er språkfella sirkulær økonomi som faktisk ikke handler om økonomi en gang. Ofte menes det materialgjenvinning og/eller gjenbruk. Kaller man en spade for en spade så blir det hele mye enklere og forståelig. Men nå skal man visst ikke undervurdere folks behov for å finne opp et stammespråk som får de til å føle seg hevet over andre. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 29. april 2022 Del Skrevet 29. april 2022 Simen1 skrev (4 timer siden): Ordet sirkulær har med sirkel å gjøre. Ting som er sirkelformet er sirkulære. Mener man gjenvinnbare så skriver man gjenvinnbare. Språket bør være så enkelt at man kaller en spade for en spade og gjenvinning for gjenvinning. Sirkulært er sirkulært. Når noen forsøker å endre meningen på eksisterende ord så skaper det dårlig kommunikasjon og misforståelser. Nå misforsto jeg bevisst for å sette søkelys på slik språklig degradering. Språk er kommunikasjon og denne artikkelen bidrar til dårlig kommunikasjon, sammen med en del andre som bruker samme språkfelle. Ennå verre er språkfella sirkulær økonomi som faktisk ikke handler om økonomi en gang. Ofte menes det materialgjenvinning og/eller gjenbruk. Kaller man en spade for en spade så blir det hele mye enklere og forståelig. Men nå skal man visst ikke undervurdere folks behov for å finne opp et stammespråk som får de til å føle seg hevet over andre. Ordet sirkulær har flere betydninger, og det er ikke så veldig nytt å bruke det i den betydningen som det var ment, og som jeg beskrev. Det er og beskrevet i ordbøker, og er derfor en fullt ut språkmessig korrekt bruk. At du velger å bare akseptere den ene formen, får selvsagt være opp til deg, men det er som sagt ikke en feil anvendelse. https://naob.no/ordbok/sirkulær Sylinder/sylinderform er den mest presise betegnelsen på Tesla sine batterier, fordi den er den matematisk mest presise beskrivelsen av formen. For å se den som sirkelformet, fordrer det dessuten at man observerer batteriet ovenfra når det står på et bord eller annet plant underlag. Ser du den fra siden, så fremstår den ikke sirkelformet, om man skal beskrive den ut fra et to-dimensjonalt ståsted. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå