Dassen Skrevet 24. april 2022 Del Skrevet 24. april 2022 (endret) Kan noen anbefale noen gode helårsdekk til en 2012 Defender og gjerne anbefale en butikk på Østlandet? I dag er det Michelin XZL på bilen. Endret 24. april 2022 av Dassen Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 24. april 2022 Del Skrevet 24. april 2022 Hvilken størrelse ønsker du? Lenke til kommentar
Gjest Baardsen Skrevet 24. april 2022 Del Skrevet 24. april 2022 Ihvertfall ikke Goodyear Wrangler, de er relativt dårlige på glatt vinterføre. Lenke til kommentar
El burro Skrevet 25. april 2022 Del Skrevet 25. april 2022 Jeg har BFGoodrich All Terrain T/A KO2 på min HJ60 og er veldig fornøyd, de fungerer veldig godt på veien og utenfor veien, slitesterke, støysvake og retningsstabile. De er merket med snow/mud og har alpesymbolet, husk at helårsdekk ikke er en fullgod erstatning for vinterdekk. 1 Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 25. april 2022 Forfatter Del Skrevet 25. april 2022 mobile999 skrev (10 timer siden): Hvilken størrelse ønsker du? Skal ha de på ny felg, så det som ser best ut. Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 25. april 2022 Forfatter Del Skrevet 25. april 2022 El burro skrev (38 minutter siden): Jeg har BFGoodrich All Terrain T/A KO2 på min HJ60 og er veldig fornøyd, de fungerer veldig godt på veien og utenfor veien, slitesterke, støysvake og retningsstabile. De er merket med snow/mud og har alpesymbolet, husk at helårsdekk ikke er en fullgod erstatning for vinterdekk. Takk for konkret tips. Bilen er ikke en "daily", så den står i garasje store deler av vinteren. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. april 2022 Del Skrevet 25. april 2022 (endret) Hvis det er merket med alpesymbol m/snøkrystall så er det vel et vinterdekk, ikke et helårsdekk? Endret 25. april 2022 av sedsberg Lenke til kommentar
El burro Skrevet 25. april 2022 Del Skrevet 25. april 2022 sedsberg skrev (22 minutter siden): Hvis det er merket med alpesymbol m/snøkrystall så er det vel et vinterdekk, ikke et helårsdekk? Nei det er et helårsdekk men det har fremdeles "Three-Peak Mountain Snowflake" merket. https://www.bfgoodrich.no/auto/tyres/all-terrain-t-a-ko2 https://www.tirebuyer.com/education/bf-goodrich-all-terrain-t-a-ko-2 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. april 2022 Del Skrevet 25. april 2022 Da er det temmelig fett! Endelig et helårsdekk som er godkjent og BRA på snø og is-føre. https://www.nokiantyres.no/innovativt-arbeide/dekkfakta/dekkforskrifter/vinterdekkforskrifter-i-europa/ Quote Sikre piggfrie vinterdekk, både for Sentral-Europa og nordiske forhold, er merket med Snøflaksymbolet. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 25. april 2022 Del Skrevet 25. april 2022 Men de er fortsatt ikke vinterdekk, og selv billige vinterdekk vil være bedre enn helårsdekk med vintersymbol. Så om du er avhengig av bilen så er det en fordel med 2 sett dekk. Jeg skal ha slike helårs neste gang jeg kjøper dekk, da jeg ikke må kjøre på de verste dagene. Høyest på listen akkurat nå er falken wildpeaks at3w, med BFgoodrich på andre plass. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. april 2022 Del Skrevet 25. april 2022 Jeg trodde hele poenget med det merket var at de skulle være ordentlige vinterdekk, i motsetning til M+S? Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 25. april 2022 Del Skrevet 25. april 2022 Dekk er jo en billig sikkerhet, så vil heller anbefale deg et vintersett og et sommersett! Hiv på noe gode vinterdekk på de "gamle" felgene å så kjøper du deg noen gode sommerdekk m/felg. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. april 2022 Del Skrevet 25. april 2022 Hvis det er en bil som sjeldent blir brukt så ser jeg poenget hans. 1 Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 25. april 2022 Forfatter Del Skrevet 25. april 2022 Det er en Defender fra 2012 med 40 000 på nåla. Så ja, den blir lite kjørt. Ønsker helårsdekk mest for å slippe å måtte bytte dekk. 1 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 25. april 2022 Del Skrevet 25. april 2022 8 hours ago, sedsberg said: Jeg trodde hele poenget med det merket var at de skulle være ordentlige vinterdekk, i motsetning til M+S? Det var vel det som var planen. Dog, det veldig vanskelig å finne harde data om hva sertifiseringen betyr. Ser at på f.eks https://unece.org/DAM/trans/doc/2011/wp29grrf/GRRF-71-10e.pdf så nevnes det test ved 10c på 1,5mm vannfilm. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 25. april 2022 Del Skrevet 25. april 2022 sedsberg skrev (9 timer siden): Jeg trodde hele poenget med det merket var at de skulle være ordentlige vinterdekk, i motsetning til M+S? Det er bare svært lave krav til fremdriftsgrep på snø. Så fortsatt så er kravene så lave at det sier lite og ingenting om hvor bra det er på vinterføre. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 26. april 2022 Del Skrevet 26. april 2022 Dassen skrev (På 25.4.2022 den 10.20): Skal ha de på ny felg, så det som ser best ut. Det er ikke så vanskelig å anbefale BF Goodrich All Terrain, men jeg har ikke lyst til å begi meg ut på å anbefale en størrelse. Jeg spurte for å finne ut hvor man kan få tak i den størrelse du vil ha. Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 26. april 2022 Forfatter Del Skrevet 26. april 2022 mobile999 skrev (3 timer siden): Det er ikke så vanskelig å anbefale BF Goodrich All Terrain, men jeg har ikke lyst til å begi meg ut på å anbefale en størrelse. Jeg spurte for å finne ut hvor man kan få tak i den størrelse du vil ha. Ser ut som 265/75/16 er en god strl. for puma. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 26. april 2022 Del Skrevet 26. april 2022 (endret) Falken WILDPEAK A/T AT3WA LT265/75 R16 Kan også se ut til å være et bra dekk for bruk på veg. Det har også Three Peak Mountain Snow Flake (3PMSF) og M+S merking. Er 265/75-16 det som står i vognkortet. Om ikke så kan du bruke www.dekkalkulator.com for å sjekke om omkretsen stemmer innenfor +-5%. Endret 26. april 2022 av Svein M Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 26. april 2022 Del Skrevet 26. april 2022 Dassen skrev (På 24.4.2022 den 23.30): Kan noen anbefale noen gode helårsdekk til en 2012 Defender og gjerne anbefale en butikk på Østlandet? I dag er det Michelin XZL på bilen. Det finnes ikke gode helårsdekk til norske forhold. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå