Leiern Skrevet 25. april 2022 Del Skrevet 25. april 2022 Hysj hysj, dette vil dem ikke høre Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 25. april 2022 Del Skrevet 25. april 2022 bharald skrev (1 time siden): Synes nå det er veldig mye greiere med tidstillegg enn at samtlige operatører tar 4,52-6,5 kr per kwh. Man bruker tross alt en begrenset ressurs. Må jeg opp på 100%, får jeg betale for det, ikke naboen som holder seg fra 20-60% SOC. Problemet er at da blir det de som lader sakte/liten effekt som må sponse de som lader med høy effekt. Siden en viktig "innsatsfaktor" er mengden strøm, så vil det helt klart være forskjell på kostnaden til ladeoperatøren om man får ladet med 44-48 kW ("alle som hurtiglader") vs. 260 kW (Porsche Taycan og Audi E-Tron GT). Legg og til at ladere som støtter slike hastigheter, er langt dyrere enn de som bare støtter 50 kW og 150 kW. På 20 minutter får da de raskest ladende bilene fyllt på ca 75 kWh, mot 16 kWh (gitt 48 kW gjennom alle 20 minuttene). Det synes jeg er ganske så urettferdig, og lite akseptabelt. De som lader raskt, får jammen dekke strømkostnadene sine selv. Ved en kWh-pris inkludert effektavgift, som blir større om alle "pumpene" fylles av disse rasktladende bilene samtidig, minst en gang i måneden, er på 1,00 kr, så burde minuttprisen på disse være på minst 3,75 bare for å dekke strømkostnaden, mot 0,80 kr per minutt for hurtigladehastighet. 1 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 25. april 2022 Del Skrevet 25. april 2022 Snowleopard skrev (15 minutter siden): Problemet er at da blir det de som lader sakte/liten effekt som må sponse de som lader med høy effekt. Siden en viktig "innsatsfaktor" er mengden strøm, så vil det helt klart være forskjell på kostnaden til ladeoperatøren om man får ladet med 44-48 kW ("alle som hurtiglader") vs. 260 kW (Porsche Taycan og Audi E-Tron GT). Legg og til at ladere som støtter slike hastigheter, er langt dyrere enn de som bare støtter 50 kW og 150 kW. På 20 minutter får da de raskest ladende bilene fyllt på ca 75 kWh, mot 16 kWh (gitt 48 kW gjennom alle 20 minuttene). Det synes jeg er ganske så urettferdig, og lite akseptabelt. De som lader raskt, får jammen dekke strømkostnadene sine selv. Ved en kWh-pris inkludert effektavgift, som blir større om alle "pumpene" fylles av disse rasktladende bilene samtidig, minst en gang i måneden, er på 1,00 kr, så burde minuttprisen på disse være på minst 3,75 bare for å dekke strømkostnaden, mot 0,80 kr per minutt for hurtigladehastighet. Tenk om bensinprisen skulle blitt høyere når det var mange som tanket samtidig 😂 Det er én riktig måte å gjøre dette på, og det er pris pr. kWt. Da betaler du for det du faktisk får. 2 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 25. april 2022 Del Skrevet 25. april 2022 Kajac skrev (2 timer siden): Dette var jo krisemaksimering av dimensjoner. Om han ikke klarer å lade bilen, bør han kanskje legge fra seg ingeniør-jobben. Ja, det er absolutt forbedringspotensiale, men om man bruker en halvtime på å forberede seg når man kjøper elbilen, så er 90 % av problemene løst. Men for dem som lurer, her er hvordan man unngår ladeproblemer: 1. Skaff en universal ladebrikke (NAF, Elbilforeningen, etc.) 2. Registrer ladebrikken og kredittkortet hos alle store ladeoperatører; Fortum, Eviny, MER, Circle-K og Kople. Evt. andre om det er noen du ser for deg å bruke. 3. Når du nå skal lade, er det bare plugge inn bilen, scanne brikken, og du er i gang. Dette er et innlegg skrevet for å understreke et poeng, ikke at det faktisk står så dårlig til for hans del. Det svarer han jo og, om man orker å lese noe av kommentarene. Men uansett hvor smart/dyktig man er selv, så er det egentlig et håpløst dårlig opplegg. Og som jeg har skrevet før, men muligens på elbil-forum istedet for her på TU/diskusjon.no, skal man få med sag massene, og spesielt de som ikke har all verdens høye tanker om elbil og hurtiglading, så må dette ryddes opp i og bli så enkelt som overhodet mulig. Bankkort takler de fleste. Og om bilselger orker ta seg bryderiet med å hjelpe folk å legge inn kortinfo i plug'n charge-kompatibel bil, så er det et langt steg på vei. Men da må de og være på og får slettet kortet den dagen de tar inn bilen igjen som bruktbil. For dette vil det garantert være noen som vil slite med og. 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 25. april 2022 Del Skrevet 25. april 2022 Kajac skrev (1 minutt siden): Tenk om bensinprisen skulle blitt høyere når det var mange som tanket samtidig 😂 Det er én riktig måte å gjøre dette på, og det er pris pr. kWt. Da betaler du for det du faktisk får. Ja, da skulle man likt å hørt ramaskriket. 🙂 Akkurat som nå når bensin og dieselprisene er godt kraftig opp. Helt enig, noe annet enn ren kWh-pris er håpløst. 1 Lenke til kommentar
Roger Dyrøy Skrevet 25. april 2022 Del Skrevet 25. april 2022 250 kroner for en halvfull tank, det var ikke billig. Det kan virke som det dette er enda et insentiv til å beholde den gode gamle bensinbilen. Lenke til kommentar
Gaf Skrevet 25. april 2022 Del Skrevet 25. april 2022 Elbiler er avhengig av både en ladestasjon og integrert lader / on-board charger(OBC). Ladestasjonen gir strømmen, men den integrerte laderen tilpasser den til batteriet. Men dette mener jeg er vanlig for samtlige el-biler og ikke kun Tesla, men kommunikasjonen mellom OBC og appen er kanskje ikke likedan? Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 25. april 2022 Del Skrevet 25. april 2022 Gaf skrev (1 minutt siden): Elbiler er avhengig av både en ladestasjon og integrert lader / on-board charger(OBC). Ladestasjonen gir strømmen, men den integrerte laderen tilpasser den til batteriet. Dette gjelder kun for AC-lading (hjemme/saktelading). Ved DC-lading (hurtig- og lyn-lading) er den eksterne laderen koblet direkte på batteriet. Eneste bilen gjør er å fortelle ladestasjonen hvilken spenning og effekt den trenger og litt andre detaljer. Den typiske ladekladden/nødladeren er heller ikke en lader, men en stikkontakt med en kontrollboks på. 1 Lenke til kommentar
mr. papp Skrevet 25. april 2022 Del Skrevet 25. april 2022 Kajac skrev (22 minutter siden): Det er én riktig måte å gjøre dette på, og det er pris pr. kWt. Da betaler du for det du faktisk får. Problemet med det er at det overser infrastrukturkostnaden helt. Når du hurtiglader så bruker du to ressurser: minuttene du blokkerer laderen, og energien du tanker. Det samme gjelder forøvrig når man tanker flytende drivstoff, men forholdet mellom infrakstrukturkost og energikost er nok et ganske annet og omsetning/infrastrukturkostnad med, og så er kø sjeldnere et problem. Det sagt er jeg for enklest mulig prissetting som f.eks. Kr/kWh, ikke fordi det er "riktig" men fordi samfunnsnytten er størst ved lavest mulig terskel for hurtiglading selv om prisinga kan ramme litt urettferdig og det kan kreve litt mer utbygging siden folk kanskje lader mer enn de trenger. 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 25. april 2022 Del Skrevet 25. april 2022 (endret) mr. papp skrev (14 minutter siden): Problemet med det er at det overser infrastrukturkostnaden helt. Når du hurtiglader så bruker du to ressurser: minuttene du blokkerer laderen, og energien du tanker. Det samme gjelder forøvrig når man tanker flytende drivstoff, men forholdet mellom infrakstrukturkost og energikost er nok et ganske annet og omsetning/infrastrukturkostnad med, og så er kø sjeldnere et problem. Det sagt er jeg for enklest mulig prissetting som f.eks. Kr/kWh, ikke fordi det er "riktig" men fordi samfunnsnytten er størst ved lavest mulig terskel for hurtiglading selv om prisinga kan ramme litt urettferdig og det kan kreve litt mer utbygging siden folk kanskje lader mer enn de trenger. Infrastrukturkostnader bygges selvsagt inn i prisen, på akkurat samme måte som når de setter prisen på en hvilken som helst annen vare. Og så er det jo generelt ingen praktisk forskjell om 2 stk Leaf fyller ca 40 kWh tilsammen, men etter hverandre, i forhold til en annen bil som bruker like lang tid på samme totalmengden energi, men i en sammenhengende sesjon. Og sammenlignet med 3 Porsche Taycan/Audi E-Tron GT som lader umiddelbart etter hverandre og dermed opptar lader i like lang tid, så er forskjellen mellom disse 3 situasjonene hvor mange biler som får ladet, og hvor mye energi hver av dem får ladet for. Den aller største forskjellen er altså hvor mye som selges av varen strøm, ikke tiden. Ved å prise etter kWh, så får de i snitt dekket opp infrastrukturkostnaden, selv om det selvsagt hadde vært bedre for stasjonen at alle kjøret Porsche Taycan/Audi E-Tron GT, men sånn er altså ikke hverdagen eller samfunnet. De må faktisk betjene kunder med allslags forskjellige biler, og derved ladehastigheter. Og da må prisen baseres på mengden man kjøper av en vare. Endret 25. april 2022 av Snowleopard skriveleif 1 Lenke til kommentar
mr. papp Skrevet 25. april 2022 Del Skrevet 25. april 2022 Snowleopard skrev (55 minutter siden): Den aller største forskjellen er altså hvor mye som selges av varen strøm, ikke tiden. Ved å prise etter kWh, så får de i snitt dekket opp infrastrukturkostnaden, selv om det selvsagt hadde vært bedre for stasjonen at alle kjøret Porsche Taycan/Audi E-Tron GT, men sånn er altså ikke hverdagen eller samfunnet. De må faktisk betjene kunder med allslags forskjellige biler, og derved ladehastigheter. Og da må prisen baseres på mengden man kjøper av en vare. Igjen, jeg er enig at det er det beste kompromisset for samfunnet sin skyld, men det er ikke nødvendigvis riktig eller rettferdig. En annen måte å se det på: Du kjøper en vare, men du tar opp parkeringsplassen som er nødvendig for at andre også skal komme til å få kjøpe den samme varen. Dette er løst trivielt uten at noen roper om at det er vanskelig på nærmeste kjøpesenter: Du betaler X kroner for varene du kjøper på Clas Ohlson, og Y kr for hvert minutt du står parkert utenfor. Det er bare i elbilladeverden at dette blir vanskelig å forstå og akseptere. Jeg aksepterer at det er vanskelig å forstå og akseptere, derfor aksepterer jeg kr/kWh som det beste kompromisset, men ingen har enda overbevist meg om at det er riktig eller rettferdig. 2 Lenke til kommentar
bharald Skrevet 25. april 2022 Del Skrevet 25. april 2022 Jeg er nøktern nok til å se at det er veldig lite å hente på å øke mye ut over 100 kw- lader for elbiler flest, og som du sier: det er dyre topper. Det er nok mer å hente på å selge strøm billig på 22 og 50 kw- litt dyrere på 75 og 100 kw, dyrt på 150 og veldig dyrt på de enda raskere laderne. Så langt har prisen vært høyere på 75 enn 150, pga minuttpris (150 har pleid å være ute av drift). Det er ikke helt logisk. Å lade en gammel Leaf på lynlader nr tre for dagen gir heller ikke mye mening, men med samme pris, hvorfor ikke? De skal jo til fjells i påsken. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 25. april 2022 Del Skrevet 25. april 2022 mr. papp skrev (43 minutter siden): Igjen, jeg er enig at det er det beste kompromisset for samfunnet sin skyld, men det er ikke nødvendigvis riktig eller rettferdig. En annen måte å se det på: Du kjøper en vare, men du tar opp parkeringsplassen som er nødvendig for at andre også skal komme til å få kjøpe den samme varen. Dette er løst trivielt uten at noen roper om at det er vanskelig på nærmeste kjøpesenter: Du betaler X kroner for varene du kjøper på Clas Ohlson, og Y kr for hvert minutt du står parkert utenfor. Det er bare i elbilladeverden at dette blir vanskelig å forstå og akseptere. Jeg aksepterer at det er vanskelig å forstå og akseptere, derfor aksepterer jeg kr/kWh som det beste kompromisset, men ingen har enda overbevist meg om at det er riktig eller rettferdig. Du får aldri et system som er 100 % rettferdig, så det har jeg gitt opp. Da gjelder det å finne det som er nærmest. Dog, jeg betaler ikke til Clasohlson for å parkere, det gjør jeg til nød til kjøpesenteret de holder til i. Personlig så unngår jeg helst steder der jeg må betale parkering for å få kjøpt en vare. Men jeg betaler gjerne for varen strøm til bilen, om jeg kan lade mens jeg likevel står parkert. Ergo tjener senteret på ladingen min, i tillegg til at de tjener det Clasohslon måtte betale for å drive butikk på senteret. På reise så parkerer jeg for å lade, ikke lader for å parkere. Merinntjeningen får de ved at jeg blir stående lenge nok til at jeg fort går å kjøper meg noe mens jeg venter. På langtur betyr det fort lunch eller middag, siden jeg ikke stopper mer enn at de behovene stort sett sammenfaller. Da får spisested og ladeoperatør dele fortjenesten ved min "dualtasking". Og skulle jeg f.eks. dra til sentrum for å handle, og tar bilen istedet for buss/trikk,/T-bane eller tog, så koster jo parkering litt der. Men jeg foretrekker likevel å parkere der jeg kan lade samtidig, så jeg sparer meg en eventuell stopp på hurtiglader, om jeg har så lite strøm at det kanskje bare så vidt rekker hjem uten ladestopp på veien. 1 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 25. april 2022 Del Skrevet 25. april 2022 Roger Dyrøy skrev (2 timer siden): 250 kroner for en halvfull tank, det var ikke billig. Det kan virke som det dette er enda et insentiv til å beholde den gode gamle bensinbilen. Ja, bedre med bensinbil hvor man betaler 600-700 kr for en halvfull tank 😂 3 Lenke til kommentar
Per Magus Skrevet 25. april 2022 Del Skrevet 25. april 2022 Snowleopard skrev (58 minutter siden): Dog, jeg betaler ikke til Clasohlson for å parkere, Jo, du gjør faktisk det. Utgiftene kjøpesenteret har til parkeringsplasser er inkludert i den leien CO og andre betaler – som igjen dekkes inn av prisen på varen du kjøper. Det er en utbredt misforståelse at ting er gratis fordi du ikke betaler direkte. Det er dette systemet som gjør at Norge er så ubeskrivelig dyrt, fordi Arbeiderpartiet har innbilt folk at det som staten betaler for deg er gratis. Et godt eksempel er SV som vil ha «gratis tannlege»- La oss se hva som blir resultatet med SV’s ønske om «gratis tannbehandling». La oss si at du får en behandling som koster seks tusen kroner; du kan betale tannlegen dette beløpet, men SV vil heller at du skal betale ti tusen inn til det offentlig, fire tusen går bort i administrasjon for at tannlegen skal få sine seks tusen. Det er en grunn til at Norge har et av verdens høyeste skatte- og avgiftsnivåer. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 25. april 2022 Del Skrevet 25. april 2022 Per Magus skrev (1 time siden): Jo, du gjør faktisk det. Utgiftene kjøpesenteret har til parkeringsplasser er inkludert i den leien CO og andre betaler – som igjen dekkes inn av prisen på varen du kjøper. Det er en utbredt misforståelse at ting er gratis fordi du ikke betaler direkte. Det er dette systemet som gjør at Norge er så ubeskrivelig dyrt, fordi Arbeiderpartiet har innbilt folk at det som staten betaler for deg er gratis. Et godt eksempel er SV som vil ha «gratis tannlege»- La oss se hva som blir resultatet med SV’s ønske om «gratis tannbehandling». La oss si at du får en behandling som koster seks tusen kroner; du kan betale tannlegen dette beløpet, men SV vil heller at du skal betale ti tusen inn til det offentlig, fire tusen går bort i administrasjon for at tannlegen skal få sine seks tusen. Det er en grunn til at Norge har et av verdens høyeste skatte- og avgiftsnivåer. Tenk litt over hva du skrev nå, opp mot det jeg sa, så skjønner du at du har fått en tankekrøll. Nettopp det at Clasohlson og de andre leietagerne må betale dyr leie av kjøpesenteret, betyr at det ikke er til Clasohlson jeg betaler for parkering selv om det sånn set går via dem, men det går rett i lomma til kjøpesenteret. 😉 1 Lenke til kommentar
Tallak Tveide Skrevet 25. april 2022 Del Skrevet 25. april 2022 19 hours ago, Simen1 said: Ved lading på ladestasjoner så lader man med DC. AC/DC-konvertoren er den komponenten som kalles lader. Denne er ikke integrert i bilen når vi snakker om DC hurtiglading. Du snakker jo bare om noe helt annet. Lenke til kommentar
Tallak Tveide Skrevet 25. april 2022 Del Skrevet 25. april 2022 (endret) 9 hours ago, MegaMann2 said: De fleste nye laderene som Recharge bygger er basert på S-Serien til Kempower. Ladestasjonene dems er modulbaserte og rutbare ut til satelitter. De har skjønt det! Tøft! Da kommer det endelig! Da er det bare pris per kWh som gir mening, ikke minuttprising og sperreavgifter Endret 25. april 2022 av Tallak Tveide 1 Lenke til kommentar
sk0yern Skrevet 25. april 2022 Del Skrevet 25. april 2022 mr. papp skrev (5 timer siden): Problemet med det er at det overser infrastrukturkostnaden helt. Når du hurtiglader så bruker du to ressurser: minuttene du blokkerer laderen, og energien du tanker. Det samme gjelder forøvrig når man tanker flytende drivstoff, men forholdet mellom infrakstrukturkost og energikost er nok et ganske annet og omsetning/infrastrukturkostnad med, og så er kø sjeldnere et problem. Det sagt er jeg for enklest mulig prissetting som f.eks. Kr/kWh, ikke fordi det er "riktig" men fordi samfunnsnytten er størst ved lavest mulig terskel for hurtiglading selv om prisinga kan ramme litt urettferdig og det kan kreve litt mer utbygging siden folk kanskje lader mer enn de trenger. Husker første gang jeg skulle lade på lynlader. Der stod det en e-golf og ladet med 20kW effekt. Ved siden av stod det 3 ledige 50kW ladere... Lenke til kommentar
Tallak Tveide Skrevet 25. april 2022 Del Skrevet 25. april 2022 5 hours ago, Gaf said: Elbiler er avhengig av både en ladestasjon og integrert lader / on-board charger(OBC). Ladestasjonen gir strømmen, men den integrerte laderen tilpasser den til batteriet. Men dette mener jeg er vanlig for samtlige el-biler og ikke kun Tesla, men kommunikasjonen mellom OBC og appen er kanskje ikke likedan? Forvirringen her er manglende evne til å skjønne at «bilen er integrert med laderen» er noe litt annerledes enn en «integrert lader». Håper det begynner å lette litt i hjernetåka rundt i de tusen hjem med denne oppklaringen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå