Gå til innhold

Ekstra strømplugg på amd

hox

Anbefalte innlegg

Fikk inn ett hovedkort som skulle monteres i en maskin for noen dager siden. Siden dette var ett amd hovedkort ble jeg ganske overrasket når jeg så en "p4" strømplugg på hovedkortet. Maskinen ville ikke gi meg skjermbilde, men den startet opp vifter uten den ekstra strømpluggen satt i, mens når jeg satte den i så fungerte det.

Jeg vet at dette er standard på p4, er dette på vei til å bli standard for p4 også? Dette var for øvrig et merkelig MSI hovedkort som viste seg å være defekt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det er ikke helt uvanlig for nyere AMD å ha denne kontakten. Ble litt overrasket første gang jeg så det jeg også. Men jeg leste senere at kontakten bare blir kalt "P4-kontakt" fordi det var p4 som brukte dem først. :D

de siste 5-6 maskinene jeg har montert har alle vært amd, som alle har brukt denne kontakten ;)

Lenke til kommentar

Grunnen til at du trenger "P4"-pluggen, eller ATX+12V som den egentlig heter, er at prosessorene i dag trekker strøm fra +12V kursen isteden for +5V som tidligere.

Da ATX-standarden ble oppfunnet for en del år tilbake, var det vanlig at CPUene trakk strømmen sin fra +5V og ATX-strømkontakten ble da utstyrt til å tåle den belastningen. +12V ble stort sett bare brukt av harddisker og CD-ROM-stasjoner ... og det ble da lagt opp få +12V ledere ned til hovedkortet.

Men etterhvert som CPUene trengte mer og mer strøm, ble +5V kursen for liten. Med +12V isteden for +5V kunne man overføre nesten 1,5 ganger mer effekt med samme strømstyrke ( effekt(Watt) = spenning(Volt) * strøm(Ampere) ). Dette holdt en stund, men CPUene fortsatte å kreve mer og mer effekt, og man så seg da nødt til å legge opp flere ledere for +12V for at den ene +12V lederen som er i ATX-kontakta ikke skulle smelte. En leder klarer bare å overføre så mye strøm.

Derfor har vi da P4-kontakta / ATX+12V. Den har fire ledere; 2x +12V og 2x jord. Alle nye hovedkort til alle nye CPUer bortsett fra VIA C3 krever at man bruker ATX+12V, ellers får ikke CPUen nok strøm til å starte ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...