Helm Skrevet 23. april 2022 Del Skrevet 23. april 2022 (endret) Vurderer en bil som ifølge selger er nesten rustfri, men har vært rustsveiset og fått laget nye kanaler. Er det viktig om dette ble gjort av et godkjent verksted? Jeg er usikker på hvor vanskelig det er å utføre dette arbeidet korrekt. Heller aner jeg ingen ting om loven stiller krav til dette. Det som er viktig for meg er at reparasjonen er gjort på en holdbar måte men jeg er ingen sveiser. Det er en 33 år gammel Mazda som ellers ser veldig fin ut, men ingen foto fra undersiden. Tips til gode spørsmål jeg kan stille til selger angående sveisingen? Endret 23. april 2022 av Helm Lenke til kommentar
N-4K0 Skrevet 23. april 2022 Del Skrevet 23. april 2022 Det er definitivt viktig for sikkerheten at sveisejobben er utført skikkelig og godkjent verksted har den påkrevde kompetansen til slikt arbeid. Jeg vet lite om papirarbeid/dokumentasjon, men du må nesten bare etterspørre/kreve papirer på arbeidet som er gjort. Så lenge de kan dokumentere at jobben er utført iht. gjeldende forskrifter og utført av utdannet/godkjent sveiser og bilen er kontrollert og godkjent etter sveisingen burde alt være i orden. 1 Lenke til kommentar
bruker-540634 Skrevet 23. april 2022 Del Skrevet 23. april 2022 Er vel ikke så mye annet man kan gjøre enn å få den inspisert av noen som kan det. Man kan bruke en svak magnet for å finne ut om det er steder med tykk lag av sparkel f.eks., det kan i så fall tyde på dårlig utført arbeid. 1 Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 23. april 2022 Del Skrevet 23. april 2022 Helm skrev (55 minutter siden): Det er en 33 år gammel Mazda som ellers ser veldig fin ut, men ingen foto fra undersiden Om du har så lite peiling selv, ville jeg fått med meg none kyndige til å se på bilen. Ganske uproblematisk med sveising, men det må være greit arbeid. 1 Lenke til kommentar
Pizza3333 Skrevet 24. april 2022 Del Skrevet 24. april 2022 Er det en MX-5? Mazda er kjent for å ruste, spesielt på nedsiden av kanaler, MX-3, 323, MX-5 (bla.) er spesielt utsatt for dette pga. dreneringen. Ofte tett & fuktig, ruster fra innsiden & ut. Håpløst design i grunn. Uproblematisk at den har blitt rustsveiset, da dette er en ganske universal svakhet på Mazda. Det er ikke noe problem om det er gjort privat, så lenge jobben er gjort skikkelig. Måtte ut med 25 000,- på min. Synd, for de ruster sjelden andre steder. Evnt. ta den med til NAF el. Vanskelig å bedømme & se når de som sagt ruster fra innsiden. 1 Lenke til kommentar
Helm Skrevet 24. april 2022 Forfatter Del Skrevet 24. april 2022 7 hours ago, bruker-540634 said: Er vel ikke så mye annet man kan gjøre enn å få den inspisert av noen som kan det. Det er veldig langt unna så inspeksjon blir det ikke før jeg er mer sikker på at jeg vil ha bilen. 6 hours ago, Pizza3333 said: Er det en MX-5? 929 Lenke til kommentar
Helm Skrevet 24. april 2022 Forfatter Del Skrevet 24. april 2022 7 hours ago, Sjørøver said: Om du har så lite peiling selv, Peiling nei? Jeg er egentlig ikke helt sikker på hva en kanal er. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 24. april 2022 Del Skrevet 24. april 2022 Skal vel godt gjøres å finne en Mazda fra 80 tallet som enda har orginale kanaler så ville ikke vært skremt av det. Men en slik gammel bil krever nok litt pleie og kansje mere sveising så kan være greit å forberede seg om der er noe du tenker å ha en stund. 2 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 26. april 2022 Del Skrevet 26. april 2022 (endret) Hvis det hadde vært en nyere bil som hadde vært rustsveiset, så vill jeg ha vært veldig skeptisk. Det betyr jo at korrosjon utvikler seg raskt og at ny rust normalt vil utvikle seg ganske raskt. Hvis det der i mot dreier seg om en gammel veteran så bør det vel kanskje være litt mer akseptabelt og "normalt" at det er sveiset rust. Har hatt ganske mange gamle biler selv og de har fungert faktisk akkurat like bra som nye biler (etter litt skruing), men når det har blitt for mye rust så har det vært "kvelden". Hvis man kjøper an så gammel bil med reparerte rustskader, så bør man nok være litt "bilmekaniker". En NAF test lik eller tilsvarende EU kontroll ville sikkert kunne gi en del svar. Hvordan er det med å få tak i deler, inklusive slitedeler, til denne bilen/modellen, det er jo også en problemstillling. Hvis det er "viktige ting" som ikke langre kan skaffes, så står man jo der. Endret 26. april 2022 av arne22 1 Lenke til kommentar
Hollabaloo Skrevet 27. april 2022 Del Skrevet 27. april 2022 arne22 skrev (16 timer siden): Har hatt ganske mange gamle biler selv og de har fungert faktisk akkurat like bra som nye biler (etter litt skruing), men når det har blitt for mye rust så har det vært "kvelden". Den fungerer like bra helt til et rotehue ratter bilen over i ditt kjørefelt og det smeller før man rekker å reagere. Der man i en moderne bil potensielt kan spasere fra ulykken, så vil man i en bruksveteran som en 929 sveve opp til de høyere makter eller leve resten av livet med alvorlige skader. Heldigvis hører man sjelden om alvorlige ulykker med veteran-biler. Godt poeng det med tilgang til deler for gamle biler. Selv på gamle biler man skulle tro der dette ikke var noe problem, som R129 SL600, så kan man få seg en overraskelse. (se fra 12:40) 1 Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 27. april 2022 Del Skrevet 27. april 2022 (endret) Du vet ikke hva en kanal er men likevel vil du kjøpe en veteranbil. Hva er planen videre da? Levere den på verksted ved den minste ting? Er kanalen sveist hjemme på gårdsplassen av noen, så kan det både være gjort i en fei eller det kan være gjort ordentlig. Hadde aldri i verden kjøpt en sånn bil uten i det minste å ha fått med meg noen som kan bli med å se over hele bilen. Endret 27. april 2022 av Opelduude 1 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 27. april 2022 Del Skrevet 27. april 2022 (endret) 3 hours ago, Hollabaloo said: Den fungerer like bra helt til et rotehue ratter bilen over i ditt kjørefelt og det smeller før man rekker å reagere. Volvo 240/245 for min del. Ble faktisk påkjørt et par ganger, men det gikk bare ut over de andre bilene. Hadde 3 stk men kvittet meg med dem når det ble for mye rust. Ville nok tro at "mye rustsveising" er noe som kan svekke karosseriet og medføre en redusert grad av sikkerhet, hvis det da ikke er utført på en veldig bra måte. 1 hour ago, Opelduude said: Hadde aldri i verden kjøpt en sånn bil uten i det minste å ha fått med meg noen som kan bli med å se over hele bilen. Det er nok et vesentlig poeng. Man behøver å gi "kjøpsobjektet" en grundig gjennomgang. Gamle biler kan på den annen side være mye enklere å skru på enn nye biler. For biler nevnt over så var det 0 vekstedbesøk i løpet av 30 år. Det er nok ikke alle nye biler som klarer det. Endret 27. april 2022 av arne22 1 Lenke til kommentar
Helm Skrevet 28. april 2022 Forfatter Del Skrevet 28. april 2022 On 4/27/2022 at 11:00 AM, Opelduude said: Du vet ikke hva en kanal er men likevel vil du kjøpe en veteranbil. Hva er planen videre da? Levere den på verksted ved den minste ting? Jeg bruker merkeverksted for alt unntatt bensinfylling. 😆 On 4/27/2022 at 12:36 PM, arne22 said: Volvo 240/245 for min del. Ble faktisk påkjørt et par ganger, men det gikk bare ut over de andre bilene. Gamle biler er sterke. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 28. april 2022 Del Skrevet 28. april 2022 Gamle biler kan være sterke og solide i kollisjoner i lav og middels fart. I høyere fart blir dette livsfarlig siden det er ingenting som gir etter. Ofte mangler de air bags også. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 28. april 2022 Del Skrevet 28. april 2022 Helm skrev (1 time siden): Jeg bruker merkeverksted for alt unntatt bensinfylling. 😆 Ikke kjøp en gammel Mazda 929 da? Ikke er den kul, ikke er den rask, og ikke vil du spare penger på den om du må benytte deg av merkeverksted? -k Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 29. april 2022 Del Skrevet 29. april 2022 Gamle biler kan være sterke de, men ikke der det trengs. Nye biler er veldig sterk i kupeen der man sitter og veldig myk ellers for å skåne de i bilen. Eldre biler bruker også å skyte rattet rett i hodet ved en kollisjon, og å klappe sammen ved dørstolpen. Kombiner det med manglende airbag så er det ikke spesielt trygt kontra nyere biler. Fint med søndagstur i veteranbil men ikke noe jeg selv ville kjørt daglig. 1 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 29. april 2022 Del Skrevet 29. april 2022 5 hours ago, Complexity said: Gamle biler kan være sterke de, men ikke der det trengs. Nye biler er veldig sterk i kupeen der man sitter og veldig myk ellers for å skåne de i bilen. Eldre biler bruker også å skyte rattet rett i hodet ved en kollisjon, og å klappe sammen ved dørstolpen. Kombiner det med manglende airbag så er det ikke spesielt trygt kontra nyere biler. Fint med søndagstur i veteranbil men ikke noe jeg selv ville kjørt daglig. Kjenner ikke til andre vetaranbiler enn Volvo 240/244/245, men der er det jo større og lengere deformasjonssoner for å oppta kreftene ved kolisjon enn for mange moderne biler. Rattstammen er "kallapsbar" slik at den ikke skal gå inn i kupeen og det finnes 3 punkt sikkerhetsbelter. Bilen ble markedsført og solgt for å være bygd for å oppnå en maksimal grad av sikkerhet. Karroseriet er bygd slik at det er stivt og lite utsatt for skade ved mindre kollisjoner, men med forholdsvis store deformasjonssoner for å ta opp kreftene ved større kollisjoner. Ut i fra naturlover så må de kreftene man blir utsatt for ved kollisjon bli en god del større hvis man kjører en moderne småbil, i stedet for en Volvo 244, som er i god stand. Ellers så er vel bilføreren en like viktig eller kanskje viktigere faktor enn bilen. De kreftene som utløses ved kollosjon er proporsjonal med kvaderatet av hastigheten, slik at hastigheten er en ganske viktig faktor. Noen bilførere kjører fort og er nå og da innblandet. Andre bilførere kjører forsiktig og har vært på veien i 30-40 år uten en eneste ulykke. Det er vel også en faktor. Men når det gjelder "gammel rustsveist mazda" så tror jeg at jeg ville vært ganske skeptisk. Det er nok mulig å rustsveise på en slik måte at det ser pent us, samtidig som karrosseriet har mistet ganske mye av sin opprinnelige styrke og stivhet. En "pen bil" kan allikevell være farlig å kjøre. Man må ellers kunne skru selv, eller ha noen andre bekjente som kan gjøre det. Det er ikke praktisk eller økonomisk å bruke merkeverksted for en veteranbil, i alle fall i lengden. 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 29. april 2022 Del Skrevet 29. april 2022 At Volvo 24x fremdeles er en trygg og sikker bil er en myte. De er katastrofale etter dagens standarder. Den var best i sin tid men ble etterhvert tatt igjen av andre merker. https://carsafetydance.blogspot.com/2021/02/the-volvo-240-how-safe-is-it-today.html 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 29. april 2022 Del Skrevet 29. april 2022 (endret) 19 minutes ago, arne22 said: Kjenner ikke til andre vetaranbiler enn Volvo 240/244/245, men der er det jo større og lengere deformasjonssoner for å oppta kreftene ved kolisjon enn for mange moderne biler. Rattstammen er "kallapsbar" slik at den ikke skal gå inn i kupeen og det finnes 3 punkt sikkerhetsbelter. Bilen ble markedsført og solgt for å være bygd for å oppnå en maksimal grad av sikkerhet. Karroseriet er bygd slik at det er stivt og lite utsatt for skade ved mindre kollisjoner, men med forholdsvis store deformasjonssoner for å ta opp kreftene ved større kollisjoner. Ut i fra naturlover så må de kreftene man blir utsatt for ved kollisjon bli en god del større hvis man kjører en moderne småbil, i stedet for en Volvo 244, som er i god stand. Ellers så er vel bilføreren en like viktig eller kanskje viktigere faktor enn bilen. De kreftene som utløses ved kollosjon er proporsjonal med kvaderatet av hastigheten, slik at hastigheten er en ganske viktig faktor. Noen bilførere kjører fort og er nå og da innblandet. Andre bilførere kjører forsiktig og har vært på veien i 30-40 år uten en eneste ulykke. Det er vel også en faktor. Men når det gjelder "gammel rustsveist mazda" så tror jeg at jeg ville vært ganske skeptisk. Det er nok mulig å rustsveise på en slik måte at det ser pent us, samtidig som karrosseriet har mistet ganske mye av sin opprinnelige styrke og stivhet. En "pen bil" kan allikevell være farlig å kjøre. Man må ellers kunne skru selv, eller ha noen andre bekjente som kan gjøre det. Det er ikke praktisk eller økonomisk å bruke merkeverksted for en veteranbil, i alle fall i lengden. 12 år gammel video så den lille bilen Volvoen kræsjer med er også gammel nå, men 940 er vel enda tryggere enn 240 og man ser jo tydeligvis hvilken bil som gjør det best her.. (Se fra 5 minutter) https://youtu.be/emtLLvXrrFs Endret 29. april 2022 av Complexity Lenke til kommentar
Hollabaloo Skrevet 29. april 2022 Del Skrevet 29. april 2022 Ganske så avslørende den Fifth Gear-testen ja, Volvoen står til stryk sammenliknet med den lille Renaulten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå