Helm Skrevet 22. april 2022 Del Skrevet 22. april 2022 Er det noen måte å bli kvitt disse meldingene i Google Chrome? Jeg vet ikke hva de teknisk kalles, men det er de daglige meldingene. På 17. mai er det noe om nasjonaldagen, og i dag er det Earth Day. Selv om det ikke er kommersiell reklame liker jeg ikke å se dette. Annonseblokkereren kan ikke gjøre noe på startsiden i Chrome. Det er ikke en nettside. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 22. april 2022 Del Skrevet 22. april 2022 Dette har lite med Chrome å gjøre. Det er vel Google nettsiden du referer til. Som er standard startside i Chrome. Er enkelt å bytte til en annen startside. https://support.google.com/chrome/answer/95314?hl=no&co=GENIE.Platform%3DDesktop Lenke til kommentar
Helm Skrevet 22. april 2022 Forfatter Del Skrevet 22. april 2022 (endret) 1 hour ago, kremt said: Gå over til duckduck? Jeg tror ikke dette har noe med søkemotoren å gjøre? Det er en linje med tekst og hyperlink som er på oppstartssiden, oppstartssiden har ingen adresse. Dersom den har en adresse så må det være chrome://newtab. Linjen med tekst er ikke i søkefeltet. 51 minutes ago, Hårek said: Dette har lite med Chrome å gjøre. Det er vel Google nettsiden du referer til. Som er standard startside i Chrome. Er enkelt å bytte til en annen startside. https://support.google.com/chrome/answer/95314?hl=no&co=GENIE.Platform%3DDesktop Det er ikke på noen adresse (mulig adressen er chrome://newtab men adressefeltet er tomt). Det er ikke på en vanlig nettside. Endret 22. april 2022 av Helm Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 22. april 2022 Del Skrevet 22. april 2022 Helm skrev (16 minutter siden): Det er ikke på noen adresse (mulig adressen er chrome://newtab men adressefeltet er tomt). Det er ikke på en vanlig nettside. OK. Jeg misforsto litt. Mulig denne kan fungere? https://chrome.google.com/webstore/detail/custom-new-tab-url/mmjbdbjnoablegbkcklggeknkfcjkjia?hl=en 1 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 22. april 2022 Del Skrevet 22. april 2022 Bruker Opera og har aldri sett noe sånt. Den bruker samme motoren. Lenke til kommentar
Helm Skrevet 22. april 2022 Forfatter Del Skrevet 22. april 2022 17 minutes ago, Hårek said: OK. Jeg misforsto litt. Mulig denne kan fungere? https://chrome.google.com/webstore/detail/custom-new-tab-url/mmjbdbjnoablegbkcklggeknkfcjkjia?hl=en Takk, skal se på den. 10 minutes ago, vidor said: Bruker Opera og har aldri sett noe sånt. Den bruker samme motoren. Jeg likte Opera mens det var ekte Opera, dvs Presto. Nå er de bare et Chrome skin. Jeg har nye Opera installert men bruker den ikke. Det er som å bruke en kopi av Chrome som er ekte. Ganske lenge manglet nye Opera funksjonalitet og fremsto som en ribbet nettleser. Kanskje det er mye bedre nå men i mellomtiden ble jeg vant med den ekte Chrome. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 22. april 2022 Del Skrevet 22. april 2022 Ja, det er sant. Har lastet ned Vivaldi flere ganger, men det Opera som brukes, sikkert av gammel vane. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 22. april 2022 Del Skrevet 22. april 2022 Regner med at første rådet til Hårek løser dette. Velg noe annet enn "Åpne siden Ny fane". Lenke til kommentar
Helm Skrevet 22. april 2022 Forfatter Del Skrevet 22. april 2022 1 hour ago, Mr D said: Regner med at første rådet til Hårek løser dette. Velg noe annet enn "Åpne siden Ny fane". Jeg vil få det samme problemet på hver nye fane jeg åpner. Så langt er Håreks løsning med en nettleserutvidelse den beste løsningen, men når jeg bruker den mister jeg omtrent like mye som jeg tjener. Jeg trodde jeg var veldig tydelig men jeg føler meg forstått kun i varierende grad. Bilde: Lenke til kommentar
vidor Skrevet 22. april 2022 Del Skrevet 22. april 2022 (endret) Begynner man å gå Google etter i sømmene er det et selskap som gjør det meste for å promotere seg som Good Guy, mens de har en ganske enorm skjult side som du bare ser om du setter sammen alle de brikkene som brukere flest kjenner til og anser som isolert temmelig harmløse. Google gjør også alt av psykologiske triks for å kunne manipulere deg til å føle deg trygg mens de gjør veldig mye kontrollerende bak ryggen din, men vanligvis alltid utenfor noe radaren til de fleste ville plukket opp og reagert på. Driver ikke noe boikott av Google-tjenester, for mange av dem er veldig gode, men prøver å ikke være naiv i forhold til hva de egentlig er. Endret 22. april 2022 av vidor 1 Lenke til kommentar
Helm Skrevet 22. april 2022 Forfatter Del Skrevet 22. april 2022 Jeg er sikker på at du mener Google, men for mange mange år siden var goggle et ondsinnet domene som utnyttet feilstavingen. Lenke til kommentar
Memento scientiam (takk for meg) Skrevet 22. april 2022 Del Skrevet 22. april 2022 Helm skrev (52 minutter siden): Jeg er sikker på at du mener Google, men for mange mange år siden var goggle et ondsinnet domene som utnyttet feilstavingen. Heh, Google er nå vel ikke noe mindre ondsinnet enn Goggle? 😛 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 22. april 2022 Del Skrevet 22. april 2022 1 hour ago, Helm said: Jeg er sikker på at du mener Google, men for mange mange år siden var goggle et ondsinnet domene som utnyttet feilstavingen. Husker dem ja, bare synd jeg ikke kjøpte disse sagnomsuste solbrillene 😎 Lenke til kommentar
Helm Skrevet 23. april 2022 Forfatter Del Skrevet 23. april 2022 36 minutes ago, Memento scientiam said: Heh, Google er nå vel ikke noe mindre ondsinnet enn Goggle? 😛 Det spørs. Jeg husker ikke hva goggle gjorde men jeg synes å huske det var noe med skadevare. De var i alle fall omtalt på diverse fora for bekjempelse av malware, og noen ganger ble ordet rett og slett sensurert. Kanskje fordi det kunne forveksles med Google. 24 minutes ago, vidor said: Husker dem ja, bare synd jeg ikke kjøpte disse sagnomsuste solbrillene 😎 Å? Jeg husker ikke noe om solbriller men jeg stiftet ikke bekjentskap med dem. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 23. april 2022 Del Skrevet 23. april 2022 (endret) Helm skrev (15 timer siden): Det er ikke på noen adresse (mulig adressen er chrome://newtab men adressefeltet er tomt). Det er ikke på en vanlig nettside. Helm skrev (10 timer siden): Jeg vil få det samme problemet på hver nye fane jeg åpner. Så langt er Håreks løsning med en nettleserutvidelse den beste løsningen, men når jeg bruker den mister jeg omtrent like mye som jeg tjener. Dette er en (lokal) nettside selv om det ikke synes noen url (se kildekoden). Man kan ikke velge å se bare deler av en nettside. Enten må du leve med det Google tilbyr eller velge en annen startside og eventuelt nettlesertillegget som gir mulighet til å tilpasse New Tab. Endret 23. april 2022 av Mr D Lenke til kommentar
vidor Skrevet 23. april 2022 Del Skrevet 23. april 2022 En kan blokke ut elementer av en nettside med f.eks AdBlock Plus som er rimelig enkelt å innstallere og konfigurere. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 23. april 2022 Del Skrevet 23. april 2022 Det TS ikke vil se er ikke reklame som kan fjernes med adblock. Det er en del av nettsiden som Google Chrome genererer. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 23. april 2022 Del Skrevet 23. april 2022 Har du fått testet det ut med hva det kan blokkere av custom elementer på en spesifikk webside ? Jeg ble i alle fall overrasket av hvor fleksibelt og nyttig dette var. Lenke til kommentar
Helm Skrevet 23. april 2022 Forfatter Del Skrevet 23. april 2022 Ikonet til uBlock Origin er grått på startsiden så jeg trodde ikke annonseblokkeren kunne gjøre noe. Men nå ser jeg at uBlock kan gjøre litt der likevel, men langt mindre enn på normale nettsider. Jeg kan blokkere JS for eksempel. Jeg har brukt Adblock Plus før men av en grunn jeg ikke husker byttet jeg den ut. I dag er startsiden reklamefri så jeg kan ikke teste akkurat nå. Reklamen kommer fra en server som sikkert kan blokkeres på en eller annen måte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå