biker91 Skrevet 22. april 2022 Del Skrevet 22. april 2022 jeg lurte på ha tilsynelatende effekt betyr enkelere sagt? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 22. april 2022 Del Skrevet 22. april 2022 Effekt er produktet av spenning og strøm. P = U * I. Enheten er da Watt. Dette er likefram når man har likestrøm, eller vekselstrøm i en ren ohmsk motstand (som en varmeovn) Men f.eks en elektrisk motor / generator er ikke en enkel motstand, den har også det vi kaller reaktive komponenter. Dvs induktans og kapasitans. I en slik krets er det faseforskjell på spenning og strøm. Og da blir det flere måter å regne effekt. Nå blir U * I det som kalles tilsynelatende effekt, med enheten VA (VoltAmpere). Men omsatt effekt (nyttiggjort effekt) får man ved å regne med impedansen. Med enhet Watt. Lenke til kommentar
Mag ne Skrevet 22. april 2022 Del Skrevet 22. april 2022 Hårek skrev (1 minutt siden): Effekt er produktet av spenning og strøm. P = U * I. Enheten er da Watt. Dette er likefram når man har likestrøm, eller vekselstrøm i en ren ohmsk motstand (som en varmeovn) Men f.eks en elektrisk motor / generator er ikke en enkel motstand, den har også det vi kaller reaktive komponenter. Dvs induktans og kapasitans. I en slik krets er det faseforskjell på spenning og strøm. Og da blir det flere måter å regne effekt. Nå blir U * I det som kalles tilsynelatende effekt, med enheten VA (VoltAmpere). Men omsatt effekt (nyttiggjort effekt) får man ved å regne med impedansen. Med enhet Watt. Kan det være stor forskjell på VA og Watt? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 22. april 2022 Del Skrevet 22. april 2022 6 minutes ago, Mag ne said: Kan det være stor forskjell på VA og Watt? Ja, jo lavere cos phi er jo større vil forskjellen være. Typisk for motorer er ca 0.8. 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 6. mai 2022 Del Skrevet 6. mai 2022 (endret) Ikke at jeg helt forstår alt om elektro. Men denne video kan muligens gi en aha om dette tema: Poenget her er hvor bæres energien. Jo utenfor ledningene, i feltene. Da kan det kanskje åpne øynene om hvorfor så kompliserte ting henger i sammen. Feltene oppfører seg kanskje annerledes da i en motor kontra i en ordinær motstand som i en lyspære. Og siden energi måles i Watt, så vil jo feltene måtte ha noe å gjøre med det hele. Feltene i en motor altså.. Siden man i en motor har magneter. Og disse magnetene pr. definisjon i fysikkens lover oppfører seg konservativt. Så vil muligens det også holde igjen feltene, er det slik det virker i en motor? Feltene kan også forklare hvorfor det er lekkasjestrøm over en stengt bryter. Hvorfor det er lekkasje ut av batterier.. Endret 6. mai 2022 av G Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 7. mai 2022 Del Skrevet 7. mai 2022 Dere tenker for komplisert. La meg komme med et eksempel, de forutsettes at trådstarter forstår prinsippet bak en kondensator. Sett at vi har en kondensator som eneste last i en AC krets. I den delen av kurven der spenninga øker, så prøver kondensatoren å "bremse" økninga i spenninga. Når spenninga er kommet til topp-punktet går det ikke lenger noe strøm i kondensatoren. Men "oppbremsinga" skjer også når spenninga synker mot null. Forskjellen her er at kondensatoren nå mater energien tilbake til spenningskilden, slik at når spenninga passerer null volt, så er netto effektforbruk i løpet av halvperioden lik null. Med en spole, så er prosessen på en måte reversert fordi en spole med jernkjerne kan sies å lagre strøm. Man måler spenninga, la oss si 230V som er vanlig her på berget. Så kobler man om og måler strøm, si at man måler 1A. Du kan fint gange sammen og da si at tilsynelatende effekt er 230VA, men fordi at komponenten du har tilkoblet mater effekt tilbake inn i nettet annen hver halvperiode, så er det ikke 230W effekt som mates inn i komponenten. Som en mekanisk analogi kan man tenke seg et fastmontert sykkelhjul som spinner fritt. La oss si at man fester en tung klump ute på hjulet. Da er det sånn at når du spinner hjulet og prøver å holde konstant fart, må du bruke krefter på å dreie hjulet den halvdreiningen der klumpen er på vei opp. Og motsatt på vei ned - da er det egentlig klumpen som tilfører energi tilbake til deg fordi du må bremse for at ikke hjulet skal spinne raskere. Litt forenklet sagt kan man si at gjennomsnitt av dreiemoment ganger gjennomsnittet av rotasjonshastighet på hjulet (radianer pr sekund) gir effekt tilført, men også i denne analogien er det da sånn at for halve omdreiningen gjelder det at dreiemomentet for det meste er negativt, dvs. oppsamlet energi mates tilbake. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå