Gå til innhold

HD fikk ublidt møte med gulvet

Fryzer

Anbefalte innlegg

Sitter på lan pary og hadde et uhell med en HD som var i eksternt kabinett. Disken datt i gulvet fra ca 50 cm, og nå lager den rare tikkelyder og pipelyder. Dette problemet skyldes ikke viften. :cry: Er det noe håp for gjenopplivning eller er den DØD???

Ønsker raskt svar....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitter på lan pary og hadde et uhell med en HD som var i eksternt kabinett. Disken datt i gulvet fra ca 50 cm, og nå lager den rare tikkelyder og pipelyder. Dette problemet skyldes ikke viften. :cry: Er det noe håp for gjenopplivning eller er den DØD???

Ønsker raskt svar....

Nja. Dette høres jo ut som en fysisk skade på disken. Du kan jo prøve å kjøre noen harddisk teste program, for å se hva den sier. Wd og seagate har egne slike programmer, andre diskprodusenter har slike også, vil jeg tro.

Lykke til! :roll:

Lenke til kommentar
Sitter på lan pary og hadde et uhell med en HD som var i eksternt kabinett. Disken datt i gulvet fra ca 50 cm, og nå lager den rare tikkelyder og pipelyder. Dette problemet skyldes ikke viften.  :cry: Er det noe håp for gjenopplivning eller er den DØD???

Ønsker raskt svar....

Disken er ikke død før du ikke får noe ut av den,

men jeg kan si med stor sikkerhet at den er døende..... og du kan ikke gjøre noe med det (personlig) :no::no: så... ta backup av disken :dontgetit:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

DISKEN ER DET NOK BARE OG KASTE

Var disken i bruk kan den ha slått lesehodene ned i plata eller i landingZONE

Kommer det bare ett lite støvpartikkel eller hakk på en disk kan ting skje ganske fort. Avstanden mellom hodet som blir holdt oppe av luftstrømmer er så liten mot plata at ett finngeravtrykk kan være 20 30 ganger høyere.

Vær forsiktig med disker skal ikke mye til.

Lenke til kommentar

Har vel egentlig bare fått en bekreftelse av det jeg trodde, min kjære venn er død. Med seg i graven tar han 90 filmer, maaange friends serier, noen porrfilmer, familiefilmer, c: med alle dens programmer og winxp og en del mp3 :cry:

Før begravelsen finnes det en heksedoktor hos komplett som kanskje vil vise litt barmhjertighet.

Hvis kan gjennopplive harddisken, eller kjenner Jesus, er bare å si ifra. Andre guder kan også få prøve seg.

Lenke til kommentar

Nei nei, ikke gi deg enda,

Jeg hadde "nesten" samme problemet, og WD hakket og skrapte (SKIKKELIG). forsøkte å ta backup, men da ga den seg helt, og var etter min mening like brukbar som en murstein. Maskinen fant den ikke engang mer. It's a gonner for shure! Forsøkte WD egne recoveri greier, men det var totalt bortkastet. Og jeg ganske fortvilet og trodde at alt håp var ute!

Men neida, en god venn av meg ba meg prøve et program som heter : Ontrack Easy recovery Proffesional.

Satt disken inn i den andre maskinen med det programment installert i. Og etter å ha bokstavelig talt hakket og skrapt seg gjennom uendelige ødelagte clustere m.m.

Tok en goood stund!

Fikk jeg tilslutt tak i mesteparten av dataene på disken....

Jeg hadde en liten gledesdans i stua når jeg plutselig kunne starte opp disken igjen å få ut dataene. Tør ikke å bruke restene av disken mer, men jeg fikk da ut dataene...

Så ikke gi deg helt enda. Forsøk å få tak i en trial av dette programet, det er bare helt utrolig. Brukte det på et SM-kort til kameraet også, etter å ha slettet og formatert "feil" kort. Det gikk som en drøm! :thumbs:

PS: Får du det ikke til så kan jeg kanskje gjøre et forsøk

Endret av Bamse2
Lenke til kommentar

Bottom line: Enten er kulelagrene på drevet ødelagt (lager pipelyder), eller så har lesehodet vært borti en eller flere av platene i disken (skrape/pipelyder).

Eneste anbefaling: Få flyttet data du trenger (filer du ikke har på cd eller lignende) over på en annen disk eller CD eller DVD eller.no så fort som mulig. Bruk IKKE disken (ikke sett strøm på den i det hele tatt) untatt AKKURAT denne redningsoperasjonen. Du kan ikke lengre stole på disken, og all data på den kan gå tapt om du ikke er "føre var".

Mvh.

SvUpP

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...