Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Råd vedrørende psykisk lidelse

Gjest b3d4e...3eb

Anbefalte innlegg

Gjest b3d4e...3eb

Ønsker råd fra andre som har erfaring med lignende.

Har en sønn som er myndig og som sliter psykisk.
Han har vært en gjenganger i flere år på DPS (både frivillig og tvansginnlagt), og sliter med asberger, rusproblemer ++ og har opplevd mer dritt enn de fleste.
Imidlertid så ender vi nå opp i en situasjon der han ikke vil ta imot hjelp. Jeg er i kontakt med kommunen, dps, og helsetjenesten for å sørge for best mulig hjelp, men han vil ikke ta imot! Det er utrolig frustrerende å se på.
Han vil helst bo på DPS, men dette er ikke et hotell i så måte. Dem har derimot tilbudt ham leilighet med oppfølgning men han vil ikke ta i mot denne.
Slik som det er nå så vandrer han rundt i gatene uten plass å bo og vi klarer ikke å overbevise ham om å ta imot leilighet.
Årsaken til dette er usikkert.

Han kan overnatte hjemme hos oss, men ettersom han har et veldig merkelig tankemønster og kan ha sterke psykoser og tegn til paranoia så er det ikke så veldig lett. Ville mest sannsynligvis medført at jeg og kona måtte ha byttet på å sitte nattevakt og det er ingen varig løsning.

Situasjonen nå er da rimelig fastlåst og vi famler litt i blinde om hva vi skal gjøre. Noen tanker og ideer?

Anonymous poster hash: b3d4e...3eb

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest b3d4e...3eb skrev (10 timer siden):

Det er utrolig frustrerende å se på.

Etter hvert vil han nok takke ja til leilighet, hospits, eller kriseløsning for sosialboliger. Når høsten kommer og det blir kaldt. Men klart det er mange bekymringer ved å se på en uavklart situasjon. Er det mulig å sette opp et telt i et skogholt, sånn midlertidig? 

Lenke til kommentar

Det mest nærliggende er vel at han følger seg komfortabel/OK nok innenfor rammene DPS tilbyr og ikke vil ha noe annet enn det. Sjelden noen vil gi slipp på det som gjør at ting fungerer noenlunde selv om det ikke er optimalt. Kan vel kanskje være at han føler seg nok ivaretatt til at han f.eks holder psykoser under kontroll eller ruser seg mindre ?

Hvilket inntrykk får dere av hva folkene som har mest med han å gjøre på DPS? Vil anta at de kan komme med en del nyttige innspill og tips som potensielt kan løse litt opp i floken.

Mitt inntrykk av DPS er at de følger opp regler de har og dette er kanskje noe som fungerer for han sammen med de rutinene som er der ? 

Lenke til kommentar

Situasjonen dere beskriver, ser jeg daglig i mitt virke. Jeg vet eksakt hva dere sliter med. Men det er helt enkelt ikke mulig å gi dere noen fullstendig substansiell hjelp på et forum fordi problemområdene er så gjennomgripende at det bare er i direkte dialog med dere, og deres sønn, man virkelig får utgreid hvilket problemområde man bør ta tak i først.

Men det første råd jeg kan gi, er å undersøke muligheten for vergemål. Hvis Statsforvalteren der dere bor, har en god profesjonell fast verge på hånda, som får kjemi med deres sønn, er det et svært godt sted å begynne. Ikke bare for å avlaste dere ved å dele på byrden, men også fordi han sannsynlig har krav på den bistanden et vergemål gir.

Ellers er jeg nok redd for at det eneste som til slutt endrer situasjonen, er at han "detter til bunns" så hardt at han selv innser at han må ta noen valg. Dessverre er det noen som ikke overlever den prosessen, eller til og med ikke forstår at de faktisk har nådd bunnen. Det er hardt å si det, men det er noen mennesker som faktisk ikke lar seg hjelpes slik Norsk lov er utformet i dag.

Endret av Skandinav
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Gjest b3d4e...3eb
Budeia skrev (13 timer siden):

Etter hvert vil han nok takke ja til leilighet, hospits, eller kriseløsning for sosialboliger. Når høsten kommer og det blir kaldt. Men klart det er mange bekymringer ved å se på en uavklart situasjon. Er det mulig å sette opp et telt i et skogholt, sånn midlertidig? 

Som regel så ender en uuholdbar sitiuasjon utendørs med at han bryter seg inn et sted som medfører arrest, overføring til tvungen psyk, dps og så videre ute på gata igjen.......

Lenke til kommentar
Gjest b3d4e...3eb
vidor skrev (11 timer siden):

Det mest nærliggende er vel at han følger seg komfortabel/OK nok innenfor rammene DPS tilbyr og ikke vil ha noe annet enn det. Sjelden noen vil gi slipp på det som gjør at ting fungerer noenlunde selv om det ikke er optimalt. Kan vel kanskje være at han føler seg nok ivaretatt til at han f.eks holder psykoser under kontroll eller ruser seg mindre ?

Hvilket inntrykk får dere av hva folkene som har mest med han å gjøre på DPS? Vil anta at de kan komme med en del nyttige innspill og tips som potensielt kan løse litt opp i floken.

Mitt inntrykk av DPS er at de følger opp regler de har og dette er kanskje noe som fungerer for han sammen med de rutinene som er der ? 

Å bli værende på DPS uten noen plan er ikke et alternativ for kommunen. Så lenge han ikke har noen diagnose som tilsier at han må være der så kan dem ikke ha han som gjest. Derimot så tilbyr de ham leilighet med oppfølgning.

Han har ikke sagt noe om at han føler seg noe bedre der, men det virker som at han klarer på sett og vis og forholde seg til situasjonen der, selv om han stikker av noen ganger. Det går fortsatt opp og ned med ham og hele situasjonen er rimelig fastlåst.  De som er involvert virker å være oppriktig interessert i å hjelpe ham, og han får mange tilbud men han takker nei til alt.han nekter å ta noe som helst ansvar for noe men vil fortsatt være sine egen herre om du forstår. 

Lenke til kommentar
Gjest b3d4e...3eb
Skandinav skrev (7 timer siden):

Situasjonen dere beskriver, ser jeg daglig i mitt virke. Jeg vet eksakt hva dere sliter med. Men det er helt enkelt ikke mulig å gi dere noen fullstendig substansiell hjelp på et forum fordi problemområdene er så gjennomgripende at det bare er i direkte dialog med dere, og deres sønn, man virkelig får utgreid hvilket problemområde man bør ta tak i først.

Men det første råd jeg kan gi, er å undersøke muligheten for vergemål. Hvis Statsforvalteren der dere bor, har en god profesjonell fast verge på hånda, som får kjemi med deres sønn, er det et svært godt sted å begynne. Ikke bare for å avlaste dere ved å dele på byrden, men også fordi han sannsynlig har krav på den bistanden et vergemål gir.

Ellers er jeg nok redd for at det eneste som til slutt endrer situasjonen, er at han "detter til bunns" så hardt at han selv innser at han må ta noen valg. Dessverre er det noen som ikke overlever den prosessen, eller til og med ikke forstår at de faktisk har nådd bunnen. Det er hardt å si det, men det er noen mennesker som faktisk ikke lar seg hjelpes slik Norsk lov er utformet i dag.

Takker for tips. jeg skal sjekke opp angående vergemål, men jeg har på følelsen av at han vil motvirke dette så mye som han kan. Det er også veldig tvilsomt at han vil benytte seg av noe tilbud som jeg "trer ned over huet" på ham.

Jeg tror vi selv ser på at det er kun en løsning der han selv detter ned på bunnen som kan hjelpe, men mest sannsynlig så vil det resulterer i det svarest som jeg ga tidligere her i posten at han foretar seg noe overvilt og ender opp med å havne en kortere periode på psyk og deretter dps før han havner på gata igjen.

Han fungerer veldig dårlig sosialt så at han skal finne noen god kjemi med noen er ganske vanskelig å se for seg, selv om det ikke er umulig.

Det er ufattelig krevende og tanken på at han er der ute et sted uten å vite hvordan han har det er helt kvelende! jeg har på følelsen av at jeg selv vil trenge psykiatrisk bistand lenge før denne saken er avklart:/

Lenke til kommentar
Gjest b3d4e...3eb skrev (17 timer siden):

Det er også veldig tvilsomt at han vil benytte seg av noe tilbud som jeg "trer ned over huet" på ham.

Det kan jeg forstå. Men vergemål er ikke ment å være et frihetsberøvende tiltak. I sin frivillige form, hvilket 99% av alle vergemål er, er det ment å være et hjelpetiltak der vergehaveren skal ses på som "oppdragsgiveren". Se mer her: https://www.vergemal.no/hva-betyr-det-aa-ha-verge.447476.no.html

Lenke til kommentar

Alle vergemål er vel ment å være et hjelpetiltak men når den som blir satt under vergemål ikke samtykker, så oppleves det kanskje ikke slik.

Her er en artikkel med litt status rundt 2018:

https://www.vg.no/spesial/2018/vergetall/

Lurer på om ikke lovgivningen nå er endret slik at det bare er tingretten som kan avgjøre ufrivillig vergemål? (Som i praksis tilsvarer det som man fortsatt i dagligtale fortsatt kaller for "umyndiggjøring")

https://www.vergemal.no/umyndiggjoering-ikke-et-begrep-i-vergemaalsloven.6167154-442819.html 

https://lovdata.no/lov/2010-03-26-9/§68

I alle tilfeller så er det vel Statsforvalteren som står for den formelle saksbehandlingen og som er det stedet der man kan få hjelp med hensyn til regelverk og framgangsmåte. Forvaltningsloven pålegger vel også Statsforvalteren en veiledningsplikt, slik at man har krav på råd og hjelp.

https://www.statsforvalteren.no/portal/vergemal/

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Vergemål er vel til dem som ikke kan styre sin uføretrygd (hvis han har det), altså  et tiltak for å styre penger? Det står ikke direkte at han ikke kan styre penger. Men kanskje indirekte.

For flere vil det nok være den største redsel at foreldrene skal prøve å få dem umyndiggjort. Tenk deg i den situasjonen selv.. samtidig, hvis man var i en gruppe for ekstraundervisning på skolen og senere ikke kan styre penger, er det vel lettere å tilpasse seg. (vet ikke hva trådstarters sønn har vært i). 

Lenke til kommentar
Gjest b3d4e...3eb
Budeia skrev (2 timer siden):

Vergemål er vel til dem som ikke kan styre sin uføretrygd (hvis han har det), altså  et tiltak for å styre penger? Det står ikke direkte at han ikke kan styre penger. Men kanskje indirekte.

For flere vil det nok være den største redsel at foreldrene skal prøve å få dem umyndiggjort. Tenk deg i den situasjonen selv.. samtidig, hvis man var i en gruppe for ekstraundervisning på skolen og senere ikke kan styre penger, er det vel lettere å tilpasse seg. (vet ikke hva trådstarters sønn har vært i). 

Han har ingen problemer med å styre penger så langt jeg vet. Det han sliter med er å ta beslutninger som er til hans eget beste.

Lenke til kommentar
Budeia skrev (3 timer siden):

Vergemål er vel til dem som ikke kan styre sin uføretrygd

Nei, og ja. Hvis du ønsker hjelp med å styre trygden (for så vidt all inntekt), og problemet samtidig kan forklares med en helsesvikt, da kan vergemål mulig vurderes. Ellers er det NAV som gir økonomisk veiledning. Hvis du gjentatte ganger slurver med å forvalte trygden til det beste for deg selv der årsaken er helsesvikt, da kan NAV beslutte tvungen forvaltning etter folketrygdloven § 22-6  https://lovdata.no/lov/1997-02-28-19/§22-6

Lenke til kommentar

Etter hvert så vil han nokså sannsynlig komme til den erkjennelsen at dette klarer han ikke lenger og vil innse at han trenger hjelp. 

Da må dere være litt på vakt og litt på hugget straks iverksette de nødvendige tiltakene, når han først innser dette. 

Lenke til kommentar
Gjest b3d4e...3eb
Athos2011 skrev (6 timer siden):

Etter hvert så vil han nokså sannsynlig komme til den erkjennelsen at dette klarer han ikke lenger og vil innse at han trenger hjelp. 

Da må dere være litt på vakt og litt på hugget straks iverksette de nødvendige tiltakene, når han først innser dette. 

Krysser fingrene for at det skjer snart men jeg har mine tvil. I går så ringte politiet og ønsket at jeg hentet ham etter at han var tatt inn grunnet uro. Mest sannsynlig så gjorde han noe tull bare for å få tak over hodet. Jeg hentet ham og kjørte han til et lokalt tettsted.

Han er nå ut et sted uten mobil og mulighet for å få kontakt med ham så det er ikke bare å "være på vakt".

Skulle han imidlertid finne ut at han ønsker hjelp så står alle klare til å hjelpe ham, men ham må finne det ut selv og han må komme og be om hjelp. Hvor lang tid det vil ta er usikkert og jeg er ekstremt redd for at det skal skje ham noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...