Gå til innhold

Rykte: – Sony vil introdusere reklamer i gratisspill på PlayStation


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi går lenger og vekk fra grunnidéen om at spill utvikles for å underholde spilleren. "Kreative" forretningsmodeller utvikles for å berike investorer og eiere som skal ha utbytte, og dette skjer på bekostning av både innhold og spillopplevelse. Return of investment og profittjag prioriteres fremfor positive anmeldelser - er jo tross alt ikke så viktig hva anmeldere og Metascore mener dersom man allerede har fått folk til å forhåndsbestille spillet?
Bl.a. Ubisoft, Take-Two og EA har vært mest aggressive på dette med casino- og lottolignende innhold i spill, men flere vil nok følge etter, spesielt dersom konsollprodusenter plasserer seg fremst i fronten.

Mottar gjerne reklame i bakgrunnen i spill der for eksempel bannere implementeres naturlig i sportsspill, som billboards på åkere på landet eller som plakater på murvegger i bymiljøer dersom dette gir meg et billigere spill eller gaver som skins etc.
Free to playmodeller som Warzone synes jeg også fungerer sånn delvis fint der man kan kjøpe skins og våpen, eller la vær. Selv om det er svært åpenbart at de nye våpnene som man kun kan kjøpe i starten av hver sesong er langt kraftigere inntil en patch justerer balansen på disse etter et par måneder (når alle har kjøpt seg disse våpenpakkene for å ha likestilt opplevelse ingame).

Men dersom dette blir ulukkbare popups ala den påtvungne kreften som er alle typer mobilspillreklame eller slik det var med NBA 2k21 i starten der du måtte vente på at reklamen ble ferdig før du kunne spille, så søker jeg dekning.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det koster penger å utvikle, distribuere og drifte spill. På en eller annen måte må jo selskapene som står bak få dekket inn dette. Å klage over reklame i et gratis spill er ganske sært. 

Men, det kunne jo vært en ide å tilby to utgaver av spillene. En gratis utgave med reklame, og en du kjøper, uten reklame. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet er at slikt introduseres i uskyldige former innledningsvis, men så trekkes strikken kontinuerlig.

Se på pay-to-win, for eksempel i World of Warcraft. Man introduserte først mikrotransaksjoner for kosmetisk gjenstand (en mount), men så utviklet det seg til at man kunne kjøpe gull for ekte penger.

Det samme vil skje med reklame i spill. Først introduseres noe så uskyldig som reklame-banner i sportsspill, men så vil utviklingen skyte fart. Plutselig ligger det colaflasker langs veikanten i Witcher 4.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...