Gå til innhold

Kundeerklæring fra banken vedr. Hvitvaskingsloven


Anbefalte innlegg

Ble i dag bedt om å fylle ut en kundeerklæring fra banken vedrørande den nye Hvitvaskingsloven og ble rett og slett sjokkert og satt ut av noen av spørsmålene som jeg anså som veldig innvaderende. Noen av spørsmåla kan jeg forstå, da det angikk spørsmål om man forventet å gjennomføre store pengeoverføringer (vi snakker 50 000 og oppover fra utlandet).

Men så var det feks. spørsmål om man planlegger å overføre penger til nettbaserte spillselskap registrert i utlandet, med info om at dersom man svarer ja så måtte man opplyse om hvor mye man forventet å overføre til/fra. Og en tilleggskommentar om at norske banker ikke har lov til dette. Synest dette spørsmålet var teit, da jeg vet at banken ikke tillater slike direkte overføringer uansett (prøvde en gang og transaksjonen feilet). Det er jo ikke ulovlig å spille, det er bare det at banken ikke har lov til å overføre...

Senere kom det spørsmål om man har tenkt til å bruke banken til å overføre penger til/fra utlandet via betalingsforetak (feks. Revolut, Wise, Transfergo).  og isåfall ja, opplyse om hvilket selskap/app man bruker og legge inn om hvor mye man forventer å overføre og formål i kommentarfeltet. 

Jeg har brukt Paypal til å kjøpe gavekort på Neosurf via Dundle, og er usikker på om dette inngår under det siste spørsmålet. Jeg svarte uansett nei, da jeg mener banken min ikke har noen med at jeg velger å kjøpe gavekort på nettet, det er min sak hva jeg bruker pengene mine på. Ikke vet jeg heller hva jeg planlegger å gjøre i fremtiden og om jeg kommer til å forsette med det, så jeg planlegger det jo ikke...

Føler Lotteritilsynet har lagt sterke føringer for denne kundeerklæringen, og at de skal skremme privatkunder fra å bruke penger på utenlandske spillselskaper. 

Det var forøvrig 19 spørsmål jeg måtte svare på, og et felt jeg måtte legg inn hva jeg hadde av forventet inntekt i banken og hva det var (vanlig lønn, trygd etc.) Noe jeg ikke heller skjønner heller, da det jo står i transaksjonene. Og ikke alle har fast lønn heller, men kan ha veldig variabel lønn, så skjønte ikke hensikten med dette. Det stod også at man kun kunne utsette å svare opptil 2 ganger, så dette er noe man MÅ gjøre tydeligvis...

Er det virkelig sånn det ska være nå, skal man overvåkes og kontrolleres med lupe nå? Skal man berette om alle gavekort man kjøper fordi man benytter seg av PayPal? 

Har dere andre måtte gjennomføre like omfattende kundeerklæring i banken deres eller har banken min tatt den nye loven for seriøst? Vurderer seriøst nå å skifte kundeforhold etter dette til en annen bank som ikke legger seg like mye opp i dette, selv om jeg har hatt samme bank hele livet. Vet at dette er noe banken er pålagt å gjøre, men tipper det er forskjell på hvor seriøst bankene tar det og tolkning av spørsmål... Følte meg plutselig som en kriminell som har kjøpt gavekort på Dundle nå via Paypal...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle som jobber med AML (anti money laundering) vet hvor jævla enkelt det er å hvitvaske penger via casino/spillvirksomhet. Spør hvem som helst i bransjen "hvordan ville du hvitvasket penger?" og du får svaret "gambling". Det har ingenting med Lotteritilsynet å gjøre, det er utelukkende for å kunne flagge potensielle AML-transaksjoner til Økokrim (som selv sier de har ressurser til å kun ettergå noen få promille av de transaksjonene uansett).

Lenke til kommentar

Spørsmålet er om da om jeg må opplyse banken i denne erklæringen om jeg kjøper gavekort via Dundle ved Paylpal? Det er en transaksjon som går igjennom Paypalen min. Spørsmålet er om dette regnes som en utenlandsk overføring? Er en transaksjon det samme? Får litt inntrykk av at de er ute etter det som bruker type E-lommebøker, som Revolut, da det ikke stod i eksempelet om man brukte Paypal feks, som jo en ganske stor aktør for betaling. Så de hadde vel spesifisert det om man mente det?

 

 

Endret av Fnugle
Lenke til kommentar

Jeg svarte nei på alt. 

Har brukt Revolute i mange år, og overfører et femsifret beløp i året fra norsk konto til Revolute. Har aldri fått noe problemer eller spørsmål vedrørende det. Hva jeg gjør på Revolute har ikke min norske bank noe med. Det er mellom meg og Revolute.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke bare er noen spørsmål personlige, det virker også som orienteringer fra banken stanser opp inntil spørsmålene er besvart. Noe som er alvorlig hvis banken holder på å sende ut krav om å vise legitimasjon innen 5 uker. 

Via omveier fikk jeg nyss om at DnB holdt på å sende ut krav om å vise legitimasjon. Logget inn i nettbanken, der jeg sjelden logger inn fordi det er en liten sparekonto. Ikke lønnskonto. Det lå ubesvarte spørsmål der, og det stod "du må besvare spørsmålene med en gang". Det betyr at de hadde ligget der en stund. Like etter fikk jeg en e-post om at jeg måtte vise gyldig legitimasjon. 

Så det virker som de to ordningene motarbeider hverandre, eller samarbeider. Alt etter hva som er bankens endelige hensikt. Nå vil det være en god stund til nøyaktig samme situasjon oppstår, men det er vanskelig å roe seg fullstendig ned igjen etter slike hendelser. Særlig like etter flere år med koronakjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...