Torleif Strand Skrevet 19. april 2022 Del Skrevet 19. april 2022 Jeg syntes det er for mye våpen i verden. Jeg lurer på om det er en fordel med panteautomat for innsamling av våpen slik for å få bort ondskapen? Jeg forestiller meg en panteautomat med "FN"-logo på. Det er en mulighet? Det er viktig å være kreativ og finne løsninger på "problemet". Vet ikke om det allerede finnes en slik løsning. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 20. april 2022 Del Skrevet 20. april 2022 I USA bruker politiet og frivillige organisasjoner å kjøpe våpen fra tid til annen. Altså du leverer fra deg en pistol og får litt penger for den, uten at det blir stilt spørsmål. Litt som våpenamnestiene vi har hatt i Norge, bare at man får penger. 2 Lenke til kommentar
Gjest Baardsen Skrevet 20. april 2022 Del Skrevet 20. april 2022 Våpen må man ha...til jakt og ufred og slike sysler. Man må jo brødfø familien sin vet du. Og skulle nå engang søta bror tråkke over grensen så var det ikke for å hilse på gamle kjente så da hadde man plikt til å verne om sitt land. Norge har hatt våpenplikt helt siden vikingtiden og opp til grunnloven av 1814 og ble gradert etter formue. Skytevåpen er ikke noe mennesker har funnet på for å krige mot hverandre, derimot for å effektivisere og forenkle jaktmetoder. Det var rett og slett eksistensgrunnlaget som stod på spill. Tvert imot, jeg tror skytevåpen er blitt den største enkeltfaktoren for å holde på nabofreden. I Ukraina kjempes akkurat nå en innbitt kamp for den freden og friheten som kun en tungt bevæpnet fandenivoldsk mann kan håpe å vinne. Jeg foreslår derfor at vi beholder de våpnene vi har, bare sånn i tilfelle det blir noe mer "greier" fra vår store nabo i øst. 1 Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 20. april 2022 Del Skrevet 20. april 2022 (endret) Skulle gjerne ha et rakettbatteri i hagen og en tanks i garasjen dersom russerne kommer. Endret 20. april 2022 av lada1 1 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. juni 2022 Del Skrevet 16. juni 2022 Våpen er et vidt begrep. Mye videre enn skytevåpen. Det som omtales som våpen i drapssaker er ofte vanlige nyttegjenstander brukt på feil måte. Nyttegjenstander må vi ha. Det går ikke an å fjerne våpen. Skytevåpen har også sine legale bruksområder. Jakt, konkurranse og myndighetsorganisert forsvar. Vi kan ikke fjerne dette. Strengt tatt står det vel noe om at man ikke kan bære våpen på offentlig plass, noe f.eks sushi-kokker gjør hele arbeidsdagen. Og håndtverkere - og bilister. Umulig å totalbeskytte befolkningen mot alt som kan være farlig hvis det brukes på feil måte. Jeg stemmer heller for å trygge befolkninga gode kriterier for å få skytevåpentillatelse, og de som får det må sikre våpenet mot uvettig bruk med våpenskap, gjerne med alkolås og tidslås. Og ikke minst, bedre psykisk helsevern. Kanskje det til og med finnes våpenskap med video-link til f.eks en sikkerhetstjeneste der man kan si noen enkle ord om hva man skal med våpnet før de fjern-åpner låsen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå