Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 19. april 2022 Del Skrevet 19. april 2022 (endret) Hei. Jeg glemte å se på diskusen om den var utgått ved dato og det var den. Jeg tok et drag av flutide 250 mikrog. Er dette n8e jeg bør være bekymret for? Ser nå at jeg har en del slike liggende som ikke har blitt brukt. En av disse har uttgåelsesdato 04.2022 kan jeg fint bruke denne ut mai og, noen som vet om hvordan holdbarheten på disse er, eller er det farlig å benytte det bare ved en måneds utgått? Har vært skikkelig lat hva angår astma midisinen så har ikke tatt det på en stund. Er nok med på å forverre helsen at jeg ikke tar det, i know, har bare følt at jeg ikke egentlig har hatt behov for det de siste ti årene. Takk for alle svar på forhånd 🥰 Endret 19. april 2022 av Slettet-x7D6du0Hjb Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 19. april 2022 Del Skrevet 19. april 2022 Det verste som kan skje er vel i grunnen at effekten av medisinen er redusert? Tror neppe du trenger å bekymre deg for noe annet. Men det kan jo være lurt å levere inn det gamle på apoteket og få ny resept av legen. 2 Lenke til kommentar
Gaea Skrevet 19. april 2022 Del Skrevet 19. april 2022 Husk at hvordan du oppbevarer medisiner påvirker holdbarheten av medisin, holdbarhetsdato gjelder kun gitt at medisinen er oppbevart riktig. Generelt sett er det bare å levere utgått medisin til apoteket og fornye resept. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 19. april 2022 Del Skrevet 19. april 2022 :utakt skrev (32 minutter siden): Det verste som kan skje er vel i grunnen at effekten av medisinen er redusert? Tror neppe du trenger å bekymre deg for noe annet. Men det kan jo være lurt å levere inn det gamle på apoteket og få ny resept av legen. Takk for svaret. Ja sikkert bare jeg som bekymrer meg for ingen verdens ting. Har en tendens til å gjøre det men takk for at du beroliger meg 😁 Ny resept fikk jeg tidligere i dag men har jeg et par slike liggende som fremdeles er holdbare så får bruke de opp først. Har vist trodd at jeg ikke hadde medisin hjemme så oppdaget det etter jeg kom hjem med de nye.. Dumt akkurat det da noe nok må i søppelet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 19. april 2022 Del Skrevet 19. april 2022 GiaMahan skrev (1 minutt siden): Husk at hvordan du oppbevarer medisiner påvirker holdbarheten av medisin, holdbarhetsdato gjelder kun gitt at medisinen er oppbevart riktig. Generelt sett er det bare å levere utgått medisin til apoteket og fornye resept. Jeg har hatt det inne i et skap på kjøkkenet så jeg vil jo anta at det er greit. Det er ikke for kjølig og ikke for varmt. Den diskusen som var gått ut som jeg tok en puff av hadde holdbarhetsdato til 2020 🤣 men resten er nok OK. Jeg vil da anta at det er greit å ha de utenfor esken og? Har ikke lest vedlegge så nøye på en tid får vel lese det en dag. Lenke til kommentar
Gaea Skrevet 19. april 2022 Del Skrevet 19. april 2022 Omnia vincit amor skrev (59 minutter siden): Takk for svaret. Ja sikkert bare jeg som bekymrer meg for ingen verdens ting. Har en tendens til å gjøre det men takk for at du beroliger meg 😁 Ny resept fikk jeg tidligere i dag men har jeg et par slike liggende som fremdeles er holdbare så får bruke de opp først. Har vist trodd at jeg ikke hadde medisin hjemme så oppdaget det etter jeg kom hjem med de nye.. Dumt akkurat det da noe nok må i søppelet. Levere de utgåtte til apoteket i stedet for å kaste i søppel! Dette av miljøhensyn:) Noen medisiner kan være direkte farlige å bruke etter at de er utgått, men stort så er det slik en del medisiner mister virkning og kan derfor gi falsk trygghet, det vil si du tror du har medisin som fungerer men så ender du opp med noe som ikke virker. Omnia vincit amor skrev (57 minutter siden): Jeg har hatt det inne i et skap på kjøkkenet så jeg vil jo anta at det er greit. Det er ikke for kjølig og ikke for varmt. Den diskusen som var gått ut som jeg tok en puff av hadde holdbarhetsdato til 2020 🤣 men resten er nok OK. Jeg vil da anta at det er greit å ha de utenfor esken og? Har ikke lest vedlegge så nøye på en tid får vel lese det en dag. Diskus skal oppbevares tørt ja, så kjøkkenskap er fint. Jada, det går fint å ha de utenfor esken! Det følger jo med papirvedlegg på medisiner, men du kan alltids lese det på felleskatalogen på nett: https://www.felleskatalogen.no/medisin/flutide-glaxosmithkline-559285 Dette kan være fin å lese: https://www.helsenorge.no/medisiner/medisiner-holdbarhet-og-oppbevaring/ 1 Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 20. april 2022 Del Skrevet 20. april 2022 Jeg ønsker å slå et ekstra slag for viktigheten av følgende, som er selvforklarende: Kvar kastar eg gamle eller ubrukte medisinar? Gamle eller ubrukte legemiddel må ikkje kastast saman med hushaldningsavfallet. Medisinar blir rekna som spesialavfall og skal leverast til apoteket. Apoteket har plikt til å ta i mot gamle eller ubrukte medisinar og destruere dei på ein forsvarleg måte. Dersom du kastar medisinar i søppelet, toalett eller vasken kan det føre til uønskte utslepp i naturen. Mange medisinar blir ikkje fanga opp når vatnet blir reinsa, og går derfor direkte ut i hav og innsjøar der dei kan påverke organismar i vatnet. 1 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 20. april 2022 Del Skrevet 20. april 2022 Og om ikke dette er begrunnelse nok ... For flere år siden ble det gjort en grundig laboratorietest av drikkevannet i Los Angeles. De fant signifikante mengder med medisinrester som igjen f.eks påvirker dem som drikker det, så du har også et incentiv i form av direkte selvinteresse. Medisin som man kaster uforsvarlig blir distribuert av naturen og kan skade deg og andre mennesker du kjenner etterpå. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå