Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Smoothwall

Anbefalte innlegg

Hva kreves av en PC for å kjøre Smoothwall, og for å bruke den som en ISDN-router.

Jeg kunne gjerne tenkt meg å mekke en Smoothwall-box for å dele internettlinja. (Jeg er så uheldig at bredbånd enda ikke er tilgjengelig :()

Noen som vet hva det absolutte minstekravet er til en PC for at den kjører stabilt nok?

Jeg så nemlig ikke for meg å bruke så alt for masse penger på en box.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En 486 burde duge.

Har sett oppsett med P100 som firewall/router for bedrift med 10Mbit linje. Her gikk det MYE trafikk.

Der jeg jobber nå har vi en P200 som firewall/router på en 2Mbit linje. Bak er det en webserver med ca 10000 daglige hits + folk som streamer nettradio etc.

Sitat fra smoothwall.org:

It can run on virtually any 32-bit Intel or i386-compatible PC from a 486 to an Athlon or Pentium 4, and it enables that PC to become a dedicated firewall appliance, aka a SmoothWall box.
Lenke til kommentar

Jeg har lest dokumentasjonen. (Og laster ned mere nå)

Men jeg liker også å høre erfaringer fra brukere som faktisk har vært borti dette.

Fordi erfaring tilsier at teori og praksis er ofte to forskjellige ting ;)

Edit: typo

Endret av Naits
Lenke til kommentar

Tanken min er å mekke en firewall/router som kan dele internettlinja hjemme.

Hvordan funker smoothwall med tanke på oppkobling til internett da?

Er det sånn at man både koble til og koble fra når som helst uten problemer?

Må man gå inn i kontroll-panelet for Smoothwall for å gjøre dette, eller kan det enkelt gjøres via Windows-GUI for internetttilkobling?

Hva om begge PCene er tilkoblet internett, og den ene kobler fra. Da mister også den andre tilkoblingen, eller beholdes internettet til begge har godkjent å koble av?

(Ble litt rotete spørsmål, men er litt sent og jeg er trøtt :p)

Lenke til kommentar
Hva om begge PCene er tilkoblet internett, og den ene kobler fra. Da mister også den andre tilkoblingen, eller beholdes internettet til begge har godkjent å koble av?

Dette er da en problemstilling som stort sett er til stede skal du kjøre ISDN, den har ikke noe windows GUI men du har jo en logg på/av knapp i webgrensesnittet.

Lenke til kommentar

Har satt opp flere Smoothies mot xDSL og disse fungerer helt fint.

Det har vært høyst varierende maskiner. Ingen av dem har under 32Mb RAM. Den ene er en K6 med 32Mb RAM. Funker utmerket.

Kan ikke si annet om ISDN enn at det høyst sannsynlig fungerer slik at så lenge det er en maskin som jobber mot nett så er linja oppe. Og den kobles sannsynligvis ned etter et gitt antall sekunder uten aktivitet. Siden ISDN er ganske raskt i oppkobling så burde ikke dette bety noe som helst. Det brukerne vil oppleve er at en webside ikke laster så fort første gang etter en nedkobling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...