N o r e n g Skrevet 21. august 2023 Rapporter Del Skrevet 21. august 2023 JarleGutt skrev (På 20.8.2023 den 10.44): Ukjent grunn?.. Nei, den døde av 1.50V auto SOC 1 Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 22. august 2023 Rapporter Del Skrevet 22. august 2023 @N o r e n g, Faktisk det der er ganske utrolig at var en issue 😅 regner med du fikk ny uten kostnad! Lenke til kommentar
JarleGutt Skrevet 23. august 2023 Rapporter Del Skrevet 23. august 2023 (endret) On 8/21/2023 at 11:29 PM, N o r e n g said: Nei, den døde av 1.50V auto SOC Var det det BIOS problemet som var i starten av de CPUene? Og tilfelle hvordan får noen det nå da? Kjøpt nytt hovedkort uten å oppdatere BIOS? Endret 23. august 2023 av JarleGutt Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 23. august 2023 Rapporter Del Skrevet 23. august 2023 @JarleGutt, Var vel AGESA som satte for høy automagisk V til SOC på 3D brikkene. Fixen før de fikk fikset det var å manuelt sette VSOC til 1.3. Husker ikke om det virket. Men det betydde at for de som hadde en 3D CPU så hadde den fått for høy V fra dag 1 og noen av de døde. Mener også å huske at det var noen som opplevde at de CPUene uten 3D også ble berørt med svidde kontaktpunkter... Lenke til kommentar
JarleGutt Skrevet 24. august 2023 Rapporter Del Skrevet 24. august 2023 21 hours ago, ExcaliBuR said: @JarleGutt, Var vel AGESA som satte for høy automagisk V til SOC på 3D brikkene. Fixen før de fikk fikset det var å manuelt sette VSOC til 1.3. Husker ikke om det virket. Men det betydde at for de som hadde en 3D CPU så hadde den fått for høy V fra dag 1 og noen av de døde. Mener også å huske at det var noen som opplevde at de CPUene uten 3D også ble berørt med svidde kontaktpunkter... Jeg begynte å spørre siden jeg syntes det var rart noen NÅ skulle få dette problemet. Siden var vel det som skjedde på forrige side... Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 24. august 2023 Rapporter Del Skrevet 24. august 2023 ExcaliBuR skrev (På 22.8.2023 den 9.46): @N o r e n g, Faktisk det der er ganske utrolig at var en issue 😅 regner med du fikk ny uten kostnad! Var ikke noe problem med Proshop nei, fikk ny tilsendt med en gang. Det fine for min del er at jeg vet at 1.40V og oppover ikke er å anbefale Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 24. august 2023 Rapporter Del Skrevet 24. august 2023 ExcaliBuR skrev (23 timer siden): @JarleGutt, Var vel AGESA som satte for høy automagisk V til SOC på 3D brikkene. Fixen før de fikk fikset det var å manuelt sette VSOC til 1.3. Husker ikke om det virket. Men det betydde at for de som hadde en 3D CPU så hadde den fått for høy V fra dag 1 og noen av de døde. Mener også å huske at det var noen som opplevde at de CPUene uten 3D også ble berørt med svidde kontaktpunkter... Haha, det var ikke bare X3D som ikke takler høy SOC, vanlig Zen 4 har også masse problemer med høy SOC Lenke til kommentar
JarleGutt Skrevet 24. august 2023 Rapporter Del Skrevet 24. august 2023 6 hours ago, N o r e n g said: Haha, det var ikke bare X3D som ikke takler høy SOC, vanlig Zen 4 har også masse problemer med høy SOC Ja, men det der ble vel fikset i BIOS oppdatering for lenge siden. Så han som fikk problemer kjørte uten oppdatert BIOS? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 24. august 2023 Rapporter Del Skrevet 24. august 2023 JarleGutt skrev (2 timer siden): Ja, men det der ble vel fikset i BIOS oppdatering for lenge siden. Så han som fikk problemer kjørte uten oppdatert BIOS? Eller bare var uheldig? De aller fleste 7950X og 7900X kræsjer jo på standardinnstillinger når man kjører AVX2 for eksempel, bare fordi AMD har pushet V/F-kurven litt for langt Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 25. august 2023 Rapporter Del Skrevet 25. august 2023 (endret) Sammenhengen mellom EXPO og at det åpner for at hovedkortprodusentene selv kan sette VSOC. Brukte man auto var det et ikke-problem så vidt jeg skjønner. Så jeg tok feil angående at dette var et AGESA (AMD) "problem" sånn sett, det var et hovedkort-produsent-problem. Endret 26. august 2023 av ExcaliBuR Skrivefeil Lenke til kommentar
OlaHaldor Skrevet 27. august 2023 Rapporter Del Skrevet 27. august 2023 Begynte å snuse litt på 7000-serien og havner nedi kaninhølet, følger opp linker og artikler og roter meg bort. 🫠 Jeg har nå en 5950x og trives godt med den, men tenkte å oppgradere til 128GB RAM - prisene jeg har funnet er såpass mye at.. Tja.. Kanskje man heller burde hoppet over på DDR5 da, så man kan ha de en stund fremover? Og da baller det jo på seg. Da må jeg også ha nytt hovedkort, prosessor og kjøler. Lagring og kabinett har jeg fra før. Men så er spørsmålet; skulle man sett på 7950x eller 7950x3D? Jeg spiller litt, men driver mest med video, 3D, rendering og alt mulig annet som hører til i de kategoriene. Jeg har også RTX 4090 - ser ingen grunn til å bytte ut den. 🙃 Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 5. september 2023 Rapporter Del Skrevet 5. september 2023 Kan se ut som Starfield liker minnebåndbredde 2 Lenke til kommentar
Rotenon Skrevet 6. september 2023 Rapporter Del Skrevet 6. september 2023 Ser ut til å være litt å hente. Lenke til kommentar
JarleGutt Skrevet 7. september 2023 Rapporter Del Skrevet 7. september 2023 On 9/5/2023 at 4:58 PM, Nizzen said: Kan se ut som Starfield liker minnebåndbredde Inne i Atlantis er spillet også CPU begrenset/bottlenecked. Har trolig aldri sett et spill bruke så mye CPU, heller ikke MMOer så langt jeg kan huske. Lenke til kommentar
Ola Norman Skrevet 7. september 2023 Rapporter Del Skrevet 7. september 2023 (endret) Liten test med 7950x3d med minne @ 8000MT/s + 3090 1080p low: Testet også med SMT disable, men tilnærmet samme FPS Endret 7. september 2023 av Ola Norman Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 7. september 2023 Rapporter Del Skrevet 7. september 2023 7 hours ago, JarleGutt said: Inne i Atlantis er spillet også CPU begrenset/bottlenecked. Har trolig aldri sett et spill bruke så mye CPU, heller ikke MMOer så langt jeg kan huske. Battlefield bruker faktisk mere 300+fps, og man pusher cpu veldig 😎 Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 7. september 2023 Rapporter Del Skrevet 7. september 2023 9 hours ago, Ola Norman said: Liten test med 7950x3d med minne @ 8000MT/s + 3090 1080p low: Testet også med SMT disable, men tilnærmet samme FPS 3440x1440 low settings DLSS 3 13900k Får ikkje testet på samme plass som deg enda, fordi jeg ikkje er så glad i å spille slike spill Må teste 7800x3d maskinen også snart med Starfield. Tviler på at jeg kommer over 13900k, i forhold til det jeg har sett rundt om. Lenke til kommentar
Mumriken Skrevet 8. september 2023 Rapporter Del Skrevet 8. september 2023 Usikker hva jeg skal si 🤣Jeg liker spillet men det kjører 100 til 117fps(capped)ultra 4k med dlss 3 mod, men feks cyberpunk ultra path traced kjører like bra og det ser ca tusen ganger bedre ut🤷♂️ Lenke til kommentar
Ola Norman Skrevet 8. september 2023 Rapporter Del Skrevet 8. september 2023 Nizzen skrev (8 timer siden): 3440x1440 low settings DLSS 3 13900k Får ikkje testet på samme plass som deg enda, fordi jeg ikkje er så glad i å spille slike spill Må teste 7800x3d maskinen også snart med Starfield. Tviler på at jeg kommer over 13900k, i forhold til det jeg har sett rundt om. Gen13 er uten tvil kjappere enn Zen4 i dette spillet 👍 Jeg ønsket bare å se hvor mye forskjell det var.. (var noen som påsto oppi 50%) Mitt screenshot er tatt i den første byen man kommer til, Atlantis.. Rett ut av toget til MAST district. Skal vistnok være blant de hardeste områdene for CPU load såvidt jeg forstår. Lenke til kommentar
JarleGutt Skrevet 9. september 2023 Rapporter Del Skrevet 9. september 2023 22 hours ago, Ola Norman said: Gen13 er uten tvil kjappere enn Zen4 i dette spillet 👍 Jeg ønsket bare å se hvor mye forskjell det var.. (var noen som påsto oppi 50%) Mitt screenshot er tatt i den første byen man kommer til, Atlantis.. Rett ut av toget til MAST district. Skal vistnok være blant de hardeste områdene for CPU load såvidt jeg forstår. Er litt rart det ikke er optimalisert for 3D cache / AMD CPUer da det er en AMD sponset tittel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå