Mathias Klingenberg Skrevet 19. april 2022 Del Skrevet 19. april 2022 Vi mistet munn og mæle av Mercedes-Benz EQS. Nå kommer den som SUV Lenke til kommentar
Leiern Skrevet 19. april 2022 Del Skrevet 19. april 2022 Så ikke så gal ut denne Håpe det går an å bruke skjermene bak til noe netflix, spillkonsoll, streaming fra tld etc da Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 19. april 2022 Del Skrevet 19. april 2022 (endret) .. Endret 19. april 2022 av uname -i Lenke til kommentar
NERVI Skrevet 19. april 2022 Del Skrevet 19. april 2022 Det blir stadig bedre når den etablerte bilindusyrien får samlet skiene under seg. Vil tro at Yoyota/Lexus vil hs tygget noe ferdig snart også! Og ikke minst PSA, men de har skumle intensjoner med H2 rakettdrivstoff også. Optimalisert synergi mellom batteri og brennsel, basert på selvlærende biler i daglig drift. Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 19. april 2022 Del Skrevet 19. april 2022 Var ikke imponert over utseendet til EQS'en, men denne ser faktisk bra ut. Kan ikke huske siste gangen en SUV/crossover-versjon av en bil faktisk var det peneste versjonen. 1 Lenke til kommentar
Joooakim Skrevet 20. april 2022 Del Skrevet 20. april 2022 Enig at denne er er peneste, men syns fortsatt at denne nye signatur fronten ødelegger alt.. (samme med BMW). Tydeligvis syns enkelte bilfabrikanter det er vel så viktig å skille seg ut i mengden enn å komme med ny god design. 1 Lenke til kommentar
Dr.B Skrevet 20. april 2022 Del Skrevet 20. april 2022 NERVI skrev (8 timer siden): Det blir stadig bedre når den etablerte bilindusyrien får samlet skiene under seg. Vil tro at Yoyota/Lexus vil hs tygget noe ferdig snart også! Og ikke minst PSA, men de har skumle intensjoner med H2 rakettdrivstoff også. Optimalisert synergi mellom batteri og brennsel, basert på selvlærende biler i daglig drift. Hva venter du på at PSA/Stellantis skal gjøre? De har vel rundt 20 elbiler på markedet allerede, med flere annonserte som nærmer seg lansering. Personlig gleder jeg meg mest til å vite mer om Maserati sin el-SUV, men det er nok mer sannsynlig at jeg kjøper neste generasjon 3008 som el-SUV (eller noe tilsvarende den prisklassen på 500-750 000). De kommer for øvrig med sine neste generasjons elbilplattformer fra neste år av, så kommer nok spennende nyheter på reke og rad også i fremtiden. Lenke til kommentar
daha Skrevet 20. april 2022 Del Skrevet 20. april 2022 Så kan man jo lure på hvor reell oppgitt rekkevidde er for denne når EQS sedan bare oppnår drøyt halvparten av oppgitt WLTP rekkevidde (dog på vinterstid): https://www.tv2.no/a/14468331/ Mens f eks Tesla Model Y har nesten 90% av WLTP rekkevidde på vinterstid https://youtu.be/IfQUIJL77bI 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 20. april 2022 Del Skrevet 20. april 2022 9 minutes ago, daha said: Mens f eks Tesla Model Y har nesten 90% av WLTP rekkevidde på vinterstid https://youtu.be/IfQUIJL77bI Dette er ikke en vintertest. Dette er en test gjort på fine tørre veier på våren. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 20. april 2022 Del Skrevet 20. april 2022 daha skrev (49 minutter siden): Så kan man jo lure på hvor reell oppgitt rekkevidde er for denne når EQS sedan bare oppnår drøyt halvparten av oppgitt WLTP rekkevidde (dog på vinterstid): https://www.tv2.no/a/14468331/ Mens f eks Tesla Model Y har nesten 90% av WLTP rekkevidde på vinterstid https://youtu.be/IfQUIJL77bI Bruk i det minste ein relevant test. Testen i den TV2-artikkelen er ubrukeleg. https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/test-rekkevidde-vinter-2022 Mykje kan seiast om akkurat den testen, spesielt for bilane som gjekk lengst, men den er uansett langt betre til å samanlikne rekkevidde med. EQS: 645 km WLTP, 513 km kjørt, -20%. TMY: 507 km WLTP, 451 km kjørt, -11%. Mercedesen fekk ein del kilometer gratis pga. val av sløyfe, så den hadde nok stoppa litt før med ei betre sløyfe. Ellers vil eg tru dei fleste tyske elbilane har ein del potensiale å hente i betre batteri- og varmestyring, som Tesla har utvikla for sine bilar i over ti år. 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 20. april 2022 Del Skrevet 20. april 2022 Zeph skrev (10 minutter siden): https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/test-rekkevidde-vinter-2022 Mykje kan seiast om akkurat den testen, spesielt for bilane som gjekk lengst, men den er uansett langt betre til å samanlikne rekkevidde med. Jeg synes ikke disse testene er så veldig relevante heller. De velger en somlerute langt vekk fra nærmeste motorvei og ender opp med en gjennomsnittsfart på litt over 50 km/t. Det er ca 20 km/t under det jeg har på langtur. InsideEVs er bedre. 100 km/t på motorvei og ferdig med det. https://insideevs.com/reviews/443791/ev-range-test-results/ Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 20. april 2022 Del Skrevet 20. april 2022 Litt av poenget sånn eg forstår det er at vintertesten skal simulere hyttekjøring eller vinterkjøring med ein del høgdemeter. Det er ikkje alle her i landet som kan kjøre i 100 km/t over lengre tid, og der du har 100-120 km/t er det gjerne fleire ladestasjonar enn på fjellet. Sjølv med 80-sone store delar av turen blir snitthastigheita fort ned i 60 km/t. F.eks. Oslo-Bergen er 467 km og kan ta 7 timar og 14 minutt i følgje Google. Det blir eit snitt på ca. 65 km/t. 1 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 20. april 2022 Del Skrevet 20. april 2022 (endret) Joooakim skrev (7 timer siden): Enig at denne er er peneste, men syns fortsatt at denne nye signatur fronten ødelegger alt.. (samme med BMW). Tydeligvis syns enkelte bilfabrikanter det er vel så viktig å skille seg ut i mengden enn å komme med ny god design. Ikke enig her, ble skuffet over denne. EQS sedan synes jeg ble veldig fin, men SUVen har alt for rett bakrute for min smak. Burde vært jevnere takbue, slik som f.eks Model X. Stigtrinn synes jeg ikke noe om, og jeg får et inntrykk av at hjulbuene ikke er helt runde men går i en litt firkantet retning? Det er ikke pent... Ellers enig mhp. fronten, men den kan heldigvis folieres slik at den får samme farge som resten. Endret 20. april 2022 av Jens Kr. Kirkebø Lenke til kommentar
daha Skrevet 20. april 2022 Del Skrevet 20. april 2022 3 hours ago, sverreb said: Dette er ikke en vintertest. Dette er en test gjort på fine tørre veier på våren. Ikke veldig stor forskjell med EQS fra 0 til -2 grader og Model Y med +4 grader 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 20. april 2022 Del Skrevet 20. april 2022 5 minutes ago, daha said: Ikke veldig stor forskjell med EQS fra 0 til -2 grader og Model Y med +4 grader Nå kan man jo uansett ikke sammenlige de to. Hovedforskjellen er nok imidlertid veiforholdene. Våte veier med slaps suger mye mer energi enn tørr asfalt. Lenke til kommentar
Leiern Skrevet 21. april 2022 Del Skrevet 21. april 2022 Rett bakluke JATAKK så man faktisk får utnyttet bagasjerommet. Mye finere enn EQS sedan som ikke ser ut i måneskinn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå