ame91 Skrevet 19. april 2022 Del Skrevet 19. april 2022 Heisann, holder på å gjøre meg ferdig med en bachelor i Elektronikk(https://uit.no/utdanning/program/446226/elektronikk_ingenior_-_bachelor) på universitetet i Tromsø, avd. Narvik. Har tenkt å muligens søke meg videre og ta master(sivilingeniør), men er usikker på hvilken linje man skulle velge. Valget står vel fra min side mellom disse : Industrial Engineering og Electrical Engineering . Hva tenker folk her inne, hva er mest framtidsrettet og sikkert med jobb osv. ? Mvh Ivrig Student Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 19. april 2022 Del Skrevet 19. april 2022 1 hour ago, ame91 said: Heisann, holder på å gjøre meg ferdig med en bachelor i Elektronikk(https://uit.no/utdanning/program/446226/elektronikk_ingenior_-_bachelor) på universitetet i Tromsø, avd. Narvik. Har tenkt å muligens søke meg videre og ta master(sivilingeniør), men er usikker på hvilken linje man skulle velge. Valget står vel fra min side mellom disse : Industrial Engineering og Electrical Engineering . Hva tenker folk her inne, hva er mest framtidsrettet og sikkert med jobb osv. ? Mvh Ivrig Student Litt morsomt at innledningstekstene til begge studiene er helt like. Jeg tenker to ting: - Hva har du lyst å jobbe med? Det må være hovedgrunnen til valget ditt. Tror du at industrielt arbeid er mer interessant enn elektrisk? Det ene utelukker nødvendigvis ikke den andre. - Det er litt synd å si det, men tittelen på masteren har en del å si opplever jeg. Elektrisk mastergrad er enkelt for arbeidsgivere å forstå. Ofte sitter det HR folk uten forståelse for utdanningene. Jeg har fått brenne meg litt på dette som tok en master med spenstig tittel for fagfolk Uansett, jeg angrer aldri på å ta en master. Enklere å få jobber, enklere å diskutere lønn. Håper du tar en av disse uansett 1 Lenke til kommentar
ame91 Skrevet 19. april 2022 Forfatter Del Skrevet 19. april 2022 Akkurat, nei jeg hadde tenkt Automasjon/ instrumentingeniør. Ser Industrial Engineering har blant annet roboter og bære armer i industrien som fagemne. Har fått inntrykk av at Automasjons/instrument ingeniør er et ganske fremtidsrettet studium ? Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 20. april 2022 Del Skrevet 20. april 2022 On 4/19/2022 at 6:43 PM, ame91 said: Akkurat, nei jeg hadde tenkt Automasjon/ instrumentingeniør. Ser Industrial Engineering har blant annet roboter og bære armer i industrien som fagemne. Har fått inntrykk av at Automasjons/instrument ingeniør er et ganske fremtidsrettet studium ? Beklager tregt svar. Hva endte du med å gjøre? Jeg tror begge studiene gir jobber i fremtiden. Det er klart at automasjon og instrument har muligheter mot utvikling. En nedside er jo at man fort må bo i Oslo og gir lite rom for alternativer rundtomkring (Selvfølgelig har de store byene også muligheter) Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 21. april 2022 Del Skrevet 21. april 2022 Som industriingeniør så må du nok være meir målretta med tanke på karriereutvikling og valg av arbeidsgivarar. Som Mephisto- skriv så er elektroingeniør lettare å forstå så den tittelen opnar litt fleire dører i fleire ulike bedrifter. Du kan nok som industriingeniør fort bli møtt av ein rekrutterar som ikkje vil tilsette deg fordi dei har fått inntrykk av at ein industriingeniør må jobbe i industrien. Som elektroingeniør er du også betre rusta til å jobbe med fornybar energi. Det er eit område som svært mange bedrifter kjem til å satse på i åra framover. Det er litt meir usikkert om det i framtida kjem til å bli oppretta mange industriarbeidsplassar som krever automatisering. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå