Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Renault Megane k4m 1.6


izot

Anbefalte innlegg

Har en Renault Megane cabriolet med k4m motor , 1.6 L , 2006 mod.

Symptomer "rassling/klirring" ved oppstart men slutter etter ca 2 sekunder. Fikk beskjed av merkeforhandler at dette var VVT drevet som måtte skiftes. Skiftet men ingen forskjell, fikk så beskjed fra en annen merkeforhandler at det MÅ være styreventil for kamakseljustering, skiftet men ingen forskjell. Har selv trodd hele tiden at det er oljetrykket som faller når bilen står i ro og at oljepumpen må skiftes men dette blir avvist av kyndige fagfolk.....

Noen som har vært borti noe lignende ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Kjenner ikke denne motortypen, men dette er vanlig på motorer med hydraulisk justering av ventilklaring.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar
Slettet-fsaSP0zV skrev (21 minutter siden):

Kjenner ikke denne motortypen, men dette er vanlig på motorer med hydraulisk justering av ventilklaring.

Du er inne på noe der....men når oljetrykket har bygd seg opp etter ca 2 sekunder er alt normalt.....finnes det kanskje en enveisventil i oljepumpen som ikke fungerer og slipper oljen tilbake ved stop?? Oljetrykk når motoren går er helt oki...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
4 hours ago, izot said:

Du er inne på noe der....men når oljetrykket har bygd seg opp etter ca 2 sekunder er alt normalt.....finnes det kanskje en enveisventil i oljepumpen som ikke fungerer og slipper oljen tilbake ved stop?? Oljetrykk når motoren går er helt oki...

Har dette vært slik lenge (siden bilen var ny)? 

Lenke til kommentar

Det er ikke noe oljetrykk i motoren når den ikke er i drift. Oljetrykket forsvinner momentant når du stopper bilen. 

Hadde heller prøvd å tatt en rens av oljesystemet ditt. Type "Engine flush" som du blander i motrolja di, lar bilen gå i 15 minutter på tomgang også tar du ett oljeskift etterpå. Fyll på igjen god olje som er innenfor spesifikasjonene til din bil. 

Har vært borti det samme på bensinbiler som begynner å bli litt gamle, den er heller ikke uvanlig at det er 2 sekunder med tikking før oljetrykket kommer for fullt. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
6 minutes ago, LabWeiler said:

Registerkjede på motoren? Ut fra beskrivelsen i første innlegg tenker jeg i retning slitte kjedestrammere som gir litt slakk på kjedet og gir raslelyd ved oppstart.

Tenkte det samme, men kjapt søk viser at k4m har rem. Den har hydrauliske ventilløftere, så jeg lurer på om lyden kommer herfra. Ettersom den blir borte etter et par sekunder, hadde jeg ikke bekymret meg over det.

Lenke til kommentar
Slettet-fsaSP0zV skrev (3 timer siden):

Tenkte det samme, men kjapt søk viser at k4m har rem. Den har hydrauliske ventilløftere, så jeg lurer på om lyden kommer herfra. Ettersom den blir borte etter et par sekunder, hadde jeg ikke bekymret meg over det.

Ja har rem og ikke kjede. Lyden kommer nok fra de hydrauliske løfterne men HVORFOR...etter 2 sekunder når oljetrykket er bra forsvinner lyden. MÅ jo ha en årsak...lei av å bli sett på hver gang jeg starter bilen, høres jo ikke bra ut hahaha

Lenke til kommentar
Opelduude skrev (16 timer siden):

Det er ikke noe oljetrykk i motoren når den ikke er i drift. Oljetrykket forsvinner momentant når du stopper bilen. 

Hadde heller prøvd å tatt en rens av oljesystemet ditt. Type "Engine flush" som du blander i motrolja di, lar bilen gå i 15 minutter på tomgang også tar du ett oljeskift etterpå. Fyll på igjen god olje som er innenfor spesifikasjonene til din bil. 

Har vært borti det samme på bensinbiler som begynner å bli litt gamle, den er heller ikke uvanlig at det er 2 sekunder med tikking før oljetrykket kommer for fullt. 

Har flushet og prøvd med forskjellige typer olje, også tykkere olje men aboslutt ingen forandring. Km er bare 162000 så slitasje burde det jo heller ikke være....holder på å gå lei....når ikke engang merkeverksted kan hjelpe...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
3 minutes ago, izot said:

Ja har rem og ikke kjede. Lyden kommer nok fra de hydrauliske løfterne men HVORFOR...etter 2 sekunder når oljetrykket er bra forsvinner lyden.

Hvis du stopper motoren, og starter den igjen kort tid etterpå, er det der også? Eller må den stå med avslått motor en stund før det kommer?

Lenke til kommentar

Det er jo ikke noe alvorlig problem som fører til motorhavari over natta. Det er nok at det er litt trange oljekanaler opp til topplokket, så vil det ta ett par sekunder før det er fullt trykk. Hadde ikke lagt noe mer arbeid i den enn å bruke bilen slik den er. 

Lenke til kommentar
Slettet-fsaSP0zV skrev (19 timer siden):

Hvis du stopper motoren, og starter den igjen kort tid etterpå, er det der også? Eller må den stå med avslått motor en stund før det kommer?

Må stå med avslått motor ca 10 minutter, om man da starter kommer de FO¤%&/ lydene igjen....

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (18 timer siden):

Kul bil, men dessverre utrolig dårlig kvalitet. Motorproblemet har jeg heldigvis ikke vært borti.

Flott sommerbil totalt uten rust....for plast ruster jo ikke,haha

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...