Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Forsikringssak kollisjon m materielle skader

JasonBagland

Anbefalte innlegg

Var involvert i en trafikkulykke hvor jeg med lite fokus og i helt ny bil klarte å slå den ene siden på en 2018 modell meget hardt slik at bilen ble totalvrak så og si. Har hatt avhør m politi og nektet straffskyld for uaktsom kjøring, Dette godtok de basert på min forklaring.

Bilen er nærings-bil og eid av min arbeidsgiver

Dette vil da bli en forsikringssak hvor F selskapet selvfølgelig vil gjøre alt i sin makt for å unngå at de må betale for ny bil.

Jeg ble tatt blåsetest på av politi under en time etter hendelsen. Denne var negativ

Men lurer på om forsikringsselskap vil be om urin/blodprøve av meg 5 dager etter hendelsen? Har de rett til dette og er jeg pliktig å oppgi dette om de spør? Mvh bekymret mann.

Endret av JasonBagland
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen kan sikkert svare på selve jussen her om hva du kan være pliktig til. Uansett så er det noen ganger forskjell på jussen og hva som er lurt å gjøre.

Å bevise sin uskyld best mulig er lurt. Dermed er blodprøve lurt uansett for å styrke din sak og få bort undring/tema om dette. Spørsmålet er hva som er lurt når man først har kommet i en situasjon.

Blodprøver er i dag så proffe og avanserte på slikt område, at det ikke er noe å frykte.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

De kan nok ikke forlange prøver av deg uten en rettslig kjennelse på dette. Dersom det står noe slikt i en avtale, så er det mest sannsynlig ikke gyldig allikevel ettersom maktforholdet mellom deg og selskapet er såpass stort og det gjelder en inngripende situasjon for den svake part (deg).

Men kommer det slikt krav eller forespørsel, så kan du jo gå med på det under visse betingelser - som at fastlegen tar prøvene og gjør sine egne analyser (og kanskje beholder en prøve som sikkerhet) samt at selskapet garanterer at prøvene hverken brukes til noe annet og at de ødelegges etter deres analyser.

Lenke til kommentar
JasonBagland skrev (9 timer siden):

Var involvert i en trafikkulykke hvor jeg med lite fokus og i helt ny bil klarte å slå den ene siden på en 2018 modell meget hardt slik at bilen ble totalvrak så og si. Har hatt avhør m politi og nektet straffskyld for uaktsom kjøring, Dette godtok de basert på min forklaring.

Bilen er nærings-bil og eid av min arbeidsgiver

Dette vil da bli en forsikringssak hvor F selskapet selvfølgelig vil gjøre alt i sin makt for å unngå at de må betale for ny bil.

Jeg ble tatt blåsetest på av politi under en time etter hendelsen. Denne var negativ

Men lurer på om forsikringsselskap vil be om urin/blodprøve av meg 5 dager etter hendelsen? Har de rett til dette og er jeg pliktig å oppgi dette om de spør? Mvh bekymret mann.

Hvordan er det mulig å slå en bil så hardt at den blir totalvraket? 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du er ikke pliktig til å svare på noen spørsmål, til verken politi eller forsikringsselskap. 

Du kan være pliktig til å avgi blodprøve/urin prøve dersom arbeidsavtalen din tilsier det. Ikke på bakgrunn av hva forsikringsselskapet sier. 

Siden du fremlegger saken på måten du gjør, så tipper jeg at det ved en urin/blodprøve vil fremkomme stoffer som ikke slår ut på en utåndingsprøve. 

Så tid vil være din venn her. Ikke svar på spørsmål, ikke samtykk til noe, gjør deg utilgjengelig. 

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (8 timer siden):

Hvordan er det mulig å slå en bil så hardt at den blir totalvraket?

Jeg tror at JasonBagland er offer for autokorreksjon eller har skrevet feil. Det nevnes i innlegget; "trafikkulykke", "i helt ny bil" og "kjøring". Jeg regner med at det var Jason's helt nye bil som "slo til" den andre bilen av 2018 modell, altså en førerrelatert ulykke siden biler sjelden på egen hånd og forsettlig skader en annen bil.

Lenke til kommentar

Forsikringsselskapet har svært avgrensa muligheit til å gjere eigne undersøkingar, og har uansett ikkje anledning til å gjennomføre så inngripande undersøkingar. 

Min erfaring er at det skal særdeles mykje til før forsikringsselskapet går til regresskrav. Så utanom eigenandelen så vil det nok bli utbetalt vanleg forsikring minus eventuell avskriving. Det stiller seg sjølvsagt annleis om du var rusa og det er ein årsakssamanheng mellom ruskøyringa og skaden. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...