Gå til innhold

Anbefalte innlegg

The Very End skrev (På 6.1.2024 den 1:58 PM):

Min bil er jo en megabæsj som har ladeport på fremre venstre side, så litt redd for å ende opp på overfylte steder hvor jeg ender med å parkere som om jeg har fått et drypp...

Er det ikke bare å snu bilen 180 grader i forhold til Tesla-bilene? Så er plutselig ladeporten din på "rett" plass...? D.v.s. rygge inn der Tesla kjører rett inn, og omvendt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 minutes ago, Hanhijnn said:

Er det ikke bare å snu bilen 180 grader i forhold til Tesla-bilene? Så er plutselig ladeporten din på "rett" plass...? D.v.s. rygge inn der Tesla kjører rett inn, og omvendt.

Hvis det er ladere som er plassert på en slik måte at det er plass foran og bak så pleier jeg å gjøre det, men en del steder er det lagt opp slik at stasjonene plasseres inntil vegger eller kanter. I de tilfellene blir det en del kluss og vanskeligheter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det at Tesla stasjoner (unntatt gen 4. ) har så veldig kort kabel er ekstremt irriterende nå som de har åpnet opp for alle biler. 
Det er mange da som må oppta flere plasser pga. plassering av ladeporten 😕

Det hadde vært interessant å vist hvor mye ekstra kostnad det hadde vært om bilene hadde hatt to ladeporter. En foran og en bak. Dersom du har høyre foran og høyre bak, så kan du alltid plassere deg bra i forhold til laderne enten ved å rygge inn eller kjøre med snuta inn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, WiiBoy said:

Det at Tesla stasjoner (unntatt gen 4. ) har så veldig kort kabel er ekstremt irriterende nå som de har åpnet opp for alle biler. 
Det er mange da som må oppta flere plasser pga. plassering av ladeporten 😕

Det hadde vært interessant å vist hvor mye ekstra kostnad det hadde vært om bilene hadde hatt to ladeporter. En foran og en bak. Dersom du har høyre foran og høyre bak, så kan du alltid plassere deg bra i forhold til laderne enten ved å rygge inn eller kjøre med snuta inn.

Litt off topic, men hadde vært kult hvis laderne ble bygget som små skur / tak på typ 2.5 meter høyde, hvor kabelen kom ned fra midten i form av en slags nedtrekks-funksjon, litt som hva man gjør med luftfylling i dekk. På den måten kunne man enkelt satt den inn på alle sider av bilen, samt stå litt beskyttet. Alternativt kunne det vært en trommel som via skinne kunne trekkes frem og tilbake avhengig om bilen hadde ladeport foran eller bak. Spørsmålet er hvor mye det koster å sette opp noen helt enkelt treverk dekket av blikkplater for å gjøre dette? 

Edit: Etter å ha kranglet med Dall E 3 for å forsøke å lage en skisse, så er det noe ala dette jeg tenker, bare enda billigere (og en lader eller trommel som ligger langs taket på undersiden, samt at det er 2.5 meter høyde og 5 meter lengde som er dimensjonene). Kunne også vært laget i en form for rekke. 

 

fab25f9c-098a-4471-b944-1eae22444812.jpg

 

Endret av The Very End
Lenke til kommentar
The Very End skrev (1 time siden):

Litt off topic, men hadde vært kult hvis laderne ble bygget som små skur / tak på typ 2.5 meter høyde, hvor kabelen kom ned fra midten i form av en slags nedtrekks-funksjon, litt som hva man gjør med luftfylling i dekk. På den måten kunne man enkelt satt den inn på alle sider av bilen, samt stå litt beskyttet.

Har jeg gjort i min garasje rett etter at bilen kom i mitt eie: når jeg har parkert i garasjen henger pluggen fra taket ca 40 cm unna ladekontakten. Til- og frakobling hos meg tar færre sekunder enn jeg har fingre på en hånd.

Kan også tenke meg at tilsvarende ville vært fordelaktig i parkeringshus; pluggen i spiralkabel over plassene og dras ned til hvor en ønsker. Plug og charge nærmest en forutsetning eller brikkeleser på pluggen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, trikola said:

Har jeg gjort i min garasje rett etter at bilen kom i mitt eie: når jeg har parkert i garasjen henger pluggen fra taket ca 40 cm unna ladekontakten. Til- og frakobling hos meg tar færre sekunder enn jeg har fingre på en hånd.

Kan også tenke meg at tilsvarende ville vært fordelaktig i parkeringshus; pluggen i spiralkabel over plassene og dras ned til hvor en ønsker. Plug og charge nærmest en forutsetning eller brikkeleser på pluggen.

Stilig! Har du et bilde av løsningen som du ønsker å dele? Kunne jo vært aktuelt å etterligne den litt i carporten vi har hjemme nå om vi skal foreta endringer i fremtiden. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
WiiBoy skrev (På 8.1.2024 den 8:33 AM):

Det at Tesla stasjoner (unntatt gen 4. ) har så veldig kort kabel er ekstremt irriterende nå som de har åpnet opp for alle biler. 
Det er mange da som må oppta flere plasser pga. plassering av ladeporten 😕

Det hadde vært interessant å vist hvor mye ekstra kostnad det hadde vært om bilene hadde hatt to ladeporter. En foran og en bak. Dersom du har høyre foran og høyre bak, så kan du alltid plassere deg bra i forhold til laderne enten ved å rygge inn eller kjøre med snuta inn.

Det er egentlig ikke så mange modeller som må ta flere ladeplasser, aka parkere over oppmerkede linjer. Hva har vi? Audi e-tron, Ford Mustang mach-e, Toyota bZ4x (+Solterra), Posche  Taycan (?). Men det er mange modeller som ikke kan parkere mellom to Tesla-biler, eller slippe til en Tesla-bil mellom seg. Som modeller fra VAG og modeller fra Hyundai-konsernet. Men er det en ledig luke mellom en Hyundai Ioniq 5 og en Skoda Enyak så er det mange modeller som kan ta den ledige luken, men dessverre for Tesla eiere blir laderen blokkert. Men det er en gulrot med dette som at alle er med på å finansiere utvidelsen av Tesla-nettverket. I følge Elbilforeningen har Tesla det største hurtigladenettverket med 1800 punkter i Norge. Ionity bare 268 (!).

 

Kilde https://elbil.no/ladearet-2023-utbyggingsrekord-prissjokk-og-krav-om-kortbetaling/

Endret av rockPaperScissors()
Kilde
Lenke til kommentar

Får bare håpe at Tesla ser økonomi i å bytte ut de originale korte ladekablene sine til noe som er vesentlig lengre, for at flere biler skal kunne lade samtidig, og på den måten gjøre den kostnaden noe mindre totalt sett.

Men det kommer uansett til å ta tid før vi ser noe særlig resultat av det. I mellomtiden så får vi bare håpe at elbilistene tar mest mulig hensyn til hverandre på ladeplassene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Hanhijnn said:

Får bare håpe at Tesla ser økonomi i å bytte ut de originale korte ladekablene sine til noe som er vesentlig lengre, for at flere biler skal kunne lade samtidig, og på den måten gjøre den kostnaden noe mindre totalt sett.

Men det kommer uansett til å ta tid før vi ser noe særlig resultat av det. I mellomtiden så får vi bare håpe at elbilistene tar mest mulig hensyn til hverandre på ladeplassene.

Enig. Vi andre ønsker jo ikke å ta opp mer plass, men vi har ofte ikke noe valg. Var en kjapp tur innom Lasses (før Porsgrunn) forrige uke, og fikk oppleve hvor korte kablene faktisk er. Måtte kjøre hele bilen og dens front inn i en snøhaug for å få ladekabelen inn i bilen :D 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
47 minutes ago, rockPaperScissors() said:

Det er egentlig ikke så mange modeller som må ta flere ladeplasser, aka parkere over oppmerkede linjer. Hva har vi? Audi e-tron, Ford Mustang mach-e, Toyota bZ4x (+Solterra), Posche  Taycan (?). Men det er mange modeller som ikke kan parkere mellom to Tesla-biler, eller slippe til en Tesla-bil mellom seg. Som modeller fra VAG og modeller fra Hyundai-konsernet. Men er det en ledig luke mellom en Hyundai Ioniq 5 og en Skoda Enyak så er det mange modeller som kan ta den ledige luken, men dessverre for Tesla eiere blir laderen blokkert. 

Tesla stasjoner er jo designet for at bilen skal stå til venstre for ladepunktet. Alle biler med ladeport høyre bak eller venstere foran må da stå "feil". Enten ved å stå til høyre for ladepunktet eller foran ladepunktet. 

Dersom stolpe 1 benyttes av en tesla som står i luke 1, så må en Ioniq 5/Skoda Enyak parkere på luke 3 for å koble seg til stolpe 2. En tesla kan da ikke koble seg til stolpe 3 ettersom luke 3 er opptatt. Den må da på luke 4 og stolpe 4. Stolpe 3 er da ledig, men utilgjengelig ettersom det er bil i luke 3 og 4. 

 

Endret av WiiBoy
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
35 minutes ago, Hanhijnn said:

Får bare håpe at Tesla ser økonomi i å bytte ut de originale korte ladekablene sine til noe som er vesentlig lengre, for at flere biler skal kunne lade samtidig, og på den måten gjøre den kostnaden noe mindre totalt sett.

Men det kommer uansett til å ta tid før vi ser noe særlig resultat av det. I mellomtiden så får vi bare håpe at elbilistene tar mest mulig hensyn til hverandre på ladeplassene.

Jeg hadde håpet at produsentene kunne standardisert hvor ladeporten er. Det er bare tull og ekstra bryderi at dette ikke er tilnærmet likt på alle biler.

Det aller best hadde vært med to ladeporter på bilen slik at man alltid kan stå riktig enten ved å rygge inn eller kjøre med fronten inn, men jeg vet ikke hvor komplisert/fordyrende det ville vært. 

Endret av WiiBoy
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (3 minutter siden):

Jeg hadde håpet at produsentene kunne standardisert hvor ladeporten er. Det er bare tull og ekstra bryderi at dette ikke er tilnærmet likt på alle biler.

Det aller best hadde vært med ladeporter på bilen slik at man alltid kan stå riktig enten ved å rygge inn eller kjøre med fronten inn, men jeg vet ikke hvor komplisert/fordyrende det ville vært. 

I mange land må man lukeparkere med kjøreretningen, så da er det ikke unaturlig at produsentene har plassert ladeporten på passasjersiden.

Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (1 time siden):

Tesla stasjoner er jo designet for at bilen skal stå til venstre for ladepunktet. Alle biler med ladeport høyre bak eller venstere foran må da stå "feil". Enten ved å stå til høyre for ladepunktet eller foran ladepunktet. 

Dersom stolpe 1 benyttes av en tesla som står i luke 1, så må en Ioniq 5/Skoda Enyak parkere på luke 3 for å koble seg til stolpe 2. En tesla kan da ikke koble seg til stolpe 3 ettersom luke 3 er opptatt. Den må da på luke 4 og stolpe 4. Stolpe 3 er da ledig, men utilgjengelig ettersom det er bil i luke 3 og 4. 

 

Dette blir bare en worst case situasjon når alle bilene skal lade omtrent samtidig. Tesla’en på luke 1 kan være ferdig å lade noen minutter etter at Tesla på luke 4 er koblet til. Da er det plass til enten en VAG/Hyundai eller Tesla i luke 1 eller luke 2. Det er en stor grad av tilfeldigheter som spiller inn og sjansen for at man treffer verste kombinasjon av oppstilling og timing er ikke så stor.

Redigert, ekstra tanker om dette; Tesla har åpnet opp ladenettverket sitt gradvis og har helt sikkert gjort grundige analyser av bruksmønsteret til Tesla og ikke-Tesla på ladestasjonene. Om dette var ett stort problem så kan Tesla alltids gjøre noe med prisene eller bremse åpningstakten for lokasjoner som er åpne for andre merker.

Endret av rockPaperScissors()
Ekstra tanker
Lenke til kommentar
The Very End skrev (30 minutter siden):

Enig. Vi andre ønsker jo ikke å ta opp mer plass, men vi har ofte ikke noe valg. Var en kjapp tur innom Lasses (før Porsgrunn) forrige uke, og fikk oppleve hvor korte kablene faktisk er. Måtte kjøre hele bilen og dens front inn i en snøhaug for å få ladekabelen inn i bilen :D 

Topp holdning! 👍😍 Bra du har 4wd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (25 minutter siden):

Jeg hadde håpet at produsentene kunne standardisert hvor ladeporten er. Det er bare tull og ekstra bryderi at dette ikke er tilnærmet likt på alle biler.

Må huske på at de tradisjonelle bilprodusentenes holdning når de begynte å produsere elbiler, var å lage de så uhensiktsmessige at folk heller ville velge å kjøpe bensin- eller dieselbilene deres. De produserte jo ikke elbiler frivillig. De ble presset til det. Det går gjerne utover samarbeidsviljen...

Men ja, det hadde vært å foretrekke.

WiiBoy skrev (25 minutter siden):

Det aller best hadde vært med to ladeporter på bilen slik at man alltid kan stå riktig enten ved å rygge inn eller kjøre med fronten inn, men jeg vet ikke hvor komplisert/fordyrende det ville vært. 

Kunne nok vært en løsning ja, men hadde sikkert blitt dyrt, og når elbilene sliter med å nå kostnadsnivået til ICE-biler, så kunne det blitt tua som veltet lasset.

Lenke til kommentar
On 8.1.2024 at 7:54 AM, The Very End said:

Hvis det er ladere som er plassert på en slik måte at det er plass foran og bak så pleier jeg å gjøre det, men en del steder er det lagt opp slik at stasjonene plasseres inntil vegger eller kanter. I de tilfellene blir det en del kluss og vanskeligheter. 

Opplevd akkurat det samme i Stokholm med min E-tron. 20+ Tesla ladere i en kjøpesenetr, alle var plassert inntil en lang kant, ikke nok med det så er ladekabelen ikke mer 50cm lang tror jeg. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...