Pop Skrevet 23. april 2022 Del Skrevet 23. april 2022 1 hour ago, frohmage said: Altså, én eller annen religion må det vel være mulig å skylde på for jula, eller? Joda, det er vel egentlig det. Men denne "religionen" er i utgangspunktet mer oppstykket, siden det var svært spredte bosetninger, dårlig kommunikasjon mellom folk, slik at mange små underkulturer mot religionen kunne oppstå der man befant seg. Det er selvsagt den norrøne "religionen" med de norrøne guder. Ser man på Haraldskvede fra rundt år 900 er det omtalt å drikke jul. Og da drikker man for å ære og minnes gudene. Dermed kom også begrepet julablot, altså festen eller festene i en periode hvor nettopp dette var målet. Sånn veldig kort oppsummert. 1 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 23. april 2022 Del Skrevet 23. april 2022 Mr.Duklain skrev (12 minutter siden): Synes det er krittiverdig av Rødt å stiller opp i "motdemostrrasjon" mot SIAN i dag i Sandefjord med tanke på både det som har skjedd i Sverige og Steigan-saken, der det har kommet frem at ledende skikkelser i partier støtter Putin-regjimet og sprer feilinfo om krigen i Ukraina. Tror Rødt at alle PR er god PR eller er de så dumme at de ikke viser hvilke signaler de sender ut? Jeg ser ikke helt koblingen mellom de to? Sitat Det er også skammelig at politiet på Stovner ikke kan beskytte demonstranter der. Sier litt hvor dritt Stovner har blitt. Politiet har adgang til å gjøre faglige vurderinger rundt tid og sted. Mønsteret er vel generelt at sian har fått god mulighet til å demonstrere sitt syn. -k 2 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 23. april 2022 Del Skrevet 23. april 2022 (endret) frohmage skrev (2 timer siden): Jeg blir sjenert av julerushet i butikkene. Kan jeg kreve jula avlyst fremover, så jeg kan handle i fred? Jeg skylder på Coca Cola, handelsstanden og Mammon-dyrkelsen. Litt mer seriøst så innebærer det å leve tett på andre kompromisser. Det er sant i parforhold, i arbeidslivet og i samfunnet. Jeg er ikke noe stor fan av kirkeklokker på søndag morgen, men det er en viktig tradisjon for ganske mange nordmenn. -k Endret 23. april 2022 av knutinh 2 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 23. april 2022 Del Skrevet 23. april 2022 (endret) Atib Azzad skrev (57 minutter siden): Men påstår at krigens konsekvenser også rammer de som ikke selv har opplevd krigen, men kun har perifer tilknyttelse. Fortellingen om krigen kan sikkert være like utslagsgivende som opplevelser av krigen, kanskje kan det tenkes at den tilogmed kan være mer utslagsgivende, da man slipper å forholde seg til den faktiske lidelsen, og kan danne seg et mer eventyrlig bilde av situasjonen, uten å måtte ofre en arm og et ben. Israel-Palestina-konflikten er nok en slik «lidelses-katalysator». Når man føler harme over at «din side» blir utsatt for overgrep i en konflikt i et annet land så kan man spørre seg om det er for å forsvare religionen din eller fordi man føler et slags klan-fellesskap at man begår terror. Og har jeg rett i at jeg sympatiserer med lidelse uansett tilhørighet, eller er også jeg utsatt for å heie på Ukrainere, men ignorere hutuer? I dette tilfellet kan det kanskje også være mindre kritisk: vi har en klan-religion-kultur. Når jeg kritiserer en klan-religion-kultur så er det totalen jeg kritiserer, ikke enkelt-delene. -k Endret 23. april 2022 av knutinh 2 Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 23. april 2022 Del Skrevet 23. april 2022 (endret) knutinh skrev (30 minutter siden): Jeg ser ikke helt koblingen mellom de to? Politiet har adgang til å gjøre faglige vurderinger rundt tid og sted. Mønsteret er vel generelt at sian har fått god mulighet til å demonstrere sitt syn. -k Ingen kobling men det et kritikkverdig er at Rødt blir med på noe der de bør vite at det blir bråk (det ble det også, i Sandefjord måtte politiet bruke tåregass), siden de nå sliter med Steigan-saken skulle man tro de hadde et ønske om å trø litt mer varsomt i gangene. Ja SIAN får som regel lov til å demonstrer, men nå er det Stovner spesifikk jeg snakker om. Hvorfor fikk de ikke lov der, men det var ok i Sandefjord? SIAN har demonstrert i flere norske byer inkludert i min hjemby, og der ble ingen bråk. I min hjemby var det bare et par politimenn som holdt vakt på avstand, mens på Stovner og i Sandefjord må de ha mange politifolk med skjold og hjelm. Det at politiet på Stovner tar en faglig vurdering på at å demonstrere i deres bydel er for farlig, sier jo litt hvor galt det er. Endret 23. april 2022 av Mr.Duklain Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 23. april 2022 Del Skrevet 23. april 2022 Denne tråden handler vel om trusler om og bruk av vold innen våre samfunn - ikke egentlig for eller imot islam? Lenke til kommentar
Atib Azzad Skrevet 23. april 2022 Del Skrevet 23. april 2022 33 minutes ago, knutinh said: Israel-Palestina-konflikten er nok en slik «lidelses-katalysator». Når man føler harme over at «din side» blir utsatt for overgrep i en konflikt i et annet land så kan man spørre seg om det er for å forsvare religionen din eller fordi man føler et slags klan-fellesskap at man begår terror. Og har jeg rett i at jeg sympatiserer med lidelse uansett tilhørighet, eller er også jeg utsatt for å heie på Ukrainere, men ignorere hutuer? I dette tilfellet kan det kanskje også være mindre kritisk: vi har en klan-religion-kultur. Når jeg kritiserer en klan-religion-kultur så er det totalen jeg kritiserer, ikke enkelt-delene. Ja-ok, jeg forstår ikke helt hva du vil frem til, også er ikke jeg noen til å dømme hvorvidt sympatien din er selektiv eller universell, eller er det et retorisk spørsmål? Jeg kunne sikkert bare unlatt å svare, men jeg antar det kanskje fremstår litt passiv-agressivt. 1 Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 23. april 2022 Del Skrevet 23. april 2022 34 minutes ago, Mr.Duklain said: Ja SIAN får som regel lov til å demonstrer, men nå er det Stovner spesifikk jeg snakker om. Hvorfor fikk de ikke lov der, men det var ok i Sandefjord? Har du ikke lest det som er skrevet om det? Politiet sa nei fordi de ville ha demonstrasjonen ved et område med base for utrykningskjøretøyer. Ikke fordi de ikke "taklet det" eller "ikke ville det". 3 Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 23. april 2022 Del Skrevet 23. april 2022 (endret) Ratleto skrev (8 minutter siden): Har du ikke lest det som er skrevet om det? Politiet sa nei fordi de ville ha demonstrasjonen ved et område med base for utrykningskjøretøyer. Ikke fordi de ikke "taklet det" eller "ikke ville det". Det har jeg ikke lest noe sted. Kilde? Hvis det stemmer så ja da er jeg blitt feilinformert Har lest nå. Det at de ikke ville ha demonstrasjon ved en base for utrykningskjøretøyer var en unnskyldning, og ikke den egentlige grunnen. Endret 23. april 2022 av Mr.Duklain Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 23. april 2022 Del Skrevet 23. april 2022 Mr.Duklain skrev (1 minutt siden): Det har jeg ikke lest noe sted. Kilde? Hvis det stemmer så ja da her jeg blitt feilinformert «Det er frykten for alvorlige ordensforstyrrelsen av denne typen som er grunnen til at demonstrasjonen må flyttes. Avveiningene må gjøres fra gang til gang. Politiet påpeker at stedet er utrykningsvei for Stovner politistasjon, som ligger rett ved moskeen. Stedet for markeringen er altså uegnet. Slike vurderinger ligger åpenbart innenfor politiets mandat.» https://www.aftenposten.no/meninger/leder/i/0Gyy96/aftenposten-mener-helt-greit-at-politiet-flytter-sians-koranbrenning 1 2 Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 23. april 2022 Del Skrevet 23. april 2022 knutinh skrev (1 minutt siden): «Det er frykten for alvorlige ordensforstyrrelsen av denne typen som er grunnen til at demonstrasjonen må flyttes. Avveiningene må gjøres fra gang til gang. Politiet påpeker at stedet er utrykningsvei for Stovner politistasjon, som ligger rett ved moskeen. Stedet for markeringen er altså uegnet. Slike vurderinger ligger åpenbart innenfor politiets mandat.» https://www.aftenposten.no/meninger/leder/i/0Gyy96/aftenposten-mener-helt-greit-at-politiet-flytter-sians-koranbrenning Altså hovedproblemet er frykt. Det med utrykningsvei er en ekstra unnskyldning for å nekte demonstrasjonen. 1 Lenke til kommentar
DukeNukem3d Skrevet 23. april 2022 Del Skrevet 23. april 2022 (endret) qualbeen skrev (På 19.4.2022 den 19.15): Samtidig er jeg veldig glad for at andre nasjoner er åpne for å få ta i mot eventuelle nordmenn som, av ymse grunner, ønsker å jobbe eller bo i utlandet. Tror aldri det har vært et problem med å ta imot nordmenn som kommer til utlandet med penger... det skaper jo arbeidsplasser og inntekter for dem. Å ta imot nordmenn som ikke har penger tror jeg derimot det ikke er så veldig mange som er klare for å gjøre. Endret 23. april 2022 av DukeNukem3d 1 1 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 23. april 2022 Del Skrevet 23. april 2022 Mr.Duklain skrev (50 minutter siden): Ingen kobling men det et kritikkverdig er at Rødt blir med på noe der de bør vite at det blir bråk (det ble det også, i Sandefjord måtte politiet bruke tåregass), siden de nå sliter med Steigan-saken skulle man tro de hadde et ønske om å trø litt mer varsomt i gangene. Hvorfor? Rødt må vel få protestere (fredelig) for og mot hva de vil, uavhengig av om de har indre stridighet, og om noen av dem har gjort noe kritikkverdig? -k 3 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 23. april 2022 Del Skrevet 23. april 2022 DukeNukem3d skrev (28 minutter siden): Tror aldri det har vært et problem med å ta imot nordmenn som kommer til utlandet med penger... det skaper jo arbeidsplasser og inntekter for dem. Å ta imot nordmenn som ikke har penger tror jeg derimot det ikke er så veldig mange som er klare for å gjøre. Du har nok rett i at Norge har veldig mye velstand og samtidig et sosialdemokrati. Det gir en slags asymmetri på det globale immigrasjonsmarkedet. Men Sverige tok kanskje imot Nordmenn under krigen, selv om vi ikke hadde penger? -k Lenke til kommentar
DukeNukem3d Skrevet 23. april 2022 Del Skrevet 23. april 2022 knutinh skrev (Akkurat nå): Du har nok rett i at Norge har veldig mye velstand og samtidig et sosialdemokrati. Det gir en slags asymmetri på det globale immigrasjonsmarkedet. Men Sverige tok kanskje imot Nordmenn under krigen, selv om vi ikke hadde penger? -k Selvsagt hjelper vi naboer i nød her i Europa. Nå åpner hele kontinentet for ukrainere (flyktninger fra nærområdet) som ikke nødvendigvis har penger de heller. Så det er jo bra. Lurer på om oljesjeikene nede i midtøsten gjør seg noen tanker om det, de som ikke løftet en finger for sine syriske brødre. 2 Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 23. april 2022 Del Skrevet 23. april 2022 (endret) knutinh skrev (2 timer siden): Hvorfor? Rødt må vel få protestere (fredelig) for og mot hva de vil, uavhengig av om de har indre stridighet, og om noen av dem har gjort noe kritikkverdig? -k Selvfølgelig, men det må jo også SIAN få lov til? Jeg synes bare at å delta, selv om man selv ikke gjør noe galt, så er man med utfra assosiasjon. Jeg tviler på at de fra Rødt støtter volden, men med å være med så støtter man opp om det. Jeg synes at det at respresentanter fra Rødt, som utrolig nok er et stortingsparti, stiller opp på slikt kan være med å legitmere volden. Endret 23. april 2022 av Mr.Duklain Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 23. april 2022 Del Skrevet 23. april 2022 Mr.Duklain skrev (2 timer siden): Jeg synes bare at å delta, selv om man selv ikke gjør noe galt, så er man med utfra assosiasjon. Det er iallefall jeg svært uenig i. Det må være greit å demonstrere selv om andre lager bråk, ellers ville jo bråk være en enkel måte å jage bort motdemonstranter. Politiet må greie å luke ut problemfolket så vi andre kan demonstrere fredelig. 3 Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 23. april 2022 Del Skrevet 23. april 2022 (endret) frohmage skrev (11 minutter siden): Det er iallefall jeg svært uenig i. Det må være greit å demonstrere selv om andre lager bråk, ellers ville jo bråk være en enkel måte å jage bort motdemonstranter. Politiet må greie å luke ut problemfolket så vi andre kan demonstrere fredelig. Vanligvis ville jeg vært enig med deg. Å straffe mange fordi noen få gjør noe galt er feil. Problemet her at det er at samtlige som er der er utelukkende er der for å lage bråk, og gir egentlig totalt faen i at koranen blir brent. Det at er Rødt er med på dette er dermed forkastelig, selv om det muligens ikke er dem som kaster stein på politiet. Om politiet her skulle luket ut alle som lager problemer så hadde det kanskje bare vært ei gammel kommunistkjærring igjen som kunne stå der å si fy. Endret 23. april 2022 av Mr.Duklain Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 23. april 2022 Del Skrevet 23. april 2022 Mr.Duklain skrev (7 minutter siden): Problemet her at det er at samtlige som er der er utelukkende der for å lage bråk. Hvorfor tror du det? Når SIAN har apeller her i Oslo er det mange som møter opp kun for å rope slagord, og dermed demonstrere lovlig. Sitat Om politiet her skulle luket ut alle som lager problemer så hadde det kanskje bare vært ei gammel kommunistkjærring igjen som kunne stå der å si fy. Mulig at det var sånn i Sandefjord. Jeg har ikke fått sett det enda, men de fleste andre steder er de aller fleste motdemonstrantene fredelige. Det er iallefall mitt inntrykk. 2 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 23. april 2022 Del Skrevet 23. april 2022 Egentlig synes jeg representanter fra alle partier burde demonstrere mot SIAN (kanskje bortsett fra gærningpartiene som støtter dem). Synes det er bra når politikere viser at de ikke finner seg i SIANs retorikk. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå