Pop Skrevet 17. april 2022 Del Skrevet 17. april 2022 Bor i et hus som vi bygget ferdig 2010 og flyttet inn da. Hadde rørlegger til å håndtere opplegg for kjøkkenvask, oppvaskmaskin og kjøleskap (vann- og isbitdispenser). Nå ønsker vi å bytte kjøkkenvask + blandebatteri. Tenkte i samme operasjon å forenkle noen av rørbitene der, da det ser ut som det er noen svinger og vinker som er unødvendig. Men som sagt har jeg ikke peil på rørlegging og kan ikke utelukke at det er montert slik av en grunn. Det er spesielt de to røde ringene jeg stusser på, hvorfor det er som det er. Kan det hvite røret som går loddrett ned fra de grå (de grå kommer rett fra vasken) heller gå direkte til røret helt til venstre i den røde sirkelen? Eller må den u-svingen nederst være der? Og hva er det som stikker ut i den høyre røde sirkelen? Var det kun rørlegger som ikke hadde et helt rett enkelt rør og måtte sette på et med kryss som så måtte stenges likevel? Ellers er vel dette ganske standard opplegg? Den lange grå med fjær til venstre i bildet er til uttrekkskranen. Takknemlig for all hjelp. Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 17. april 2022 Del Skrevet 17. april 2022 (endret) Den nederste er vel vannlåsen. Med mindre du ønsker drittlukt på kjøkkenet ville jeg ikke fjernet den. Den overste gir vel bare mulighet til å koble på oppvaskmaskin eller lignende. Endret 17. april 2022 av ITtraktor 1 Lenke til kommentar
Cerent Skrevet 17. april 2022 Del Skrevet 17. april 2022 Den nederste er vannlåsen - det står vann i bunnen av vinkelen som hindrer gasser (lukt) fra avløpsanlegget i å stige opp. Fjerner du den vil du nok risikere at det lukter som et renseanlegg inne på kjøkkenet. Det finnes dog mer kompakte utgaver f.eks. https://www.billigvvs.no/vannlaas-hvit-pvc-172765, men om du ikke er veldig presset på plass spørs det om det er bryet verdt. Den andre er vel bare en ekstra tilkobling for så den kan du fjerne om du ikke har bruk for den. Ser ut som om det har blitt byttet kummer der før en gang og de hvite rørene er fra den opprinnelige kummen. 1 Lenke til kommentar
Avero Skrevet 17. april 2022 Del Skrevet 17. april 2022 (endret) Som de andre har skrevet allerede så er det nederste en vannlås og den er nødt til å være der. Det øverste som du har markert er antageligvis tilkobling for avløpsvann fra oppvaskmaskin. Hvordan er oppvaskmaskinen din koblet opp? Den tilkoblingen kan selvfølgelig fjernes hvis den ikke er i bruk, men det er like greit å la den være der hvis den potensielt kan være til nytte i fremtiden og heller blinde den av hvis det står åpent. Endret 17. april 2022 av Avero 1 Lenke til kommentar
Pop Skrevet 17. april 2022 Forfatter Del Skrevet 17. april 2022 Tusen takk til alle tre svarere. Dette oppklarte jo alt egentlig. Vannlås høres ut som noe jeg vil ha. Oppvaskmaskin er koblet via blandebatteriet slik at jeg kan slå av vannet til den med en liten vrider der. Utover det har jeg sett grundig etter hvor slanger til den går. Har ingen store plassutfordringer nei, det står normal tre små søppelbøtter foran rørene (kildesortering). Igjen, mange takk. Lenke til kommentar
Oklollis Skrevet 17. april 2022 Del Skrevet 17. april 2022 (endret) Den øverste røde ringen er påkobling for oppvaskmaskinsavløpet. Du har dobbeltvask, og det kan se ut som oppvaskmaskinsavløpet er koblet på de øverste rørene(de grå rørene). Hadde du hatt en enkel vask kunne du koblet det hvite røret rett på vasken og oppvaskmaskinsavløpet på den delen som stikker ut. Det finnes kortere deler til å blende avløpet hvis du vil spare noen cm. Vanntilførsel for oppvaskmaskin er koblet rett på blandebatteri ja. Som de andre sier er den nederste røde ringen vannlås for å forhindre lukt og gasser fra å sive opp. Det eneste jeg kan pirke på er at vanntilførsel fra fordelerskap ikke er koblet til veggbokser med ytterrøret festet i veggboksen(hvis det begynner å lekke når du bruker veggbokser vil vannet bli ført tilbake til fordelerskap og forhindre at kjøkkenet blir oversvømt. Det kan også løses med en waterguard som stenger vanntilførsel hvis det blir lekkasje hvis sensoren får vann eller for mye fukt på seg. Jeg tror ikke det var et krav i 2010, men er veldig sikker på at det er et krav i dag til andre rom enn våtrom uten sluk.(edit: Hvis det er bygd etter forskriftene i 2010 er det lov å ha det slik) Det kan være jeg har bommet litt på noen detaljer, men jobbet i bransjen fra 2016-2020 Endret 17. april 2022 av Oklollis Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå