Gå til innhold

AMD Athlon XP 2500+ "Barton" OC m/ sperre

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg anskaffet meg en ny maskin i midten av desember. Da kjøpte jeg et AMD 2500+ basert system, med en seff sperret multiplier på CPU'en. Jeg tok det som en selvfølgelighet at den gikk chill til 200 FSB @ 11 (sperret) multiplier, hvilket den ikke gjorde. Jeg satte den altså med engang på 200FSB, uten endring av VCORE (eller hvafaen). Jeg har et DFI lanparty ultra NFII rev. B, som skal være godt til OC, dermed ble det et utelukket problem. Synes det er for mye variasjon på en CPU, når jeg kamerat av meg kjører 2.4GHz, jeg klarer såvidt uten at det blir ustabilt 400MHz mindre.... Er det virkelig en "annen" CPU, og er lite OC vennlig den sperrede 2500+? Temp. er ikke et prob., har 5 kabvifter og MIST Frostbite, ligger på ca. 40 grader @ 2GHz...

Kan man ta av sperren på noen måte? Noe jeg kan ha glemt å gjøre/bør gjøre?

Hjelp? :(

Ha en ellers koselig kveld til alle her på hw.no forumet ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er på overklokking.no forumet jeg, hva med deg?

En ting kan være at din kamerats CPU holder en lavere temperatur, og derfor lar seg klokke mer.

Overklokkingspotensialet er HELT forskjellig på hver enkelt prosessor, og om du lurer på hvordan man "åpner for oc" så vet jeg ikke helt hva du mener, men om du tenker på å låse opp multiplier så er det skrevet endel om det her på forumet.

Bruk søk-funksjonen.

Lenke til kommentar
Hei,

Jeg anskaffet meg en ny maskin i midten av desember. Da kjøpte jeg et AMD 2500+ basert system, med en seff sperret multiplier på CPU'en. Jeg tok det som en selvfølgelighet at den gikk chill til 200 FSB @ 11 (sperret) multiplier, hvilket den ikke gjorde. Jeg satte den altså med engang på 200FSB, uten endring av VCORE (eller hvafaen). Jeg har et DFI lanparty ultra NFII rev. B, som skal være godt til OC, dermed ble det et utelukket problem. Synes det er for mye variasjon på en CPU, når jeg kamerat av meg kjører 2.4GHz, jeg klarer såvidt uten at det blir ustabilt 400MHz mindre.... Er det virkelig en "annen" CPU, og er lite OC vennlig den sperrede 2500+? Temp. er ikke et prob., har 5 kabvifter og MIST Frostbite, ligger på ca. 40 grader @ 2GHz...

Kan man ta av sperren på noen måte? Noe jeg kan ha glemt å gjøre/bør gjøre?

Hjelp? :(

Jeg har samme problemet.. Alt over 184MHz FSB gir veldig ustabil PC, og over 190 vil den ikke engang starte.

Prosessoren er jo bare en 333MHz, altsaa beregnet for FSB 166, saa det kan jo ha noe med det aa gjoere? :(

For unlocking av multiplier'n, sjekk denne traaden: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=187590&hl=

- PS: Det er visstnok problemer med denne metoden og nForce2 hovedkort (noe jeg har), saa jeg har ikke turt aa proeve enda.

Lenke til kommentar
Hehee.. Kanskje vi som har en 2500 Barton som ikke er låst sitter på en "samler" brikke,stiger i pris og div....  ;)  :thumbup:

Tror ikke det..Bygde sammen 2 XP2500 maskiner for noen dager siden,Abit nf7 og Asus A7N8X-X og hadde nada problemer med å kjøre begge på XP3200+ standat vcore.

Kjøpt på hwb.no

Har lappa sammen totalt 5 stk med xp2500+ og kun den første(tidelig utgave) måtte litt opp på vcore for å bli stabil..

Har dere prøvd andre bios versjoner??

Til NF7-s v2.0 er det hvertfall en som er helt ræva til klokking(2.0 tror jeg det er)

TaZ

Endret av taz
Lenke til kommentar
Tror ikke det..Bygde sammen 2 XP2500 maskiner for noen dager siden,Abit nf7 og Asus A7N8X-X og hadde nada problemer med å kjøre begge på XP3200+ standat vcore.

Har Asus A7N8X selv.. Oppgraderte du BIOS?

Var CPU'ene dine laaste? Kjoerte du i 12.5x200?

Lenke til kommentar

Her er en tråd om en artikkel jeg fant om opplåsning av Athlon XP med barton-kjernen.. (på en annen måte enn den som ikke funker med NForce2) :cool:

http://forum.overklokking.no/index.php?showtopic=192418

MEN, såvidt jeg vet er det ingen her på forumet som har testet denne metoden enda. jeg har ikke muligheten, da jeg ikke har en slik prosessor.. enda.. :devil:

Så det er bare å teste ivei folks.. genialt om det funker! :yes:

[edit: glemte linken :laugh: ]

Endret av humbuq
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...