Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Volvo V50 1,6D drivE døde/starter ikke.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk.

Lest med Torque app og slettet:

P1412 Code - Secondary Air Injection System Fault Bank 1
P1102 Code - Mass Air Flow Sensor In Range But Lower Than Expected
P042E Code - Exhaust Gas Recirculation Closed Position Performance
P0489 Code - Exhaust Gas Recirculation Throttle Control Circuit 'A' Circuit Low
P2455 Code - Diesel Particulate Filter Pressure Sensor 'A' Circuit High

 

Deretter lest med Volvo Vida:

BCM-0101 Communication between control units Communication problems with ECM
ECM-4487 EGR control - Flow too high
ECM-44A0 EGR valve - signal too low
CPM-1308 Blower fan Faulty function
PDM-DD10 Communication with control module No communication

Lenke til kommentar

Oj,her var det mye rart!

Hvordan er spenning på batteri, alle jordingspunkt må sjekkes, lading...

Pdm-dd10 og BCM 0101 sier ingen Kommunikasjon. Sjekk strømtilførsel til ECM, uten den vil ikke noe virke.

Søk på Google etter de feilkodene og din bil, godt mulig er det en feil mange andre har hatt med denne bilen.

Lenke til kommentar

Joda.

Spenningen på batteriet er greit etter opplading. Jordingspunkt, tja, det er kanskje noen bortgjemt et sted? De ved toppen av støtdemperen ser fine ut.

Hvordan sjekker man strømtilførselen til ecm? Diagnosen kommuniserer jo med den.

Jeg har stått på og googlet, noe kan tyde på problemer internt i ecm, men dette er vanskelig å teste. Har du noe erfaring med å teste ecm?

Lenke til kommentar

Kjenner ikke til Volvo, så aner ikke hvor jordingspunkt er. Men du har nok flere jordingspunkt enn støtdempertårn. Løsne de, og rengjør, de kan avogtil lure deg med å se fin ut og likevel være dårlig.

Jeg ville lett etter komplette skjema, se etter ecm og teste med gammeldags prøvelampe med pære som trekker rundt 20w, hent ut strøm på pluggen til ecm og se at du har stabil strøm til pæren. Bare for å eliminere noe der.

Deretter er det vel å se etter kabelbrudd og evt om ecu selv er kaputt.

For å sjekke inngående om ecm er ok må man ha erfaring fra denne bilen, så Google bør kunne hjelpe deg på vei? Bilen er jo mye solgt. Jeg ville ikke byttet komponenter før du faktisk "vet" at den er feil.

Er du med i et Volvo forum, og spurt der, evt søkt der?

Søk på feilkode og symptom for din modell.

Lenke til kommentar

Dette kan fort bli svært dyrt. Ser flere V50 til salgs som har kostet på 30-40 tusen. Jeg ville tenkt meg godt om og stålsatt meg for en saftig regning hvis du evt leverer den inn. Dette kan ta måneder og mange forsøk på å bli helt kvitt.

Lenke til kommentar

MYE tull med de franske motorene som sitter i disse bilene ja. Ville og vurdert om det er verdt det om det mye er feil for det kan bli veldig dyrt.

Men er du heldig er det bare en jordingsfeil eller så siden det er så mye rare koder.

Kommer de tilbake med en gang de slettes? 

Lenke til kommentar

Hvis egr-ventilen har låst seg i åpen posisjon, så vil den ikke starte. Noe det kan tyde på da er det "too high flow" i den feilkoden din. 

Alt av dyre problemer på disse motorene relaterer seg til turbohavari til egr-problemer og problemer med regenerering av partikkelfilter. 

Bare ta ett google-søk så får du opp litt av hvert. 

 

 

 

Lenke til kommentar

Tusen takk for alle bidrag. Det har gitt meg motivasjon til å fortsette feilsøkingen.

Opelduude skrev (4 timer siden):

Hvis egr-ventilen har låst seg i åpen posisjon, så vil den ikke starte. Noe det kan tyde på da er det "too high flow" i den feilkoden din.

Hvordan sjekker jeg om egr-ventilen faktisk har låst seg i åpen posisjon? Det kan jo være feil på elektronikken som gjør at den feilkoden har blitt satt.

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (13 minutter siden):

Tusen takk for alle bidrag. Det har gitt meg motivasjon til å fortsette feilsøkingen.

Hvordan sjekker jeg om egr-ventilen faktisk har låst seg i åpen posisjon? Det kan jo være feil på elektronikken som gjør at den feilkoden har blitt satt.

Den må nok demonteres for å sjekke den. Ventilen er styrt av en elektrisk motor, så om ventilen sitter fast pga sot så vi det bli feilkode på elektronikken. 

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (2 minutter siden):

Det var ment som "for lav spenning på sensoren slik at sensoren gir feil verdi".

Det er det som er problemet med å feilsøke på en bil. Er nok at den er litt lite strøm på batteriet så får du ett lass med feilkoder som ligger i systemet pluss noen nye som kommer når det virkelig skjer noe. 

Det er derfor umulig å fastslå akkurat hva som er feil på bilen din.  

Ville ha sletta alle feilkodene, ladet opp batteriet og kjørt den på starteren i 20 sekunder og sett om du har får tilbake noen nye feilkoder. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...