OlavEH Skrevet 17. april 2022 Del Skrevet 17. april 2022 Norolf skrev (16 minutter siden): Hva så? Om du tror at nettopp Islam - en ekstrem farlig, ekspansiv, utagerende, fanatisk, terroristisk og mye lenger tilbakestående trosbekjennelse - er noe bedre da er du sannelig kommet på feil galei. Den kommer til å fylle tomrommet som den forlatte kristendommen etterlater seg. Har jeg sagt det er bedre? Og nei, det fyller ikke noe tomrom, ikke i Norge iallfall. Synkende andel og antall kristne i Norge skyldes at folk blir ikke-troende, ikke at de blir muslimer. Norolf skrev (18 minutter siden): Vel, vel. Jeg skal forråde en hemmelighet trass i at dette er farlig mtp at det er farlig i våre dager med et folk rundt seg som tror de har som gudommelig oppdrag å drepe ikke-troende. Jeg er selv agnostiker. Eller rettere sagt ignostiker. Det er ikke det samme som ateist, men det ligger litt innimellom ;-). Religion handler per se alltid om de ting vi ikke vet og ikke kan vite. Det er derfor det heter tro og ikke viten. Jeg mener det er lite vits i å tro fast på ting som vi ikke kan vite. Jeg tror ikke det er vår oppgave i livet. Det sagt innrømmer jeg også at det selvsagt finnes saker og ting rundt oss som vi aldri kommer til å kunne gjennomtenke og forstå. Sånn som uendelighet i tid og rom. Sånn som hvorfor det er noe i det hele tatt og ikke ingenting. Sånn som liv. Hva er dette for noe? Hvor kommer energien fra som beveger alt. Hva er tid for noe egentlig og hvordan fungerer den. For å si det mere direkte: Hele livet er irrasjonalt. Egentlig ganske nær vannvidd om man tenker på ar man blir født og med det samme dødsdømt til å råtne hen til man etter et ekstremt kort liv visner bort for godt. Men igjen: Vi er inne på et sidespor. Det er ikke det det handler om.... Om du er agnostiker, bruker du voldsomt mye bortkastet tid og energi på å forsvare de irrasjonelle kristne. Denne gjengen har minimalt viktig å bidra med når det gjelder norsk kulturarv og tradisjoner. Norge anno 2022 er ikke primært et kristent land, vi er en sekulær og liberal nasjon med en kristen fortid. 4 Lenke til kommentar
G Skrevet 17. april 2022 Del Skrevet 17. april 2022 6 hours ago, Norolf said: Det du ikke ser er at andre religioner ikke på langt nær er like tolerante! Det fungere ikke sånn som du har tenkt deg dette. Om man tillater ekstreme, dominante, voldelige religioner kommer de til å ta over. Så enkelt er det. Derfor ønsker jeg meg en oppdatert grunnlov som bevarer religionsfrihet. Men hvor religionens friheter må vike for en hvilken som helst menneskerett og friheter vi nyter godt av i et moderne samfunn. Det en eneste punktet jeg kommer på at kan komme i favør religionen er at selve lederens ansettelse ikke behøver å følge likestillings- og diskrimineringslovgivningen. Men på andre stillinger så tenker jeg at det skal følge norsk lovgivning likevel. Det betyr at det er straffeansvar på ledere, foreldre med flere når individets frihet til å utfolde seg krenkes. Men presteembetet må gjerne kunne styre unna kvinnen el. mannen, eller styre unna den heterofile el. den homofile dersom dette er det meningheten måtte aller helst ønske. Men kun for øverste leder for å forenkle dette. 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 17. april 2022 Del Skrevet 17. april 2022 6 hours ago, Norolf said: Såååå fint om vi får denne høytaler-hylingen nå i hele Europa. Som følge av ignoranse. Gled dere til det også hyles i deres nabolag "Oiaiaiaiaiaiaia jalalalala Allu ...." https://www.nebelspalter.ch/der-muezzin-ruft-schon-in-halb-europa Avskaff all lydstøy på søndager. Kirkeklokker kan de avskaffe med unntak for bryllup og begravelser. Vi har klokker i våre dager og klarer oss uten denne støyende oppfordrelsen som Kun dekker et fåtall i bygda. 2 Lenke til kommentar
Norolf Skrevet 17. april 2022 Forfatter Del Skrevet 17. april 2022 OlavEH skrev (36 minutter siden): Norge anno 2022 er ikke primært et kristent land, vi er en sekulær og liberal nasjon med en kristen fortid. Og om ikke lenge islamsk. 1 Lenke til kommentar
Norolf Skrevet 17. april 2022 Forfatter Del Skrevet 17. april 2022 G skrev (18 minutter siden): Avskaff all lydstøy på søndager. Kirkeklokker kan de avskaffe med unntak for bryllup og begravelser. Vi har klokker i våre dager og klarer oss uten denne støyende oppfordrelsen som Kun dekker et fåtall i bygda. Ja, det er ironisk. I mange tyske byer har de klaget med suksess mot klokkestøyen. Og nå tillater de denne hylingen gjennom høytalere. Det er helt sykt, surreal. I stedet for å klargjøre: Her niks muslimsk land og muslimske seder. Om ikke enig, så hjem. Med engang. 1 Lenke til kommentar
OlavEH Skrevet 17. april 2022 Del Skrevet 17. april 2022 Norolf skrev (4 minutter siden): Og om ikke lenge islamsk. Det er det tilnærmet ingenting som tyder på. 5 1 Lenke til kommentar
Norolf Skrevet 17. april 2022 Forfatter Del Skrevet 17. april 2022 G skrev (27 minutter siden): Derfor ønsker jeg meg en oppdatert grunnlov som bevarer religionsfrihet. Men hvor religionens friheter må vike for en hvilken som helst menneskerett og friheter vi nyter godt av i et moderne samfunn. Det en eneste punktet jeg kommer på at kan komme i favør religionen er at selve lederens ansettelse ikke behøver å følge likestillings- og diskrimineringslovgivningen. Men på andre stillinger så tenker jeg at det skal følge norsk lovgivning likevel. Det betyr at det er straffeansvar på ledere, foreldre med flere når individets frihet til å utfolde seg krenkes. Men presteembetet må gjerne kunne styre unna kvinnen el. mannen, eller styre unna den heterofile el. den homofile dersom dette er det meningheten måtte aller helst ønske. Men kun for øverste leder for å forenkle dette. God ide. Jeg også mener religionsfriheten står alt for høyt. Folk skal kunne gjøre hva de vil angående sine religioner i sine fire vegger. Men utenfor har den ingenting å leite. Vi bygger også ikke moskeer for fremmedartede og fiendtlige religioner som ikke hører hjemme her. Lenke til kommentar
Norolf Skrevet 17. april 2022 Forfatter Del Skrevet 17. april 2022 (endret) OlavEH skrev (8 minutter siden): Det er det tilnærmet ingenting som tyder på. Nei? Da er det kanskje på tide til å "titta" litt rundt i verden. Sverige, England, Frankrike, Tyskland....og også de mange fremmede land der man var så kunnskapsløs å tillate disse religionene. Til de omsider tok over. Endret 17. april 2022 av Norolf Lenke til kommentar
G Skrevet 17. april 2022 Del Skrevet 17. april 2022 6 hours ago, Norolf said: Du har vel fått med deg kanskje at klokkeslagene ble forbudt eller sterkt innskrenket i Europa med tid og stund. Nettopp på grunn av larmvern - eller hva det nå heter på norsk. Og nå skal vi tillate denne hylingen da vi endelig har fått bukt med kirkeklokkene? Hvor sykt er ikke dette? Hvor jeg bor ringer de så jævlig lenge om gangen. Først til kl 10 gudstjenesten dernest til kl 11 gudstjenesten. Veldig unødvendig nå i moderne tid hvor vi slipper å måtte stå opp med hanens galing, men har veldig effektive vekkerur som gjør at du fint kan stå opp kl 8, kl 9 eller til og med kl 9:30 om du lyster som eks. på alternative muligheter til å måtte eie hane og risikere å forsove seg til kirkeoppmøte. 1 Lenke til kommentar
OlavEH Skrevet 17. april 2022 Del Skrevet 17. april 2022 Norolf skrev (Akkurat nå): Nei? Da er det kanskje tid til å titte litt rundt i verden. Sverige, England, Frankrike, Tyskland....og også de mange fremmede land der man var så kunnskapsløs å tillate disse religionene. Til de omsider tok over. Hehehe, her snakker vi om en meget spesiell virkelighetsforståelse. 6 Lenke til kommentar
Norolf Skrevet 17. april 2022 Forfatter Del Skrevet 17. april 2022 G skrev (Akkurat nå): Hvor jeg bor ringer de så jævlig lenge om gangen. Først til kl 10 gudstjenesten dernest til kl 11 gudstjenesten. Veldig unødvendig nå i moderne tid hvor vi slipper å måtte stå opp med hanens galing, men har veldig effektive vekkerur som gjør at du fint kan stå opp kl 8, kl 9 eller til og med kl 9:30 om du lyster som eks. på alternative muligheter til å måtte eie hane og risikere å forsove seg til kirkeoppmøte. Ja, men klokkeringingen i like måte som den skumle muezzin-hylingen er ment som innkalling til gudstjeneste, misjonering. Ikke som en slags ur- og vekketjeneste... Lenke til kommentar
G Skrevet 17. april 2022 Del Skrevet 17. april 2022 6 hours ago, Norolf said: Du er selv muslim, ikke sant? For selv en ateistisk nordmann har vel så mye greie på kristendommen at han makter å skille på den jødiske delen av bibelen og den kristne delen av bibelen. Jeg gjentar: Ingensteds i den kristne delen av bibelen står det noe om drap av ikke-troende. Det stikk motsatte er tilfelle. Du burde kanskje tatt for deg den kristne lære engang? Paven kan fortsatt lyse deg i bann. Det betyr i praksis at han forteller at hvilken som helst katolikk kan drepe deg uten konsekvenser. Selv om politi kommer til å gripe inn mot den type religiøs urett. Lenke til kommentar
Norolf Skrevet 17. april 2022 Forfatter Del Skrevet 17. april 2022 OlavEH skrev (4 minutter siden): Hehehe, her snakker vi om en meget spesiell virkelighetsforståelse. Som denne?: Tre skudd i Sverige nå av berikelsen..... Lenke til kommentar
quantum Skrevet 17. april 2022 Del Skrevet 17. april 2022 Norolf skrev (7 timer siden): Dette er nok ingen spøkelser nei. "Tyvärr" så er ikke de det.... Da må du nesten finne fram alle vinterfestvarene til Ikea tror jeg, og vise oss. Jeg fant dem ikke. Jule-varer derimot... dem var det nok av. Prøv å heve blikket ørelittegrann over det HRS presenterer ... 3 Lenke til kommentar
OlavEH Skrevet 17. april 2022 Del Skrevet 17. april 2022 Norolf skrev (Akkurat nå): Som denne?: Dette skjedde fordi en fyr fikk lov til å brenne koranen. Ville han fått lov til det i et islamsk land? Du motsier jo dine egne argumenter fra bare litt siden med denne linken. Men det er du selvsagt for innsnevra til å forstå. 4 1 Lenke til kommentar
Norolf Skrevet 17. april 2022 Forfatter Del Skrevet 17. april 2022 G skrev (1 minutt siden): Paven kan fortsatt lyse deg i bann. Det betyr i praksis at han forteller at hvilken som helst katolikk kan drepe deg uten konsekvenser. Selv om politi kommer til å gripe inn mot den type religiøs urett. Når skjedde dette sist? Forresten så har jeg sterke tvil om at bannlysning er det samme som fredløshet. Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 17. april 2022 Del Skrevet 17. april 2022 1 minute ago, Norolf said: Tre skudd i Sverige nå av berikelsen..... Så politiet er Islamister? 4 Lenke til kommentar
quantum Skrevet 17. april 2022 Del Skrevet 17. april 2022 Norolf skrev (1 minutt siden): Som denne?: Oj. Trumfkortet. Vi bøyer oss i støvet. Men jul heter fortsatt jul og ikke vinterfest. At det er opptøyer i Malmö nå vet vi, og det er heller ikke noe nytt med de utfordringene de har der. 2 Lenke til kommentar
Norolf Skrevet 17. april 2022 Forfatter Del Skrevet 17. april 2022 OlavEH skrev (1 minutt siden): Dette skjedde fordi en fyr fikk lov til å brenne koranen. Ville han fått lov til det i et islamsk land? Du motsier jo dine egne argumenter fra bare litt siden med denne linken. Men det er du selvsagt for innsnevra til å forstå. Er du plutselig gått over til religionsbeskytter-fraksjonen? Du som er så kritisk til kristendommen og enhver religion? Lenke til kommentar
quantum Skrevet 17. april 2022 Del Skrevet 17. april 2022 Norolf skrev (1 minutt siden): Når skjedde dette sist? Forresten så har jeg sterke tvil om at bannlysning er det samme som fredløshet. Verken paver eller mullaer står over loven, så her kan vi ta det helt med ro. Riktig nok har vi Nygaard-saken, men den ruver jo ikke akkurat i ensom majestet, kokosindivider er det innenfor alle religioner. 1 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå