Norolf Skrevet 17. april 2022 Forfatter Del Skrevet 17. april 2022 OlavEH skrev (53 minutter siden): Hva er egentlig en muselmann? De fleste på dette forumet er ateister. Unnskyld. Skriveleif. Mente muselman, ikke muselmann. Er det meg eller deg som ikke er norsk? Det kan nesten virke som om det ikke bare skorter på kunnskaper om bibelen og kristendommen og norsk historie. Se: muselman: https://naob.no/ordbok/muselman Til forskjell fra muselmann: https://naob.no/ordbok/muselmann Lenke til kommentar
Norolf Skrevet 17. april 2022 Forfatter Del Skrevet 17. april 2022 (endret) OlavEH skrev (1 time siden): Hva er egentlig en muselmann? De fleste på dette forumet er ateister. Om dere er ateister burde dere være skikkelig redd disse: For det står i deres "hellige bok" at de SKAL drepe de ikke-troende, altså ateister. Dere er veldig naive som jeg ser det. Endret 17. april 2022 av Norolf Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 17. april 2022 Del Skrevet 17. april 2022 (endret) Denne tråden er peak Sylvi Listhaug-retorikk. Finne på et problem som ikke eksisterer, hisse seg opp og bruke det i en konstruert kulturkrig om "norske verdier". For så å skylde på innvandrere, eller nedsettende "berikelsen" som ofte går igjen. Finn på noe nytt. Endret 17. april 2022 av Snikpellik 8 Lenke til kommentar
OlavEH Skrevet 17. april 2022 Del Skrevet 17. april 2022 (endret) Norolf skrev (13 minutter siden): Unnskyld. Skriveleif. Mente muselman, ikke muselmann. Er det meg eller deg som ikke er norsk? Det kan nesten virke som om det ikke bare skorter på kunnskaper om bibelen og kristendommen og norsk historie. Se: muselman: https://naob.no/ordbok/muselman Til forskjell fra muselmann: https://naob.no/ordbok/muselmann Ja, strålende. Fryktelig at jeg ikke skjønner en betydning av muslim som ble brukt for 150 år siden. Ellers synes jeg det er merkelig at du som aldri har bodd i landet skal påberope deg mer samfunnskunnskap om Norge og det norske samfunnet enn vi som har bodd her hele livet. Og egentlig aldri blitt plaget av en muslim i løpet av hele våre liv. Norolf skrev (4 minutter siden): Om dere er ateister burde dere være skikkelig redd disse: Det er iallfall vi ateister som er det eneste troverdige forsvaret mot ekstreme religiøse. Og ikke andre religiøse. Endret 17. april 2022 av OlavEH 5 1 Lenke til kommentar
Norolf Skrevet 17. april 2022 Forfatter Del Skrevet 17. april 2022 (endret) OlavEH skrev (5 minutter siden): Ja, strålende. Fryktelig at jeg ikke skjønner en betydning av muslim som ble brukt for 150 år siden. Det er da ikke så lenge siden? Der er fortsatt fullgod norsk... OlavEH skrev (5 minutter siden): Det er iallfall vi ateister som er det eneste troverdige forsvaret mot ekstreme religiøse. Og ikke andre religiøse. Ikke om dere først og fremst slår ned på eldgamle historier om hekseforbrenning som er mye eldre enn 150 år. Og lukker øyne for det som skjer i dag. Om kommer til å skje i morgen.... Men jeg vet at dere har blitt hjernevasket i det norske skolesystemet. Og har sett for mye NRK. Endret 17. april 2022 av Norolf Lenke til kommentar
OlavEH Skrevet 17. april 2022 Del Skrevet 17. april 2022 (endret) Norolf skrev (7 minutter siden): Ikke om dere først og fremst slår ned på eldgamle historier om hekseforbrenning som er mye eldre enn 150 år. Og lukker øyne for det som skjer i dag. Om kommer til å skje i morgen.... Men jeg vet at dere har blitt hjernevasket i det norske skolesystemet. Og har sett for mye NRK. Endring i kristendommen har kommet fordi den er blitt påtvunget utenfra fra et mer liberalt samfunn. Det er sakte men sikkert blitt mer liberalt og nestekjærlig fordi samfunnet rundt er blitt det. Humanistiske og liberale verdier som ikke har noe med religion å gjøre. Og jeg er 38 år gammel, det var ikke mye KRLE da jeg gikk på skolen. Da het faget "kristendom". Jeg er blitt totalt overbevist ateist fordi all religion er ensbetydende med ignoranse og stikk i strid med all sunn fornuft. Essensen i kristendommen er altså at det døde en fyr på et kors i Jerusalem for 2000 år siden og med det påtok seg syndene for hele menneskeheten i all fremtid. Og dette skal vi altså tro på? For noe jævla vrøvl. Endret 17. april 2022 av OlavEH 4 1 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 17. april 2022 Del Skrevet 17. april 2022 (endret) 26 minutes ago, Norolf said: Men jeg vet at dere har blitt hjernevasket i det norske skolesystemet. Og har sett for mye NRK. Norsk skole og nrk er gjennomsyret av kristendom, så hvordan kan de som er kritiske være hjernevasket der? NRK spyr jo ut kristenpropaganda, forkynnelser og andakter daglig. Og skolen gjør det samme med KRL og skolegudstjenester. Endret 17. april 2022 av Abigor 2 1 Lenke til kommentar
Norolf Skrevet 17. april 2022 Forfatter Del Skrevet 17. april 2022 (endret) Abigor skrev (1 minutt siden): Norsk skole og nrk er gjennomsyret av kristendom, så hvordan kan de som er kritiske være hjernevasket der? Norsk skole og NRK er gjennomsyret av kapitalistisk og nyliberal manipulasjon. Endret 17. april 2022 av Norolf Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 17. april 2022 Del Skrevet 17. april 2022 Just now, Norolf said: Norsk skole og NRK er gjennomsyret av kapitalistisk og nyliberal manipulasjon. Troll ivei. 7 Lenke til kommentar
Norolf Skrevet 17. april 2022 Forfatter Del Skrevet 17. april 2022 OlavEH skrev (22 minutter siden): Endring i kristendommen har kommet fordi den er blitt påtvunget utenfra fra et mer liberalt samfunn. Det er sakte men sikkert blitt mer liberalt og nestekjærlig fordi samfunnet rundt er blitt det. Humanistiske og liberale verdier som ikke har noe med religion å gjøre. Og jeg er 38 år gammel, det var ikke mye KRLE da jeg gikk på skolen. Da het faget "kristendom". Jeg er blitt totalt overbevist ateist fordi all religion er ensbetydende med ignoranse og stikk i strid med all sunn fornuft. Essensen i kristendommen er altså at det døde en fyr på et kors i Jerusalem for 2000 år siden og med det påtok seg syndene for hele menneskeheten i all fremtid. Og dette skal vi altså tro på? For noe jævla vrøvl. Påske eller jul og de mange andre tradisjoner handler ikke bare om religion, men også om kultur, sammenhold i samfunnet, konsensus. Jeg har allerede skrevet dette oppe: den tidlige, opprinnelige kristendommen var ikke repressiv, undertrykkende. Det var en sosialrevolusjonær grasrotbevegelese mot det gamle veldet. Aldri at kristendommen hadde lykkes om ikke folk flest hadde forbundet mere håp ved dette budskapet enn bare en ytterligere religion av de mange som allerede fantes i den tid. Kristendommen handler mye om likhet. Og nestekjærlighet. Det er en religion som truet totalitære maktstrukturer og det er ikke så rart de første kristne ble forfulgt på død og liv av styresmaktene. At pengeadelskapet, de mektige i senere tid misbrukte, uthulet, underminerte, infiltrerte kristendommen til det ugjenkjennelige er et faktum som det ikke kan benektes. Det samme skjer i våre dagers såkalte demokratier. Folket danner et nytt parti. Og så blir toppolitikerne i dette partiet korrumpert, manipulert av (penge-)adelen. Eller ødelagt om ikke de lar seg kjøpe eller presse. Men egentlig er vi med alt dette på et sidespor. Tråden handler om spørsmålet hvor langt utjevningen, utslettelsen av den norske kultur og tradisjon, den etniske identitet allerede er kommet. Helt uavhengig hvor sterkt troende eller ikke-troende man er. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 17. april 2022 Del Skrevet 17. april 2022 Norolf skrev (23 minutter siden): Norsk skole og NRK er gjennomsyret av kapitalistisk og nyliberal manipulasjon. Har du gått på Norsk skole da? 1 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 17. april 2022 Del Skrevet 17. april 2022 (endret) 8 hours ago, Norolf said: For meg virker det som en tilrettelegging for masseimporteringen av ytterligere fremmedetniske og fremmedkulturelle berikelser fra Langtbortistan. Hva som følger av dette ser man jo godt i Norges naboland Sverige. Jeg kommer aldri til å "feire" id eller hva det kalles. Det kan jeg garantere deg. Men jeg kommer nok heller ikke til å ta jesusen særlig inn i varmen heller. Simpelthen av den oppfatning at jeg tror han var en skrøne. Det jeg aldri lengre kommer til å ha noe særlig til overs for er samlinger av religiøse ala underlagt kirke eller noe annet. Jeg kommer nok til å møte opp noen ganger til i ymse kirkehus, men da mest i sekulære blitt tradisjoner ala konfirmasjon, bryllup og særlig begravelser. Jeg har vokst opp under den preging som finnes inn under det norske statlig drevne skolevesen. Med konfirmasjon som er mer normen enn å la være. Derfor er jeg også dessverre kirkekonfirmert. Men sånt lærer en av. Vi hadde til og med den villeste kristendomslærer som jeg ikke husker hvilken sekt tilhørte. Men en svært svært bokstavtro mann, det var han altså. Vi hørte de villeste gammeltestamentiske skrøner og regler leses opp av han i timene hans. Han fordømte også en elev til svovelhelvete nærmest, fordi noen elever lokket en annen til å rive ut noen sider i fra bibelen. Noe bedre underholdning en det finner man nesten ikke nærmest på kinofilm en gang. Jeg er gift også. Ja, men da var jeg så voksen at det ikke var noen prestevigsel. Det vil ikke kjennes noen plass om jeg gravlegges uten prestevelsignelse. De må gjerne brenne liket og gjøre hva de vil med det. Kanskje så skulle jeg helst i mitt testamente skrevet ned at prester ikke var velkommen i min begravelse. 😉 Endret 17. april 2022 av G 1 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 17. april 2022 Del Skrevet 17. april 2022 3 minutes ago, Norolf said: At pengeadelskapet, de mektige i senere tid misbrukte, uthulet, underminerte, infiltrerte kristendommen til det ugjenkjennelige er et faktum som det ikke kan benektes. Det er ikke misbruk når noe blir brukt på en måte du ikke liker! Kristendommen kunne ikke lykkes om ikke folk flest hadde forbundet mere håp ved dette budskapet? Da kunne vel ikke Islam heller lykkes uten at folk forbundet mer håp? Eller er islam bare en ytterligere religion av de mange som allerede fantes, men s kristendommen ikke er det? Lenke til kommentar
OlavEH Skrevet 17. april 2022 Del Skrevet 17. april 2022 (endret) Norolf skrev (17 minutter siden): Jeg har allerede skrevet dette oppe: den tidlige, opprinnelige kristendommen var ikke repressiv, undertrykkende. Det var en sosialrevolusjonær grasrotbevegelese mot det gamle veldet. Aldri at kristendommen hadde lykkes om ikke folk flest hadde forbundet mere håp ved dette budskapet enn bare en ytterligere religion av de mange som allerede fantes i den tid. Kristendommen handler mye om likhet. Og nestekjærlighet. Det er en religion som truet totalitære maktstrukturer og det er ikke så rart de første kristne ble forfulgt på død og liv av styresmaktene. At pengeadelskapet, de mektige i senere tid misbrukte, uthulet, underminerte, infiltrerte kristendommen til det ugjenkjennelige er et faktum som det ikke kan benektes. Det samme skjer i våre dagers såkalte demokratier. Folket danner et nytt parti. Og så blir toppolitikerne i dette partiet korrumpert, manipulert av (penge-)adelen. Eller ødelagt om ikke de lar seg kjøpe eller presse. Men egentlig er vi med alt dette på et sidespor. Tråden handler om spørsmålet hvor langt utjevningen, utslettelsen av den norske kultur og tradisjon, den etniske identitet allerede er kommet. Helt uavhengig hvor sterkt troende eller ikke-troende man er. Og i nesten 2000 år så har kristendommen dreid seg om alt mulig annet. Det ble for øvrig ikke bare gjort av pengeadelskapet, men av de religiøse selv. Det ble brukt mer som et middel for å skaffe seg makt og penger enn noe annet. Og endringene kom først og fremst som følge av eksternt press etter at resten av samfunnet ble mer liberalt. Og igjen; religion er fundamentalt irrasjonelt. Det gjelder også kristendommen. Endret 17. april 2022 av OlavEH 2 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 17. april 2022 Del Skrevet 17. april 2022 (endret) 8 hours ago, Norolf said: Nei, slett ikke. Kristendommen utgjør en stor del av Norges "unike" identitet. Like it or not. Store deler an den typisk norske tankemåten er til de grader preget av den tyske protestantismen. Du legger ikke dette bak deg bare ved å håne kirken eller kristendommen. At du i det hele tatt kan håne kristendommen i dag har du kristendommen å takke for. I og med at denne religionen ikke setter en eller annen avgud først, men mennesket. Du kommer til å merke det på kroppen når den kristne ideologien er borte. Den eneste jeg respekterer at ikke har noe valg pga. en idiotisk grunnlovstekst om at denne må bekjenne seg kristendom det er selve Kongen. Alle andre er via den samme grunnloven frie mennesker. Kongen virker også å være et fint balansert menneske som gir landet vårt en helt ok representasjon. Synd at han er tvungen å favne om kristendom. Men det gjør han også mer inkluderende samtidig, det at alle er inkludert. Likevel så blir dette helt unødvendig smør på flesk å ha Kongen som et kirkeoverhode for å oppnå den inkluderingen. Lovteksten tilhører en svunnen tidsepoke, og burde i prinsippet heller omformes til å avskaffe Statskirken. Helt uenig med deg der. Kristendom er like hard mot å fortrenge andre religioner. Det ligger faktisk i et av de ti bud. "Du skal ikke ha andre guder enn meg" er budskapet derfra. Blasfemiparagrafen er det ikke de kristne som har avskaffet. Det hører inn under ytringsfrihet å kunne bedrive det som de kristne anser for å være blasfemi. Jeg tør vedde på at førritia så måtte til og med en stakkar eller tre bøte med livet pga. blasfemi. Når det kommer til oppførsel fra muslimer i Sverige, så kunne en del av disse fortjent returbillett til Afrika el. hvor de måtte komme i fra med avskjedshilsenen om å aldri sette sine føtter i Schengenområde. Dette virker å være spirer til nye ISIS, spør du meg. Ihverfall svært nære. Send de gjerne i retur tross oppnåd svensk nasjonalitetsbevis. Det eneste som stopper meg fra å ha noe å si i den samfunnsdebatten er at jeg selv ikke er svensk, men norsk. Og jeg er ikke rasist og heller ikke ytre høyre. Det er snarere snakk om å kunne oppføre seg. Endret 17. april 2022 av G 1 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 17. april 2022 Del Skrevet 17. april 2022 (endret) G skrev (7 minutter siden): Den eneste jeg respekterer at ikke har noe valg pga. en idiotisk grunnlovstekst om at denne må bekjenne seg kristendom det er selve Kongen. Alle andre er via den samme grunnloven frie mennesker. Kongen virker også å være et fint balansert menneske som gir landet vårt en helt ok representasjon. Synd at han er tvungen å favne om kristendom. Men det gjør han også mer inkluderende samtidig, det at alle er inkludert. Kongen vår er på nesten alle måter en galeonsfigur med bare seremoniell makt. Den ene gangen kongen i nyere tid har kommet med et slags veto, og brøt med stortingsflertallet som ville endre grunnloven slik at kongen fikk religionsfrihet. Det er altså utelukkende kongens fortjeneste at kongen må bekjenne seg til den Lutherske kirke. https://www.nrk.no/norge/xl/_-kongen-hindret-et-reelt-skille-mellom-kirke-og-stat-1.12748098 Endret 17. april 2022 av knutinh 1 1 Lenke til kommentar
Norolf Skrevet 17. april 2022 Forfatter Del Skrevet 17. april 2022 OlavEH skrev (15 minutter siden): Og i nesten 2000 år så har kristendommen dreid seg om alt mulig annet. Det ble for øvrig ikke bare gjort av pengeadelskapet, men av de religiøse selv. Det ble brukt mer som et middel for å skaffe seg makt og penger enn noe annet. Det er sånn det er. Alle vi vet at det er sånn. Hva så? Om du tror at nettopp Islam - en ekstrem farlig, ekspansiv, utagerende, fanatisk, terroristisk og mye lenger tilbakestående trosbekjennelse - er noe bedre da er du sannelig kommet på feil galei. Den kommer til å fylle tomrommet som den forlatte kristendommen etterlater seg. OlavEH skrev (20 minutter siden): Og igjen; religion er fundamentalt irrasjonelt. Det gjelder også kristendommen. Vel, vel. Jeg skal forråde en hemmelighet trass i at dette er farlig mtp at det er farlig i våre dager med et folk rundt seg som tror de har som gudommelig oppdrag å drepe ikke-troende. Jeg er selv agnostiker. Eller rettere sagt ignostiker. Det er ikke det samme som ateist, men det ligger litt innimellom ;-). Religion handler per se alltid om de ting vi ikke vet og ikke kan vite. Det er derfor det heter tro og ikke viten. Jeg mener det er lite vits i å tro fast på ting som vi ikke kan vite. Jeg tror ikke det er vår oppgave i livet. Det sagt innrømmer jeg også at det selvsagt finnes saker og ting rundt oss som vi aldri kommer til å kunne gjennomtenke og forstå. Sånn som uendelighet i tid og rom. Sånn som hvorfor det er noe i det hele tatt og ikke ingenting. Sånn som liv. Hva er dette for noe? Hvor kommer energien fra som beveger alt. Hva er tid for noe egentlig og hvordan fungerer den. For å si det mere direkte: Hele livet er irrasjonalt. Egentlig ganske nær vannvidd om man tenker på ar man blir født og med det samme dødsdømt til å råtne hen til man etter et ekstremt kort liv visner bort for godt. Men igjen: Vi er inne på et sidespor. Det er ikke det det handler om.... Lenke til kommentar
G Skrevet 17. april 2022 Del Skrevet 17. april 2022 6 hours ago, knutinh said: Tenk deg at du tar en 14-åring for 4. gang i å naske i butikken din eller bryte seg inn i garasjen din. Foreldrene er fraværende, politiet vingeklippet og barnevernet har gitt opp. Når du griper fatt i ham så hånler han av det og sier «ingen kommer til å reagere ovenfor meg, ser deg i morra, og slipp håndleddet mitt før jeg anmelder deg». Kunne du ha gitt ham en lusing? -k I koranland kapper de vel fortsatt av hender. Afghanistan ønsket jo å gjeninnføre den form for avstraffelser eksempelvis for f.eks. tyveri. Barbarisk og ikke noe man ønsker at skal påvirke vårt moderne samfunn. 1 Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 17. april 2022 Del Skrevet 17. april 2022 Det virker som islam har en sjelden evne til krigersk atferd i årtusen etter årtusen. Hvis kristne igjen begynte med gammeltestamentlig praksis, ville det også være plagsomt. Dvs fengsel eller henrettelse for hekseri, og seksuelle forbrytelser som leiermål, utroskap eller for nært slektskap. Og utsending av soldater til korstog i muhammedanerland. Men det er det dagsaktuelle problemet som er viktig, som er at unge, ivrige muslimer får fotfeste i de små europeiske land. 1 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 17. april 2022 Del Skrevet 17. april 2022 Theo343 skrev (7 timer siden): Mange legger mer i ordet Integrering enn jeg gjør (nærmest en assimilering). For meg er integrering at man får språkopplæring, hjelp til grunnleggende enkel etablering (ikke gaver), kommer seg ut i arbeidslivet (uten fordeler opp mot andre arbeidsløse) og kan føle seg vel i og inkludert i vårt samfunn. Jeg ønsker ikke å fjerne deres kulturelle identitet men heller la den berike vår og ha en kulturell utveksling som gode naboer. Noen sider av kultur kan relativt enkelt leve side om side. Mat. Klær. Musikk. Andre er mer problematisk. Ønske om å regulere andres seksual-moral. Villighet til vold. Uvillighet til å akseptere staten. -k 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå