Abigor Skrevet 17. april 2022 Del Skrevet 17. april 2022 1 minute ago, Norolf said: Du er selv muslim, ikke sant? For selv en ateistisk nordmann har vel så mye greie på kristendommen at han makter å skille på den jødiske delen av bibelen og den kristne delen av bibelen. Jeg gjentar: Ingensteds i den kristne delen av bibelen står det noe om drap av ikke-troende. Det stikk motsatte er tilfelle. Du burde kanskje tatt for deg den kristne lære engang? Så det er en kristen del og en ikke-kristen del? Hva innebærer det? Hvorfor inkludere den ikke-kristne delen i bibelen? Ja jeg er jo helt klart muslim, de som holder bibelen hellig, synes du ikke? 1 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 17. april 2022 Del Skrevet 17. april 2022 2 minutes ago, Norolf said: Om 500 år kanskje? Hvorfor ikke? Men definitivt ikke om 50 år. Heller ikke 100. Ikke forsøk deg engang.... Her skilles våre veier. Islam blir ikke noe unikt norsk om 50 år, 500 år eller 5000 år. Lenke til kommentar
Norolf Skrevet 17. april 2022 Forfatter Del Skrevet 17. april 2022 Abigor skrev (Akkurat nå): Så det er en kristen del og en ikke-kristen del? Hva innebærer det? Hvorfor inkludere den ikke-kristne delen i bibelen? Ja jeg er jo helt klart muslim, de som holder bibelen hellig, synes du ikke? Jeg vet ikke hav du holder hellig. Men det går klart frem at du ikke har skjønt noe av det mest vesentlige av kristendommen. Kristendommen var en protestbevegelse mot den gamle jødiske troen. En fornyelse av selvsamme. På en måte ikke så mye annerledes enn protestantismen var en fornyelse av kristendommen i sin tid. Men samme det: Alle som er kristne vet at fundamentet til kristendommen ikke er det gamle testamentet, men det nye. Lenke til kommentar
OlavEH Skrevet 17. april 2022 Del Skrevet 17. april 2022 Norolf skrev (9 minutter siden): En absurd påstand. Ja om du sletter de siste 1.000 årene så har du nok rett. Men rart nok er nordmennene flest etter 1.000 år med kirstendom nærmere Jesu og enda mere den protestantiske janteloven enn Snorri Sturlason..... Det norske samfunnet i dag er langt mer preget av sekulære og humanistiske enn kristne verdier. Og liberalisering av kristendommen er nær sagt alltid påvunget utenfra. Hadde de ikke vært utsatt for ekstern press ville de kristne sannsynligvis hatt samme livssyn som for flere hundre år siden. 4 1 Lenke til kommentar
Norolf Skrevet 17. april 2022 Forfatter Del Skrevet 17. april 2022 Abigor skrev (3 minutter siden): Her skilles våre veier. Islam blir ikke noe unikt norsk om 50 år, 500 år eller 5000 år. Nei, den tar bare over alt som heter norsk i dag. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 17. april 2022 Del Skrevet 17. april 2022 Det er en rar protestbevegelse å holde det man protesterer mot i sin hellige bok. Lenke til kommentar
OlavEH Skrevet 17. april 2022 Del Skrevet 17. april 2022 Norolf skrev (8 minutter siden): Du er selv muslim, ikke sant? For selv en ateistisk nordmann har vel så mye greie på kristendommen at han makter å skille på den jødiske delen av bibelen og den kristne delen av bibelen. Ah, så du kan altså cherrypicke den snilleste delen av bibelen og hevde at dette er den ekte kristendommen, mens med islam så plukker du kun de verste bitene av koranen slik at det passer best inn i ditt verdensbilde om alle de fæle muslimene. 4 2 Lenke til kommentar
Atib Azzad Skrevet 17. april 2022 Del Skrevet 17. april 2022 4 minutes ago, OlavEH said: Ah, så du kan altså cherrypicke den snilleste delen av bibelen og hevde at dette er den ekte kristendommen, mens med islam så plukker du kun de verste bitene av koranen slik at det passer best inn i ditt verdensbilde om alle de fæle muslimene. Hvordan skal man ellers danne seg skumle fiendebilder?!?! 5 1 Lenke til kommentar
Norolf Skrevet 17. april 2022 Forfatter Del Skrevet 17. april 2022 OlavEH skrev (Akkurat nå): Det norske samfunnet i dag er langt mer preget av sekulære og humanistiske enn kristne verdier. Og liberalisering av kristendommen er nær sagt alltid påvunget utenfra. Hadde de ikke vært utsatt for ekstern press ville de kristne sannsynligvis hatt samme livssyn som for flere hundre år siden. For det første: Humanistiske verdier er basert på kristendommen. Antakelig er humanismen ikke tenkbart uten kristendommen engang. Kristendommen var den første store religionen som satte mennesket først. Den viktigste og mest revolusjonære setningen i kristendommen er nok denne: "Alt hva dere har gjort mot selv den ringeste av mine brødre, det har dere gjort mot meg" For det andre: "Hadde de ikke vært utsatt for ekstern press ville de kristne sannsynligvis hatt samme livssyn som for flere hundre år siden" Om du hadde giddet å lese gjennom tråden ville du sett at jeg ikke benekter at kristendommen har blitt infiltrert og misbrukt til de grader av makteliten til enhver sin tid. Det er et kjent faktum at en eller annen pave skal ha sagt noe som omtrent: "Vi har hatt mye gagn av denne jesulære". Og det var ikke det folkelige "vi" han mente. Men hva så? Kristendommen har blitt ført tilbake til de sporveiene det opprinnelig sto på. For min del kan du også benekte dette og sette kristendommen i samme rekke som alle de andre blodige og voldelige religioner. Samme det. Viktig er at vi i dag ikke lever med en totalitær, brutal, blodig, kuende religion. Det har vi kommet over. For å importere en ny slik religion utenfra? Lenke til kommentar
Norolf Skrevet 17. april 2022 Forfatter Del Skrevet 17. april 2022 OlavEH skrev (8 minutter siden): Ah, så du kan altså cherrypicke den snilleste delen av bibelen og hevde at dette er den ekte kristendommen, mens med islam så plukker du kun de verste bitene av koranen slik at det passer best inn i ditt verdensbilde om alle de fæle muslimene. Som muslim er det ikke rart du ikke har greie på kristendommen. Det handler ikke om "cherrypikking". Men sannhet. Det gamle testamentet er jødenes religion, ikke de kristnes. Lenke til kommentar
OlavEH Skrevet 17. april 2022 Del Skrevet 17. april 2022 (endret) Norolf skrev (4 minutter siden): For det første: Humanistiske verdier er basert på kristendommen. Antakelig er humanismen ikke tenkbart uten kristendommen engang. Kristendommen var den første store religionen som satte mennesket først. Den viktigste og mest revolusjonære setningen i kristendommen er nok denne: "Alt hva dere har gjort mot selv den ringeste av mine brødre, det har dere gjort mot meg" For det andre: "Hadde de ikke vært utsatt for ekstern press ville de kristne sannsynligvis hatt samme livssyn som for flere hundre år siden" Om du hadde giddet å lese gjennom tråden ville du sett at jeg ikke benekter at kristendommen har blitt infiltrert og misbrukt til de grader av makteliten til enhver sin tid. Det er et kjent faktum at en eller annen pave skal ha sagt noe som omtrent: "Vi har hatt mye gagn av denne jesulære". Og det var ikke det folkelige "vi" han mente. Ja, virkelig. Kristendommen i godt over 1500 år før opplysningstiden var virkelig human. Korstog, inkvisjon, kolonisering med bibelen i hånden, avlatshandel og skjærsilden, hekseprosesser, osv, osv, osv. Dagens kristendom i den vestlige verden bærer mer preg av de humanistiske idealene som primært oppstod etter opplysningstiden og deretter ble påtrykt de skrullereligiøse, ikke fordi de kristne selv fremkjempet disse endringene. Norolf skrev (3 minutter siden): Som muslim er det ikke rart du ikke har greie på kristendommen. Det handler ikke om "cherrypikking". Men sannhet. Det gamle testamentet er jødenes religion, ikke de kristnes. Det er fortsatt en del av bibelen. Den består ikke bare av det nye testamentet. Det er mildt sagt hyklerst å bare cherrypicke de "beste" bitene av bibelen for å vise for flott kristendommen er, men gjør det motsatte med koranen for å vise fæl islam er. Jeg har for øvrig ingenting til overs for islam heller, men jeg er ikke så jævla hyklersk at jeg later som eller tror at det er en annen religion som er den beste løsningen og det mest troverdige forsvaret mot mer ekstreme religiøse. Det er det kun ateisme eller agnostisisme som er. Endret 17. april 2022 av OlavEH 3 1 Lenke til kommentar
Norolf Skrevet 17. april 2022 Forfatter Del Skrevet 17. april 2022 OlavEH skrev (Akkurat nå): Ja, virkelig. Kristendommen i godt over 1500 år før opplysningstiden var virkelig human. Korstog, inkvisjon, kolonisering med bibelen i hånden, avlatshandel og skjærsilden, hekseprosesser, osv, osv, osv. Dagens kristendom i den vestlige verden bærer mer preg av de humanistiske idealene som primært oppstod etter opplysningstiden og deretter ble påtrykt de skrullereligiøse, ikke fordi de kristne selv fremkjempet disse endringene. Du har ingen som helst aning av den opprinnelige kristendommen. Heller ikke av det som står i det nye testamentet. Du forveksler kanskje norske pinsevenner og slike ekstremer sekter med kristendommen Du har forresten glemt å ha med seksuell misbruk i din opptelling. Nå skal jeg iallefall ha påskemiddag. Dere kan gjerne spise bildeeggsøke-middag 😃 Lenke til kommentar
OlavEH Skrevet 17. april 2022 Del Skrevet 17. april 2022 Norolf skrev (1 minutt siden): Du har ingen som helst aning av den opprinnelige kristendommen. Heller ikke av det som står i det nye testamentet. Du forveksler kanskje norske pinsevenner og slike ekstremer sekter med kristendommen Du har forresten glemt å ha med seksuell misbruk i din opptelling. Og du vet hva den opprinnelige kristendommen var? Hvorfor ble i så fall ikke denne i utstrakt grad praktisert før det siste hundreåret? Etter at den veslige delen av verden har vært gjennom en langvarig periode med liberalisering av samfunnet fra opplysningstiden og frem til i dag? Er du så snøblind at du tror det var kristendommen som stod bak og presset frem opplysningstiden og dagens liberale vestlige samfunn? Da har du i så fall en virkelighetsforståelse på komiske Ali-nivå. 5 1 Lenke til kommentar
OlavEH Skrevet 17. april 2022 Del Skrevet 17. april 2022 Norolf skrev (12 minutter siden): Som muslim er det ikke rart du ikke har greie på kristendommen. Det handler ikke om "cherrypikking". Men sannhet. Det gamle testamentet er jødenes religion, ikke de kristnes. Jeg er hardcore ateist, ikke en hjernedød religiøs. 1 1 Lenke til kommentar
shockorshot Skrevet 17. april 2022 Del Skrevet 17. april 2022 (endret) 52 minutes ago, Norolf said: For selv en ateistisk nordmann har vel så mye greie på kristendommen at han makter å skille på den jødiske delen av bibelen og den kristne delen av bibelen. Åja, er det forskjellig gud? Er det en annen gud som sier at de skal voldta og drepe alle barna i landsbyen de skal ta over? Shit, visste ikke at det gamle testamentet handlet om en heeeeeeeeeeeeeeelt annen gud. Da er vel alt med moses osv også bare ræl. Endret 17. april 2022 av shockorshot 2 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 17. april 2022 Del Skrevet 17. april 2022 38 minutes ago, Norolf said: Humanistiske verdier er basert på kristendommen. Antakelig er humanismen ikke tenkbart uten kristendommen engang. 1 1 1 Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 17. april 2022 Del Skrevet 17. april 2022 Norolf skrev (1 time siden): For det første: Humanistiske verdier er basert på kristendommen. Antakelig er humanismen ikke tenkbart uten kristendommen engang. Det er nesten like dumt å si som at jorden er flat. Mange av de såkalte humane verdiene som kristendommen brakte er vi endelig i ferd med å bli kvitt. 3 1 Lenke til kommentar
Norolf Skrevet 17. april 2022 Forfatter Del Skrevet 17. april 2022 Jeg er nesten litt oppgitt over hvor mange muselmenn det ser ut til å være i dette forumet...? Om de var like flinke til å tåle gjøn med deres religion som de mener å være flinke til å drive gjøn med kristendommen då så... Men sånn er de(t) ikke.... Lenke til kommentar
OlavEH Skrevet 17. april 2022 Del Skrevet 17. april 2022 Norolf skrev (12 minutter siden): Jeg er nesten litt oppgitt over hvor mange muselmenn det ser ut til å være i dette forumet...? Hva er egentlig en muselmann? De fleste på dette forumet er ateister. 5 1 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 17. april 2022 Del Skrevet 17. april 2022 (endret) RRhoads skrev (59 minutter siden): Det er nesten like dumt å si som at jorden er flat. Mange av de såkalte humane verdiene som kristendommen brakte er vi endelig i ferd med å bli kvitt. Jeg tror at de liberale og humane idealene som mange av oss holder høyt har blitt til i en spenning med kristendommen som inkluderer både drahjelp og motstand. Tidligere tiders lærde og filosofer har ofte vært kristne. Var det bare et skalkeskjul for å få lov til å gjøre greia si? Eller gjør stirring på bibelen med et talglys i et kloster at det er lettere å tenke kloke tanker? Evt at tankene dine ble bevart for ettertiden. Når Europa har utviklet en filosofi etter år 1500 som har gjort mye bra for mennesket (tross mye fandenskap), mens den muslimske verden etter Ottomanerne har stagnert på alle vis, er dette et utslag av forskjeller mellom religionene, eller skyldes det helt andre ting (som fortrinn Europa fikk ved geografi, tilgang på energi etc)? Litt selektiv lesing i det nye testamente tyder på at Jesus var en trivelig sosial-demokrat. Man kan spørre seg hvorfor så mange av de som følger ham ikke er det. -k Endret 17. april 2022 av knutinh 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå