Gå til innhold

Fortsatt lov med påske i Norge eller bare med "vårfest"?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Theo343 skrev (23 minutter siden):

Opphavet kjenner vi jo alle før det ble blandet med kristendommen via Olav den Hellige og Sankt Nicholas på våre breddegrader. Men de siste 1000+ år har juletid (christmastide) her til lands vært forankret med julekonsert i kirken ol. I oppveksten  på 70-tallet dro mange i kirken til julegudstjeneste selv om de ikke var religiøse fordi det var julekos, akkurat som man gifter seg i kirken uten å være religiøs. Jeg kjenner unge mennesker i dag som drar på julekonsert i kirker fordi foreldrene gjorde det og man forbinder det med julefeiringen. Dette ble over tid tradisjoner man fortsatte med selv om man ikke var religiøs.
image.png.ee62117d93e90025dbd43b8f4e8520ba.png

Det er helt sant. Det ligger i genene våre. Det er en del av vår etnisk identitet, vår etniske fingeravtrykk på en måte.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Flin said:

Om man antar at det som skjer i Sverige i disse dager kun handler om religion og kultur så er det bare enda et argument for hvorfor religion er så idiotisk. Hva så om Paludans brenner Koranen? Vil vi leve i et samfunn der der folk synes det å starte opptøyer fordi noen brenner en bok? At noen brenner Koranen er bare et problem for en som har kjøpte disse idene om at det finnes en gud. 

Nå er nok ikke mennesker så enkle at vi religion er den eneste faktoren i denne saken, men det hjelper nok sikkert ikke heller. For meg virker det som om religion ofte blir en katalysator. Ta for eksempel Polen, det som har foregått der i det siste handler nok ikke bare om kristendommen, men kirka har nok hjulpet til å gjøre den situasjonen verre. 

Jeg tenker at for å forstå det som skjer så må man forstå de som gjør dette. Når man brenner Koranen så brenner man ikke bare en bok. Man brenner livsgrunnlaget til mennesker, gjør narr av deres livstro og sier at det som gir dere en grunn til å leve er noe jeg brenner og tråkker på. I tillegg er man indoktrinert med at enkelte blasfemiske handlinger må straffes hardt. Man rokker ved mange grunnleggende ting i et menneske når man brenner boken som er grunnmuren for hele deres eksistens.

Så når man forstår disse tingene så må man ta stilling til om dette er noe man ønsker å ha i samfunnet.

 

Lenke til kommentar
19 hours ago, Budeia said:

Det er full forvirring om navn på høytider, hverken mer eller mindre. I påsken er det nemlig motsatt. Vi bruker det jødiske navnet pesach, mens nesten alle andre bruker navnet på en eldgammel gudinne, Easter eller Ostara. 

https://snl.no/ostara

Slik sett er det også full forvirring om navnet Jul. Det stammer som man vet fra Yule som var en germansk festtid. Mens i resten av verden bruker man ordet Christmas som stammer fra "Christ's Mass" eller Kristus-Messe. I tillegg har man Julenisse og Santa Claus (Sankt Nicholaus).

Det gjør ikke det ene noe mer gyldig enn det andre men det er ofte slik tradisjoner utvikler seg over tid når det blandes med andre komponenter og ordene over tid utvikler seg. Det norske ordet middag har også mange forhistoriske årsaker.

Men bare fordi ordene Jul og Påske kan ha noen historiske røtter og innblandinger betyr det ikke at man ugyldiggjør flere hundre år med tradisjoner. Hvordan tradisjoner bygges er ikke alltid like viktig som at man har dem.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 minutter siden):

I tillegg har man julenisse og sanktaclaus (Sankt Nicholaus).

Jeg er oppvokst med en julenisse som ligner langt mer på den tradisjonelle fjøs-nissen - skummel og hissig, men med mandarin eller gaver.

Vi må ikke glemme Coca Cola-nissen (hollidays are coming) heller.

-k

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, knutinh said:

Jeg er oppvokst med en julenisse som ligner langt mer på den tradisjonelle fjøs-nissen - skummel og hissig, men med mandarin eller gaver.

Vi må ikke glemme Coca Cola-nissen (hollidays are coming) heller.

-k

Ja, det er ikke all komersialisering av høyttider og tradisjoner som er like velkomment.
(rettet noen skrivefeil da jeg er notorisk på det)

Den tradisjonelle fjøsnissen er kjær for mange nordmenn og har selv vokst opp med å sette ut grøt på låven med bestefar. Ellers fikk man ikke julefred. Det var viktig å blidgjøre fjøsnissen.

Finner man ikke nøklene sine kan man skylde seg selv, da har man nok glemt å blidgjøre fjøsnissen.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 minutter siden):

Jeg tenker at for å forstå det som skjer så må man forstå de som gjør dette. Når man brenner Koranen så brenner man ikke bare en bok. Man brenner livsgrunnlaget til mennesker, gjør narr av deres livstro og sier at det som gir dere en grunn til å leve er noe jeg brenner og tråkker på. I tillegg er man indoktrinert med at enkelte blasfemiske handlinger må straffes hardt. Man rokker ved mange grunnleggende ting i et menneske når man brenner boken som er grunnmuren for hele deres eksistens.

Så når man forstår disse tingene så må man ta stilling til om dette er noe man ønsker å ha i samfunnet.

 

Problemet er at Paludan ikke splitter samfunnet.

Det han gjør det er å brennemerke den splittelse som allerede ligger skjult tildekket under et tjukt ideologisk slør.

Men denne splittelse kan brekke opp til enhver tid. Når som helst. Og det skal ekstremt lite til. Det er nettopp det Paludan er ute etter å bevise. Og dessverre så har han rett :-(.

Det handler ikke bare om "koran", men om deres hele måte å være på og å leve på. Fra barne"ekteskap" over "æresdrap" til skyggeøkonomi og stening for homofili eller utroskap. I Tyskland arbeider godt over halvparten av alle arbeidsføre tyrkere - ikke. Men de får godt betalt gjennom tyske NAV av de dumme tyskerne som kan ta på seg å ta artium, studere, arbeide hele livet ut....

Lenke til kommentar
knutinh skrev (6 minutter siden):

Hva i all verden er en etnisk identitet?

-k

Det du ikke har antakelig.... ?

Ellers er en etnisk identitet det man kan havne foran domstolen for forbrytelser mot menneskehetsrettigheter for om man forsøker å utslette nettopp denne.

Endret av Norolf
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (10 minutter siden):

Jeg tenker at for å forstå det som skjer så må man forstå de som gjør dette. Når man brenner Koranen så brenner man ikke bare en bok. Man brenner livsgrunnlaget til mennesker, gjør narr av deres livstro og sier at det som gir dere en grunn til å leve er noe jeg brenner og tråkker på. .

Så når man forstår disse tingene så må man ta stilling til om dette er noe man ønsker å ha i samfunnet.
 

Jeg forstår godt at folk bli dypt såret over at noen brenner deres hellige bok for med hensikt å fremkalle en respons. Jeg føler sympati med dem, og ofte kan jeg tenke på koran-brennere som ufyselige typer.

Men jeg har liten forståelse for at de blir voldelig, og tenker at det er et oppgjør vi må ta.

-k

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, knutinh said:

Jeg forstår godt at folk bli dypt såret over at noen brenner deres hellige bok for med hensikt å fremkalle en respons. Jeg føler sympati med dem, og ofte kan jeg tenke på koran-brennere som ufyselige typer.

Men jeg har liten forståelse for at de blir voldelig, og tenker at det er et oppgjør vi må ta.

-k

 

Fullstendig enig. Vi kan ikke ha det slik og man ønsker ikke en slik samfunnsutvikling. Jeg ønsker ikke at mine barnebarn kan risikere å leve under sharia lover (i praksis når mobben regjerer). Da har man beveget seg tilbake i tid og utvikling til når homofile ble overfalt og banket opp på pissoarene i Oslo.

Jeg ønsker ikke det i Norge, Sverig og Danmark. Men det gjør meg ikke til tilhenger av koranbrennere eller SIAN.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (7 minutter siden):

Fullstendig enig. Vi kan ikke ha det slik og man ønsker ikke en slik samfunnsutvikling. Jeg ønsker ikke at mine barnebarn kan risikere å leve under sharia lover (i praksis når mobben regjerer). Da har man beveget seg tilbake i tid når homofile ble banket opp på pissoarene i Oslo.

En ok øvelse er å tenke på det du har mest hellig og kjært. Og å se for seg at noen med ord og lovlige handlinget skjendet det. Kunne du ha slått?
 

Hva om en voksen mann gjorde «tunge-øvelsen» i lufta og hvisket til deg at han fant 5-åringen din seksuelt attraktiv, eller utdyper hva han gjerne skulle ha gjort med ham/henne på enerom? Det er det eksempelet jeg kommer på hvor jeg er nærmest det å slå andre over ord. Kanskje finnes det andre settinger hvor jeg et enda nærmere å slå, jeg mangler bare fantasien til å tenke dem opp.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (4 minutter siden):

Den tradisjonelle fjøsnissen er kjør for mange nordmenn og har selv vokst opp med å sette ut grøt på låven med bestefar. Ellers fikk man ikke julefred.

Så kult! Misunner deg her... Sjkulle gjerne hatt det der 😞

 

Theo343 skrev (8 minutter siden):

(rettet noen skrivefeil da jeg er notorisk på det)

*sukk* Kan ikke du rette på mine også? Norsk er så vanskelig....

Lenke til kommentar
7 minutes ago, knutinh said:

En ok øvelse er å tenke på det du har mest hellig og kjært. Og å se for seg at noen med ord og lovlige ord skjendet det. Kunne du ha slått?
 

Hva om en voksen mann gjorde «tunge-øvelsen» i lufta og hvisket til deg at han fant 5-åringen din seksuelt attraktiv? Det er det eksempelet jeg kommer på hvor jeg er nærmest det å slå andre over ord.

-k

Jeg hadde ikke slått da jeg prinsipiellt kun bruker vold i forsvar. Men jeg hadde gjort det klart at hvis han nærmet seg mitt barn ville det få følger. Jeg ville også informert om at neste gang jeg hørte noe slik ville Politiet få en melding med bilde av vedkommende.

Men ja, det er selvsagt slik vi tråkker på andres verdier om vi brenner koranen. Likevel er ikke reaksjonen ok.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (6 minutter siden):

Fullstendig enig. Vi kan ikke ha det slik og man ønsker ikke en slik samfunnsutvikling. Jeg ønsker ikke at mine barnebarn kan risikere å leve under sharia lover (i praksis når mobben regjerer). Da har man beveget seg tilbake i tid og utvikling til når homofile ble overfalt og banket opp på pissoarene i Oslo.

Jeg ønsker ikke det i Norge, Sverig og Danmark. Men det gjør meg ikke til tilhenger av koranbrennere eller SIAN.

Hadde det ikke vært for koranbrennerne ville folk flest ikke visst om denne trusselen engang. Ikke før det er for sent. Dette er en snikende utvikling.

Jeg var i lang tid ikke klar over dette selv. Tok det ikke på alvor. Men det er det er. Alvor.

Det skjer ikke over natt. Men før eller senere kommer de til å ta over. Med mindre "innvandringen" stoppes og helst reverseres når det gjelder de mange uintegrerbare.

Lenke til kommentar

Det er ikke nødvendigvis noe mål å fjerne folks identitet ved å "fullintegrere" men det er helt klart noen samfunnsproblemer man må ta stilling til.

En grunnleggende faktor der man klarer å leve i fred med mange kulturelle forskjeller er gjensidig respekt for hverandre. Men likevel møter vi noen krysningspunkter som kan være utfordrende.

Mange legger mer i ordet Integrering enn jeg gjør (nærmest en assimilering). For meg er integrering at man får språkopplæring, hjelp til grunnleggende enkel etablering (ikke gaver), kommer seg ut i arbeidslivet (uten fordeler opp mot andre arbeidsløse) og kan føle seg vel i og inkludert i vårt samfunn. Jeg ønsker ikke å fjerne deres kulturelle identitet men heller la den berike vår og ha en kulturell utveksling som gode naboer.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Norolf skrev (På 16.4.2022 den 9.05):

I denne sammenheng er det antakelig blitt vanlig å kalle jul for vinterfest i de nordiske landene.

Antagelig blitt vanlig?? Er du totalt innesnødd? Reinspikka spøryt, skaff deg litt virkelighetsorientering. Ex: https://skoleferie-dk.dk/skoleferie-2021/ Både juleferie og påskeferie intakt. Selvsagt også i Norge. Eller https://www.nrk.no/sok/?q=jul https://www.nrk.no/sok/?q=påske 

Vinterfest brukes i Norge vanligvis i andre sammenhenger, f.eks.

https://www.vinterfestalvdal.no/
https://www.vinterfestuka.no/
https://www.jula.no/inspirasjon/tips-til-en-vellykket-vinterfest/ (ironisk nok :0)
https://www.steinkjer24.no/underholdning/i/x8O5Lp/da-er-headlineren-klar-for-vinterfest-2022-det-blir-foerste-festivalen-uten-restriksjoner

Enkelte bedrifter har jeg notert meg at dropper julebord og heller tar en fest etter jul, pga. all travelheten før jul. Da kan det være naturlig å kalle det noe annet også. Skikkelig globalistisk...

 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (10 minutter siden):

Jeg hadde ikke slått da jeg prinsipiellt kun bruker vold i forsvar. Men jeg hadde gjort det klart at hvis han nærmet seg mitt barn ville det få følger. Jeg ville også informert om at neste gang jeg hørte noe slik ville Politiet få en melding med bilde av vedkommende.

Men ja, det er selvsagt slik vi tråkker på andres verdier om vi brenner koranen. Likevel er ikke reaksjonen ok.

Tenk deg at du tar en 14-åring for 4. gang i å naske i butikken din eller bryte seg inn i garasjen din. Foreldrene er fraværende, politiet vingeklippet og barnevernet har gitt opp. Når du griper fatt i ham så hånler han av det og sier «ingen kommer til å reagere ovenfor meg, ser deg i morra, og slipp håndleddet mitt før jeg anmelder deg». Kunne du ha gitt ham en lusing?

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...