Gå til innhold

Disse elbilene gir deg mest rekkevidde for pengene


Anbefalte innlegg

Kajac skrev (8 timer siden):

Kan ikke du bare fortsette med dieselbil da, siden du har så vanvittig spesielle kjørebehov? Du finner jo opp scenarioer som ikke eksisterer, og nekter å høre på oss som faktisk har elbil. Det du kommer med har ingen rot i virkeligheten. Det er bare fordommer, og du ville garantert blitt positivt overrasket over elbiler dersom du så på dem med åpent sinn.

I mellomtiden; innen (dersom?) diesel blir forbudt, har det nok kommet en elbil som til og med passer ditt behov. 

Så ingen med elbil kjører campingvogn eller tilhenger? Ingen med elbil kjører med takboks? Ingen elbil kjører med bagasje og passasjerer? Fordi det gjør jeg og mange andre. Og istedenfor å bli så aggressiv hver gang noen stiller spørsmål eller kritiserer elbiler, så kan kanskje de som har elbil være litt mer forståelsesfull for at svært mange av bileierne i Norge og verden ellers fortsatt foretrekker bensin og dieselbiler.

Jeg skjønner at elbilmenigheten står sterkt på TU, men det må da være måte på hvor fanboy man skal være. Jeg ser frem til den dagen elbiler med 200 kWt eller større batterier kommer på markedet og jeg kan kjøpe en billig på bruktmarkedet, men inntil det skjer beholder jeg dieselbilen.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
FrihetensRegn skrev (2 timer siden):

Så ingen med elbil kjører campingvogn eller tilhenger? Ingen med elbil kjører med takboks? Ingen elbil kjører med bagasje og passasjerer? Fordi det gjør jeg og mange andre. Og istedenfor å bli så aggressiv hver gang noen stiller spørsmål eller kritiserer elbiler, så kan kanskje de som har elbil være litt mer forståelsesfull for at svært mange av bileierne i Norge og verden ellers fortsatt foretrekker bensin og dieselbiler.

Jo, mange gjør dette. Mange elbiler kan ha både mange passasjerer, takboks og tilhenger. Og 99,9 % har ingen av problemene du beskriver. Du lager et oppkonstruert problem basert på ekstreme parametere som gjelder omtrent ingen, så finner du gamle og for lengst tilbakeviste argumenter for hvorfor elbiler ikke passer for "folk flest", og så lager du en stor deal av noe som bare finnes i ditt hode. Det du driver med er klassisk forum-trolling.

Bare det faktum at nesten 80 % av alle nybiler som selges nå er hel-elektrisk beviser at elbiler absolutt passer for folk flest, selv her i Norge hvor man har både minusgrader, lange avstander og liker camping-ferie. Og at omtrent samtlige bilprodusenter skal kutte ut produksjonen av alt annet enn rene elbiler i løpet av de neste 5-10 årene, beviser at dette gjelder hele verden, og ikke bare "annerledes-landet" Norge.

Elbiler passer kanskje ikke for deg (enda), men de passer for folk flest.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (41 minutter siden):

Mange elbiler kan ha både mange passasjerer, takboks og tilhenger.

Ikke uten at det går kraftig utover rekkevidden, spesielt i kaldere temperaturer og når man skal lade mellom 20 og 80%.

Kajac skrev (42 minutter siden):

Og 99,9 % har ingen av problemene du beskriver.

Svært mange elbiler, inkl. mange av nyere typer, har svært dårlig nyttevekt og hengervekt og vil dermed fort støte på problemer om de skal dra vogn. Det er ikke bare rekkevidden som er et problem med elbiler.

Kajac skrev (45 minutter siden):

Du lager et oppkonstruert problem basert på ekstreme parametere som gjelder omtrent ingen

Så ingen elbiler har passasjerer? Ingen har takboks? Ingen har bagasje? Ingen kjører om vinteren? Ingen drar henger/vogn? Ingen lader mellom 20 og 80% når de hurtiglader? Interessant.

Kajac skrev (46 minutter siden):

så finner du gamle og for lengst tilbakeviste argumenter for hvorfor elbiler ikke passer for "folk flest"

Elbiler passer sikkert for folk flest, så lenge de bare skal til og fra jobb. Da kan til og med en første generasjons Leaf passe.

Kajac skrev (47 minutter siden):

og så lager du en stor deal av noe som bare finnes i ditt hode. Det du driver med er klassisk forum-trolling.

Bare fordi noen påpeker problemer med elbiler, og du føler deg truffet fordi du har elbil, betyr ikke at det er trolling. Du må tåle at et produkt du har kjøpt ikke er perfekt.

Kajac skrev (48 minutter siden):

Og at omtrent samtlige bilprodusenter skal kutte ut produksjonen av alt annet enn rene elbiler i løpet av de neste 5-10 årene

Enda mer løgn. Du kommer til å finne flere bilprodusenter verden over som fortsatt selger nye biler med bensin, diesel eller hybride drivlinjer selv om ti år. Det kommer til å selges flere elbiler ja, men bare salg av elbiler er en fantasi hos deg.

Kajac skrev (49 minutter siden):

dette gjelder hele verden, og ikke bare "annerledes-landet" Norge.

Enda en løgn. Elbilsalget i USA er feks 3% av totalsalget av nybiler i 2021.

Kajac skrev (52 minutter siden):

 

Elbiler passer kanskje ikke for deg (enda), men de passer for folk flest.

Elbiler passer for mange, men ikke alle. Derfor må det fortsatt fokuseres på bedre batterier, bedre nyttevekt, raskere lading etc. slik at de en dag kan konkurrere med dieselbiler. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (3 timer siden):

Jeg ser frem til den dagen elbiler med 200 kWt eller større batterier kommer på markedet og jeg kan kjøpe en billig på bruktmarkedet, men inntil det skjer beholder jeg dieselbilen.

Hva skal du med det? Helt seriøst, forklar behovet opp mot det å lade litt oftere, og PHEV.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (32 minutter siden):

Hva skal du med det? Helt seriøst, forklar behovet opp mot det å lade litt oftere, og PHEV.

Kommer ikke Ford med en slik bil? F1? Mener den har rimelig stort batteri.

Ellers må man ikke glemme dem som kjører hele dagen og er betalt for det De vil nok ha nytte av et stort batteri. 

Det kommer nok om ikke lenge. Når man klarer å lage batterier med 800wh pr kilo kommer dagens el biler til å minne om T forder

Lenke til kommentar
Trestein skrev (11 minutter siden):

Kommer ikke Ford med en slik bil? F1? Mener den har rimelig stort batteri.

Nei, F-150 ligntning kommer bare med 98 kWh i standardutgave og 131 kWh i "extended range" utgaven. Dette er heller ikke spesielt energieffektive biler så rekkevidden blir bare hhv 230 og 300 miles (368 og 480 km) EPA. Det er sammenlignbart med f.eks en 10 år gammel Tesla model S (480 km EPA) Jepp, de første leverte fyller faktisk 10 år i år), eller en Nissan Leaf 62 kWh (385 km WLTP). Men så vidt jeg forstår er det manglende hengerfeste som er dealbreakeren på disse. Venter ennå på en utdypelse av behovet for 200 kWh.

Trestein skrev (29 minutter siden):

Ellers må man ikke glemme dem som kjører hele dagen og er betalt for det De vil nok ha nytte av et stort batteri. 

Jeg var ute etter å forstå @FrihetensRegn sitt behov. Med fokuset på campingplasser i flere innlegg så fikk jeg ikke inntrykk av at det handlet om betalt kjøring.

Trestein skrev (32 minutter siden):

Når man klarer å lage batterier med 800wh pr kilo kommer dagens el biler til å minne om T forder

Den spådommen kan jeg si meg helt enig i. Dagens elbiler kommer nok til å minne om T-forder i 2100 (eller noe sånt).

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (4 timer siden):
Kajac skrev (5 timer siden):

Mange elbiler kan ha både mange passasjerer, takboks og tilhenger.

Ikke uten at det går kraftig utover rekkevidden, spesielt i kaldere temperaturer og når man skal lade mellom 20 og 80%.

Passasjerer og bagasje har knapt merkbar effekt på langrekkevidde-elbiler. Takboks gir ca 10 % +/- kortere rekkevidde, og campingvogn halverer ca rekkevidden,. På en TMY så snakker vi altså om at den som kan gå ca 600 km, gjør rundt 300 på første ladinga hjemmefra. Lade opp til 80 % gjør at neste strekk er ca 250 km rekkevidde, I likhet med ice-biler, så går riktignok forbruket langt høyere om man kommer til partier med hovedsakelig stigninger, så skal du over en fjelltopp, så bør du sjekke at du faktisk kommer opp eller bør lade på vei opp. Men til gjengjeld får du langt mer regenerering på vei nedover igjen.

FrihetensRegn skrev (4 timer siden):
Kajac skrev (5 timer siden):

Og 99,9 % har ingen av problemene du beskriver.

Svært mange elbiler, inkl. mange av nyere typer, har svært dårlig nyttevekt og hengervekt og vil dermed fort støte på problemer om de skal dra vogn. Det er ikke bare rekkevidden som er et problem med elbiler.

Som med alt annet, man kjøper etter behov. Trenger du dra campingvogn, så kjøper du selvsagt ikke en Mazda MX-50, men enten en Kia EV6, Ioniq 5, Enyaq/ID-4/Q4 E-tron/Tesla Model Y eller andre biler med god rekkevidde og god hengerkapasitet. En campingvogn reduserer bare nyttelasten med kulevekta, så har man lav nyttelast i bilen, så kan man eventuelt legge visse ting i vogna i stedet, og da er det neppe behov for skiboks i tillegg. Altså neglisjerbart problem.

FrihetensRegn skrev (4 timer siden):
Kajac skrev (5 timer siden):

Du lager et oppkonstruert problem basert på ekstreme parametere som gjelder omtrent ingen

Så ingen elbiler har passasjerer? Ingen har takboks? Ingen har bagasje? Ingen kjører om vinteren? Ingen drar henger/vogn? Ingen lader mellom 20 og 80% når de hurtiglader? Interessant.

Som det er nevnt før, dette gir bare begrenset reduksjon av rekkevidden, og det er fult mulig å kjøre lengre ned enn 20 % uten problemer, og man kan selvsagt lade til mer enn 80 % om man har behov. Dette virker, som mange av de andre påstandene dine å være nettopp ubegrunnede eller dårlig begrunnede påstander, og ikke formet som reelt spørsmål, da du tilnærmet dikterer det svaret du forventer å få. Sorry, men du bør jammen se på formen din på "spørsmålene".

FrihetensRegn skrev (5 timer siden):
Kajac skrev (5 timer siden):

så finner du gamle og for lengst tilbakeviste argumenter for hvorfor elbiler ikke passer for "folk flest"

Elbiler passer sikkert for folk flest, så lenge de bare skal til og fra jobb. Da kan til og med en første generasjons Leaf passe.

Jupp, har du det behovet, så passer en Leaf veldig greit. Har man andre behov, så kjøper man selvsagt bil etter behovet. Vurderte selv en Ioniq 28 kWh, men fryktet den ble for snau i rekkevidde til mitt behov. Endte opp med en Kona med 448 km rekkevidde (nyere er oppjustert til 484 km), og har da plenty med rekkevidde. Og med takboks, dekker den stort sett mine plassbehov, selv om det er litt snaut når feriebagasjen er pakket.

FrihetensRegn skrev (5 timer siden):
Kajac skrev (5 timer siden):

og så lager du en stor deal av noe som bare finnes i ditt hode. Det du driver med er klassisk forum-trolling.

Bare fordi noen påpeker problemer med elbiler, og du føler deg truffet fordi du har elbil, betyr ikke at det er trolling. Du må tåle at et produkt du har kjøpt ikke er perfekt.

Hva vet du om produktet han har kjøpt, ikke er perfekt for han? Dette har jo du null peiling på, det er det kun han selv som kan svare på. Her bør du jammen bli mer ydmyk, og gå stillere i dørene selv.

FrihetensRegn skrev (5 timer siden):
Kajac skrev (6 timer siden):

Og at omtrent samtlige bilprodusenter skal kutte ut produksjonen av alt annet enn rene elbiler i løpet av de neste 5-10 årene

Enda mer løgn. Du kommer til å finne flere bilprodusenter verden over som fortsatt selger nye biler med bensin, diesel eller hybride drivlinjer selv om ti år. Det kommer til å selges flere elbiler ja, men bare salg av elbiler er en fantasi hos deg.

Bilprodusentene selv lover jo at de skal fase ut ice-biler. Det er derfor ingen løgn. Hvor lang tid det i praksis vil ta, vil nok avhenge av mange faktorer, men de som var tidligere ute med lovnader, har hovedsakelig redusert antall år de forventer å fortsette med ice-biler.

Når masseproduksjonen virkelig setter inn, så vil det bli langt billigere å produsere elbiler, og da begynner det rett og slett å bli idiotisk å tviholde på produksjon av ice-biler. Jeg forventer rett og slett at dette går raskere enn selv de mest optimistiske anslagene. Kanskje vil noen markeder fremdeles kreve ice-biler, men det vil antageligvis være så lite marked, at de markedene må omstille seg. Eller være beredt på at ice-biler blir langt dyrere å få tak i, fordi produksjonen vil skrumpe inn.

Dette er mine spådommer om dette temaet, men det er vanskelig å vite for sikkert. Det blir derfor helt feil å påstå noe om løgner her, for svaret kommer ikke i dag, men i hhv. 2030, 2035 etc. Om ikke det blir som jeg spår, at vi ser dette enda tidligere enn målsetningene.

FrihetensRegn skrev (5 timer siden):
Kajac skrev (6 timer siden):

dette gjelder hele verden, og ikke bare "annerledes-landet" Norge.

Enda en løgn. Elbilsalget i USA er feks 3% av totalsalget av nybiler i 2021.

Løgn? Du tar helt feil. For få år siden snakket man om at elbiler ikke engang utgjorde 0,5 % av det totale bilmarkedet, til tross for at markedet for elbiler både doblet, triplet og kvadruplet seg. Fremdeles øker det kraftig i prosent, og se på hva det er nå:

"The global share of EVs (BEV & PHEV) in global light vehicle sales was 8,3 % compared to 4,2 % in 2020. BEVs stood for 71 % of total EV sales, PHEVs for 29 %."

Salget i 2021 har altså kommet til 8,4 % i 2021, og det er dobbelt av tallet for 2020. Antageligvis vil vi se minst en dobling også i 2022. Dette er altså i ferd med å skje i en rasende fart.

https://www.ev-volumes.com/

FrihetensRegn skrev (5 timer siden):
Kajac skrev (6 timer siden):

Elbiler passer kanskje ikke for deg (enda), men de passer for folk flest.

Elbiler passer for mange, men ikke alle. Derfor må det fortsatt fokuseres på bedre batterier, bedre nyttevekt, raskere lading etc. slik at de en dag kan konkurrere med dieselbiler. 

Det begynner allerede å bli veldig få det ikke passer for. Den største gruppen er langdistanse transport. Etterhvert som salget tar seg opp, øker og antall ladere og ladestasjoner, også for disse "kommersielle" brukerne. Dette vil bare forsterke den trenden vi ser allerede. Da vil det ikke være mange ting dieselbiler er bedre på.

Foreløpig er det bare 2 ting, mengden energi man kan frakte  med seg, og farten man kan "fylle på" med. Med 800V-teknologi, så snakker vi om under 18-20 minutter, som er kortere enn en normal spisepause, og ca like lang tid som å fylle drivstoff, tømme blæra og kjøpe med seg pølse, brus, is og snacks på en utfartsdag.

Faktisk risikerer du at bare tiden du må stå i do-køa, fører til at du blir ferdig ladet før du kommer deg ut av butikken. Likevel er det snakk om å fort halvere denne tiden igjen.

Det er fremdeles noen kjøretøysegmenter som mangler, eller har veldig få alternativer. Men allerede er det masse nye modeller som blir lansert både i år, og de neste 3 årene. Og utviklingen innenfor både batterier og AI som trengs for autonome kjøretøy, skjer på mange fronter.

SS-batterier er vel den mest spennende innenfor batterier, og de forventes vel å bli tilgjengelige i andre halvdel av dette 10-året.  Da vil vi kanskje se biler med opp til 1000 km rekkevidde, og samtidig ca 5-7 minutter ladetid. Skjer det, og med de forbedringer som man forventer dagens batterier vil få på samme tiden, så tror jeg det er spikeren i kista for alt av ice-kjøretøy. Da er spørsmålet bare hvor fort man får nok volum på disse.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (På 17.4.2022 den 22.11):

De er ikke mange, men jeg så to mellomstore campingvogner på veien i påsken, begge koblet til bil som ikke går på strøm alene (fikk ikke med med meg og det var bensin, diesel eller hybridutgave).

I påsken var det sommertemperaturer, sol og varme. Jeg kjørte 600km med Model X tur/retur hytta, inkl. 1/3 motorvei i 100/110 og 26km grusvei som var meget bløt og tungkjørt. Forbruket havnet på 186Wh/km, det er sommerforbruk så det holder. 210Wh/km opp og 162Wh/km tilbake. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (På 18.4.2022 den 9.22):

Hvis man tror det ikke finnes en god del nordmenn med behov for en god trekkvogn som kan kan dra litt vekt så er det bare å undersøke hvor mange i Norge som har BE eller B96. Flere enn man tror. De fleste av disse har en dieselbil som bil nr 2 eller kun dieselbil.

Usikker på det, jeg kjenner mange med BE som kun har elbil. Meg selv inkludert. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (På 18.4.2022 den 9.53):

Hvis meg de som tar BE eller B96 men ikke har behov for det? Tar man det har man behov for å dra tung henger oftere en  våronnna.

Hvorfor kritisere at man bruker ytterpunkter og latterliggjøring når man gjør det selv.

Med en stor og tung bil må man ha BE (eller B96) for å trekke noe mer enn 750kg. Jeg trekker en campingvogn på 1300kg, vil ikke kalle det "tung henger". 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (På 18.4.2022 den 12.43):

Om man skal bruke elbil på ferie, så regner jeg med at man må hurtiglade en del. Svært få av de campingplassene jeg har vært på tilbyr noen som helst form for lading. Man må dermed finne en stasjon i nærheten som tilbyr hurtig eller lynlading. Om man skal være på den campingplassen i en ukes tid, så trenger man ikke lade særlig lenge. Men om man skal langt og kjøre videre til forskjellige steder hver dag, så må man nok stoppe å hurtiglade hver dag, og rekkevidden med ei campingvogn blir nok stusselig om man da skal holde seg mellom 20 og 80% SoC.

Vi kjørte med vogn nesten til Alta i fjor. Lå sjelden på campingplasser, men på alle plassene vi lå fikk vi ladet. En god del hadde satt opp elbillladere (som de sa, "alle" spør om dette nå og det var på den ene plassen jevnt kø på de 3 uttakene de hadde), på de som ikke hadde det fikk vi lade fra 16A uttak enten uten tillegg i pris eller for en rimelig penge. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Usikker på det, jeg kjenner mange med BE som kun har elbil. Meg selv inkludert. 

Hva mener du her? At de har tatt BE uten å ha behov for det eller var det et stråmannsargument? Så ikke ordet "fleste"?  

5 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Med en stor og tung bil må man ha BE (eller B96) for å trekke noe mer enn 750kg. Jeg trekker en campingvogn på 1300kg, vil ikke kalle det "tung henger". 

Har jeg sagt at jeg ikke vet når man må ha BE eller B96? Samtidig vet du også at campingvogn er untatt? Selv om totalvekten selvsagt gjelder uansett.

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (4 minutter siden):

Hva mener du her? At de har tatt BE uten å ha behov for det eller var det et stråmannsargument? Så ikke ordet "fleste"?

At man med elbil oftere har bruk for BE pga. at bilene er tyngre. Min gamle Touran kunne trekke 1300kg vogn med B-lappen. Model X kan ikke det, så jeg tok BE når jeg kjøpte den. Jeg har hørt om mange lignende tilfeller, mye snakk om BE på elbilforumet til tider.

EDIT:Unntak for campingvogn (gjelder alle hengere) gjelder bare opp til 3500kg tillatt totalvekt for bil og henger. Det hjelper ikke for de fleste elbiler og campingvogner.

Endret av Jens Kr. Kirkebø
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Jens Kr. Kirkebø said:

At man med elbil oftere har bruk for BE pga. at bilene er tyngre. Min gamle Touran kunne trekke 1300kg vogn med B-lappen. Model X kan ikke det, så jeg tok BE når jeg kjøpte den. Jeg har hørt om mange lignende tilfeller, mye snakk om BE på elbilforumet til tider.

Selvsagt kan man ha behov for BE oftere om totalvekten overstiger 3500kg. Det har jeg ikke motsagt. Jeg har heller ikke sagt at ingen elbileiere har BE, derfor skreve jeg spesifikt "De fleste" for å påpeke akkurat det.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 minutter siden):

Selvsagt kan man ha behov for BE oftere om totalvekten overstiger 3500kg. Det har jeg ikke motsagt. Jeg har heller ikke sagt at ingen elbileiere har BE, derfor skreve jeg spesifikt "De fleste" for å påpeke akkurat det.

Skjønner det. Men jeg tror altså ikke at forekomsten er høyere for BE hos de som eier en dieselbil. Tvert imot tror jeg den er høyere nå hos de som kun eier elbiler, siden disse bilenes høyere vekt gjør at flere får behov for BE enn tidligere. Men jeg har aldri sett noen statistikk på det, og tviler på at det finnes ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Skjønner det. Men jeg tror altså ikke at forekomsten er høyere for BE hos de som eier en dieselbil. Tvert imot tror jeg den er høyere nå hos de som kun eier elbiler, siden disse bilenes høyere vekt gjør at flere får behov for BE enn tidligere. Men jeg har aldri sett noen statistikk på det, og tviler på at det finnes ;)

Selv om det nå begynner å bli noen elbiler som kan dra fra 1100kg og oppover så tror jeg nok fortsatt det er en særgruppe som kjøper elbiler som kan dra 1500kg eller mer for å dra over 1000kg (3500kg som totalvekt) særlig ofte.

Jeg tipper majoriteten ikke tar seg bryet å få opptil 50% redusert rekkevidde. Vi vurderte selv Model X for noen år siden for å dra en henger på 1500kg (ja vi har BE) men den reduserte rekkevidden gjorde det uaktuelt for prisen av bilen.

En Toyota Landcruiser eller lignende biler som mange kjøper for å trekke mye tungt er heller ingen lettvekter av en bil.

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (48 minutter siden):

Selv om det nå begynner å bli noen elbiler som kan dra fra 1100kg og oppover så tror jeg nok fortsatt det er en særgruppe som kjøper elbiler som kan dra 1500kg eller mer for å dra over 1000kg (3500kg som totalvekt) særlig ofte.

Jeg tipper majoriteten ikke tar seg bryet å få opptil 50% redusert rekkevidde. Vi vurderte selv Model X for noen år siden for å dra en henger på 1500kg (ja vi har BE) men den reduserte rekkevidden gjorde det uaktuelt for prisen av bilen.

En Toyota Landcruiser eller lignende biler som mange kjøper for å trekke mye tungt er heller ingen lettvekter av en bil.

Du trenger ikke å måtte trekke 100kg for å trenge BE på elbiler, for de fleste som kan trekke litt er begrensningen 750kg på B-sertifikat. Dvs. at praktisk talt alle du ser med campingvogn og elbil (og det begynner å bli mange) må ha B96 eller BE. Model Y er et unntak med 880kg og Model 3 med 1000kg men da blir utvalget av vogner særdeles begrenset.

Jeg trekker med Model X 75D, rekkevidden begrenses til ca. 60-65% med 1300kg vogn bak. Det gir oss 20 mil på fullt batteri og 15 mil etter en typisk hurtigladesesjon. Helt uproblematisk for vår del, men vi tar oss da også god tid når vi er på ferie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke alle elbiler kan trekke 1000+kg selv om man har BE. Men tror vi diskuterer selvfølgeligheter her nå. Å få rekkevidde redusert til 20 mil (via testing fra Bjørn Nydalen og hans Model X) var årsaken til at vi droppet den for det kombiformålet.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (På 22.4.2022 den 13.50):

Ikke alle elbiler kan trekke 1000+kg selv om man har BE. Men tror vi diskuterer selvfølgeligheter her nå. Å få rekkevidde redusert til 20 mil (via testing fra Bjørn Nydalen og hans Model X) var årsaken til at vi droppet den for det kombiformålet.

Rekkevidden er på ingen måte kun 20 mil. En lader bare litt og så får en mange flere mil og det kan en gjøre gang på gang. Hvis du ikke tar en liten pause innimellom på lange turer er du en fare i trafikken.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...